op welke leeftijd drachtig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

op welke leeftijd drachtig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-02 11:14

vanaf welke leeftijd mag je een merrie laten dekken?
hoe gaat dit in de natuur?
wat zijn de nadelen wanneer je een merrie op haar tweede jaar laat dekken?

Corona

Berichten: 781
Geregistreerd: 01-08-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 11:41

hoi, een merrie kan je het beste voor het eerst laten dekken op haar derde jaar.
maar ik zie ook weinig problemen met een dekking op het tweede en dus een bevalling op het derde jaar.
het kan zwaar zijn voor de merrie, maar daar kan je rekening mee houden tijdens het kiezen van een hengst.
onze Tinkermerrie is als jaarling gedekt door een grote Shet-hengst (per ongeluk). ze was pas 2 jaar toen ze het veulentje kreeg, maar heeft daar niet onder geleden. het veulentje was namelijk net 60 cm hoog bij de geboorte en voor een Tinkermerrie van toen 1,50 meter was dat dus een makkie.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 11:47

Mijn merrie is net 3 en hoogdrachtig.. Ze heeft het duidelijk veel zwaarder dan haar weidegenootje die nu 5 is.

Ik zou dus wachten tot ze 3 is om te dekken, maar zo ver ik weet heeft het geen nadelige gevolgen voor de merrie, dus als ze per ongeluk drachtig worden op hun 2e is dat geen ramp. In het wild worden ze ook meestal op hun 2e gedekt.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 13:24

het kan vanaf hun tweede, maar wij dekken Laicka dit jaar voor het eerst (ze wordt dit jaar 3)

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 15:27

Ik vind dat het dekken van een tweejarige in de meeste gevallen onverantwoord is. De paarden zijn zelf nog volop in de groei. Bovendien krijg je een veulen als je paard drie is. Meestal zijn ze dan nog niet weer in topconditie als je ze aan wilt bieden op de keuring, aan wilt rijden, enz. Ik denk dat dat het niet goed is voor je paard en meestal komt het ook niet goed uit.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 15:51

Je kunt beter wachten tot ze 3 zijn. Dan heb je minder kans op problemen, omdat de merrie nog volop in de groei is. Soms worden veulens van 3-jarige merries ook niet geregistreerd. Dit verschilt per stamboek.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 15:59

Tammy liet zicht pas dekken toen ze 3 was(en dus een veulen kreeg nu ze 4 is). Dennis liep er al wel bij toen ze 2 was(en Dennis 3) maar er kwam toen niets uit.
Ik zou ook pas m'n merrie laten dekken als ze 3 of zelf 4 zou zijn.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

onze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 17:45

onze merrie was op er 1ste jaar al hengstig maar nog nie gedekt!
pas op er 2de jaar was ze op en top hengstig en is ze gedekt maar et pakte nie
maar nu et 3de jaar is ze mischien heel misschien drachtig ze is wat dik vanuit de buik!
dus dan zal ze toch mogelijk dit jaar moeten bevallen

patasja

Berichten: 475
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: kaatsheuvel

pony laten deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-02 21:38

hoi mis je hoefd je eigen niet druk te maken om te laten deken als ze twee is kan je haar gewoon laten deken dat doen wij al 26 jaar en nooit probleemen mee gehad wandt ze kunnen mooi door groeien en voor je ze dan in gaat rijden zijn ze 3 jaar en dan zijn ze het meeste volgroeit je krijgt er geen problemen mee hoor

Twinkelbell

Berichten: 1187
Geregistreerd: 06-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-02 00:32

Hoi,

Mijn merrie was heel jong gedekt! Ze worden erg oud van, diepe kuilen boven hun ogen...

Groetjes!