Welke signalen vlak voor de geboorte?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

zweten en onrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 14:38

Er zijn een aantal voortekenen:
onze merrie moet nu nog veulenen, maar vorig jaar was het heel duidelijk,ze begon eerst wat onrustig te worden.Ze draaide alsmaar rondjes in haar box. Later begon ze tezweten , eerst op de hals,later over het hele lijf.
We hadden toen ook al gezien dat ze kegelde,dus wij wisten genoeg. Dat kegelen doen merries echt niet altijd hoor! En ik ken ook een merrie die een week lang met doppen op het uier liep !!! Ook aan de volheid van het uier is niet veel af te lezen, sommige merries "schieten vol" voordat ze veulenen, anderen pas NA het veulenen. Je leert de symptomen van je merrie kennen als ze vaker heeft geveulend.
Vorig jaar hadden we het dus allemaal gezien en zat ik ge-focus-t op de camera. Mijn man ging even naar de schuur omdat de buren een aanhanger terugbrachten. Ik dacht dat ze nogal veel lawaai maakten met de deuren (gebonk!!! Boos! ) en had er al de pest in omdat ik vond dat het wel een beetje rustig kon voor onze merrie in bevallings-tijd.
Nog geen kwartier nadat mijn man naar buiten was gegaan om de buren te assisteren- zie ik opeens het hoofd van mijn man voor de camera verschijnen met een grijns "HET VEULEN IS R AL !!" Ik dacht JA HOOR DOEI - NEEM JE ZUS IN DE MALING, maar ging toch kijken.De merrie lag met haar kont net buiten beeld,dus kon nix zien.
En in de stal gekomen , JA HOOR ----GEEN GRAP Haha! EEN PRACHTIG MERRIEVEULEN!!!!!
zo zie je maar, het kan heel snel.................goed opletten dus!!!!!!!!!!!
IEDEREEN SUCCES GEWENST!!!!!!!!!!!!!

fryslân boppe



warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-02 17:26

Mijn merrie werd vorig jaar 's middags om een uur of 4 (16:00 dus)onrustig, steeds erger. Het zweten ongeveer om een uur of 6 , en 's avonds om 21:00 was het veulen er.

Maar Laurake,dat zal best per meerie anders zijn hoor!!

Deze merrie veulende trouwens voor de 2e keer.

Mijn vorige merrie deed er bij het eerste veulen veel langer over.
We hadden in het begin van de middag al gezien dat ze onrustig werd, rondjes lopen, naar de buik kijken(net als bij koliek-alleen niet zo heftig) en "nokkeren"(een soort zacht hinniken=kontakt maken met het veulen)
en besloten toen haar mooi in het land voor ons huis te laten lopen.
Maar om 20:00 was er nog verder geen aktie.
Toen hebben we haar in haar box gezet, en toen pas gebeurde er meer.
Pas om 00:30 werd het veulen geboren.
Deze merrie heeft gewoon gewacht tot ze binnen stond, ze wilde niet buiten bevallen!
Toen we dat wisten heeft ze altijd in haar box geveulend,en ging het altijd veel sneller. (vanaf onrust/zweten ongeveer 4 uren maximaal)
Schijnt bij koeien ook ongeveer op dezelfde manier te gaan. Vraag je veearts eens om de lengte van de stadia bij het afkalven!

groeten

fryslân boppe

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 166 bezoekers