wat moet ik allemaal overwegen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

wat moet ik allemaal overwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-02 16:24

Hai allemaal!

Toen ik mijn paard kocht zei ik meteen al..van haar wil ik een veulen.En ik begin het steeds leuker te vinden ,maar ja zoiets doe je gewoon niet zomaar.
Wat moet ik overwegen en waar moet ik goed over na denken.
Ik weet dat je zoiets niet zomaar even doet en dat het veel tijd + geld kost.Maar hoeveel geld zijn jullie eraan kwijt geweest?
Ik wil heel graag tips.

Groetjes en Bedankt!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 22:39

Tot nu toe:

270 euro dekgeld
250 euro stalling bij de hengst
80 euro scannen of ze drachtig was met 18 dagen
200 euro (ongeveer) benzine rond rijden, geschikte hengst vinden

Ik laat haar met 40 dagen weer scannen.
Dan krijgt ze in het najaar extra inentingen en gaat ze de laatste 3 maanden over op merrie brok (maar dat vervangt de sportbrok).

Ook eten de merries de laatste 2-3 maanden veel hooi, ze krijgt wat ze wil aan hooi.

Als het veulen er is, weer DA erbij, huisbezoek dus, wormen kuren, inentingen, halster en loop touw voor het veulen eventueel dekje enz.

Ben vast wel iets vergeten? Haha!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-02 23:19

€80,- voor 1x scannen? Ik betaalde vorig jaar fl 30,- voor het scannen.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 00:05

Ja, daar kwam inderdaad wat meer bij, is niet helemaal juist.

Ik heb eerst de DA aan huis laten komen, maar Jed wilde ECHT niks van hem weten! Ook niet eens met praam om! Dus moest toen naar de kliniek, dubbele kosten dus... Huilen

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 11:01

Ook goed nadenken over wat je met het veulen wil gaan doen en een hengst kiezen die bij de merrie past maar die ook beantwoordt aan het doel dat je hebt met het veulen. Stel, je merrie is een goed springpaard en je wil een springveulentje fokken dat je wil bijhouden om later zelf mee te rijden, om te houden dus. Dan kan je kiezen voor een jongere dekhengst die misschien nog niet zo commercieel is maar die uit goeie bloedlijnen afstamt, een goed verrichtingsonderzoek aflegde etc.
Als je een veulen fokt om te verkopen dan moet je eerder kiezen voor en hengst die meer bekend is bij het grote publiek. In beide gevallen (jonge hengst- bekendere hengst) zal je kwalitatief gezien misschien eenzelfde veulen hebben maar de nakomeling van die bekendere hengst zal je makkelijker en waarschijnlijk voor meer geld kunnen verkopen.
Let ook goed op het karakter van de hengst! Ik heb zelf een superbrave jaarling (ook gefokt op karakter) en dat is dus echt een zalige luxe!
veel succes

SheMellon

Berichten: 2948
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-02 12:09

Hmm ok dat word sparen/Nou het zit er verlopig ook nog niet in hoor.Zowiezo moet ik nog een heleboel uitzoeken en goed gaan bedenken wat ik wil en of ik het wel kan betalen.
Ik sta nml op een manege en stallings geld is toch fl650,-(ja sorry nog in guldens:) ) ,en jah..voor twee paarden is dat wel veel.

Ik heb wel het geluk dat mn vriend het ook onwijs leuk vind en me wilt helpen evt. ook financieel ,en een vriendin van me zal ook helpen.
Maar ik wil het gewoon kunnen houden.
Ach wie weet...staat er hier over een tijdje...Chinouc drachtig.

Heel erg bedankt voor de reacties!!

Groetjes!!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-02 16:02

ik denk dat ik over het geld niet wil nadeken. eerst de dekking dan het scannen voer voor de merrie, veelarts na de bevalling en dan de stalling zijn prikjes. heelveel, maar het is erg leuk.