over dekken en alles erbij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

over dekken en alles erbij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-02 17:12

hoi dit is misschien een hele stomme vraag maar hoe werkt dat nou eigelijk allemaal dat dekken, hoe kom je aan je hengst (van dekstadion ofzo) waar te laten dekken of ki, en wat zijn de kosten ongeveer alles bij elkaar, ook da en controles tot dat het veulen komt, en hoe vaak moet er een controle komen??? En wanneer kan dat het beste????

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-02 23:36

Goshi gosha ... een stomme vraag is het zeker niet, maar het zijn wel heel veel vragen tegelijk ! Haha!
Bovendien maakt het nogal een verschil over welk soort paard/pony we praten.
Ga eens flink in het verleden van de "bokt" berichten op zoek. Er zijn al veel onderwerpen over geweest. Ik denk dat je dan al heel wat wijzer kunt worden over dit onderwerp.

Bertus.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 00:33

In de laatste Bit staat veel over fokken enz. Ook zijn er in de Hoefslag series over fokken. Deze week is deel 2 aan de beurt.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:22

Ja en die zijn helemaal gebaseerd op de stamboekrichtlijnen van het KWPN, dus kan je die beter rechtstreeks bij het KWPN opvragen, met de indexen van de hengsten erbij ofzo?! Heb je KWPN'er? Mot je even lid worden en dan krijg de sowieso In de Strengen en de bewaarboeken en dan kan je een advies vragen over welke hengst het beste bij jouw merrie past!

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 10:42

Op www.marktplaats.nl/dieren.htm (onder paarden) worden veel dekhengsten aangeboden door particulieren (scheelt vaak in de prijs). Misschien de moeite waard om eens te kijken. Ik heb mijn merries laten dekken door Skipsters Dice. (als je meer wilt weten mail je me maar).
Afbeelding


Verder heb ik wel een stuk voor je waar alles over het krijgen van een veulen en de voorzorg in staat. Als je wilt dat ik hem naar je toestuur, hoor ik het wel.
Groetjes,
Wendy

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 14:36

Zonder onaardig te willen zijn: een overbouwde hengst met een te korte halslengte om maar eens wat te noemen. Leuk, maar als je serieus wilt fokken en wat met je fokproducten wil in fokkerij kan je beter naar een erkende hengstenhouder met goedgekeurde hengsten gaan. Volgens mijn bescheiden mening that is!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 14:41

Jeetje, geloof dat ik ook effe onaardig ga wezen, maar met zo'n hengst ga je toch niet dekken, neem a.u.b een goedgekeurde hengst, daar kun je in de toekomst nog wat mee, en qua voerkosten ed, kosten ze net zoveel, alleen een veulen van een goedgekeurde brengt over het algemeen wat meer op als je weer wilt verkopen, en dat zou voor mij niet de enige reden zijn om met een goedgekeurde hengst te gaan dekken, want die van het plaatje vindt ik nou niet echt goed gebouwd.

Jemille

Berichten: 311
Geregistreerd: 21-11-01
Woonplaats: Heerhugowaard

Bouw????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 15:00

Wat is er mis met zijn bouw???
en overbouw?????
En waaraan kunnen jullie zien dat hij geen goed gekeurde hengst is?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-02 15:07

Ik geloof dat het zo'n Quarter is op de foto...oke, niet een erg gunstig genomen foto en als het dier niet een echte goedgekeurde dekhengst is geloof ik niet dat ik ermee zou dekken,
Je wilt immers fokken, niet lukraak vermeerderen. Daar is geen nekle paardenras mee geholpen...zo kweek je bastaartjes....niet doen, onverstandig. goedkoop maar niet wijs.

Maar terug naar de vraag: je begint met het kiezen van de hengst, en eht prijskaartje van zijn dekgeld. dat is vantevoren wel redelijk goed bekend. Dan laat je je dierenarts scannen/voelen of de merrie klaar is voor de dekking. Dat kost je ergens tussen de 13 tot de 50 euro, beetje afhankelijk of je met meerdere paarden bent of dat de veearts speciaal voro jouw komt. bij mij kost het 13 euro ik ga naar de hengstboer toe en daar is de dierenarts ook, vandaar.

Is het ei klaar, dan wordt er geinsemineerd.
Dat kan je laten doen bij elk willekeurig hengstenstation, de meeste (kwpn) hengsten zijn door het hele land beschikbaar.
Achteraf laat de je dierenarts nog controleren of het dekken 'gepakt' heeft...kosten ook weer als vooraf. is het meteen raak, is het dus ook niet duur. Maar moet je keer op keer overnieuw, dan kan het leuk oplopen. Sommige dierenartsen verkopen daarom totaal-pakketten, is het dan meteen raak hebben zij mazzel, duurt het langer, heb jij mazzel.

tot aan de 8ste maand van de dracht hoef je je merrie niet echt anders te voeren. Daarna ga je ze meer voeren, dus je bent wat meer kwijt aan voer.Loopt niet echt in de papieren, maar toch. Voor de bevalling lijkt het me wijs om een dierenarts een controle te laten uitvoeren, zien of de merrie zich normaal ontwikkeld.
Kijk, is het niet goed, en gaat er wat mis, dan heb je een hele hoge vee-arts rekening. Maar over het algemeen, zeg 80 %, zit het goed genoeg en is er niets aan de hand, dan vallen de kosten ook mee.
Na de bevalling heb je een bezoek van de vee-arts nodig voor enting enzo...en zolang de merrie het veulen aan de voet heeft, heeft zij meer voer nodig.

als fokken financieel erg onaantrekkelijk was, waren er veel minder paarden in Nederland, moet je maar denken. Toch, je hebt wel veel financieel verlies bij een dood veulen. Bezint eer ge begint.