Jetset D

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Jetset D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 12:02

Wij hebben een Columbus X Pion X Pericles merrie. Ik zat er over te denken om haar te laten dekken door Jetset D. Wat zijn jullie ervaringen met deze hengst?? Onder andere wat voor karakter vererft hij, en wat zijn sterke punten van hem, die hij goed vererft?? Onze merrie heeft een lief karakter (gelukkig!! Ben nog niet zo'n ster met hittepetitten). Ze heeft drie nette en normale gangen, maar niet spectaculair ofzo. Hetzelfde eigenlijk met haar bouw. Of weten jullie nog een andere leuke, goedpassende hengst?? Suggesties zijn altijd welkom natuurlijk! Ik zoek wel een hengst die groot vererft, want ze is zelf 1.64cm en dat zit er van beide kanten ook wel wat in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 14:14

Ik vind zelf Gribaldi een erg mooie hengst.
Hij fokt mooie hoogbenige veulens die algemeen groter worden dan de merrie!
Ook vererft hij 3 mooie basisgangen door.
Dit is natuurlijk ook een hengst die zich ondertussen al aardig bewezen heeft als dekhengst.
Succes met verder zoeken!

Sjappie

Berichten: 1341
Geregistreerd: 17-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:17

Krack C vererft ook een grote maat. Maar kijk eens op http://www.dutchhorsesunlimited.com/Cgi ... lector.exe

Hier kun je je eigen merrie beschrijven en wat voor veulen je eruit wilt. De compu zoekt dan een hengst uit. Het is niet echt betrouwbaar maar je krijgt er wel een idee.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:41

Krack C strooit nog al eens met maat. Die link heeft alleen maar nu als je de cijfers weet van je merrie, anders heb je er geen fluit aan. Tevens is hij een klein beetje aan de commerciele kant. Maar je kunt er wel goede info over (sommige!) hengsten vinden.
jetset zou ik niet op een pio x pericles zitten. Colombus ken ik niet, maar zowel Pion als Pericles waren niet redelijk makkelijk. Wat ik van Jet set heb gezien en hier en daar ook gelezen dat hij soms van die paarden geeft die opeens de kolder in hun kop hebben. Niet vervelend zijn, maar af en toe gewoon iets geks doen, weinig geduld misschien? Beetje moeilijk uit te leggen, maar er is al wel het een en ander over Jet set op bokt gezet, met de zoekfunctie vind je die wel terug.

Verder is het erg moeilijk om een andere hengst te adviseren als we verder geen zwakke of sterke punten weten. Lief karakter en basisgangen, maar verder..?? Het zou makkelijker zijn als je meerdere goede en slechte punten opnoemt van je merrie of een foto/filmpje plaatst.

Sjappie

Berichten: 1341
Geregistreerd: 17-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:45

Columbus is VM van de GP-hengst Lingh.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:51

Ik had al zo'n vermoeden dat die van lucky boy was, en Lucky boy staat er om bekend dat ze lang klein blijven en laatbloeiers zijn, ze halen de 1,65 pas na hun 3de jaar. Ook Pion zelf is 'maar' 1,64. In dat geval zou ik zeker niet met Krack dekken, ook daar zit Lucky boy in (via beaujolais) en dan zal het zeer waarschijnlijk veulen rond de 1.64/1.65 blijven hangen.

Sjappie

Berichten: 1341
Geregistreerd: 17-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:34

Krack zou ik ook niet doen, teveel krackjes nu

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:50

Sjappie"]
Krack zou ik ook niet doen, teveel krackjes nu
[/quote]
schizo?
[quote="Sjappie schreef:
Krack C vererft ook een grote maat.

Sjappie

Berichten: 1341
Geregistreerd: 17-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 17:52

nee hoor, maar ze wilde weten wie groot vererft, Krack vererft groot. Maar persoonlijk zou ik niet met Krack dekken omdat er al zoveel Kracks zijn...op die manier...

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-04 18:45

Ik heb ook op deze site gekeken en onze merrie op ingevuld. Voor zover ik dat kan beoordelen dan, want ze heeft nog geen scoreformulier ofzo. Ze is nog niet naar de keuring geweest. Wat grappig dat over het karakter van Pion en Pericles wist ik nog niet. Dan heeft ze dat waarschijnlijk toch van dr pa. Alhoewel dr moeder is altijd recreatie mee gereden die is superbraaf. Op die site kreeg ik ook onder andere Jetset D en Gribaldi eruit. Die twee hengsten spreken me wel ontzettend aan, maar ik wil geen poedersuiker er in fokken. Eén van de redenen waarom ik wat meer over Jetset wilde weten! Ik ken die hengst namelijk verder niet. Over Gribaldi heb ik al wisselende verhalen gehoord en gelezen. (Ook over zn karakter enzo) Er hoeft van mij geen 1.75cm uit te komen, ik vind 1.64cm wel een mooie maat. Ik fok het paardje toch voor mezelf, en ik ben niet echt groot. Wil er toch zonder moeite op kunnen komen, en anders staat het ook niet, lijkt het paard alleen maar nog groter. Zijn er hier ook mensen die zelf een Jetset hebben?? Of een Gribaldi?? Het nadeel van Gribaldi vind ik wel weer dat ie al heel vaak gebruikt word. Het hoeft van mij niet per se een bekende/populaire hengst te zijn, als er maar een correct veulen uit kan komen. Een springhengst mag ook, Columbus kon zelf ook ontzettend goed springen, al fokt ie meer dressuur als ik de verhalen mag geloven...

Sjappie

Berichten: 1341
Geregistreerd: 17-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 19:16

Jet Set D staat bij De Dalhoeve --> http://www.dalhoeve.nl/cgi-bin/Dutch/Jetset.htm

Een vriendin van mij heeft een Jet Set D gefokt uit een Flemmingh-merrie maar die heeft ze helaas in moeten laten slapen. Scheen wel super te kunnen lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:01

maessie schreef:
Zijn er hier ook mensen die zelf een Jetset hebben?? Of een Gribaldi?? Het nadeel van Gribaldi vind ik wel weer dat ie al heel vaak gebruikt word. Het hoeft van mij niet per se een bekende/populaire hengst te zijn, als er maar een correct veulen uit kan komen. Een springhengst mag ook, Columbus kon zelf ook ontzettend goed springen, al fokt ie meer dressuur als ik de verhalen mag geloven...



Mijn Jetset heb ik toevallig vorige week verkocht, dus ik heb er geen eentje meer. Maar ik heb wel een flink aantal Jetsets gereden. Ik vind het bijzonder fijne paarden die veel beweging hebben en een heel fijn karakter. Jetset heeft absoluut een bloedmerrie nodig!

Daarnaast heb ik zelf ook een Gribaldi. Gribaldi vererft een wat trager achterbeen maar heeft toch goede dingen gedaan in de fokkerij. Ik weet niet hoe de normale karakters zijn van Gribaldi's, maar die van mij is superbraaf!

Ulissa

Berichten: 1772
Geregistreerd: 01-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:04

Heb je ook naar je eigen merrie gekeken en weet je ook welke punten je wilt verbeteren. Ga dan op zoek naar een hengst die de minpunten van jouw merrie kan verbeteren. Je fokt het veulen voor jezelf, je wilt toch ook het beste voor jezelf. Ik zou met je stamboom eens gaan naar iemand die al jaren fokt en daar eens vragen wat jouw mogelijkheden zijn. Deze mensen kennen de meeste hengsten wel en weten ook de min en pluspunten van vererven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:07

Jetset op bovengenoemde merrie vind ik zo gek nog niet, er zit behoorlijk wat bloed in jouw merrie en dat kan Jetset best goed hebben.
Ik heb zelf een Gribaldi waar ik erg gek mee ben (zie profiel), als je iets originelers wil kun je ook aan zijn halfbroertje Polansky denken, dit is een hengst die minder veredelt dan Grib maar daar zou ik mij daar bij jou merrie niet druk om maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 20:31

Is het de merrie in je profiel?

Nog even een paar jaar wachten met dekken he Haha! Maar ik ga met Sjuimpje mee dat Jetset misschien nog niet zo rare keuze is.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 04:11

Je ziet maar weinig Jetset´s in de hogere sport. Uitzonderingen bevestigen de regel: On Top van Judith Scholte.

Jetset D 91.6518 Stb
Rijpaardtype
Geboren: 12-05-1991
Kleur: Bruin
Stokmaat: 1.72 m
Pijpomvang: 22.5 cm

Verrichting 1994
Stap 9
Draf 9
Galop 9
Rijproef 9
Springen vrij 7.5
Springen ohz 7.5
Karakter 9
Stalgedrag 9
Trainingsrapport 9

Totaal 78 punten
Plaatsing: 1e van 26 (18)

Fokker: P.H. Meinen, Berkhout

Zirkoon x Escansan Keur Pref Prest v. Le Mexico Keur x Sussan Keur Pref Prest v. Amor Pref x Hetty Ster v. Beiaard x Viooltje v. Normann Keur

Royaal ontwikkelde, zeer rijtypische zeer langgelijnde hengst met ras en uitstraling. De hals is wat weinig bespierd.

Moederrapport 1994
Escansan is een goed ontwikkelde merrie met ras en kwaliteit. De hals zou iets gespierder moeten zijn. De beste schouder en schoft vallen op. Rug en lendenen zijn voldoende. De croupe is goed van vorm, maar zou nog wat meer lengte kunnen hebben. De merrie heeft goed gesteld en ontwikkeld beenwerk. De stap is voldoende ruim. De draf is goed met een best gebruik van het achterbeen. Escansan is een volle zuster van Silvano, internationaal springpaard en KWPN-hengst.
Stokmaat: 1.65 m

Verrichting Ermelo 1994
Eerlijk, betrouwbaar, evenwichtig. Veel bereidheid om te werken, laat zich goed rijden. Stap ruim en actief. Draf ruim en krachtig met veel zelfhouding. Galop ruim en gedragen. In dressuurwerk laat hij zich zeer goed bewerken, opvallend goed gebruik van het voorbeen. Als dressuurpaard heeft hij zeer veel aanleg, geeft zijn ruiter een zeer goed gevoel.
Bij het springen laat hij zich goed rijden maar zou hij meer terug kunnen springen. Goede afdruk en techniek. Goede bascule, veel vermogen. Als springpaard ruim voldoende tot veel aanleg, geeft zijn ruiter een goed gevoel. Op stal en in de omgang gedraagt hij zich normaal.
Op 13-04 een dag ziek geweest. Op 13-05 zeer gering kreupel rechtsachter. Vooralsnog kon geen diagnose worden gesteld; advies enkele dagen rust. Op 16-05 training hervat.

Afstammelingen 1995 (veulens)
Van deze hengst werd een uniforme groep royaal ontwikkelde veulens getoond. Er was geen verschil tussen de geprikte en de geselecteerde veulens. Ze waren langgelijnd, rijtypisch en ze hadden voldoende ras. Het hoofd is goed gevormd. De veulens hebben veel hals. De hals is goed gevormd en voldoende gespierd. De schoft is lang en voldoende ontwikkeld. De lange schouder heeft een goede ligging. De rug is goed gevormd en heeft een goede lengte. De goed gespierde lendenpartij ligt correct aangesloten. De best gespierde croupe is in stand soms wat plat; dit beeld verdwijnt in beweging. De croupe heeft voldoende lengte. De broekspier loopt lang door. Het voorbeen is correct gesteld. Het achterbeen is lang en klein gehoekt. Het beenwerk is goed ontwikkeld, maar het zou nog wat harder kunnen zijn. De stap is ruim en soepel, enkele veulens missen soms de tact. De draf is sterk en ruim. De veulens dragen de hals goed, ze kunnen schakelen en draven goed door het lijf. De beide thuis geïnspecteerde veulens passen in het beeld van bovenstaande rapportage; van één veulens waren de bewegingen vanwege kreupelheid niet te beoordelen.
De moeders waren van goede kwaliteit.
Geen veterinaire aanmerkingen.

Kort samengevat: royaal ontwikkelde, uniforme, langgelijnde en rijtypische veulens die ruim en gemakkelijk draven.
Getoond: 24 veulens uit 115 dekkingen.

1999 januari nav beoordeling 3-jarige nakomelingen gehandhaafd

2003 januari naar aanleiding van de beoordeling van zijn 7-jarige nakomelingen blijft Jetset D voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Jetset D heeft het op de keuringen goed gedaan. Hij geeft doorgaans maat en rechthoeksmodellen en scoort bovengemiddeld met zijn sterren. Zijn sportindex bevestigt min of meer zijn eigen loopbaan. Hij breekt het springen niet af en scoort bovengemiddeld voor de dressuur. Jammer dat zijn eigen loopbaan niet heeft beantwoord aan de destijds hoge verwachtingen.

Uit: Het Complete Hengstenboek (RBI)

Sjappie

Berichten: 1341
Geregistreerd: 17-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 14:32

als je dit rapport leest snap je niet waarom er meer mensen met Jet Set D dekken, superbeest!

carlijn83

Berichten: 3514
Geregistreerd: 11-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 15:09

Bij ons op stal staat een kleindochter van jetset. (v.jetstream)
Heel fijn relaxed soepel paard!

maessie

Berichten: 5741
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-04 18:37

Hey wat leuk om dat keuringsrapport te lezen! Is idd wel heel erg positief. Geloof als ik dit allemaal wel lees dat Jetset wel een positieve hengst is voor mijn merrie. Al zal ik idd nog even moeten wachten met dekken Knipoog Maar ik vind het wel lekker om alvast rond te kijken, kan ik nu mooi de hengsten vast in de gaten houden, en kijken wat ze verder nog doen in de fokkerij. (en wat ze natuurlijk gedaan hebben) Wat eventueel ook nog een optie is, is een hengst met de bloedlijnen van Jetset én Gribaldi. Weet alleen niet of die er is. Ik zal nog even wat speurwerk doen!

Nog bedankt voor de site van de dalhoeve. Ik had hem al gezien, zo was ik eigenlijk ook op Jetset gekomen Haha! Heb al contact gehad met de hengstenhouder. (en nee nog niet om te dekken *LOL* )

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-04 21:02

Citaat:
Je ziet maar weinig Jetset´s in de hogere sport. Uitzonderingen bevestigen de regel: On Top van Judith Scholte.


ik ken er nog een Jeff (Nobility-Utopia (de stam) ) van Stephanie Peeters

Imago01

Berichten: 4919
Geregistreerd: 21-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 10:10

Ik heb een merrie van Jet Set en ben werkelijk súperblij met haar.
Meer over haar (karakter) kun je het beste even doorlezen in mijn profiel!!!

Succes met je keuze !!! OK dan!

superbig
Berichten: 150
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: hengelo g

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 22:34

Ik rij ook een jetset! egt een superbeest! Ik ga er binnen kort m2 mee starten. En ze is al Z springen onder een andere amazone. Ze heeft egt super bewegingen en ze rijdt heerlijk. En qua karakter is het ook een schatje.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:02

Ik rij ook een Jet-Set x Sultan.
Hij is erg groot, maar wel een super karakter en makkelijk in de omgang en hij kan goed lopen!
In mijn profiel staat een foto van hem.

risthia
Berichten: 249
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-04 16:18

Heb een Jet set van 8 jaar is met 5 jaar ingereden door mij zelf, loopt nu Z2 dressuur met wp en M springen met 14wp. We gaan nog naarhet Z maar dan houdt het wel op met springen maar ze vind het heel leuk en doet goed haar best. Merrie is wel klein 163 terwijl moeder 169 is. Fijn braaf werkwillig paard maar wel spooky, ze schrikt van de wind en op stal is vreet ze alle dekens op maar goed dat heeft niets met de hengst te maken natuurlijk.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-04 12:45

Ik heb een jetset X kommandeur gereden. Was een heel fijn ding. Super te rijden. Lekker los in het lijf. was toen 3 jaar. daarna is hij stilgezet. Weet niet of hij inmiddels weerin training is.