Groeit een 4 jarige ruin nog ???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

Groeit een 4 jarige ruin nog ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 18:15

groeid een 4 jarige ruin nog ??
waar kan het aan liggen ??
hoe vaak in de week is het verstandig om te rijden ?

[edit] Titel aangepast i.v.m. spelfout
Oscar [/edit]

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 18:25

paarden groeien meestal door tot hun 5de jaar. Die van jou zal dus niet erg veel meer groeien, maar waarschijnlijk wel wat.
qua rijden zou ik zeggen doe gewoon rustig aan.... je kan heus al wel wat met hem doen.

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 19:25

een paard is pas echt volwassen als hij acht is!!!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:17

johanna13 schreef:
een paard is pas echt volwassen als hij acht is!!!


Precies, waarom moeten we anders de pony's meten tot en met hun achtste? Een ruin die aan het werk gaat kan nog schrikbarend veel groeien *LOL* Die van mij is 3 jaar en net zadelmak, hij was 161cm toen we hem kochten, maar ik ben benieuwd hoe groot hij wordt aangezien hij in zo'n korte tijd al enorm aan het ontwikkelen is, hij is nu zeg maar "meer paard" Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:28

Met name bloedpaarden krijgen vaak hun sterkste spurt in het jaar van 4 naar 5! Ik heb er een gehad die bij aankoop als 3-jarige amper 1.60 was en bij verkoop als 6-jarige was ie net geen 1.70.

Ook als ze niet in de hoogte groeien zie je ze in het lijf veranderen. Sommige paarden blijven dat nog heel lang doen, tot hun 6/7e jaar

simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-04 20:29

het is een jazz x tcn partout

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:43

Mijne is qua hoogte maar 1 cm gegroeid sinds ik hem heb (vanaf 3 jaar en hijs nu 5) In de breedte echter is mijn paard enorm uitgegroeid en daardoor denkt iedereen wel dat ie enorm is gegroeid.

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:48

Het is mij opgevallen dat paarden gaan groeien op het moment dat je ze in het werk zet.

Toevallig dit jaar te maken met 2 jonge paarden, de ene is 'al'5 jaar oud en sinds begin dit jaar onder het zadel. Dit paard heeft door een groeiachterstand en ziekte nog zo lang in opfok gestaan en heeft daar dus alle tijd gekregen om uit te groeien. Echter in de afgelopen 4 a 5 maanden is zij zeker een 3 cm gegroeid. De andere - mijn eigen paard tres chic - is nu 4 en sinds maart in training. Ook deze is sinds die tijd lekker gegroeid. Het was heel opvallend dat het bij beide paarden echt is begonnen nadat ze in training zijn genomen.

Tralala

Berichten: 1145
Geregistreerd: 06-02-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 20:50

Die van mij is nu 4 en 1.66, en vorig jaar toen hij kwam was hij 1.62 Haha!
Ben benieuwd hoe groot hij uiteindelijk wordt, ik vind hem eigenlijk wel groot zat zo
Hij is ook veel meer 'paard' geworden, twas eerst echt nog zo'n jochie, als je snapt wat ik bedoel Haha!

Maar het antwoord is al gegeven, ze kĂșnnen idd doorgroeien tot hun 8e.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 00:14

een ruin groeit vaak wat langer door dan een merrie of hengst..
hoeveel ligt aan erfelijke factoren en voeding..
mijn ruin groeide van 4 naar 5 bijna 4 cm schat ik

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 00:22

Kort antwoord: ja hij zal nog groeien. Zeker tot zijn zesde.
Hoe vaak in de week je moet rijden met een vierjarige? Ligt aan de intensiteit van de training. Maar iedere dag een drie kwartier tot een uur met veel stapwerk moet hij of zij aankunnen.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:28

Cassidy schreef:
Kort antwoord: ja hij zal nog groeien. Zeker tot zijn zesde.
Hoe vaak in de week je moet rijden met een vierjarige? Ligt aan de intensiteit van de training. Maar iedere dag een drie kwartier tot een uur met veel stapwerk moet hij of zij aankunnen.

Lijkt mij een beetje voorbarig om dat te zeggen van een paard wat je niet kent. Er zijn er genoeg die groeipijnen hebben of gewoon nog te slap zijn om echt elke dag te werken. Bij ons werken ze nooit elke dag en ook maar heel zelden 45 min., gewoonlij tussen de 20 min en het half uur. Dat is volgens mij ook meer als voldoende. Wel zorgen dat de paarden meerdere uren per dag zich vrij kunnen bewegen, dit blijft belangrijk voor zowel de ontwikkeling als de bloedtoevoer naar de voeten toe.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 09:31

Ik moet dit paard echt eens gaan meten, (wie komt bij me langs met een meetlat Haha! )volgens istie ook erg gegroeid toen hij in het werk kwam.

Mijn vorige paard was een groot slap paard. Gekocht op 3,5 jarige leeftijd en hij was toen 1,68-1.69, hij is heel lang doorgegroeid tot 1.75.

Frantic

Berichten: 9648
Geregistreerd: 14-09-03
Woonplaats: maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 12:54

Als ik het goed begrijp groeien paarden met veel bloed langer? wij hebben net een 3,5 jarige Gribaldi x Michelangelo gekocht van 1.61m en zeer goed in verhouding, voor ons hoeft hij niet veel in de hoogte te gaan maar een paar cm zou leuk zijn.
Is er nog hoop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:33

Michelangelo geeft veel kleinere paarden en de moeder van Grib was een E-pony...

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:39

Die van mij was op 3 jarige leeftijd: 1.61 en nu op 4jarige leeftijd: 1.66.. Ik ben benieuwd wat hij gaat worden, ik weet wel dat hij nu volop in de groei zit. Paarden groeien denk ik het snelst rond deze leeftijd en dan tot hun 8e heel langzaam. Maar die van jou groeit nog wel!!

Jaike
Berichten: 2349
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: Genemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:41

Dat denk ik ook, ik heb zo'n zelfde soort geval, alleen is die van mij en Gribaldi x Farrington Tong uitsteken

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 19:51

Ik heb ook een 4-jarige ruin maar ik hoop eigenlijk niet dat hij meer groeit want hij heeft nou al de grootste maat dekens (215) en singels (85 en 150) en weet ik wat.. hij is perfect nu!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:21

De mijne is nog twee centimeter gegroeid tussen z'n 5e en 6e jaar.

Useful

Berichten: 1483
Geregistreerd: 14-06-04
Woonplaats: Middelburg & Zwartewaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 20:33

Hij groeit nog..! ik heb nu een kwpner van 3.5 jaar oud en die 1.62. Die groeit hoop ik niet zo heel veel 1.65 mooie lengte Lachen

pianka

Berichten: 660
Geregistreerd: 05-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 22:08

Hij groeit nog een klein stukje. Hoevaak je rijd hangt helemaal van het paard af.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 00:57

Shadow is in een paar maanden tijd zo n vijf cm gegroeid hij is nu vier
ben dus best benieuwd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 01:02

Ik heb een vierjarige ruin gehad die amper 1.60 meette en op zijn 6de jaar 1.67 was.

Ook ik heb de ervaring dat paarden veel groeien als ze in het werk komen. Wel is dit gerelateerd aan de bloedopbouw. Paarden die hoog in het bloed staan groeien vaak langer door.

Mijn veearts merkte laatst op dat mijn 5 jarige merrie erg aan het groeien was de laatste tijd, niet zozeer in de hoogte maar voornamelijk qua body. Ze krijgt meer formaat.
Ook dit is een merrie die hoog in het bloed staat.

joepje

Berichten: 554
Geregistreerd: 16-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 16:07

alabastro schreef:
Lijkt mij een beetje voorbarig om dat te zeggen van een paard wat je niet kent. Er zijn er genoeg die groeipijnen hebben of gewoon nog te slap zijn om echt elke dag te werken. Bij ons werken ze nooit elke dag en ook maar heel zelden 45 min., gewoonlij tussen de 20 min en het half uur. Dat is volgens mij ook meer als voldoende. Wel zorgen dat de paarden meerdere uren per dag zich vrij kunnen bewegen, dit blijft belangrijk voor zowel de ontwikkeling als de bloedtoevoer naar de voeten toe.


ik ben het met alabastro eens,
ik vind elke dag 45 min. tot een uur te veel voor een 4 jarige,
en ik denk dat zo'n jong beestje gauw afgestompt raakt van zo veel werk in de bak, het moet natuurlijk wel leuk blijven..

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-04 20:51

smaartens schreef:
groeid een 4 jarige ruin nog ??
waar kan het aan liggen ??
hoe vaak in de week is het verstandig om te rijden ?

[edit] Titel aangepast i.v.m. spelfout
Oscar [/edit]



Tja smaartens je paard GROEIT NOG WEL WAT HOOR ! Door de training gelijkmatig en juist gedoseerd toe te passen zul je zien dat een paard vaak door deze training mbt. de spieropbouw toch nog wel een aantal (soms wel 4 tot 6 cm.) GROEIT.