Goedkopere hengsten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 22:00

|HAARLEM 675,- eurie....bij Post in Middelbert, Lennard volgens mij ook....maar ik heb de hengstenbrochure van hun niet voor me liggen ,maar heb zelf in 2002 gedekt bij Haarlem, en hij was toen ook 675,-

Ook hebben zij de KEUR hengst die volgens mij voor 675euro ter dekking staat kan alleen even niet op z'n naam komen......

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 22:10

sigrid1182 schreef:
|HAARLEM 675,- eurie....bij Post in Middelbert, Lennard volgens mij ook....maar ik heb de hengstenbrochure van hun niet voor me liggen ,maar heb zelf in 2002 gedekt bij Haarlem, en hij was toen ook 675,-

Ook hebben zij de KEUR hengst die volgens mij voor 675euro ter dekking staat kan alleen even niet op z'n naam komen......


Haarlem en Lennard allebei 675 excl. dat klopt en bij gust betaal je 115 excl.

De interessantste bij Post vind ik overigens Tschaikovsky 800 excl. maar helaas lukte het niet om onze merrie daarvan gedekt te krijgen.. 3 keer goede moment maar speling van de natuur dat die 2 schijnbaar niet samengaan..

Royal Dance 750 excl. vind ik ook een beste maar die is niet KWPN...

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 23:20

De dekgelden worden vastgesteld door de eigenaar en/of exploitant van de hengst.
Voor deze basisbedragen is in het algemeen niks mis mee.

Waar het mis mee gaat is wanneer een hengst in het verzendsperma verhaal terecht komt.

Daar maken veel exploitanten de fout van onafhankelijk denken en het achter hun hengst staan.

Nl. dan is en gaat het alleen maar puur om geld.

Zo'n exploitant wil zoveel mogelijk sperma verkopen en geeft commissies weg aan degene die voor zijn winkeltje wil optreden.

Waardoor er langzaam een kartelvorming ontstaan is van het wederverkopen van elkaars produkten.
Voor deze diensten worden bedragen als commissie neergeteld van 150 tot 300 Euro per dekkende merrie.

Kortom de zg. "vrije hengstenhouder is niet vrij en zit in het kartel van elkaars produkten te verkopen onder het mom van de Bond van Hengstenhouders gesteund door het stamboek. Terwijl het stamboek de leden zijn.

Dus wat te klagen over hoge dekgelden?

hobbyfokker
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 23:29

Alle waar is naar zijn geld. Echter ik kan iets 100 waard vinden, terwijl een ander dat 50 of juist 150 waard vindt. In mijn optiek ga je op zoek naar een passende combinatie en is de hoogte van het dekgeld een gevolg. Daarnaast is het dekgeld een gedeelte van de kosten. Als je rekent wat het kost voordat een paard 3 jaar is, dan is de laatste € 100 dekgeld niet doorslaggevend.
Als je heel veel vertrouwen hebt in je keuze en je vind het dekgeld te hoog: zover ik weet is het niet verplicht om een merrie elk jaar te dekken?
Daarnaast is er commentaar op de hoogte van het dekgeld. Zonder dat ik de hengstenhouders wil verdedigen (daar zijn ze zelf mans genoeg voor): als fokker willen we wel dat de hengst meerdere jaren in de competitie loopt, nadien in de sport uitgebracht wordt. Om een goede beoordeling te krijgen moet dit door een professional gebeuren, etc. De kost moet toch verdiend worden.
Daarnaast wordt gekeken naar de hengsten die honderden merries dekken. Er zijn er talloze die (veel) minder dan 50 merries dekken. Ik ben dan niet jalours op de hengstenhouder. Het kan hem dan meer kosten dan mijn hobby mij kost.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 23:31

ceasario schreef:
Voor deze diensten worden bedragen als commissie neergeteld van 150 tot 300 Euro per dekkende merrie.


150 tot 200 komt dichter bij de waarheid en daarvoor moet die uitvoerende hengstenhouder alle service verlenen aan de merriehouder die zijn klant is.
Als hij een goede hengstenhouder is gaat hij met de schouwhengst langs, hij insemineert de merrie en zorgt voor de papierwinkel.

Die uitvoerende hengstenhouder heeft liever dat die merriehouder een hengst van hemzelf gebruikt, maar om zijn klanten te behouden moet hij alles aanbieden wat gevraagd wordt.

Dat hoort gewoon bij de huidige tijd, de merriehouders hoeven niet meer stad en land af te reizen met hun merries.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 23:32

hobbyfokker schreef:
Er zijn er talloze die (veel) minder dan 50 merries dekken. Ik ben dan niet jalours op de hengstenhouder. Het kan hem dan meer kosten dan mijn hobby mij kost.


Zorgen dat je met hoge commissies in het "Kartel" gaat zitten. Haha!

hobbyfokker
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 23:34

ceasario schreef:
Zorgen dat je met hoge commissies in het "Kartel" gaat zitten. Haha!


Ben je dan hengstenhouder of inseminatiestation?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 23:40

hobbyfokker schreef:
Ben je dan hengstenhouder of inseminatiestation?

Geen van beide.


" Kartel" Is een groep van Hengstenexploitanten die tot doel hebben zoveel mogelijk sperma te verkopen en waarbij de ene de andere de handen wast, via een commissie belonings-stysteem.Haha!

hobbyfokker
Berichten: 29
Geregistreerd: 02-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 23:51

ceasario schreef:
Geen van beide.


" Kartel" Is een groep van Hengstenexploitanten die tot doel hebben zoveel mogelijk sperma te verkopen en waarbij de ene de andere de handen wast, via een commissie belonings-stysteem.Haha!


Als ik je goed begrijp dus commercieel bezig. Wat is dan het verschil met een inseminatiestation?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 07:46

sarabande schreef:
150 tot 200 komt dichter bij de waarheid en daarvoor moet die uitvoerende hengstenhouder alle service verlenen aan de merriehouder die zijn klant is.
Als hij een goede hengstenhouder is gaat hij met de schouwhengst langs, hij insemineert de merrie en zorgt voor de papierwinkel.

Die uitvoerende hengstenhouder heeft liever dat die merriehouder een hengst van hemzelf gebruikt, maar om zijn klanten te behouden moet hij alles aanbieden wat gevraagd wordt.



Die uitvoerende hengstenhouder heeft liever dat die merriehouder een hengst van hemzelf gebruikt
Als je die niet krijgt dan heb je werkelijk te maken met een uit het 'kartel-syndicaat'.

Wat hem 200 Euro extra opleverd,daar hij geen commissie uit hoeft te betalen aan een "kartel" collega.

m.a.w.
Ga dekken waar de hengst oorspronkelijk staat en vraag de korting die anders de "kartel" collega krijgt.


Als je die niet krijgt (commissie), dan heb je werkelijk met iemand te maken uit het " kartel-syndicaat" .
Waarbij de hengst voor hem geen rol van betekenis speelt.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:21

In veel gevallen betaal je bij de wederverkoper exact hetzelfde bedrag. Dan betaalt de eigenaar aan hem een bedrag.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:24


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:36

ceasario schreef:
Vandaar het woord "Kartel".


Dat woord kartel geef je een negatieve lading terwijl het er voor de merriehouding door die, ik zou zeggen samenwerking erg veel op vooruitgegaan is.

De merries hoeven in de meeste gevallen niet meer van huis terwijl het mogelijk is om via de vertrouwde eigen hengstenhouder zowat iedere hengst te kiezen waar ook vandaan.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:41

sarabande schreef:
Dat woord kartel geef je een negatieve lading
.



Het is toch een "Kartel"
Vroeger hoefde de merries ook niet van huis.
En had de 'echte' hengstenhouder zijn eigen exploitatie.
Nu wordt het vanuit het syndicaat opgelegd, doe je er niet aan mee kun je nog kiezen om taxi te gaan rijden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:48

ceasario schreef:
En had de 'echte' hengstenhouder zijn eigen exploitatie.


Hadden de merriehouders geen keuze.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:50

Indien mogelijk halen wij het sperma zelf op bij de hengstenhouder. Geen extra vervoerskosten. Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:50

sarabande schreef:
Hadden de merriehouders geen keuze.


En had je meer een geleide fokkerij.
Waarbij het fokken was weggelegd voor fokkers.

Het is of het een of het ander.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 08:58

petraaken schreef:
Indien mogelijk halen wij het sperma zelf op bij de hengstenhouder. Geen extra vervoerskosten. Haha!




Geen extra vervoerskosten
En over de rest mag je niet praten. Bloos!

Dat bedoel ik nu.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 11:39


alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 12:57

hobbyfokker schreef:
Als je heel veel vertrouwen hebt in je keuze en je vind het dekgeld te hoog: zover ik weet is het niet verplicht om een merrie elk jaar te dekken?

Wat kost volgens jouw dan een fokmerrie die een jaar leeg moet rondlopen? Die kosten blijven toch, dan kan je het je toch niet permiteren van zo een merrie bewust leeg te laten rondlopen.

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:15

Met het risico dat het dekgeld het jaar erop opnieuw omhoog gegaan is.

Roosje17

Berichten: 133
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: 'n dorpje in 't zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 13:41

Heb eens even wat hengstenbrochures opengeslagen. Hier nog wat hengsten waarvan het dekgeld ook onder de 700 euro ligt:

KWPN
Winckenburgh (Stuyvesant XX x Utopia): 450 euro
Tadmus (Calvados x Concorde): 650 euro
D-day (Donnerschwee x Welt As): 650 euro
Haarlem (Voltaire x Irco Polo): 675 euro
Polydox (Polydor x Paradox I): 675 euro
Nero (Balzflug x Onyx): 680 euro
Turbo Magic (Cabochon x Coctail): 650 euro
Kroongraaf (Burggraaf x Amor): 650 euro
Radar (Coctail x Le Mexico): 650 euro
Oliver (Voltaire x Graaf Grande): 650 euro
Welt Invest (Welt Hit II x Investement): 500 euro
Saint Tropez (Welt Hit II x Zonneglans): 500 euro
Playboy (Kennedy x Kaiserstern XX): 600 euro
FS Lord Loxley (Lord Sinclair x Weltmeyer) 650 euro

Holstein
Cobra (Carthago x Landgraf I): 600 euro
Lake Bid (Lansing x Cascavelle): 500 euro
Carry Wind (Corrado I x Locato): 600 euro
Larenco (Lancer III x Capitol I): 600 euro

NRPS
Dutch Oil R (Dutch Boy x Saluut): 350 euro
Bachelor NH (Burggraaf x Baccarat): 400 euro
Ed King Hill NH (Ekstein x Samber): 450 euro
Radetzky (Rubiquil x Ravel): 450 euro
Magic Rodrigo (Indorado x Stuyvesant XX): 400 euro
Zodiak (Zion x Nabuur): 600 euro
Sultano (Sultan x Roemer): 650 euro
Arco Polo (Andiamo Z x Lord Z): 600 euro

Oldenburg
Ajonc Jr (Ajonc x Cordial Medoc): 600 euro
Centus (Cento x Landadel): 600 euro
Lord Liberty G (Lord Liberty x Freiherr): 675 euro
Ruben G (Rubinstein I x Brentano II): 600 euro
San Brentano (Sandro Hit x Brentano II): 650 euro
Dutch Dormello (Dormello x Welt Hit II): 500 euro

AES
Pompadour (Julio Mariner XX x Voltaire): 400 euro
Showtime (Contango x Democraat): 500 euro
Rocky (Libero H x Corofino): 500 euro
Kreator XX (Brabant XX x Dipol XX): 650 euro
Saumur W (Narcos II x Animo): 600 euro
Riverdance (Wolkentanz x Hill Hawk XX): 650 euro
Mr Concorde B.J. (Concorde x Ahorn): 650 euro

Dit zijn er voorlopig wel genoeg dacht ik zo... Knipoog
Ohja, de dekgelden zijn exclusief BTW en verzendkosten.
Succes!

gomir

Berichten: 25538
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 14:38

roosje17 schreef:
NRPS
Ed King Hill NH (Ekstein x Samber): 450 euro

Er zitten nog heel wat meer NRPS-hengsten onder die 700 euro hoor Knipoog
Ik heb zelf vorig jaar gedekt bij Royal Highness(Royal bravour x Lauriston), was 450 of 500 euro geloof ik.

Ed king Hill zal wel omhoog gaan, aangezien hij overleden is. Als ze al sperma op voorraad hebben dan zal dat vast wel duurder worden Knipoog

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 15:47

Ruchet schreef:
[image]


lekker ding, wat voor bloedlijn?

Roosje17

Berichten: 133
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: 'n dorpje in 't zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 16:44

gomir schreef:
Er zitten nog heel wat meer NRPS-hengsten onder die 700 euro hoor Knipoog


Ja, natuurlijk zitten er nog meer (NRPS) hengsten onder de 700 euro. Maar ik heb ook niet gezegd dat dat ze allemaal waren.
Dit zijn de hengsten van hengstenhouders waar ik een brochure van heb ontvangen.

Ohja, de hengsten van Zangersheide en Westfalen heb ik ook niet genoemd, omdat ik vond dat dit er wel even genoeg waren.

Er werd om hengsten gevraagd waarvan het dekgeld lager is dan 700 euro. Nou, dit zijn er dan een paar.... Bloos