Kida-stam, fokfam 183

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Kida-stam, fokfam 183

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 12:21

Wie kan mij wat vertellen over de Kida-stam, fokfamilie 183?

Een merrie bij mij op stal komt via Gigranta (v. Cigrant, m. Brika v. Utopia, mm. Kida v. Frank) uit deze lijn.

Ik weet dat de hengsten Obrecht, Dublin en Boston uit deze lijn komen. Maar die zijn allen afgekeurd op de nakomelingen, dus ik hoop dat jullie nog wat andere wetenswaardigheden te melden hebben.

Ben benieuwd!

[Edit]
Informatie over de merries Figranta (moeder van de gelderse hengst Cigrant) en Ligranta I is ook meer dan welkom, ben bijvoorbeeld nog op zoek naar de afstamming van Ligranta I want verder dan dat haar vader Emigrant is ben ik niet gekomen.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 13:34

Heb je het boek prestatiefamilies deel I? Daar staan ze in. Anders kan ik het wel even opzoeken.

Overigs was Obrecht al 21 toen hij werd afgekeurd.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 17:14

Nee, dat boek heb ik dus (nog) niet maar is dus kennelijk de moeite waard.

Maar meer informatie is welkom, bijvoorbeeld als iemand een paard kent of heeft uit deze stam of paarden die in de (basis)sport lopen...

Of iemand die dus meer pedigree-info heeft van Cigrant, let me know!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 17:33

Ik zal na het eten even kijken. Aangezien Obrecht de vader van mijn paard is (en haar stam ook in het boek staat), weet ik wel het eea uit mijn hoofd van die stam.Hij is ook vrij uitgebreidt. Kida is niet de stammoeder, want dan zou het niet in deel 1 staan(A,B,C,D), Anda is de stammoeder.

Terwijl ik ondertussen eet, Haha! kun je evt. hiereven kijken: http://www.paardenfokken.nl/progeny.php ... axniveau=9
Ik heb ooit een nakomelingenoverzicht aangevraagd van Julana(Obrecht z'n moeder) Bloos en heb die toegevoegd op deze site, er staan nog meer paarden bij. (Niet heel de stam.)

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:12

Zo ben ik weer:

Ggk hengsten bij het kwpn:
Boston,Dublin, Iron,Obrecht en Weratosthenes

Verder nog Debutant,Dutchman,Dutchmann, Guido, Kandans,Mantovani aangewezen, Normandus vb, Optimist vb, Puidam van Bureveld, Ruffus vb, Tritin.

De stam splits zich bij Florida in 2 merries en 1 hengst.

Een halfbroer van Obrecht is 2e bezichtings hengst geweest. Aristo H, heeft teven ZZ zwaar gelopen.
Totaal 13 sportpaarden.

Je vroeg naar Firgranta/ligranta. Ik zie wel een ruin Figrant van Biegranta.
Zijn afstamming is Zortin x Biegranta v. Statuar x Ugranta v. duc de Normandie x Jigranta v. Amor x Gigranta v.Cigrant x Brika v. Utopia x Kida v. Frank x. Florida v. Ot van W. x. Helga v. Domburg x Diana v. Evagore x Brika v. Hedon Marquis x Anda v.Motor.

Brika heeft min. 3 nakomelingen te weten; Frika(waar Obrecht, Dublin, Boston uitkomen)Gigranta en Jikka(v. Amor). Gigranta(v. Cigrant) heeft min. 3 nakomelingen te weten Rianta, Jigranta en Ugranta(nr.2). Jigranta heeft min. 4 nakomelingen te weten Bigranta, Ugranta, Cigranta en Zigranta.
Cigranta heeft min. 1 nakomeling nl. Gigranta(v. Apollonius xx). Zigranta heeft er min. 3 nl. Dirgantam Jogranta en gigranta. Uit hun geen Firgranta of Ligranta I.
Jikka(v.Amor) heeft 1 vermelde zoon nl. Philip C (v.Doruto) is Internationaal DP onder Patricia Callaghan (geweest).

Gigranta staan hier dus wel in, maar waarschijnlijk heeft die merrie(die jij zoekt) nog geen nakomeling gehad /of zelf gereden op min. Z niveau, daarom staat ze er waarschijnlijk (nog) niet in. Niet alle paarden worden vermeld in dit boek, alleen boven een bepaald niveau.

Wat kan ik verder nog vermelden: Gigranta(v. Apallonius x.Cigranta v. Vanitas x. Jigranta v.Amor x Gigranta v. Gigrant x. de rest) als NDPZ2 +2 gelopen.
Figrant(al eerder genoemd): als NDP Z2+10.
Nog meer sportpaarden uit die stam:
Maarten v. Cabochon x Gigranta v. Apollonius(NIET diegene als van Gigranta.) x. Zigranta v. Pretendent x Jigranta v. Amor x Gigranta v.Cigrant) NDP Z2+1
Nimble(v. Apollonius) een kleinzoon van Ziranta van Prendent Z2+2. en Igrantos(ook kleinzoon van Zigranta) Z2+1.

In de stam komen 4 Giranta's voor. Soms erg verwarrend.
Want 2 daarvan zijn van Apollonius xx, maar hebben wel een andere moeder, en zelfde oma nl. Jirganta v. Amor x. Gigranta v. Cigrant.
De andere is dus van Cigrant en nog 1 van Belmondo, deze laatste komt uit Rianta v. doruto x. Gigranta v. Cigrant
Vragen hoor ik het wel of je kooptgewoon het boek! Erg leuk, ikzelf zit er ook constant in te bladderen. Je kunt evt. ook Gurk pb'en.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 18:25

Sammie schreef:
Kida is niet de stammoeder, want dan zou het niet in deel 1 staan(A,B,C,D), Anda is de stammoeder.


Ow, op kwpnstallion.com staat bij Obrecht dat hij uit de Kida-lijn komt, vandaar... Haha!

Overigens heb ik de betreffende merrie even toegevoegd op paardenfokken.nl, weer een uitbreiding van die stam... Knipoog

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:41

Ja, ik snap het soms ook niet, ben ook geen expert, maar vind het wel leuk om te lezen en na te gaan. Mijn merrie d'r stam eindigt bij Hetty(daarna is het onbekend bij het kwpn), terwijl in dit boek nog Derta staan v. Tebertus. Daar wilde ik Gurk eigenlijk over pb-en, maar weet natuurlijk ook niet of hij dit weet.
Obrecht zijn afstammings (waar idd Kida in voorkomt) is Lucky boy v. Julana v. Fresco x Frika v. Amor x Brika v. Utopia x Kida v. Frank x Florida v. Ot van Wittenstein x Helga v. Domburg enz enz. Bij Florida vertakt de stam zich in Kida, Louis(hengst) en Jelga en zij heeft maar 1 genoemde nakomeling nl. Normandus v. l'invasion. De rest komt idd bij Kida weg, misschien vandaar de 'Kida' lijn.

edit: paar woordjes
Laatst bijgewerkt door Sammie op 24-09-04 18:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 18:41

Dank je wel trouwens, 'onze' merrie zet de lijn voort via Rianta v. Doruto.

Deze lijn heeft zeker niets te maken met Meranta - Yranta - Laranta - Zalanta - Lavanta (waar Renville uit komt) - Avanta - Bavanta - Tavanta (waar Adios uit komt) - Wavanta - Favanta - enz. enz. ???
Daar staat er namelijk ook een merrie uit, we zijn dus benieuwd of die ergens verwant zijn aan elkaar... Haha!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 18:48

Rianta heeft in dit boek 4 nakomelingen nl. Cigrant v. Pele; Wianta v. Ridder; Biantra v. Omega; Giranta v. belmondo.
Wianta heeft 1 vermelde zoon nl. Ceasar v. Pele.
Bianta heeft 1 vermelde dochter; Flicka v. Aktion die een vermelde zoon heeft Kasper v. Rosini.
Giranta heeft 1 vermelde nakomeling nl. Monday v. Pion
Cesar is NDP ZZzwaar+ 4
Kasper is NDP Z2+13
Monday is NDP z2+6

Renville en Adios worden niet in dit boek vermeldt, dus hebben waarschijnlijk een andere stammoeder en zijn dan denk ik ook niet aan elkaar verwant. Maar daarvoor moet je echt Gurk voor pb-en, die weet dat denk ik wel.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-04 18:57

Sammie schreef:
Bianta heeft 1 vermelde dochter; Flicka v. Aktion die een vermelde zoon heeft Kasper v. Rosini.
[...]
Kasper is NDP Z2+13


Aaaah... kijk, directe familie Haha!

Ik zal Gurk eens pben, dank je wel! OK dan!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 20:20

Dan ga ik je nog blijer maken. Knipoog Ik zit net het boekje van de centrale keuring te Vrouwenpolder van dit jaar te bekijken en vind daar ook 2 nakomelingen in.

Rianta v. gribaldi x Flicka v. Aktion x Bianta v. Omega enz...
[12 juni 1998, 167, bruin. VW spr. 65 13%/ VW dr. 148 28%]

Verder Sinanta v. gribaldi x Joanne v. Rossini x Flicka v. Aktion x Bianta v. Omega enz..
[SI3 SPR. 76 14%/ VW dr. 142 28%]
Die Flicka is dus dezelfde moeder als van Kasper en heeft ster predikaat. Bianta(v.Omega) is keur. Joanne is ster.
Beide gefokt door Gebr. van stee, Yerseke
Ik heb evt. adressen van huidige eigenaren, maar dat doe ik dan wel via pb.

Mag ik vragen bij wie jullie het paard hebben gekocht. Ik zie nl. in dit boekje, van dezelfde eigenaar als Rianta en sinanta wel een Zarava vScandic x Tarava ster v. Negro x Nendyrava elite sport dr v. Romancier x ? v.pericles xx en
Zodienerava v. negro x rodieni r ster v. monaco x lady r v. glendale
kan natuurlijk puur toeval zijn, maar ik denk zet ze er toch maar bij Haha!

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:22

Sammie schreef:
Ja, ik snap het soms ook niet, ben ook geen expert, maar vind het wel leuk om te lezen en na te gaan. Mijn merrie d'r stam eindigt bij Hetty(daarna is het onbekend bij het kwpn), terwijl in dit boek nog Derta staan v. Tebertus. Daar wilde ik Gurk eigenlijk over pb-en, maar weet natuurlijk ook niet of hij dit weet.
Obrecht zijn afstammings (waar idd Kida in voorkomt) is Lucky boy v. Julana v. Fresco x Frika v. Amor x Brika v. Utopia x Kida v. Frank x Florida v. Ot van Wittenstein x Helga v. Domburg enz enz. Bij Florida vertakt de stam zich in Kida, Louis(hengst) en Jelga en zij heeft maar 1 genoemde nakomeling nl. Normandus v. l'invasion. De rest komt idd bij Kida weg, misschien vandaar de 'Kida' lijn.

edit: paar woordjes

Dat is juist de meerwaarde van 'Prestatiefamilies'.

Ik zoek alles terug naar de eerst geregistreerde merrie.

Dit in tegenstelling tot het KWPN, die alleen de voorouders hebben opgenomen in de database die nodig waren om op een afstammingsbewijs af te drukken.

Dit betekent dus dat daar waar zij 'onbekend' vermelden dit in werkelijkheid dus meestal niet zo is.

In 1996 of 1997 heeft er een artikel gestaan in Ids over een opsomming van Nederlandse families met een index erbij per familie. Dat was voor mij destijds reden om een brief te sturen naar het kantoor. Er stonden n.l. x aantal merries in die uit dezelfde familie kwamen...... niet geheel betrouwbaar/volledig naar mijn idee.

De volgende stelling is wellicht iets voor een poll;

Het KWPN zou op ieder afstammingsbewijs het fokfamilienummer moeten vermelden.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 22:34

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het juist harstikke geweldig dat er in het boek verder op ingegaan wordt, snap alleen niet dat ze bij het kwpn dan hun adminstratie niet bijwerken of dat ze dat niet wisten. Maar goed ik kom nog maar net 'kijken', dus nu zeg ik misschien iets heel stoms.
Ben het wel eens met de stelling, maar dan moeten die gegevens (bij het kwpn) toch ook compleet worden gemaakt.

off topic: Naar wie mag ik kleine schoonheidsfoutjes mailen Bloos Lips are sealed

Gurk

Berichten: 272
Geregistreerd: 01-12-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 00:23

Sammie schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik vind het juist harstikke geweldig dat er in het boek verder op ingegaan wordt, snap alleen niet dat ze bij het kwpn dan hun adminstratie niet bijwerken of dat ze dat niet wisten. Maar goed ik kom nog maar net 'kijken', dus nu zeg ik misschien iets heel stoms.
Ben het wel eens met de stelling, maar dan moeten die gegevens (bij het kwpn) toch ook compleet worden gemaakt.

off topic: Naar wie mag ik kleine schoonheidsfoutjes mailen Bloos Lips are sealed

Je conclusie is idd juist. Echter het uitzoekwerk is reeds gebeurd, ze kunnen het zo overnemen uit het boek.