Goede hengsten, slechte hengsten, en de rest.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:52

Helaas worden hengsten niet goedgekeurd door een geautomatiseerd, feilloos systeem, maar door mensen. Je zult dus zelf erg kritisch moeten kijken en je fokdoel helder voor ogen hebben.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.


Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 15:24

toscana schreef:
Ja dat snap ik.
Wij hebben gezocht voor onze merrie naar een hengst waarvan wij hopen dat hij bepaalde punten verbeterd/verankert. Daarvoor kies je naar mijn idee een hengst die overal redelijk normaal op scoort en op de punten die jij wilt verbeteren bovengemiddeld scoort in de hoop dat het veulen de positieve kanten van merrie+hengst verenigd.
..


Persoonlijk kijk ik niet altijd naar hengsten die op een bepaald kenmerk overcompenseren wat de merrie mist, je zou kunnen zeggen dat je dan 2 paarden kruist, die allebei op dat kenmerk niet 100% zijn. Beter is het te kijken naar een correcte hengst op dat of dat punt.
Verder zegt mij de stamboomopbouw meer dan het plaatje dat voor mij staat. Indien een hengst beschikt over gelijke genen in zijn stamboom, dan maakt hem dat over het algemeen fokzuiverder, hij is beter in staat te stempelen en varieert niet zo erg in nafok, als een hengst die een zeer gevarieerde opbouw in bloed heeft.

Just my 2 cents, zoals de Fransen zeggen.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 19:59

toscana schreef:
Het gaat natuurlijk ook niet alleen om "overcompenseren". Kan net zo goed gaan om sterke punten te verankeren en daarvoor hoef je toch geen extremen te gebruiken maar kan iets bovengemiddeld ook al goed genoeg zijn lijkt mij..
voorbeeld: een hengst die volgens het boekje van het KWPN op "verloop rug" 95 scoort tegen de gemiddelde indexwaarde van 100 en dus een behoorlijk strak verloop van de rug heeft kan dit punt versterken of verankeren zoals ik het zie.. daarvoor hoeft hij geen extreme 86 scoren te hebben lijkt mij... dus of je dan overcompenseert..?


Toscana, met dit soort benaderingen van de fokkerij ga je het schip in. Wie heeft bepaald dat hengst x zo of zo scoort op bovenlijn, kootstand etc. Ik zou kijken of er een hengst staat, dwz een dier met hengstenexpressie, een mooie kap op de nek en dat soort dingen. En verder de stamboomanalyse. Kijk of bewezen verervers misschien twee keer voorkomen, of er een juiste mix bloed in zit. Maar, wie ben ik om jou te adviseren.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 21:38

Sorry, bedoelde juiste mix volbloed.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 bezoekers