Veulen met 3 maanden afspenen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:48

Ik vind het veel te vroeg! Ik zou een veulen persoonlijk nooit voor 5 maanden afspenen (tenzij mijn DA mij dringend zou adviseren dat wel te doen...maar dat lijkt mij uitermate sterk). Een veulen krijgt maar 1 start bij zijn moeder, dat kan je later niet meer goed maken en nooit opnieuw doen. Als de merrie gewoon gezond is dan denk ik dat ze met extra voer (en anders over 2 maanden) genoeg bij zal komen. Nogmaals, die eerste start van het veulen zou in dit geval bij mij op nummer 1 staan als de merrie gewoon gezond is en er geen dringende medische reden is om zo vroeg af te spenen.


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:10

Oooh... als ik jouw 2e berichtje lees vind ik het al helemaal onzinnig... weet je hoe oud de merrie is en hoeveel veulens ze al gehad heeft? Ik neem iig aan dat de merrie niet meer gedekt zal worden als de eigenaar vindt dat ze het veulen aan de voet hebben niet meer aan kan... Misschien krijgt ze wel teveel voer waardoor ze een te dikke pens krijgt en niet meer lekker kan bewegen... Is er geen mogelijkheid dat de merrie op een of andere wijze wat extra beweging krijgt? Lekker wandelen terwijl haar veulen op stal staat... zo kunnen ze ook geleidelijk aan wennen aan het uit elkaar zijn. Maar nee, ik sta nog steeds achter mijn mening dat er als het even kan voor 5 maanden zeker niet afgespeend moet worden. Mijn hengstje is met 6 maanden afgespeend en ik weet zeker dat hij iig in zijn eerste maanden niets tekort is gekomen. Hij is dan ook een heerlijke bikkel aan het worden... Haha!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antgillya, B_Fokker en 43 bezoekers