De harde werkelijkheid; lage kwaliteit fokkers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:37

Magique schreef:
En ook uit mijn eigen omgeving hoor ik keer op keer de vraag naar "aparte" veulens of paarden.

Wat is de oorzaak van de matige kwaliteit ? Zijn de fokkers zelf de oorzaak ? komt het door het KWPN ? Of is er misschien helemaal niks mis met de kwaliteit ?


Zou jij een voorbeeld willen noemen van wat voor jou een apart door jou te betalen paard is. Wat wil jij bijvoorbeeld betalen voor een veulen of een 3 jarig paard???
Dat is het probleem namelijk, niet de kwaliteit is slecht, ga maar eens naar keuringen ik heb op heel wat centrale keuringen genoten van de topkwaliteit.
Het probleem is dat de kosten van de fokker tegen de prijs die men wil geven niet in verhouding ligt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:54

Magique schreef:
De harde werkelijkheid; fokkers leveren weinig kwalitatief goede paarden


Overigens vind ik dit een zeer denigrerende titel en opvatting en ik vraag me af op welke wetenschap je dit baseert.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:23

Zou je dan om dat uit te leggen mijn vragen willen beantwoorden, dan weten we waar jouw kriteria voor prijs versus kwaliteit verhouding ligt.

Het blijven van die abstracte kreten zo.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 10:43

sarabande schreef:
Zou jij een voorbeeld willen noemen van wat voor jou een apart door jou te betalen paard is. Wat wil jij bijvoorbeeld betalen voor een veulen of een 3 jarig paard???
Dat is het probleem namelijk, niet de kwaliteit is slecht, ga maar eens naar keuringen ik heb op heel wat centrale keuringen genoten van de topkwaliteit.
Het probleem is dat de kosten van de fokker tegen de prijs die men wil geven niet in verhouding ligt.



Nogmaal Magique zou je hier op willen antwoorden, dat maakt jouw stelling duidelijker

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:11

Magique schreef:

En ook uit mijn eigen omgeving hoor ik keer op keer de vraag naar "aparte" veulens of paarden.

Wat is de oorzaak van de matige kwaliteit ? Zijn de fokkers zelf de oorzaak ? komt het door het KWPN ? Of is er misschien helemaal niks mis met de kwaliteit ?


Ik vroeg of jij om duidelijk te maken waar je het over hebt een voorbeeld wilt geven wat voor jou een aanvaardbaar paard voor een aanvaardbare prijs is.
Omdat je dit na 3x vragen nog steeds niet kan beantwoorden, vraag ik me af uit welke wetenschap jouw stelling komt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:18

Magique schreef:
Het ging mij er om dat er in Nederland te veel "gewone" paarden rond lopen in relatie tot de toppers.


Niks meer niks minder.


Dat wil ik dan wel onderbouwd door jou uitgelegd zien in dit kader. Dus niet hoeveel er op de OS waren, maar gewoon hier in Nederland voorhanden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:30

Magique schreef:
9 van de 18695


Je zet dus een stelling neer zonder enige onderbouwing, buiten het napraten van anderen.

Dat is geen stelling dat is gewoon gebrek aan kennis en inzicht.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 11:48

Magique schreef:
Allerheilige en almachtige Sarabande:

Wat voor onderbouwing wil je nou horen ?


Gewoon dat je neerzet wat jij van een paard en wat voor paard verlangt en welke prijs je daarvoor over hebt.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 14:10

joostvangestel schreef:
De Nederlandse Horeca komt er wel achter: ze gaan op de fles. Met de Nederlandse hengstenhouders zien we wel wat er gebeurt Knipoog Veel mensen van de onderkant van de markt zullen afhaken. Als een hengst 100 merries dekt, weet je van te voren uit welke 10 merries de toppers komen. Die 10 toppers krijgen hun dekgeld heel wat sneller terug dan die 90 anderen. Als die 90 anderen naar een goedkopere hengst gaan, houdt hengstenboer x dus niks meer over.

De handige hengstenboer zorgt wel dat die 10 merries naar zijn hengst komen. Zonder die 10 merries zijn de meeste hengsten tot afkeuring gedoemd.


Een gegeven is dat die hengstenhouders telkens de fokkers weer iets nieuws voorschotelen wat een belofte lijkt in te houden. En veel fokker denken dat die hengst het antwoord op al hun afzetzorgen is, dat dat dekgeld zichzelf wel weer terugbetaald wanneer zij met dit geheel nieuwe produkt op de markt komen.

Fokken is niet gokken, fokken is voor velen ook dromen Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:02

Nu wordt hij o.a. goedgekeurd op het hoge niveau van prestatie van beide kanten, dat was 20 jaar geleden nog niet bekend.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 20:41

Magique schreef:
Goede worden gemaakt niet geboren.


Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Een fokker heeft niet helemaal in de hand wat er met zijn/haar fokproduct gebeurt, maar met de eisen die tegenwoordig aan een goede fokmerrie gesteld worden en de keuze uit presterende hengsten is het toch de fokker die iets aanbiedt dat goed kan worden bij iemand die dat goede exploiteert.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:40

toscana schreef:
Zomaar even een vraagje:

Kun je me ook vertellen in hoeverre die duitse paarden duits zijn? Met andere woorden hoeveel buitenlands bloed c.q. bloed van andere duitse stamboeken dan hetgene waarvoor ze ingeschreven staan hebben die paarden? Ben ik wel benieuwd naar...


Ja dat heb ik eerder ook wel eens aangehaald. Die komen van die vermaledijde Volbloeden, van Franse paarden zoals Cor, waar de hele Holsteiner fokkerij op ingeteeld is zo lijkt het wel en ook Furioso heeft een leuke schep in de Duitse pap gedaan.

Maar het vreemde is dat Duitse paarden met een scheut buitenlands bloed Duitse paarden zijn of nog liever alles te danken hebben aan een Arabier van 100 jaar terug, maar presterende Nederlandse paarden met een scheut buitenlands bloed hebben dat aan hun Duitse voorvaderen te danken of zijn mislukkelingen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 21:47

Excuseme schreef:
Saar, een hengst als Cor, maar ook Alme had niet zo'n impact gehad als er in de generaties ervoor niet zo selectief op goede stammen en prestatie was gefokt. Met andere woorden, Cor had binnen het KWPN niet die invloed gehad.


Dat is volledig gissen.
Zeker is dat het Holsteiner Verband een probleem heeft met enge lijnen.
Wat ook waar is dat Nederland met Holsteiner bloed hele goede paarden fokt.
Bijvoorbeeld hele goede dressuurpaarden, omdat de fokkers niet zo in een hokje te duwen zijn, maar zelfs hele goede springpaarden zoals Montender.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 22:05

Anna42 schreef:
waagt het publiek niet meer aan een confrontatie met de nerveuze en hoogst onbetrouwbare nederlandse paarden.


Ach gussie, Anna als redder van het volk.

Het Duitse paard bestaat niet er zijn tig Duitse fokkerijen waarvan er enkele bijna of evengroot zijn als de Nederlandse.

Iedere overwinning van een ander land op Duitsland is een heroische daad. Duitsland zou eigenlijk alleen een Bundesland mogen afvaardigen, dat zou nog eens eerlijke concurrentie zijn.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 23:34

Moeten het wel filmpjes zijn natuurlijk.
liefst vertraagde

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 22:49

Je vergeet de XX bij Lucky BoyXX Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 00:12

Alane in de fokkerij van sportpaarden is alleen fokkerij niet aan de orde als je het serieus wil doen. De merrie moet presteren om te laten zien dat ze in staat is om datgene zelf te doen waarvoor ze ingezet wordt het leveren van sportpaarden.
De kinderen zullen in de eerste plaats ingezet worden in de sport.
Vroeger zeiden boeren van een fokproduct dat niet goed genoeg was om mee te fokken, dan kan het altijd nog de sport in.
Dat is verleden tijd, aan beiden worden even hoge eisen gesteld.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 00:25

Alane schreef:
om een merrie te laten presteren moet je wel iemand hebben om er op te zetten... die moet dan ook nog kunnen rijden.


Dat is een van de redenen dat het fokken van een goed veulen zo duur is.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 00:45

Alane schreef:
Het fokken van een goed veulen is net zo duur als het fokken van een slecht veulen.


Als iedereen die filosofie zou hanteren zou er heel snel geen sport meer zijn.
In de fokkerij van sportpaarden probeer je het beste te bereiken, gezondheid, prestatie, functionaliteit, karakter.
Probeer het maar!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 10:07

Alane schreef:
Sarabande dat is geen filosofie dat is gewoon de waarheid....
wanneer weet je of een fokprodukt slecht is? op hetzelfde moment als je weet dat die goed is....
Als jij dat kunt zien aan een papier of vanaf een foto van de moeder of een veulen slecht of goed is... kan je goud verdienen Haha!


Je kan zien hoe een veulen is als het geboren de verdere eigenschappen heb je meegegeven. In geval het een merrie is worden die allemaal uitgetest voor er weer mee gefokt wordt.

Ik heb de indruk dat we langs elkaar praten, het gaat bij mij om sportpaarden, dit topic ook volgens mij. Jij hebt het over iets dat gefokt wordt een wijds begrip, dat kan een kanariepiet zijn.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 15:21

Zannekin schreef:
Merries zijn goeie fokmerries als hun nakomelingen in de sport presteren, en dat weet je soms wat later. Doordat een merrie Z loopt geeft ze nog geen goeie kinderen.


Soms???? hoe wil je daar anders achter komen.

Een fokmerrie moet op zijn minst aantoonbaar datgene kunnen wat van haar kinderen verwacht wordt.
Dat is vroeger altijd zo geweest en is nu weer aan de orde.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 16:12

Ze presteren niet voor ze een jaar of 5 a 6 zijn dan is een merrie al gauw 10 jaar

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 17:37

hobbyfokker schreef:
Het verschil met vroeger is dat indien een paard niet beviel in het boerenwerk (karakter, werklust, gezondheid, etc) deze merrie juist wegging en werd er niet meegefokt. De merries die bleven brachten een veulen naast het boerenwerk wat gedaan werd.


Ik gaf dat als voorbeeld en de zin staat in een grotere context, namelijk dat dat nu omgekeerd is.
Trouwens ik had het over de tijd na de landbouwpaarden, want in die tijd was er nog niet zo veel naar de sport te schuiven.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 18:01

Alane schreef:
ik vind een veulen dat op de regionale keuring kampioen wordt, op de centrale aan kop loopt, op een europese open 2e alle secties wordt toch wel een topveulen.... Haha!
of topveulen in de vandale staat is een 2e Tong uitsteken kunnen we opzoeken Haha!


Jij hebt het hier duidelijk over iets heel anders dan waar het topic over gaat.
Bij paarden geldt keuringsucces is leuk voor die dag, maar je kan er verder niets mee.
Ik ken trouwens geen keuringen voor paarden die Europees open of alle sekties heten.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-04 12:21

irmaz schreef:
Ik denk de tijd van ongeveer 70-80-er jaren, veel boeren fokten toen nog hobby-matig een paar veulentjes per jaar, maar reden vaak zelf niet. Het enige wat met deze paarden werd gedaan was naar de keuring gaan en was het paard daar niet goed voor gebouwd, dan werd deze verkocht op de markt of aan een landelijke ruiter die er over het algemeen zelf niet mee fokte, zo verdwenen paarden met een exterieur"fout" richting "de sport" (noemde men dit niet de plaatjesfokkerij?)

Tegenwoordig zie ik meer het tegenovergestelde, bij de (penny)ruiters van tegenwoordig die een merrie hebben die niet snel genoeg gaat in de sport of geblesseerd raakt wordt er makkelijker over gedacht om een veulen te fokken, neem maar een eens kijkje op maneges en pensionstallen hoeveel veulens daar tegenwoordig lopen. Ik heb het hier dus niet over serieuze fokkers, maar gelegenheidsfokkers.


Je zegt in andere bewoordingen precies wat ik ook zei.

Resumerend, we zijn weer terug bij de noodzaak van een gezonde fokkerij waar moeder zowel als vaderdieren moeten bewijzen op het gebied van prestatie, gezondheid en karakter datgene te kunnen waar hun kinderen voor bestemd zijn, net als vroeger dus.

Helaas zijn er nog veel mensen als jouw voorbeeld, we zien het hier op bokt ook vaak voorbij komen. Eerlijk advies geven heeft geen zin, dan komen er direkt een hele rits verontwaardigde reacties van
als ze nou selluf graag een veulentje wil, dan mag dat tog Verward

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: M_arjolein, Ubermetrics en 123 bezoekers