Stoppen met Fokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 11:39

Ik snap helemaal wat je bedoeld hoor Ods, ik heb voor mezelf besloten dat ik het niet kan. Ik kan ze niet verkopen, ik raak veels te gehecht aan die paarden.

Wat denk ik belangrijk zou zijn is voordat je merrie bevalt al zeker weten dat het een veulen voor de verkoop is, hem of haar eventueel ook direct te koop zetten hier en daar.



Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:33

joostvangestel schreef:
Daarnaast: verkopen (met name van de betere individuen) is in het algemeen een heel blijde gebeurtenis voor ons. Alweer iemand blij gemaakt is met een prachtige pony en alweer een goede pony met een tevreden eigenaar. De beste ponies overleven de wereld ook op zichzelf.


Zeker met dit stukje heb je helemaal gelijk, als je een goed paard/pony fokt met een goed karakter, komt het altijd wel in goede handen terecht.

Toch blijf ik er moeite mee hebben, als ik een hengst uitzoek voor mijn merrie, dat gaat al niet over 1 nacht ijs, en dan heel nerveus hoop ik dat ze drachtig is, daarna 11 maanden lang onder die staart zit te kijken of alles wel "goed zit" (bij wijze van Knipoog ) en haar zo gezond mogelijk houden en daarna komt alweer de bevalling, ook zenuwslopend, maar Oh zo leuk en spannend ! Daarna begint het opvoeden van het veulen waar ik vooral veel plezier aan heb, eventueel naar een keuring/show en dan afscheid nemen......... Verward Nope, dat lukt me gewoon niet !

Het veulen van vorig jaar wilde ik ook heel lang verkopen, ze is prachtig, maar ik weet zeker dat ik "nog beter" kan krijgen uit deze combinatie en had het graag nog een keer gedaan, aan het begin van dit jaar heb ik nog eventjes gedacht dat ik haar ging verkopen, maar wilde eerst met haar op wedstrijd (soort keuring) om punten te halen zodat mijn merrie daarop "vooruit" zou gaan.
Nou, na de eerste wedstrijd was ik ZO onder de indruk van mijn kleine jaarling, hoe ze het oppakte, het vertrouwen dat ze in me had adt ik haar nu dus absuloot niet meer kan en wil verkopen Lovers !!

Ik heb zeker het idee dat mijn merrie in combinatie met goed uitgezochte hengsten wat toe te voegen heeft aan het ras (Paints) maar aan de andere kant, er zijn veel goede merries, 1tje minder zullen ze niet missen! Knipoog

Ze is nu trouwens drachtig, en dit veulen wordt dus voorlopig het laatste wat ik fok, meer dan 4 paarden kan ik gewoon niet houden thuis.

Ik heb dan ook veel respect voor de fokkers die dit wel kunnen OK dan! , want als iedereen zo zou zijn als ik, tja, dan ging het hard achteruit met de paarden populatie Haha! !

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:49

fresco schreef:
Maar weet je wat helpt: van tevoren niet te veel aan hechten!


Ja, als dat zo makkelijk dedaan als gezegd was zou ik geen probleem hebben, dat geldt voor meerdere denk ik!

Ik heb mijn paarden aan huis, ze "horen' er dus ook bij, daarbij komt dat ik er geen 15-20 heb lopen, ik denk dat je dan vanzelf wat makkelijker wordt dan wanneer je er maar 3 hebt staan en er komt er 1tje bij.

Hetzelfde geldt voor fokkers die de ruimte hebben om meerdere per jaar te fokken, ik fok er dan maar 1, hooguit 2, en die staan hier dan ook minimaal 6 maanden in het middelpunt van de belangstellig, dan is niet hechten echt haast niet mogelijk!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:38

Himyar schreef:
Maar HOE en WANNEER weet je dat het een topper is?
Toppers zijn heel, heel schaars namelijk.


Toppers zijn zeker schaars, misschien moet je zeggen, "potentiele topper" en dat kan je zeker bij de meeste wel zien.

Ik het zelf het veulen van de topic starter gezien en als je naar de pedigrees van beide ouders kijkt, hun performance records en dan naar het veulen, kan je daaruit al heel veel opmaken. Persoonlijk maak ik eruit op dat het een ver boven gemiddeld paard gaat worden, die in de juiste handen en met wat geluk (zonder ongelukken e.d.) een absolute topper kan worden. En dan kijk ik niet door een roze bril.

@bonnigje, maar moeders verkopen is nog veel en veel moeilijker (bij mij ronduit onmogelijk) dan veulens! Of je moet een drachtige merrie kopen met het plan de merrie te verkopen na het veulenen, dat zou me misschien nog wel lukken, maar ja, wat schiet je daarmee op als je verder wilt fokken?

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 07:36

jessiejanes schreef:
Bedenk wel ,dat het "niet -kunnen-afstaan" iets is van jou emotie en dat heeft verder niks met het paard te maken.Het zal het paard "worst wezen"waar hij het gras van het land staat af te vreten!!! Haha!


Zo dacht ik eerder ook altijd Jessie Janes, maar ik kan je vertellen dat dat lang niet altijd zo is. In Jeddah haar geval zeer zeker niet, ik dacht nooit dat een paard zich hechtte aan een bepaald persoon, maar weet nu dat dat wel kan, en dat is geen "emotinele bull-sh*t" maar keiharde realiteit. Nu zul je dit met een veulen niet snel hebben, maar wilde het toch even melden, ook omdat al eerder geschreven werdt dat de merrie verkopen ook een optie kon zijn.

Ook is mijn ervaring dat, al zal het het paard een "worst wezen", ze zich wel anders gedragen in andermans handen en ze dan misschien juist niet hetgeen zijn wat je dacht dat ze waren. Net als jullie al schrijven is opvoedeing zeker ook belangrijk, maar vind maar eens iemand waarvan je denkt/weet dat ie dat goed doet, een leuke prijs wil betalen, talent heeft en ook nog "toevallig" voor jou fokprodukt valt.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 11:58

Tjonge jonge! Een topic over WN paarden al 5 pagina's bezig op FA!!! Zou het een record zijn?? Haha!

Ontopic, ik heb niet alles helemaal gelezen, wil toch een paar "lijnen" in de groep gooien, ook al zit ik, net als Mac, niet in de cowhorses dus ben daarom juist benieuwd wat jullie van deze minder gebruikte, maar, imo goede lijnen vinden.

--Nifty Bee
--Jessie James (hoe kan je die vergeten, Jessie Janes Verward Knipoog ) Volgens de Legends een paard die ver voor zijn tijd was en alleen doordat hij naast Poco Bueno op stal stond de aandacht niet gekregen heeft die hij had moeten hebben.
--Great Pine

Verder ben ik het met Himyar eens, type is erg belangrijk, hoe het paard ook kan presteren, ik vind dat ie in het type moet staan.

@Mac, de moeder van LW is wel een hunter paard, maar komt uit een hengst die 2x reserve National Champ Halter is, dus ze zal zeker wel in het type gestaan hebben, balen dat we nog steeds geen foto van haar hebben gezien.

Ik vind ook dat er best type verschil mag zijn binnen het ras, maar laten we het niet overdrijven met het paard hierboven dat, imo, geen Quarter meer is. Ik kan me wel voorstellen dat als je deze weer met een Quarter kruist en dat veulen ook weer, dat je dan wat TB bloed kan behouden zonder het type te verliezen, wat ik dus wil zeggen is dat het geen eindprodukt is, maar dat als je de veulens ervan gebruiken gaat, weer met paarden met type, je wel wat invloed kan behouden zonder teveel type te verliezen, jammere is alleen dat "men" daar niet op uit is, ze zien dit als een eind-hunter-produkt.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 12:08

Ods schreef:
En Jeddah....niet alles gelezen Verward Verdrietig Boos! Knipoog

(Ik had moeten zeggen, niet alles onthouden Haha! )

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 15:10

Meen je dat echt wanneer je zegt dat je geen Jessie James paard meer zou aanschaffen omdat Jessie Janes nou niet in het type staat? Overigens is jouw merrie wel groot, maar verder toch wel "Quarter" of niet?

Hier mijn afstammeling van Jessie James:
Afbeelding

Deze staat toch behoorlijk in het type, dus om nou die ene lijn de "schuld' te geven Verward . de mijne is 1.49m, en heeft ook een behoorlijk "karakter" maar dat mag ik juist graag zien. Ik heb haar nog nooit in de buurt gehad van koeien, maar verwacht wel dat ze daar geschikt voor is. Helaas heb ik de $$$ niet om dat uit te proberen, al zou ik dat wel heel, heel graag met haar willen doen!

Misschien dat het aan de moederlijn van de vader van jouw Jessie ligt?? Zitten daar "te" grote paarden in?

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-04 20:02

jessiejanes"]
[quote="jeddah schreef:
Meen je dat echt wanneer je zegt dat je geen Jessie James paard meer zou aanschaffen omdat Jessie Janes nou niet in het type staat? Overigens is jouw merrie wel groot, maar verder toch wel "Quarter" of niet?
[color=#]Dat ligt eraan hoeveel ik voer,met wat minder kan het een behoorlijk hunter-tiepje zijn!![/color]
Hier mijn afstammeling van Jessie James:
[image]

Deze staat toch behoorlijk in het type, dus om nou die ene lijn de "schuld' te geven Verward . de mijne is 1.49m, en heeft ook een behoorlijk "karakter" maar dat mag ik juist graag zien. Ik heb haar nog nooit in de buurt gehad van koeien, maar verwacht wel dat ze daar geschikt voor is. Helaas heb ik de $$$ niet om dat uit te proberen, al zou ik dat wel heel, heel graag met haar willen doen!
*Oops* Bloos! ,dat is Simply,dus,..sorry ,als ik je daarmee beledigd heb,maar Simply is toch wel wat anders en zeker kleiner!!Ik noemde daarom ook de naam van Jess'vader(Cooke County Ect.),daar ken ik dus ook meerdere kinderen van,die groot en heet zijn,en met die eigen ervaringen kan ik in ieder geval zeggen,dat ik met paarden van deze sire niet veel kan,bij waar ik nu mee bezig ben.De lat hebben we dan wel hoog liggen nu.Vandaar dat ik niet met Jessie James op de proppen kom!
Jessie James en Poco Bueno zelf zijn overigens supermooie paarden die goed in het type staan.
Jess hebben wij gekocht ,toen ik nog maar net met western/quarters bezig was en er dus nog zeer weinig vanaf wisten en toen wist ik ook niet wat ik nu precies wilde.Desondanks heb ik veel van haar mogen leren en was ik nu niet daar ,als ik niet z'n paard als Jess had gehad! OK dan!


Misschien dat het aan de moederlijn van de vader van jouw Jessie ligt?? Zitten daar "te" grote paarden in?
Kan,maar vader en meerder nakomelingen zijn dus zeker weten te groot!
Pa is 1.70M!!!

[/quote]

Nee hoor, je hebt me zeker niet beledigd!! Ik ben heel blij met de mijne en vermoed dat jou merrie niet zo groot is door Jessie James, maar door invloed van een andere lijn, daarom ook de vraag, hoe is die vader verder gefokt?? 1.70 is toch wel heel exceptioneel groot voor een QH, je gaat je afvragen wat voor bloed er verder inzit en of dat wel klopt Lips are sealed . Of dat het een vreemde mutatie is geweest die dominant doorfokt?

Wat ik alleen wil zeggen met het laten zien van Simply is dat je de Jessie James lijn echt niet hoeft te weren, dat zou misschien wel heel zonde zijn voor je fokkerij, want dat ik weet is het een goede lijn, Sim stamt van Dot's Jessie af, een van zijn zeer bekende kleinzonen, en wie weet, ooit als ik het in mijn bol krijg, probeer ik er wel een keer een working cowhorse op te zetten Haha! .
Oops, ik vergat het bijna, ook ik stop met fokken Bloos! ! Dus dat zal niet gebeuren denk ik Knipoog !

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-04 07:31

Cassidy schreef:
Is dat echt zo? Of is het eerder zo dat een westernruiter toch iedere keer weer bij de westernrassen belandt? Cow sense even terzijde, maar spins en stops kan een Haffie ook, en soms wel beter dan menig Quarter.
Nog nieteens zo erg lang geleden is er Haflinger geweest die een belangrijke NRHA wedstrijd won. Is dat een paard geweest met bijzondere capaciteiten? Ik geloof het niet. Ik denk eerder dat er iemand is geweest die het een leuke stunt leek om eens een Haflinger voor de reining sport te gebruiken. En dan ben ik weer bij mijn oorspronkelijke statement: toppers worden gemaakt en niet geboren.

Twee jaar geleden op de Americana won een Haflinger het in de jeugdreining van alle Quarters en Paints. Dit jaar was het weer een Haflinger die vooraanstond bij de Jeugd...Ze praten wel zo minachtend over Alpenquarters, maar vlak ze niet uit.


Ik vraag me af of je daar gelijk in hebt: [WN] WRAN voor alle rassen?

Natuurlijk zijn er uitzonderingen en zijn er Haflingers die het super doen, maar volgens bovenstaande topic zijn ze over het algemeen kennelijk toch niet goed genoeg Verward .

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-04 23:59

Mac schreef:
Monnik hier op bokt heeft me aangeraden de veulens van volgend jaar te verkopen als ze nog bij hun moeder lopen. Hoe langer je ze hebt, hoe meer je je aan ze gaat hechten. Ik denk dat ze gelijk heeft ... maar hoe ik daar in de lente weer over denk Verward ...


Dat raden de meeste fokkers aan en dat is ook goed advies . Alleen is het niet altijd realistisch, de markt was zeker dit jaar niet echt best en nog maar afwachten hoe het volgend jaar is Verward .

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-04 14:13

Nee, dat weet ik wel, maar wat ik bedoel, stel je besluit veulen A te verkopen, en hij verkoopt niet als Weanling, dan heb je veulen A alsnog langer dan je had gedacht, en in de tussen tijd raak je weer gehecht! Dat ik waar ik dus bang voor ben en waardoor ik, voorlopig althans, niet meer zal fokken.

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-04 13:23

Dat is super voor je Himyar !!
De meeste hier weten denk ik wel hoe het gegaan is met Jeddah. In eerste instantie heel erg goed, maar binnen een maand ging het helemaal mis Huilen . Ik prijs mezelf nog steeds erg gelukkig dat ik haar terug heb kunnen kopen, het had ook heel anders kunnen gaan en joost mag weten wat er dan met haar gebeurd was.

Nu heb ik Jingo net verkocht en daar gaat het tot nu toe erg goed mee, die heb ik niet lang gehad en ik ben er niet zo aan gehecht, maar het blijft moeilijk, wat als het niet "klikt"? Waar gaat ze dan heen? Ik moet er even niet aan denken haar straks op bijvoorbeeld Marktplaats weer te koop te zien.
Ik ga ervan uit dat de meeste Paarden eigenaren echt heel erg goed voor hun dieren zijn, maar soms gaat het ook anders, daarbij denk ik ook aan Fly van Francis Verdrietig .

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:18

Ods schreef:
Goed pedigree, super gave diertjes of niet, het maakt allemaal niet uit, al hadden ze 7 oren en 3 benen, voor mij zijn ze 'the World'!!!!!


Lovers En zo hoort het ook!!

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dennenboom, Lau07, s0173957 en 9 bezoekers