jazz nakomelingen info

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

jazz nakomelingen info

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 20:01

hallo

wie heeft er een jazz afstammeling ?
zijn die nou echt zo vervelend ?
vertel

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:04


Camelotje

Berichten: 160
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 20:09

Ja daar zijn de meningen er verschillend over!Ik heb zelf een 8-jarige jazz-merrie en daar rijd ik nu zz-licht en junioren mee. Dat gaat redelijk goed. In de omgang is ze vrij rustig, maar in het werk kan ze behoorlijk heet worden en als ze iets niet wil dan gebeutrt dat ook niet. Nu gaat dat wel steed beter.Ik heb haar al vanaf dat ze 2 1/2 was en in het begin ging het allemaal niet zo lekker, we moesten erg aan mekaar wennen.Nu doet ze bijna alles voor me.Maar dit is bij veel jazz nakomelingen verschillend,over het algemeen zijn ze wel allemaal erg kijkerig.

simone_m

Berichten: 1281
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: nijnsel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-04 20:28

ik ben vandaag bij een jazz ruintje wezen kijken
maar liep wat te schrikken in het begin
die man zei dat je hem dan effe moest vertellen dat hij dat niet moest doen
en dan deed hj het niet meer zei hij
kijk ik ben niet zo'n grote held
ik heb weinig zin in brokken
ik ga hem van de week zelf rijden

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 21:34

Ik heb een heeeeele lieve Jazz!!!!!!

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-04 22:19

Viennanova heeft ook een hele lieve Jazz. Nu 2 jaar en een schat van een paard.

pieternel
Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: groningen en binnenkort weer in brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:03

Ik ken diverse mensen met een Jazz nakomeling. Het zijn Karakterpaarden met de hoofdletter K ja. Paarden die alleen bij ruiters/amazones met Kwaliteit van rijden volledig tot zijn recht komen.

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 10:21

Ik rij ook een 3-jarige Jazz (hengst) en met rust en vertrouwen is ie super mak en lief!

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 11:36

Ik heb een GVR, een Jazz van ongeveer 1.76m. Op stal en in de omgang is het een superbraaf dier, ik kan hem met de stofzuiger schoonmaken! Lachen Met rijden is hij wel eens kijkerig, maar hij is pas 6. Ik ben erg blij met hem en heb geen problemen met hem, in de proef zal hij me nooit laten zitten. Hij wil graag voor me werken en is ook best leergierig, maar doordat hij zo groot is heeft hij met sommige oefeningen moeite. We zijn nu M2 en doen het even rustig aan.

Rytm

Berichten: 4869
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:08

Ik ken een Jazz die nu 4 jaar is, dat is een superlief beestje, wil graag voor je werken enzo. Hij is wel een beetje heet onder het zadel, maar meer heel erg voorwaarts en werkwillig dan gemeen ofzo.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 18:43

Mijn beestje is 4 jaar en als ik mijn best doe om haar te begrijpen dan doet ze alles voor me. Zit ik niet goed in mijn vel en doe ik niet mijn best om haar te begrijpen dan pakt ze me erop.
Maar ze is echt een schat, niet bang, wel kijkerig en je moet haar dan gewoon doorrijden.

Is wel erg gevoelig voor de stress op wedstrijden, maar ze is pas 4.

Wel erg leergierig!

Denise82

Berichten: 666
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 20:33

Ik heb een tweejarige jazz en die was in het begin best paniekerig. Hij trok zich vaak los aan de hand en stond echt te trillen op zijn benen. We hebben hem nu ingeschaard en nu gaat het heel goed. Hij is de makkelijkste met buitenzetten, maar hij komt ook erg veel in de hand. Als je de groep opjaagd is hij de enige die voortaan gewoon blijft staan grazen. Maar ik ben dus best benieuwd hoe het wordt als hij onder het zadel gaat, de meeste 'verhalen' zijn niet zo leuk!

bambi76

Berichten: 2684
Geregistreerd: 09-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 12:00

Die van ons was ook heel rillerig als veulen al, maar in de opfok is er aandacht aan besteed en sinds hij op stal staat ook. In het begin konden we alles aan zijn lijf doen maar voetjes uitkrabben, iets om zijn benen doen..nou dat was nu toch wel heel erg eng. Maar met veel geduld en tijd is is nu zo mak als een lammetje en hij is nog hengst met zadelmak maken e.d. de eerste keer was alles eng maar toen ik er eenmaal op ging zitten was het goed en heeft ie nog geen stap verkeerd gezet het is echt een lieverd! Ze hebben gewoon een kein hartje en ze moeten je vertrouwen dan komt het best goed!

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 16:34

ik blijf tog bij sommige verhalen over een "vriendelijke" jazz bij mijn mening... ik moet er niet aan denken 1 te hebben, ik vind ze echt een verschrikkelijk karakter hebben, met uitzonderingen van dien.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:08

Ik val in herhaling, maar ik word toch zo moe van zulke topics, waar elke penny die geen flauw benul heeft van de hengst in kwestie maar zegt 'dat het zulke vervelende paardjes zijn Huilen '. En om even op sweet angel te reageren: Ik ben blij dat we twee Jazzen hebben! Ik heb er ook alle vetrouwen in het beleren en rijden van mijn Jazz. Ondanks alle spookverhalen. Ik ken meerdere Jazzen, allemaal geen allemansvriendjes, maar vreselijk goede paarden.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 08:09

En ja, ik ben een enorme Jazz fan......

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 09:44

Viennanova schreef:
Ik val in herhaling, maar ik word toch zo moe van zulke topics, waar elke penny die geen flauw benul heeft van de hengst in kwestie maar zegt 'dat het zulke vervelende paardjes zijn Huilen '. En om even op sweet angel te reageren: Ik ben blij dat we twee Jazzen hebben! Ik heb er ook alle vetrouwen in het beleren en rijden van mijn Jazz. Ondanks alle spookverhalen. Ik ken meerdere Jazzen, allemaal geen allemansvriendjes, maar vreselijk goede paarden.

OK dan!
Sluit me hier dus bij aan.
Het zijn karakterpaarden en niet voor iedereen weggelegd!

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:11

Viennanova schreef:
Ik val in herhaling, maar ik word toch zo moe van zulke topics, waar elke penny die geen flauw benul heeft van de hengst in kwestie maar zegt 'dat het zulke vervelende paardjes zijn Huilen '. En om even op sweet angel te reageren: Ik ben blij dat we twee Jazzen hebben! Ik heb er ook alle vetrouwen in het beleren en rijden van mijn Jazz. Ondanks alle spookverhalen. Ik ken meerdere Jazzen, allemaal geen allemansvriendjes, maar vreselijk goede paarden.

Ik zeg ook met uitzonderingen van dien. Maar ik ken er dus een paar, waarvan 2 dus totaal onhandelbaar zijn als er andere mensen mee wandelen,rijden oid. Alleen de eigenaar kan er iets mee doen, en dan nog zijn ze niet te vertrouwen. Maar daarin tegen ken ik er ook wel een aantal die dit niet hebben en dus ook goede paarden zijn met een goed karakter. Maar goed mijn type paard is het niet.

memiro

Berichten: 459
Geregistreerd: 24-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 13:17

Heb ook een jazz daar zit ik net op en ja af en toe is ze een beetje spooky maar supper braaf verder

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-04 17:47

jazz ruinen vind ik lief, maar de merries!!Echte zeikmerries en ze trappen naar alles wat ze kunnen raken, vooral andere paarden. Dit geldt natuurlijk niet voor alle nakomelingen, ik ken 3 jazz merries en die doen dat.

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-04 20:56

Ik ben in het gelukkige bezit van een jonge Olivi X Renovo. Nogal een aparte combinatie. Een heel gevoelig dier, snel geirriteerd. Maar goudeerlijk. Hij pikt het alleen niet als je zijn signalen niet oppikt. Een bijzonder goede leermeester dus, zo'n paard!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 08:10

Tulandro schreef:
jazz ruinen vind ik lief, maar de merries!!Echte zeikmerries en ze trappen naar alles wat ze kunnen raken, vooral andere paarden. Dit geldt natuurlijk niet voor alle nakomelingen, ik ken 3 jazz merries en die doen dat.

Hoe bedoel je, alles over 1 kam scheren.
Even wat feitjes...
JAZZ:
Voortschrijdend totaal tot en met 2003
dekkingen 1978
veulens 1515
hengstveulens 764

Dus... er lopen ongeveer evenveel merrie's rond als hengsten.
En jij kent er daar wel 3 van die dat doen.

Hmmm, zeker allemaal in dezelfde omgeving met dezelfde soort opvoeding?

Toevallig ken ik er 4 die allen niet trappen en zelfs onderdanig en bang zijn voor andere paarden in het land. En dat is er 1 meer dan bij jou. Dus ja... wat gaan we nu geloven???

Nogmaals... als jouw vader een dief is, dan ben jij niet ook vanzelfsprekend een dief. Als de vader van een paard een grand prix paard is, dan is het veulen niet vanzelf een grand prix topper of een dressuurbelofte. En als de vader moeilijk is, dan is het veulen ook niet vanzelf moeilijk.

Ze krijgen ook wat van de moeder mee en een eigen karakter. Daarnaast ligt het eraan hoe er met het paard wordt omgegaan. Consequent? Wordt het dier in en in verwend? Denken ze dat het paard al grand prix is? Je kan van zo'n jong beest het karakter nog vormen en daar gaat heel veel vanuit voor de toekomst.
Het probleem is vaak dat veel mensen zonder de echte 'knowhow' zo'n paard kopen, want met zo'n paard, met zo'n vader, daarmee moet het toch wel een keer lukken. Maar helaas... zo'n paard heeft ook een eigen karakter en loopt niet uit zichzelf de piaffe.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 10:41

Ik ben het geheel met je eens, en ik gaf ook alleen een voorbeeld. Ik ben het er mee eens dat je op deze manier geen nakomelingen kan vergelijken omdat er natuurlijk ook nog een andere ouder mee te maken heeft. Ik schrijf alleen mijn ervaringen op, hoef je niet zo fel te reageren!!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 11:57

Tulandro schreef:
jazz ruinen vind ik lief, maar de merries!!Echte zeikmerries en ze trappen naar alles wat ze kunnen raken, vooral andere paarden. Dit geldt natuurlijk niet voor alle nakomelingen, ik ken 3 jazz merries en die doen dat.


Nou dan nodig ik je van harte uit!

Ik vind ze super! En dan maakt me het niet uit van welk geslacht de paarden zijn.

En veelal ligt het niet aan de paarden, maar de mensen die er mee omgaan.

Venetia

Berichten: 2311
Geregistreerd: 16-07-04
Woonplaats: Zuid-Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-04 12:17

Heb ook een Jazz. Valt me wel op dat er over Jazz veel stemmingmakerij is op bokt. Tuurlijk is de kans aanwezig dat Jazz de nakomlingen enig karakter meegeeft. Een en ander vloeit tevens voort uit de combinatie met de moeder en de opvoeding. Maar dat een deel van de nakomelingen niet zomaar opgeven, is juist datgene waarom de goede Jazzen zo uitzonderlijk zijn! Karakter is natuurlijk deels erfelijk, maar Jazz is zelf niet gemeen ofzo! Het is een lief paard op stal. Op bokt lijkt het echter net of Jazzen garant staan voor de meest vreselijke ongelukken! Die bangmakerij dient geen enkel doel. Kijk naar het paard zelf en veroordeel het niet bij voorbaat, inplaats van mensen de lol in hun Jazz-nakomeling deels te ontnemen.