De harde werkelijkheid, veulenverkoop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

De harde werkelijkheid, veulenverkoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 10:22

Zoals ieder jaar om deze tijd begint het gejammer weer over het niet kunnen verkopen van een veulen.
Dat is niets nieuws, dat is sinds het landbouwbeleid veranderd is en oudere boeren niet meer voor de lol om toch wat in handen te hebben een stel veulens opfokken. Dat is ook sinds de dekprijzen giga hoog geworden zijn.
Twee belangrijke zaken die ongeveer gelijk begonnen na een tijd van het kon niet op.
Nu vind ik dat een fokker alleen moet fokken om zijn eigen stam te verbeteren en na drie jaar eventueel te besluiten om de merrie wel of niet aan te houden. Men fokt dan gerichter en met een duidelijk doel. Fokken voor de verkoop is al jaren geen optie meer zelfs niet met al die veilingen. (toevallig dat overal die Chin Chin veulens zoveel opbrengen Verward ) Hengstveulens verkopen bijna alle fokker sowieso, dus sportpaarden zouden er dan toch genoeg komen.

Wie zou moeten beginnen met een duidelijker voorlichting over de praktijk:
De stamboeken, die mensen juist oproepen om te blijven vermeerderen
De hengstenhouders die de raarste beloftes doen en alles uit de kast halen op hun shows om de mensen weer te verleiden
Of degenen die verantwoordelijk zijn, dus gewoon de fokkers, die dus ook niet moeten zeuren.

Volgend voorjaar is iedereen dat weer vergeten en worden er hier weer dekadviezen gevraagd voor merries die heel ver bij een portie sperma vandaan zouden moeten blijven. Het advies fok alleen als je ZEKER weet dat je het veulen wilt houden, wordt zelden opgevolgd.

Men denkt zoals bij zo veel dingen de anderen doen het niet goed, maar bij mij zal het prima gaan

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:31

Ik snap je probleem niet zo ?
Ieder fokt toch om zijn eigen redenen ? Als er mensen willen fokken met een ezel moeten hun dat toch weten Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:33

Sarabande, de beste leerschool is iets wat je heel veel geld kost. Dan denk je in het vervolg wel wat beter na.

Weet ik uit ervaring Haha!

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:39

Tuurlijk blijven de stamboeken roepen dat de mensen moeten fokken of vermeerderen! Kom op, dat zijn immers ook inkomsten voor hun!

En die oude boertjes die voor de lol gaan fokken dat valt enorm mee, als ze al fokken dan zijn het meestal met de betere stammen e.d. of ze hebben er echt verstand van. Hoeveel jonge mensen zijn fokker van het jaar geworden? Dit jaar was er ook weer een 'oud boertje' fokker van het jaar.

Ik denk dat het meer ligt bij de mensen die landelijk op B en L niveau of recreatief de sport beoefenen en voor de liefhebberij een veulentje fokken. Die zijn er steeds meer.

Tuurlijk halen ook die hengstenhouders alles uit de kast om de mensen te verleiden! Nog al logisch niet? Je probeert immers toch een boterham te verdienen??!

De enige die verantwoordelijk blijven zijn de fokkers. Er vanuit gaande dat het marktprincipe nog steeds goed werkt zal de aanbod zich uiteindelijk ook wat meer richting de vraag kant gaan bewegen, dus dat er minder wordt gefokt.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:40

Magique schreef:
Ik snap je probleem niet zo ?
Ieder fokt toch om zijn eigen redenen ? Als er mensen willen fokken met een ezel moeten hun dat toch weten Verward


Ja, als je ermee kan leven dat je regelrecht voor de salami fokt wel ja. Ik vind het zelf nogal wat, een heel nieuw paardenleven op de wereld zetten. Mocht ik het ooit gaan doen dan zal het voor eigen gebruik zijn, maar dan nog voel ik me aan dat beestje verschuldigt om het met zo goed mogelijke kansen het leven in te sturen - en mochten de kansen helemaal niet goed liggen, om het dan maar niet te fokken.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 10:45

Skipper schreef:
En die oude boertjes die voor de lol gaan fokken dat valt enorm mee.


Er staat opfokken. Vroeger bleven oudere boeren gewoon op hun bedrijf, hielden wat land aan en kochten een koppel veulens.
Daarna werden ze weggesanneerd.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 10:52

Magique schreef:
Ik snap je probleem niet zo ?
Ieder fokt toch om zijn eigen redenen ? Als er mensen willen fokken met een ezel moeten hun dat toch weten Verward


Wederom moet ik uitleggen dat het niet mijn probleem is, ik heb geen veulens en voor volgend jaar alles al besproken, maar een stelling

Als mensen een ezel willen fokken prima, maar dan moeten ze niet verwachten dat een stamboek trappelend staat te wachten om van die ezel een goedgekeurde hengst te maken.
En dat patroon zie ik hier nog al eens.

En Pipo, ja niets is een betere leerschool dan een harde leerschool.
Vervelend voor de mens zo'n financiele tegenslag, maar erger is dat er dan weer een dier rondloopt waar eigenlijk geen toekomst voor is.

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:52

oh sorry verkeerd geelezen!

Magique

Berichten: 1098
Geregistreerd: 28-01-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 10:56

sarabande schreef:
Als mensen een ezel willen fokken prima, maar dan moeten ze niet verwachten dat een stamboek trappelend staat te wachten om van die ezel een goedgekeurde hengst te maken.
En dat patroon zie ik hier nog al eens.


O OK.

Ik denk dat je het maar op één manier kan voorkomen n.l. alleen verplicht stellen alleen fokken met minimaal ster predikaat of iets dergelijks ..... KWPN zal dit nooit doen daarvoor zijn ze veel te commercieel ingesteld en dat is dan ook gelijk de hoofdreden van dit probleem .......

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:02

lijkt me ook vrij logisch, anders wordt het nog veel erger, dan gaan mensen hun eigen hengsten gebruiken.

SallJarig

Berichten: 6711
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:10

Ik ben van mening dat àls je fokt, je idd moet proberen om iets te verbeteren.
Maw alleen met goed 'materiaal' te fokken (geldt in mijn ogen ook voor honden, dat is de reden dat ik mijn hond heb laten steriliseren, ondanks dat de fokster mij stimuleerde om met haar te fokken) zodat je niet aan het vermeerderen gaat.
Ookal zou ik 'alleen' een veulen voor mezelf willen fokken, ligt mijn doelstelling niet lager (of hoe omschrijf je dat).
Op het moment dat het niet reëel is, dat de kans erin zit dat ik die doelstellingen met een 'eigen fokproduct kan halen, dan koop ik liever tegen de tijd een jong paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:12

Er zijn al wat boeren die eigen hengsten gebruiken Scheve mond Helaas.......

Tja je kan wel stellen dat je alleen mag fokken met een ster/keurpredikaat. Maar dan moet je zeker weten dat die wel objectief per paard gegeven worden. Dat vind ik bij het kwpn nog wel een groot probleem.

Daarnaast zag ik laatst weer een prestatiestamboekmerrie lopen, wat wil je daar mee doen? Blijkbaar fokt deze merrie super, maar is ze zelf maar stamboek.

Ik denk dat iedereen gewoon zijn eigen gezonde verstand moet blijven gebruiken. We hebben het wel over paarden, maar hoe zit het met mensen, daar mag iedere combi zich voortplanten!!!!!

SB, tuurlijk is het sneu voor een beestje dat zo rondloopt, maar het geval waar ik op doel is wel een fijn sportpaardje voor iemand straks.

En ik denk dat voor de mindere dieren zeker wel een markt is, mits deze gezond zijn.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:12

Magique schreef:
O OK.

Ik denk dat je het maar op één manier kan voorkomen n.l. alleen verplicht stellen alleen fokken met minimaal ster predikaat of iets dergelijks ..... KWPN zal dit nooit doen daarvoor zijn ze veel te commercieel ingesteld en dat is dan ook gelijk de hoofdreden van dit probleem .......


Dit heeft geen f*ck met commercieel te maken, dit kán en mág in een land als Nederland niet en dat is maar goed ook. Je kan mensen toch niet verbieden te fokken??

Van mij zou het mogen hoor, begrijp me niet verkeerd!!! Maar zo zit ons rechtstelsel niet in elkaar. En daar zijn niet het stamboek en niet de hengstenhouders schuldig aan, maar inderdaad die hobbyfokkers die maar aan fokken met middelmatige merries want het is zo leuk zo'n veulentje...yegh.

Ik haat gefok voor de lol, of het nou honden, katten, konijnen of paarden zijn. Het is egoistisch want je kijkt niet verder in de toekomst en naar de toekomst van zo'n dier.

Maar helaas zijn mensen er moeilijk van te weerhouden te fokken, ze vinden allemaal dat ze een wereldmerrie hebben, hebben vaak geen flauw benul van welke hengst het beste past dus nemen iets commercieels wat een koe van een veulen oplevert en zo staat heel Nederland vol met meuk. Sorry, is misschien niet eerbiedig maar dáár ligt volgens mij het grootste problem. Zo'n koe is echt geen reclame voor het stamboek dus het lijkt me stug dat zij dat fokken in het wilde weg promoten.

Aan de andere kant heeft iedereen recht om een veulen te fokken uit emotionele redenen dus tja, het kán ook niet verboden worden...wel heel dubbel allemaal. Als de economie een beetje slecht blijft zal het hopenlijk minder worden.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:14

Magique schreef:
O OK.

Ik denk dat je het maar op één manier kan voorkomen n.l. alleen verplicht stellen alleen fokken met minimaal ster predikaat of iets dergelijks ..... KWPN zal dit nooit doen daarvoor zijn ze veel te commercieel ingesteld en dat is dan ook gelijk de hoofdreden van dit probleem .......


Dat is geen genetische oplossing maar weer eentje van de zovele papierenregeloplossingen. Het probleem doet niet alleen voor bij niet stermerries maar ligt veel dieper en veel breder. Waar blijkt dat uit merrie (of een stermerrie) met een reeks predikaten in pedigree de produkten VEEL beter zijn? En waaruit blikt dat een niet stermerrie VEEL minder fokt?
Je zult eerst eens heel goed en grondig de werkelijke problemen in kaart moet brengen. En dan met een structureel plan van aanpak moeten komen met inzichtelijke en systematische FOKTECHNISCHE handvaten.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 17-09-04 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:15

Tja heb meeste hekel aan mensen (particulier)die perse een merrie willen kopen omdat ze dat ene veulen willen fokken. Ze hebben een goede merrie maar geen top. Ze fokken dat veulen en gaat de opfok in na een paar maanden blijken de kosten toch te hoog te zijn en besluiten ze het veulen te verkopen.

Tja en waar komen deze terecht?. Helaas vaak niet bij de juiste mensen en gaan van hand tot hand met alle gevolgen. Waarom moet je een veulen fokken als je toch niet weet wat de toekomst is?. Tuurlijk is het leuk en spannend maar 3 jaar lang is ook best lang om geld te betalen terwijl je er niets aan hebt.

Fokken is leuk maar blijft een gok laat die lekker aan de profs over of de mensen die echt het geld en de ruimte hebben om ze een toekomst te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:29

Iedereen spreekt hier wel over het feit dat je alleen met een fantastische merrie moet fokken, maar hoe wil je aan die merrie komen? Je zult toch ergens moeten beginnen. Al die topfokkers zijn ook gewoon bij het begin begonnen. En dat was in de meeste gevallen niet een topmerrie, maar een merrie die ze generatie op generatie wisten te verbeteren dmv passende hengsten te gebruiken. Als je er van uitgaat dat alleen topfokkers mogen gaan fokken dan is het snel gedaan met de paardenpopulatie. En zal er over 50 jaar amper een fokker zijn. Daarnaast worden de paarden onbetaalbaar op die manier.
Ik ken zat fokkers die gestart zijn met een merrie van de Hedelse markt. En daar uiteindelijk een stam mee hebben opgebouwd die fijne sportpaarden geeft.
Tuurlijk zit er een ethisch aspect aan dit gebeuren. Maar als we even heel ethisch verantwoord willen zijn: Hoe zit het met de consument die de paarden 23 uur per dag op het hok houden? Dat is al helemaal niet ethisch verantwoord!

Niet iedereen is topruiter, niet iedereen is topfokker. Maar rijden en fokken is allebei even egoistisch.

Als we niet egoistisch zouden zijn dan liepen de paarden nu nog gewoon in een kudde.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:40

Mee eens. Ik heb het ook niet over een topmerrie, maar in ieder geval geen slechtemerrie. Op de Hedelse paard een goed paard vinden kán, mét verstand van paarden. De merrie generatie op generatie verbeteren kán, mét verstand van fokkerij.

Maar veel mensen doen maar wat en fokken beesten die helemaal geen bouw hebben voor de sport maar die dat later dan wel moeten doen. Of naar de keuring waar vervolgens de eigenaar gaat lopen klagen dat het altijd de bekende fokkers zijn die winnen en waar blijft onze orange strik? Want wij hebben zó 'n goede merrie! Zucht..

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-04 11:41

Je koopt bijvoorbeeld een merrieveulen uit een bewezen fokmerrie, die zijn op dit moment heel betaalbaar.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:43

Ik zie echt het probleem niet.. ( maar ach ben ook niet thuis in dit vak)
Maar als iemand een veulen bij hun merrie wil laat.. En als ze weer om advies komen vragen en je bent er zo op tegen, lees het dan niet en geef geen advies.. Klaar probleem weg.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:47

pearl_tje schreef:
Ik zie echt het probleem niet.. ( maar ach ben ook niet thuis in dit vak)
Maar als iemand een veulen bij hun merrie wil laat.. En als ze weer om advies komen vragen en je bent er zo op tegen, lees het dan niet en geef geen advies.. Klaar probleem weg.


Ben bang dat het probleem wat Sarabande noemde van een overschot aan veulens zo echt niet is opgelost.

SallJarig

Berichten: 6711
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:49

Kom je idd ook uit bij. wat is goed.
Ga je daarbij uit, van je eigen gebruik en de daarbij horende wensen.. Ga je uit, van het stamboek (welke dat dan ook moge zijn)
Als ik 1 ding heb geleerd is: the trouth lies in de eye of the beholder
Wat de 1 fantastisch vind, vind de ander verschrikkelijk

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:51

Prisca schreef:
Fokken is leuk maar blijft een gok laat die lekker aan de profs over of de mensen die echt het geld en de ruimte hebben om ze een toekomst te geven.

Dat vind ik dan altijd weer een beetje kort door de bocht.
Tuurlijk, mensen moeten goed nadenken etc.etc. maar om nou te zeggen dat alleen profs moeten fokken.... Nee
Mijn vader heeft afgelopen jaar een leuk merrieveulen gekocht met een leuk papier. Om op te fokken en om straks een (of meer Knipoog ) veulens van te fokken.
Ikzelf heb een merrie met "half papier". En reken maar dat daar straks ook een veulen bij komt over een paar jaar. Alleen wordt daar goed over nagedacht Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 11:58

Verschil is wel Jantina, dat jullie zelf meer ruimte hebben om een veulen evt zelf op te fokken, en er dan ook niet over jammeren Knipoog

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:05

Tuurlijk. Ik voelde me ook niet aangesproken in dit verhaal. Ik wilde alleen even reageren op het "alleen profs zouden moeten fokken".
Want wij zijn grote amateurs Knipoog

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 12:06

Dus in feite Pipo zeg jij, dat ik er niet aan moet beginnen. Tong uitsteken
Ik vind dat ik toch ergens moet beginnen.
Ik doe het zeker niet voor het geld, want ik heb zo het idee dat het me meer kost dan dat het ooit opleverd.
Het is voor mij altijd een wens geweest, zelf een merrie te hebben en een veulen te fokken. Niet voor de verkoop in eerste instantie, maar voor eigen gebruik.

Aan de andere kant kan ik ook sommige mensen niet begrijpen.
Neem nou een bekende van me, zij heeft een veulen gefokt. Niet om het veulen, geld of wat dan ook, maar puur om het, kijk mee eens. Altijd al een meeloper, naaper en er willen bijhoren typetje geweest. Over dit soort mensen denk ik dan, tss gaat weer helemaal nergens over.