[Welsh] Dyoll Starlight

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

[Welsh] Dyoll Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 21:10

Ik was weer eens bezig met het natrekken, opzoeken, vergelijken en bekijken van stambomen, zo vroeg ik me af wàt de afstamming eigenlijk was van Dyoll Starlight, ik weet dat deze een Dyoll Glasgalt X Dyoll Moonlight v: Glamorganshire Mountain pony en Dyoll Glasgalt v: Flower of Wales v: Charley was. (is Glamorganshire Mountain pony een benaming voor een hengst die ergens van die "mountains" kwam of daar als dekhengst liep? Of is dit echt een naam?)


Maar verder gaat het dus niet, werd er toen simpelweg niet geregistreerd? Ik weet dat het hele Welsh stamboek zowat is begonnen met Dyoll Starlight, maar daar moet toch meer bekend van zijn dan dat?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 09:57

Dyoll Starlight had nummertje 4 in het stamboek. Voor hem waren er dus maar 3 hengsten geregistreerd. Zelfs de vader van Starlight werd na Starlight geregistreerd. Overigens, in het jaar boek van 1994 heb ik nog iets leuks geschreven over Dyoll Starlight (waarom zijn al die ponies wit) naar aanleiding van de 100ste verjaardag van Dyoll Starlight.

Over de afstamming van Dyoll Starlight is zelfs een vette ruzie geweest. De fokker van Starlight (Mr. Lloyd) beweerde dat de vader Glas-Allt was, die als tweejarige was gecastreerd. Lady Wentworth beweerde dat de vader van Starlight een Arabier was, omdat ze niet kon geloven dat de vader van Starlight zo'n lelijkerd was Haha! Ik heb dat zelfs in een boek staan. De schedel van Starlight kan je trouwens bewonderen in Londen, in een of ander museum. Starlight is 34 geworden en in Spanje gestorven, als ik me niet vergis.

Een Glamorganshire Mountain Pony. Glamorgan is een deel van Wales, dus in feite een iets specifiekere aanduiding van het dier. Tot nu toe zijn er nog steeds verschillen tussen types in Wales. Zo zien de ponies uit Clwyd er echt wel iets anders uit dan die in Powys. Hoewel ze natuurlijk wel allemaal zwaar verwant zijn, maar selektie doet veel.

Overigens komt de schimmelkleur van Dyoll Moonlight, ook al zo'n unieke merrie, die maar één bekend veulen had, namelijk Starlight. Zij voerde hoogstwaarschijnlijk wel Arabisch bloed en wel dat van de Crawshays Bailey Arab, als ik me niet vergis.

PS: in het gemiddelde veulen dat nu geboren is, zitten waarschijnlijk zo'n 50 tot 400 kruisingen van Dyoll Starlight. Een Welsh Mountain Pony zonder Dyoll Starlight in de stamboom bestaat niet. Beschouw hem gerust maar als het echte begin van het ras.

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:45

Ik weet dat Dyoll Starlight ook voorkomt in de pedigree van een aantal newforest pony's..........

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 10:52

Interessant, weet je wat voorbeelden van New Forest ponies die afstammen van Dyoll Starlight? Zou eens leuk zijn om te zien Knipoog

Er waren in ieder geval legio Forest Welsh ponies die van Dyoll Starlight afstamden..

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 11:04

Crissy schreef:
Ik weet dat Dyoll Starlight ook voorkomt in de pedigree van een aantal newforest pony's..........


Daar ben ik toch ook wel heel benieuwd naar, weet je toevallig ook welke?

Joost, bedankt voor de uitbundige uitleg. OK dan! Knipoog
Weet je toevallig welk museum dat is? Mocht ik nog eens in Londen komen is dat wel een bezoekje waard.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:08

Interessant verhaal, van die lelijke vader!
Ik had ook wel eens gehoord, dat er daar ergens in de stamboom erge onduidelijkheid was, maar wist er het fijne niet van.
Die New Forest ponies, is dat echt zo? Interessant! Ik ga nog eens spitten bij de NF merrie, waar Buster zo'n prachtig 'zo goed als Welsh-veulentje' bij wist te fokken; haha! (weet dat dat iets te voorbarig is, Welsh en NF kunnen nogal goed op elkaar lijken..!)

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:57

http://www.newforestpony.com/history/dmpt4.htm

Citaat:
Denny Danny, grey, and Goodenough, brown, neither of whom exceeded 13.0hh both were champions, both showed a Welsh influence and both imparted quality and good movement to their stork. Both ran the Forest before standing at Private Stud. Both were also Society stallion in hand for one season. Denny Danny, although short on recorded pedigree surely traced to one of the Dyoll Starlight imports.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 12:17

Van Denny Danny heb ik nog wel ergens een foto, hier staat er 1 van Goudenough

Pakweg Merrie Mercury (de Merrie stoeterij is imo een bekende Engelse NF stoeterij) voert bloed van zowel Denny Danny als Goudenough, hijzelf was een schimmel. (maar dat wisten we al)

Deze 2 hengsten (D.Danny en Gouden.) komen in mijn merrie haar stamboom alleen al maar liefst zo een 19 keer voor! Bloos! (en dan heb ik er mss nog wel over het hoofd gezien want ik heb het maar even snel snel geteld)
Hoezo de Welsh invloed is groot? Clown

Ik kom echter nergens Dyoll Starlight tegen via allbreedpedigree, op welke imports zijn deze hengsten in kwestie dan gebaseerd?

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 13:10

Wat daarboven dus staat is dat Denny Danny's stamboom niet geheel is opgeschreven, maar dat hij zeker terugloopt op Dyoll Starlight..

overigens: het wordt nog wat sterker:

http://hometown.aol.co.uk/arfryn1/Horse ... forest.htm

Citaat:
There seems little doubt that degeneration would have occurred again had it not been for the intervention of Lord Arthur Cecil and Lord Lucas.

Both were radical and perhaps unconventional improvers of the breed. To correct the Forester's deficiency of bone, substance and hardiness, Cecil introduced kindred native bloods in massive proportions. There were the Rhum ponies (Black Galloways), Welsh, Dales, Fells, Dartmoors, Exmoors and more Highlands.

Lucas was responsible for the infusions of the famous Welsh Starlight blood through his Picket ponies, Daylight (by Dyoll Starlight) and Grayling (by Starlight's son Greylight). More Picket ponies were put in, carrying not only Welsh blood, but also that of Fell, Dartmoor and Exmoor. The gallant Lucas, who lost a leg in the South African War and was killed in France in 1916, even used a Basuto pony which he had brought back from South Africa.

After World War Two there emerged a group of five stallions which are recognised as being the foundation sires of the modern breed, but in the background as the 'eminence grise' of the New Forest, is the polo pony stallion Field Marshall. He was out of a Welsh mare and stood in the Forest in 1918-19. He appears significantly in the lines of the famous Brookside ponies.

The foundation stallions, found in the pedigrees of the best modern Foresters, are Denny Danny, with a line to Dyoll Starlight; Goodenough, out of a Welsh type dam reputedly by Field Marshall; Brooming Slipon, a chesnut by Telegraph Rocketer out ofiudy XV; Brookside David, descended from Field Marshall and Knightwood Spitfire by Brookside Spitfire out of Weirs Topsy by the black Highland, Clansman, from whom all dun Foresters are thought to descend.


snelle vertaling:
Citaat:
Er is weinig twijfel over dat degeneratie had plaatsgevonden zonder de interventie van Lord Arthur Cecil and Lord Lucas.

Beiden waren radikale en mischien onconventionele veredeleaars van het ras. Om de tekortkomingen in bot, massa en hardheid te corrigeren bracht Cecil veel vreemd bloed in van inlandse ponyrassen. Hieronder Rhum ponies (Black Galloways), Welsh, Dales, Fells, Dartmoors, Exmoors en meer Highlands.

Lucas was verantwoordelijk voor de infusie van het beroemde Welsh Starlight bloed door zijn Picket ponies, Daylight (v. Dyoll Starlight) en Grayling (v. Starlight's zoon Greylight). Meer Picket ponies werden gekruist, met niet alleen Welsh bloed, maar ook Fell, Dartmoor en Exmoor. Lucas, die een been had verloren in de ZuidAfrikaanse oorlog rn gestorven in 1916, gebruikte zelfs een Basuto pony die hij had teruggebracht uit Zuid Afrika.

Na WO II kwamen een groep van 5 hengsten die worden gezien als de stamvaders van het moderne ras, maar in de achtergrond als de 'grijze geitenbreier' van de New Forest, is de polo pony hengst Field Marshall. Hij was uit een Welsh merrie en stond in de Forest in 1918-19. Hij wordt vooral gevonden in de Brookside lijn.

De stamvaders van de moderne Forest zijn Denny Danny, met een lijn naar Dyoll Starlight; Goodenough, uit een Welsh type moeder vermoedelijk van Field Marshall; Brooming Slipon, en vos van Telegraph Rocketer uit iudy XV; Brookside David, nazaat van Field Marshall en Knightwood Spitfire van Brookside Spitfire uit Weirs Topsy van de zwarte Highland, Clansman, van wie men denkt dat alle valk Foresters komen.


Die Foresters worden misschien nog wel in het halfbloed welsh toegelaten Haha!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 14:15

Citaat:
Wat daarboven dus staat is dat Denny Danny's stamboom niet geheel is opgeschreven, maar dat hij zeker terugloopt op Dyoll Starlight..


Ik heb na m'n post het stuk gelezen, het stukje over Meadend Meadowsweet vond ik ook erg interessant. Ze staat bekend als The Ghost Forest Mare maar nu kan ik er ook een naam op plakken.

Uiteindelijk zou je kunnen zeggen dat zowat alle NF pony's Welsh bloed voeren, Denny Danny kom je imo zowat in elke lijn wel een keer tegen.
Maar ja, het zijn dan ook niet voor niets de stamvaders van het NF. Knipoog

Ik ga denk ik toch maar is een keer sterk overwegen om mijn merrie te laten dekken door een Welsh, Twyford TimTam (Twyford Gwain X Twyford TicToc) staat al een hele tijd op mijn verlanglijstje maar bij gebrek aan een Welsh merrie heb ik die dus nog nooit gebruikt.
Z'n biologische klok tikt voort, hij is al flink op leeftijd en zou volgens de geruchten niet meer goed bevruchten ... (z'n eigenaar waar ik zo nu en dan een praatje mee sla beweerd natuurlijk het tegendeel Haha! )
Zeg Joost, weet jij toevallig wat er achter TimTam's moederlijn zit? Via de vader is hij nauw verwant aan mijn Welsh ruin, maar van moeder's weet ik niets.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 14:55

Hier wat nieuws over Twyford Tic Toc

http://home.swipnet.se/mountain/ston/tally_e.htm

De "T" lijn van Twyford voert meestal (altijd) terug op Mountain Torrent. Zo ken je misschien ook Twyford Thunder, Twyford Topaz (moeder van High Chapparal's Timber), Twyford Tweed (opa van Blackhill Picalo).

De Twyford T lijn is dezelfde lijn als de "G" lijn als je overigens verder terugkijkt Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 15:45

Of ik Twyford Thunder ken ... ben je vergeten dat ik daar een ruintje van Sjef De Kanter van heb? Haha!

Je hoeft overigens niet echt ver te gaan hé, heb als voorbeeld Thunder en Topaz gebruikt, beide hebben als moeder Mountain Torrent. Grenadier gaat via Twyford Gala terug op Gwyndy Georgiana en die laatste was de moeder van Mountain Torrent (en Wee Georgette, die kom je ook vaak tegen in die lijnen, ook bij Topaz via Gamecock en daar heb je de "G" dan weer)
Dus ja, zowel de "T" als "G" lijn hebben dezelfde basis. Gwyndy Georgiana. Haha!

Trouwens bedankt voor de info van TicToc, zit enkel wel weer vast op TipToe maar die zal ongetwijfeld ook weer terug voeren naar Gwyndy Georgiana, toch? Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:20

Ik mag nooit meer raden Haha!

Tiptoe is van Coed Coch Asa uit Twyford Teifi. een volle zus van Twyford Tweed dus (en Teifi een volle zus van Twyford Thunder).

Maar goed, dit heeft wel héél weinig met Dyoll Starlight te maken, al die vosroannetjes Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 22:43

Ach Joost, er staat duidelijk WELSH vermeld in de titel dus je mag zover afdwalen als je wilt zolang we maar bij het onderwerp Welsh (en zijn varianten) blijven. Bovendien zijn ze allemaal gebaseerd op Starlight. Haha!

Ik zie trouwens net dat TimTam op allbreed is vervolledigd, jouw werk toevallig? Haha!

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 22:46

Wat een verhaal ondertussen al weer!
Echt leuk om te lezen!
Ik blijf het dus ook nog volgen (als vreemde eend in het heen-en-weer gesprek!)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-04 22:53

joostvangestel schreef:
Ik mag nooit meer raden Haha!


Nou nou, je had het anders écht niet mis kunnen hebben want ze staat er weer hoor. Haha!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 06:51

Loolapelooza schreef:
Ik zie trouwens net dat TimTam op allbreed is vervolledigd, jouw werk toevallig? Haha!


Schijnheilig

Volgens mij heb ik half allbreed al ingevuld (althans de Welsh stukjes van voor WO II). Vreemd genoeg stonden bijna al onze ponies al in allbreed toen ik er voor het eerste kwam. Dat was wel grappig. Nog steeds geen idee wie dat gedaan heeft, hoewel ik iemand "verdenk" in Zweden.

Crissy
Berichten: 352
Geregistreerd: 22-10-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 15:43

Inderdaad gaat stamvader Denny Danny terug op Dyoll Starlight. Ik heb de oorsprong van de foresters weleens uitgezocht en van selectie binnen het ras zonder vreemd bloed infokken is geen sprake. Brookside David voert namelijk veel Engels volbloed.

Verder zijn er ook nog Highland pony's gebruikt, welsh pony's, niet goedgekeurde arabische volbloeds en pony's van onbekende afstamming.

een heel husseklusje dus en dan nog Golden Wonder, maar dat is een verhaal apart.............

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:48

De schedel van Dyoll Starlight kan je bewonderen in het Natural History Museum in Londen. Daar is hij al sinds 1935

Dyoll Starlight was zelf 11h2.5", oftewel zo'n 1.18m

Dyoll Glasallt was ongeveer 1.22m en gevonden door Mr. Lloyd (Dyoll is Lloyd achterstevoren gespeld) en was donkerbruin, bijna zwart. Glasallt is gecastreerd als tweejarige, nadat hij Dyoll Moonlight had gedekt.

Dyoll Moonlight werd gekocht voor £12 en gefokt op de Pentre stoeterij. Er zaten waarschijnlijk twee Arabieren in, de ene de Crawshays Bailey Arab, die rond 1850 in Wales had gedekt en een andere die in 1840 gedekt had. Ze heeft trouwens een merrieveulen gehad, dat was van een Cob. Verder heeft ze 8 hengstveulens gehad, waarvan de eerste Dyoll Starlight was. Overigens was Moonlight's vader uit Glamorganshire.

Flower of Wales was een zwart roan hengst van 1.22m, die ooit voor £80 was verkocht, een fortuin in die tijd.

Charley was een donkerbruine hengst van 1.27m

Bron: Welsh Ponies and Cobs door Dr Wynne Davies. Een aanrader als je echt iets meer wil weten over de families.

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-04 18:53

Echt geweldig zeg; die uitgebreide verhalen over die oeroude pony's van 'het begin'!
Lees de verhalen met veel plezier!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-04 23:45

Crissy schreef:
Inderdaad gaat stamvader Denny Danny terug op Dyoll Starlight. Ik heb de oorsprong van de foresters weleens uitgezocht en van selectie binnen het ras zonder vreemd bloed infokken is geen sprake. Brookside David voert namelijk veel Engels volbloed.

Verder zijn er ook nog Highland pony's gebruikt, welsh pony's, niet goedgekeurde arabische volbloeds en pony's van onbekende afstamming.

een heel husseklusje dus en dan nog Golden Wonder, maar dat is een verhaal apart.............


Golden Wonder verhaal ben ik als NF eigenaresse van op de hoogte. Knipoog Die voldbloed was ik al tegengekomen en bij pony's van onbekend afstamming denk ik meteen aan Goodenough m:The Ghost Forrest mare, klinkt luguber. Haha!
Weet jij op welk bloed die terug voert? (moeder was een Welsh influence pony als ik het goed heb, maar weten ze niet welke hengst er in die tijd had bij gelopen?)

Joost, pff wat een info weer! Geweldig dat er zoveel over geschreven staat!
Ben je zelf al een keer de schedel van Starlight gaan bewonderen? Haha!

Zeg Buster, via welke pony's voert jou Buster terug op Dyoll Starlight? (om on-topic te blijven voor moddie Joost Schijnheilig Knipoog )

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:33

Om Dyoll Starlight aan de tegenwoordige tijd te koppelen, valt er best een hoop te zien. Tot aan de tweede wereldoorlog waren bijna alle kampioen hengsten in directe vaderlijn nazaten van Dyoll Starlight. Zijn zonen Bleddfa Shooting Star, Greylight, Grove King Cole en Grove Ballistite wonnen alles wat los en vast zat (als hun vader zelf niet won).

Toen kwam Grove Sprightly (zoon van Bleddfa Shooting Star), die het record heeft gezet voor het aantal supreme Royal Welsh kampioenschappen (9 keer). Grove Sprightly's zoon Tregoyd Starlight won nog eens in de jaren 40, daarna diens zoon Coed Coch Meilyr en toen was de koek feitelijk op voor de directe mannelijke lijn.

In 1933 en 1935 werden er twee hengsten geboren die de wereld zouden veranderen: Bowdler Blue Boy en Coed Coch Glyndwr. De eerste zette een hele hengstenlijn op voor Bowdler, Revel en Criban. Hij voerde 3 lijnen van Dyoll Starlight, maar kwam uit de vaderlijn van Eiddwen Flyer - Old Welsh Flyer.

Coed Coch Glyndwr was ook geen hengst die veel won. 95% van de tegenwoordige hengsten stamt in regelrechte vaderlijn af van Coed Coch Glyndwr. Ook Glyndwr voerde 3 lijnen van Dyoll Starlight, maar allemaal via zijn moeder. Aan vaderskant stamde Glyndwr af van de Darley Arabian, als we Allbreed moeten geloven. Waarheid is dat de vroegste Welsh pony in de lijn Prince of Cardiff was, waarvoor dan weer 11 generaties Hackneys zitten (aldus Allbreed). Vreemd genoeg is de eerste mannelijke topwinnaar uit deze lijn pas Coed Coch Madog, die een dubbele kleinzoon van Glyndwr was. Hij won 9 keer het hengstenkampioenschap op de Royal Welsh show (is dus iets minder dan wat Grove Sprightly deed).

Een volgende lijn die populair is geworden is die van de Arabier King Cyrus. Die vind je als de vaderlijn achter Aston Superstar, oftewel de meeste Dyfrdwy ponies die het nu goed doen.

Ik zie Dyoll Starlight dus vooral als sterke kracht achter een hoop moederlijnen.

Alhoewel: dit jaar hebben wij een hengstveulentje gefokt dat in directe vaderlijn afstamt van Dyoll Starlight en wel via Grove King Cole Cool