wat vinden jullie een goede leeftijd om te dekken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

wat vinden jullie een goede leeftijd om te dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 10:27

Omdat ik erover denk mijn 3,5 jaar oude merrie te laten dekken volgend jaar wil ik even weten wat jullie hiervan vinden.
Ze is dan dus 4 als ze drachtig word en bijna 5 als ze het krijgt.
Omdat dit dan haar 1e veulen is benk bang dat het misschien verkeerd zal gaan of heeft dit niet veel met leeftijd te maken?
Maar wat vinden jullie nu de ideale leeftijd voor een merrie om een veulen te krijgen?

Kitten
Berichten: 1717
Geregistreerd: 12-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 10:55

Gebruik eens even de zoekmachine, want dit topic is net de meer dan uitgebreid aan de orde geweest.

MelodyT

Berichten: 3246
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 12:15

de zoekmachine werkt bij mij niet...weet ook nie waar het aan ligt maar denk dat mn computer er te langzaam voor is ofzo...

Suhtai
Berichten: 25
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:24

Ik vind het een mooie leeftijd voor een merrie. Of het misgaat kan je nooit van tervoren weten.....ga er niet vanuit. 9 van de 10 merries doet het prima! Het voordeel van het laten dekken van de merrie op vrije jonge leeftijd is dat ze mooi volwassen worden in hun lijf. Succes

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 13:58

Wat Suhtai schrijft deel ik, het is een mooie leeftijd.
Zelf vind ik het altijd wat vroeg om dat voor hun 3e levensjaar te doen.
Op wat oudere leeftijd kan het zijn dat ze iets moeilijker drachtig worden, maar dat hoeft niet. Maar daar heeft jouw merrie waarschijnlijk nog lang geen last van.
Meestal gaat alles goed bij de geboorte, en als je straks merkt dat eht misschein niet goed gaat, gewoon een DA bellen.

pianka

Berichten: 660
Geregistreerd: 05-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 20:28

dat is een goede leeftijd. Als je het zeker wilt weten kun je je merrie ook laten onder zoeken door een da

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 08:43

De leeftijd is zeker ideaal en het is altijd goed voor een merrie om eens een veulen gehad te hebben. Op die leeftijd is het altijd beter dan te wachten tot na een sportcarrière.
Wij laten onze merries normaal dekken als ze 3 jaar zijn, een uitzondering ook al wel eens op 2.5 jarige leeftijd, maar dan moet ze toch al sterk uitgegroeid zijn, een maximum leeftijd bestaat niet in mijn ogen maar ze moeten wel nog goed uit de voeten kunnen.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-04 09:25

Een hele mooie leeftijd

Ik heb vorig jaar mijn 4-jarige merrie ook laten dekken en die is dit jaar zonder problemen bevallen van een prachtig merrieveulen.
En de merrie zelf is er ook flink van opgeknapt, het was een heel ielig ding, maar ze heeft nu toch wat meer body gekregen