goed iedee voor hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

goed iedee voor hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-02 20:19

he ik wil katinka volgend jaar mischien laten dekken mar ik ben nu al een beetje aan het kijken hoe en wat alleemaal want ik vind het belangrijk om te weten waar ik aan begin.
nou ik heb zelf een zeer mooi new-forest (dat vind ik niet alleen zelf hoor) Maar ze kan in ieder geval heel mooi lopen, en is super leergierig en werklustig, idiaale pony om een keer een veulen mee te fokken (voor me zelf) maar ze is nogal nerveus (snel, en ze is 1,41 precies hoog)(2 weken geleden gemeten)
maar nou vroeg ik me af wat voor hengst zouden jullie erop zetten. Zelf wil ik dus dan weer wedstrijden gaan rijden,maar ik moet volgend jaar naar de paarden. Maar omdat het z'n mooi new-forest is zou je ook een leuke/mooi new-forest kunnen fokken, of gewoon een grotere pony. maar ik wil er eigelijk het liefst geen arabier opzetten omdat ze al ze supernerveus is en zo snel opgefokt, maar aan de andere kant heel snel weer te kalmeren.
Maar wat zouden jullie mijn aanraden, daar ben ik namelijk wel benieuw aan ,en dan welke hengst??? (met adresje of tel en foto het liefts)

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 20:33

Bij ons op stal staat de new forest dekhengst Beaucandan Brendan. Dat is echt een hengst met een zeer goed karakter en hij fokt dat ook door. Als je meer wilt weten, laat het dan maar ff weten.

Groetjes Martha

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-02 22:56

eigenlijk moet je eens op papier zetten hoe jou veulen eruit moet gaan zien.

Dat wil zeggen wat zijn de slechte eigenschappen van je merrie die je wil veranderen(proberen dan/verbeteren)

Wat moet de stokmaat ong worden.

Moet de hengst al wat gepresteerd hebben(zegt overigens niets of je veulen dat ook gaat doen) of neem je een jonge hengst.

Kijk ook goed wat de hengst doorfokt en kijk op je paier of je geen inteelt hebt.

Ga daarnaast de hengst in real live bekijken en beoordeel zijn karakter.
Voor het zelfde geld ie is heel mooi maar heeft hij een rot karakter.

Misschien weet de hengstenhouder wat klanten die al veulens van deze hengst hebben en kan je daar eens gaan kijken.

Of bezoek eens hengsten shows.

Je zget dat je merrie een heet hoofd is, zet hier dus een hengst op met een zeer cool karakter.

Als je een new forest hebt zou ik voor een new forest hengst gaan.
Je kan ook eventueel voor NRPS kiezen maar nadeel is dat daar vaak veel arabieren/volbloed in zit.

kwa hoogte zou ik kiezen voor minimaal 1.45m

gosha

Berichten: 171
Geregistreerd: 03-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-02 15:49

de meest eigenschappen vand e merrie zijn eigelijk wel goed, alleen een beetje over reactie soms op je been of nerveus afentoe, maar ik wil gewonnn een mooi veulen tenmisten mooie bouw, kleur en aftekeningen zijn eigelijk niet echt belangrijk. maar alvast bedankt voor je antwoord

ponystal
Berichten: 23
Geregistreerd: 20-02-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 11:34

Bij ons op stal staat de NF hengst Sweet Forest Wizzard een hengst met een beter karakter bestaat er niet, vorige week moest hij een hele bange merrie dekken en hij was heel erg rustig, gilde niet eens en het leek wel of hij haar op haar gemak stelde.

Hij is ook absoluut niet zenuwachtig of druk, heeft Z dressuur tussen de paarden! gelopen en is ook nog mooi.

Je moet eens komen kijken, als je in Alkmaar woont is het ook niet zo ver.

hanna
Berichten: 727
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 12:01

Neem Nieuwmoed's Patrick, een zoon van Brendan en een super karakter, heeft reeds 2 goedgekeurde zonen en veel premie merries voort gebracht. Stal Nieuwmoed is de grootste hengstenhouderij in de New Forest wereld, ze hebben daar b.v. ook nog sperma van Merrie Moscan, hij leeft nog steeds, maar dekt niet meer, Merrie Moscan is een van de belangrijkste NF hengsten van de laatste 20 jaar geweest. Ga daar eens kijken en oriƫnteer je, succes ermee.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

niet alle arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-02 13:50

Niet alle arabieren zijn nerveus. Er zijn er zat wel rustig en betrouwbaar. De arabier heeft gewoon een verkeerde naam gekregen.
Een New Forest zou natuurlijk het beste zijn, want dan kun je in het zelfde stamboek blijven.

Een regel geld boven alle. Als jij een hengst ziet waar je smor op wordt dan moet je hem nemen en niet je door andere van de wijs laten brengen.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: niet alle arabieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 13:27

phoenix4ever schreef:
Niet alle arabieren zijn nerveus. Er zijn er zat wel rustig en betrouwbaar. De arabier heeft gewoon een verkeerde naam gekregen.


Helemaal mee eens! Ik heb een Arabier hengst en die is helemaal niet nerveus. Hij heeft een super karakter en fokt dat ook door. Je zit alleen wel een beetje ver weg Pling.