Vraag over Palomino kleur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Greetje61

Berichten: 146
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Eibergen

Vraag over Palomino kleur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 00:14

Ik heb inmiddels de stamboom van mijn cremello mini binnen en ook enkele foto's van zijn vader, groot en overgrootvader. Alle drie staan ze beschreven als Palomino maar zowel de vader als de grootvader hebben op de foto zwarte benen. Kunnen Palomino's zwarte benen hebben??

De afstamming is te zien op deze pagina:
http://home.planet.nl/~abbin017/blue.htm

Graag een reactie,

Greet

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 03:29

Mijns inziens kan dit inderdaad niet. Een palomino is niets anders dan een vos met een enkele verdunningsfaktor, idem voor een cremello, maar dan met de dubbele verdunning. En een vos heeft nu eenmaal per definitie geen zwart.
Dat betekent dus dat de betreffende vaderdieren foutief omschreven zijn en genetisch bruin of zwart zijn met een enkele of een dubbel gevoerde verdunning. Evengoed kan het dan een cremello opleveren.

serenta

Berichten: 2275
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 08:51

Nee volgens mij ook niet een palomino is een verdunningsfactor van vos. En geen enkele vos heeft als het goed is zwart aan de benen want dan is die eigenlijk al bruin

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 10:07

Ik moet eerlijk zijn dat ik bij Sunny Boy al wel vaker getwijfeld heb of het geen valk is, op die ene foto zie je ook zo´n bruine neus dat is gewoon onmogelijk bij een palomino.
Misschien kan je eens vragen of hij weleens een vos/palomino merrie heeft gedekt en of daar een valk, bruine of zwarte is uitgekomen, dan is hij dus idd geen palomino.
Aan de andere kant is er ook een "smutty" gen wat kleuren weer heel donker kan maken.
Staat meer over op http://www.equinecolor.com/modifiers.html#sooty

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 14:23

Op de CPEA site las ik dat iemand Silver vermoedde, ik moet zeggen dat dat denk ik ook de enige mogelijkheid is. Het is geen palomino (die met de zwarte benen) en zou dus heel goed valk + silver kunnen zijn. De vraag is natuurlijk wat voor kleur de andere nakomelijgen van die pony zijn, en wat voor kleur de merries hadden. Als hij uit een vos merrie een valk/bruin/zwarte heeft gegeven weet je in elk geval al dat het geen palomino is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 14:40

Als Sunny Boy valk zou zijn, waar komt dan dat zwart vandaan?

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 14:43

Valk is zwart + agouti (bruin) + creme, hij zou dan een zwart veulen kunnen geven door zijn agouti en creme weg te laten.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 17:41

Is roan geen optie ?? zeker met dat donkerder hoofd.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:22

jeddah schreef:
Valk is zwart + agouti (bruin) + creme, hij zou dan een zwart veulen kunnen geven door zijn agouti en creme weg te laten.


Ja dat snap ik. Maar als ik die stamboom zie, is vader van de Opa een palomino, en moeder roodschimmel. Komt geen zwart in voor...volgens papier kan Sunny Boy dus geen Valk zijn...
Mocht het een valk zijn: how can?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:25

Roodschimmel kan dus een roan zijn. Want schimmel is wel een heel ander iets dan een roan.

Zonder goede kleurfoto's van de ouders is het zo moeilijk om de juiste kleur vast te stellen. Kijk eens naar de Quarters hoevaak daar niet een foute kleur op het papier moet staan, omdat er veulens uit komen wat gewoon niet kan ??

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:30

Cassidy schreef:
Ja dat snap ik. Maar als ik die stamboom zie, is vader van de Opa een palomino, en moeder roodschimmel. Komt geen zwart in voor...volgens papier kan Sunny Boy dus geen Valk zijn...
Mocht het een valk zijn: how can?


Wat SM zegt kan natuurlijk, de roodschimmel had bay/roan kunnen zijn maar ook die palomino is erg donker en kan misschien zelfs silver zijn??

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:40

Sugarmiss schreef:
Roodschimmel kan dus een roan zijn. Want schimmel is wel een heel ander iets dan een roan.


Correct me if I'm wrong: een roodschimmel draagt geen gen voor zwart, anders was het een bay roan geweest. Voor het verschijnen van de zwarte kleur op onderbenen en manen/staart maakt het dan toch niet uit of het een roan is of schimmel?

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 18:48

Voor de kleur op de benen maakt het idd niet uit, maar wel voor het haarkleed.
Als ik naar de voorbeelden kijk op deze site http://www.equinecolor.com/silver.html
dan is silver heel goed mogelijk in combinatie met roan.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:34

De vader van Sunny heeft ook zo´n donkere tint, en ik geloof idd dat zijn moeder een roan was.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-04 22:49

Vader en grootvader zijn zeker GEEN PALOMINO's vanwege de zwarte benen!!
Aangezien het veulen een dubbelverdunde kleurling is MOET de vader toch MINSTENS een creme gene dragen. Zwarte benen + 1x creme gene + lichte vacht = buckskin MAAR waar dan de witte haren van manen en staart .... waarschijnlijk = + silver dapple gene.
Hier info met foto's over het silver dapple gene: http://www.mfthba.com/ColorPanel/CPArticle4.htm
http://www.icelandichorse.is/tricky.htm

Hier een foto van een zeer lichte buckskin http://www.equusite.com/articles/basics ... skin.shtml

Andere mogelijkheid van de witte m + s is dat er veel vosse haartjes tussen de zwarte zitten waardoor een verdunning erop ze veranderen naar witte.
Let wel het is goed mogelijk dat het veulen een perlino of smokey cream is ipv cremello. Een kleuren DNA test kan hier duidelijkheid geven.

Greetje61

Berichten: 146
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-04 22:55

Jeetje wat een input!! Iedereen bedankt hoor voor al deze reacties! Ik zal zeker de eigenaren van de lijn van mijn veulen eens benaderen over die kleur, machtig interessant!

Greet

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 08:18

Silver Dapple zit er niet in.
Het zijn waarschijnlijk smutty palomino´s.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 09:49

Ik heb nog nooit Smutty gezien die alleen het hoofd en benen zwart maakte, die andere zie ik niog wel sla Smutty, maar die vader als Buckskin Roan dan??

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 11:32

Zou kunnnen maar ik geloof dat Sunny´s moeder een "roodschimmel" was, maar ik dacht een roan dus en geen schimmel, maar dan moet het een bruin-roan zijn geweest, anders kan hij geen valk(roan) zijn.
Die ene foto is hij wel op geschoren in gewone vacht ziet hij anders.

Als je naar hun site gaat de veulens hebben vaak ook een heel aparte kleur heel maf.
http://home.planet.nl/~hette180/

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 15:35

Ik kom er op de website niet uit welke veulens van hem zijn?

Greetje61

Berichten: 146
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 17:51

Meavey schreef:
Zou kunnnen maar ik geloof dat Sunny´s moeder een "roodschimmel" was, maar ik dacht een roan dus en geen schimmel, maar dan moet het een bruin-roan zijn geweest, anders kan hij geen valk(roan) zijn.
Die ene foto is hij wel op geschoren in gewone vacht ziet hij anders.

Als je naar hun site gaat de veulens hebben vaak ook een heel aparte kleur heel maf.
http://home.planet.nl/~hette180/


In een mailtje vertelde Ria Hetterscheidt me dat de moeder van Sunny Boy Roodschimmel was maar mij lijkt het inderdad ook meer op Roan. Ik heb afgelopen zondag in een clubblad van het NMPRS een hele andere foto van Sunny Boy gezien, daar is hij niet geschoren en mooi Palomino van kleur, wel wat donkerder bij de benen maar in ieder geval heel anders dan op die geschoren foto.

Greet

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:24

En als het lichaam wel geschoren is en de benen en het hoofd niet, dan krijg je dus het roan-effect Haha!

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 19:26

Jep! Dat zou heel goed kunnen!! Is het mogelijk de niet geschoren foto te laten zien? Inmiddels ben ik heel nieuwsgierig geworden!!!

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-04 20:32

Ik zou als palomino keurder veel problemen met het goedkeuren voor dekdienst hebben met de vermelde 'palomino' hengsten.
Een silver bay kan eruit zien als een echte palomino, hetzij met wat gele kleur vacht ipv het roze goud, maar heeft veelal zwarte aantekeningen op benen, snuit en onderbuik (in maximaal of minimaal vorm).
Bij een sooty of smutty gekleurde palomino is dit (verkleuring) meestal egaal verspreid over de lijf. Dit is een veranderings gene boven op de kleur gene en is 99.99% zichtbaar over het lijf van het beest en niet gelocaliseerd rond de benen en snuit!
Alhoewel de creme gene zeker aanwezig is, aangezien het veulen een dubbel verdunning is, zou ik er op gokken dat de vader geen echte palomino is maar eerder een silver bay met een creme gene. Een studie van de stamboek, op de kleuren erfenis, en een DNA test op het veulen zou in beiden gevallen (vader en veulen) uitkomst geven.

Greetje61

Berichten: 146
Geregistreerd: 04-05-02
Woonplaats: Eibergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-04 22:23

Peterina schreef:
Ik zou als palomino keurder veel problemen met het goedkeuren voor dekdienst hebben met de vermelde 'palomino' hengsten.
Een silver bay kan eruit zien als een echte palomino, hetzij met wat gele kleur vacht ipv het roze goud, maar heeft veelal zwarte aantekeningen op benen, snuit en onderbuik (in maximaal of minimaal vorm).
Bij een sooty of smutty gekleurde palomino is dit (verkleuring) meestal egaal verspreid over de lijf. Dit is een veranderings gene boven op de kleur gene en is 99.99% zichtbaar over het lijf van het beest en niet gelocaliseerd rond de benen en snuit!
Alhoewel de creme gene zeker aanwezig is, aangezien het veulen een dubbel verdunning is, zou ik er op gokken dat de vader geen echte palomino is maar eerder een silver bay met een creme gene. Een studie van de stamboek, op de kleuren erfenis, en een DNA test op het veulen zou in beiden gevallen (vader en veulen) uitkomst geven.


Ik heb deze vraag natuurlijk ook gesteld aan Ria Hetterscheidt en ze mailde me dit antwoord:
>Sunny Boy heeft inderdaad naarmate hij ouder werd wat donkerdere kleur gekregen maar het is volgens ons palomino,hij vererft heel veel kleuren n.l. vos,palomino,valk,op bont heeft hij bont gegeven ,roodschimmel en cream dun.Op de vraag die U stelde op het forum,het is misschien allemaal te berekenen welke kleur je krijgt met genen maar in de praktijk gaat dat niet altijd zo.
Kom gerust eens aan dan kunnen jullie ook nakomelingen van de hengst zien en de verschillende kleuren.<

Ik denk dat ik graag op haar uitnodiging inga en eens een afspraak ga maken. Lijkt me bijzonder interessant!

Greet