volbloed komt altijd boven drijven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 23:17

We spreken waarschijnlijk over twee verschillende zaken: gaat het over het fokken van manegepaarden of sportpaarden? Vobloed is ook niet synoniem met moeilijk. Als je volbloed zet op koudbloed karakters krijg je vaak een echt gek paard (gek doen zonder na te denken en gevaarlijk zijn) terwijl puur volbloed vaak erg gemakkelijk in de omgang is.
En zoals ik al vermeldde hebben we veel te danken aan die volbloedfokkerij en de atleten die ze al heeft voortgebracht.... op sportief vlak weliswaar...


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:40

Troef schreef:
HET GAAT OM HET FOKKEN VAN EEN WARMBLOED PAARD>

VOOR DE PAARDENSPORT EN GEBRUIKER IN ZIJN ALGEMEEN>

Wanneer je een paard verkoopt, komt moeder met dochter en het eerste wat men vraagt is:Is hij of zij (Paard) niet te vlug (reflex) etc,etc.


Bij jou gaat het er misschien om om allround paarden te fokken maar dit geldt toch niet voor iedereen. Gelukkig fokken ook mensen paarden puur met het oog op streven naar topdressuur of topspringpaarden en niet een paard dat een beetje van alles kan en leuk is voor een beginnende ruiter. Op paarden zoals bv Krack C moet je toch ook niet de eerste beste beginnende ruiter zetten, moet die dan uit de fokkerij gehaald worden?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Re: volbloed komt altijd boven drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 08:57

Troef schreef:

Maar neem je nu een warmbloed waar meerdere volbloeds in verwerkt zijn en je kruist met een volbloed dan krijg je een warmbloed met veel of te veel volbloed uitstraling en karakter.

En flikkeren die manege leerlingen er weer allemaal af.

Voor de sport is dit goed, meer reflex inbouwen
Maar voor de gewonen ruiter een crime.

[Edit]
CapsLock uit titel verwijderd [/edit]


Hierop slaat dit. Volbloeden geven moeilijkere karakters voor beginners. er zijn ook warmbloeden die dit doen....

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 09:56

Ben ik het mee eens, Suzanne. Ik vind wel dat volbloed ook in eerdere generaties goede paarden geeft. Volgens mij kunnen ze een meerwaarde hebben op sportief gebied en niet alleen als veredelaar, zoals ze vaak afgestempeld worden. Kijk maar naar het eventing rijden. Ik las laatst een interview met een Britse internationale rijdster die 7/8 volbloed ideaal vond voor military. Paarden met minder bloed vond zij niet echt geschikt voor deze sport. En zoals ik al vermeldde: Laurentianer (v Lauries Crusador XX) werd wereldkampioen jonge dressuurpaarden, dit ligt nu vers in mijn geheugen maar er zijn er natuurlijk wel meer. Ik denk dus niet dat we afkerig moeten zijn voor paarden met 50% volbloed of zelfs meer, voor de sport dan.
En met Stravinsky kan jij dan bewijzen dat ze ook in de Grand Prix hun mannetje kunnen staan....


Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:36

Wel als je massa wil toevoegen, gebruik je geen volbloed. Dat pleit toch niet tegen de sportmogelijkheden van een volbloed. Op veel warmbloeden zonder bloed moet ook je geen manège leerlingen zetten.
Ik begrijp niet waarom iemand KWPN paarden zou fokken voor de beginnende ruiter. Ik zou dan eerder een tinker of zelfs quarter gebruiken (daar kan een bom naast ontploffen, meestal toch), maar geen paard dat gefokt is om sportprestaties te leveren. Hoe kan je nu tegelijk voor de manege en topsport fokken, daar heb je toch heel andere paarden voor nodig?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:52

Troef

Weet ik, maar er is ook nog de ambitieuse hobbyruiter die beter kan rijden dan de absolute beginner.
Ik bedoel maar: als fokker probeer je toch steeds een topprodukt te krijgen en ga je toch geen toegevingen doen zodat die ook zou kunnen dienen om mensen op te leren rijden. Een paard dat heel braaf en goed is met beginners is ook goud waard, maar niet geschikt voor de topsport. Naar mijn mening zijn dat 2 volledig andere zaken.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:12

Dat hangt toch van de persoonlijke smaak af. Jij vindt duidelijk paarden moei die zwaarder en meer van het oudere type zijn. Wat vind je dan bv van Sandro Hit? Super dressuurpaard, erg populair en modern uiterlijk...

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:21

Burnus was geen arabier maar angloarabier en heeft olympische spelen gelopen onder Reiner Klimke, daar zou je beter naar kijken in plaats van rekening te houden met percenten.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 20:33

Fenek was geen arabier, Lapis wel. Burnus was anglo-arabier en op basis van zijn prestaties bij het Duitse Olympisch eventing team goedgekeurd voor het trakehner stamboek. Hij heeft super sportpaarden gegeven waaronder inderdaad Habicht die in enorm veel pedigrees terug te vinden is:

Burnus

Before he made a name for himself as a breeding sire, Burnus proved himself during his four years at the eventing barn of the German Olympic Committee in Warendorf, Germany, where Dr. Reiner Klimke, then a member of the national three-day event team, became his rider.  Olympic double silver medallist, veterinarian Otto Rothe, judged him to be "one of the most promising upcoming stars.  He showed talent in all disciplines, and was reliable and courageous in all competitions." Klimke and Burnus won at the National Championship level, and a photo in Klimke's book on three-day eventing remembers their partnership.  Their association came to an end due to an injury Burnus sustained, while Klimke went on to international success.
Against the odds, Burnus was approved by the Trakehner Association in 1956 as a Premium stallion.  Breeding director Dr. Fritz Schilke had to bend the rules to make it possible, as he was swayed by the performance record, overall quality and charisma of the horse.  The Trakehner Studbook recognizes, aside from Trakehners, only some exceptionally talented Thoroughbreds, Arabs and Anglo-Arabs that pass stringent tests.   Burnus, however, carried from his dam's side a small percentage of Hungarian Warmblood.  Schilke described Burnus in his approval report as a beautiful stallion who perfectly combined the good qualities of Arab and Thoroughbred. Schmidt-Salzmann donated Burnus to the Trakehner Association to help them rebuild the refugee breed after they lost their home province of East Prussia in World War II.  Burnus became one of the pillars of the breed, mating 420 mares until the time of his death at age 32 in 1980.   He produced three approved sons, Alarm, Markes Letzter, Habicht, and 40 broodmares.
Burnus was most famous for his sport horse offspring.  For five consecutive years Burnus was the number one producer of show hunters in Germany.  His offspring included Bariton, ridden by the Olympic gold medal-winning dressage rider Harry Boldt, and Kim, who with rider Karl Siemens-Fischer, were members of the German three-day event team at the World Championships in 1982.  Another of his offspring, Schwalberich, demonstrated the great attitude of this line by an outstanding round in the Hamburg Show Jumping Derby in Germany with rider Bernd Bagusat steering him with one hand, the other arm in a cast and sling, through what is reputedly the most demanding course in the world.
Burnus was honoured with the Medal of the German Agricultural Society and the gold medal of the German Equestrian Federation, in his latter years.  Noted German equestrian author and photographer Felicitas Tank tells the story of taking Burnus' photo. "I wanted to take a picture of Burnus free jumping in his paddock.  While I was looking through the lens at the obstacle, I heard a bang and a crash.  Burnus had gotten the smell of the broodmare herd and cleared the six foot, seven inch high paddock fence, and landed in the treetops of an adjoining apple orchard.  Fearing the worst, I ran after him, and discovered him happily screaming to greet the mares.  There wasn't a scratch on him, and he let me lead him to the barn with my jacket round his neck as a rope, as if nothing had happened."  In 1981, just a quarter of a century later, when I lived downunder in Australia, Coktail, Burnus' grandson via the legendary Habicht, repeated that trick in a nearly identical manner - add a few visitors, leave out camera and apple tree.  Just with my silk scarf round his neck, I led the stallion away from the mare in heat he had singled out from the group of twenty."


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot, Trendiction, winnetou4502 en 127 bezoekers