volbloed komt altijd boven drijven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

volbloed komt altijd boven drijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 22:55

Vraag:
Volbloed is dominant in vererving? Hoe bedoel je dat? Dat een nakomeling meer eigenschappen van de volbloedouder dan de warmbloedouder meekrijgt? Dit vind ik nl. wel interessant. Ben nl. nog een nieuwkomer of fokgebied en mijn eerste veulen is dus 50% volbloed (x KWPN). Maar is dat echt bewezen?


Ik moet het je anders vertellen.

Neem een basispaard x volbloed of andersom dan krijg je een halfbloed.

Hier zie je dat het een warmbloed is, die iets veranderd is in type.

Maar neem je nu een warmbloed waar meerdere volbloeds in verwerkt zijn en je kruist met een volbloed dan krijg je een warmbloed met veel of te veel volbloed uitstraling en karakter.

En flikkeren die manege leerlingen er weer allemaal af.

Voor de sport is dit goed, meer reflex inbouwen
Maar voor de gewonen ruiter een crime.

Vandaar dat we de laatste jaren geen volbloed meer gebruikt hebben
Omdat iedereen riep om een rustig braaf paard.

Nl.ongeveer 10 a 12 jaar geleden hadden we ook zo'n tijd van volbloeds in zetten en ieder liep er achteraan en het resultaat heb ik zojuist genoemd.


"VOLBLOED KOMT ALTIJD BOVENDRIJVEN"

toevoeging: 4 April

Bij het KWPN zijn het laatste jaar ongeveer .....15000 Merries gedekt...
Door, schrik niet, 235 hengsten.
Daarvan was 3 % gedekt met een volbloed Boos!
Laatst bijgewerkt door Troef op 04-04-02 07:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 23:17

We spreken waarschijnlijk over twee verschillende zaken: gaat het over het fokken van manegepaarden of sportpaarden? Vobloed is ook niet synoniem met moeilijk. Als je volbloed zet op koudbloed karakters krijg je vaak een echt gek paard (gek doen zonder na te denken en gevaarlijk zijn) terwijl puur volbloed vaak erg gemakkelijk in de omgang is.
En zoals ik al vermeldde hebben we veel te danken aan die volbloedfokkerij en de atleten die ze al heeft voortgebracht.... op sportief vlak weliswaar...

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-02 23:33

HET GAAT OM HET FOKKEN VAN EEN WARMBLOED PAARD>

VOOR DE PAARDENSPORT EN GEBRUIKER IN ZIJN ALGEMEEN>

Wanneer je een paard verkoopt, komt moeder met dochter en het eerste wat men vraagt is:Is hij of zij (Paard) niet te vlug (reflex) etc,etc.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-02 23:52

Troef, liever geen CapsLock. Dan komt je tekst wat minder schreeuwerig over. Bedankt!

Karin (moderator FA)

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:16

Zannekin schreef:
We spreken waarschijnlijk over twee verschillende zaken: gaat het over het fokken van manegepaarden of sportpaarden? Vobloed is ook niet synoniem met moeilijk. Als je volbloed zet op koudbloed karakters krijg je vaak een echt gek paard (gek doen zonder na te denken en gevaarlijk zijn) terwijl puur volbloed vaak erg gemakkelijk in de omgang is.
En zoals ik al vermeldde hebben we veel te danken aan die volbloedfokkerij en de atleten die ze al heeft voortgebracht.... op sportief vlak weliswaar...



Hier ga ik in mee, en ik ben het er niet mee eens dat het volbloed altijd komt bovendrijven. Bepaalde karaktertrekken van beide ouders kunnen een aantal generaties overslaan. Trouwens in alle warmbloeden van nu zit volbloed. Volbloeden hebben idd een prettig karakter om mee te werken tenzij je er niet mee om kunt gaan.

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:20

In mijn nrps merrie zit 1/8 engels-volbloed. Tis niet veel, maar ik moet ook zeggen dat ik er niks van merk, niet kwa bouw, karakter, hoogte enz Verward .

En ik heb al eerder een anglo-arabier gehad en ook twee volbloed merries, dus weet wel een beetje hoe ze zijn.

Ik dacht ook dat ik er wel wat van zou merken toen ik het papier van mijn merrie zag voordat ik haar kocht.....

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 00:40

Troef schreef:
HET GAAT OM HET FOKKEN VAN EEN WARMBLOED PAARD>

VOOR DE PAARDENSPORT EN GEBRUIKER IN ZIJN ALGEMEEN>

Wanneer je een paard verkoopt, komt moeder met dochter en het eerste wat men vraagt is:Is hij of zij (Paard) niet te vlug (reflex) etc,etc.


Bij jou gaat het er misschien om om allround paarden te fokken maar dit geldt toch niet voor iedereen. Gelukkig fokken ook mensen paarden puur met het oog op streven naar topdressuur of topspringpaarden en niet een paard dat een beetje van alles kan en leuk is voor een beginnende ruiter. Op paarden zoals bv Krack C moet je toch ook niet de eerste beste beginnende ruiter zetten, moet die dan uit de fokkerij gehaald worden?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 01:43

Zannekin schreef:
"Op paarden zoals bv Krack C moet je toch ook niet de eerste beste beginnende ruiter zetten, moet die dan uit de fokkerij gehaald worden?"

Waar slaat dat nu op?

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Re: volbloed komt altijd boven drijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 08:57

Troef schreef:

Maar neem je nu een warmbloed waar meerdere volbloeds in verwerkt zijn en je kruist met een volbloed dan krijg je een warmbloed met veel of te veel volbloed uitstraling en karakter.

En flikkeren die manege leerlingen er weer allemaal af.

Voor de sport is dit goed, meer reflex inbouwen
Maar voor de gewonen ruiter een crime.

[Edit]
CapsLock uit titel verwijderd [/edit]


Hierop slaat dit. Volbloeden geven moeilijkere karakters voor beginners. er zijn ook warmbloeden die dit doen....

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 09:09

Ik ga helemaal met het verhaal van Zannekin mee. Wil nog even toevoegen dat volbloeds niet alleen voor de veredeling gebruikt zijn maar ook om de uniformiteit terug te krijgen. Maar inderdaad je moet volbloeds kunnen aanvoelen ze zijn natuurlijk wel gefokt voor de renbaan en daar telt maar een ding: WINNEN. Het zijn karakterpaarden.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 09:16

En wat betreft het altijd weer naar boven komen...

Ik heb een frans gefokte merrie die via elke voorouder zowat wel volbloed mee krijgt. Heb het ooit eens uitgerekent, er moet wel een percentage of 25 % in die merrie zitten....

Maar; daar zie je dus helemaal niets van in het karakter! Het is inmiddels zo'n betrouwbaar dier, een echte lieverd, waar ik iedere beginner op durf te laten rijden (doen we niet, maar dat is een ander verhaal).
En snel is ze ook niet, ze moet vaak bijdraven om andere paarden bij te houden.... Haha!

Sterker nog, je zou zeggen dat er Fries bloed in zat, als je haar zag lopen. Echt waar, ze heft dat voorbeen op, en hobbelt, echt, net een fries......
Dus dat volbloed altijd weer naar boven komt....dit keer niet in ieder geval.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 08:12

Nou, ik denk dat in zo verre volbloed altijd boven komt drijven dat volbloed vooral in de 2 de of 3 de generatie erg interressant is vaak. Daarin hebben ze vaak een toegevoegde waarde. Zonder Lucky boy was Krack c ook niet geboren en Cocktail ook niet. Toch hengsten die in de fokkerij en sport hun mannetje staan en wat denk je van Olympisch kampioen De Sjiem?? Die is van Wahtamin. Ook een volbloed.

Ik denk gewoon dat we altijd volbloed nodig blijven houden zowel in sport als fokkerij. Maar zoals met alles: met mate.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 09:56

Ben ik het mee eens, Suzanne. Ik vind wel dat volbloed ook in eerdere generaties goede paarden geeft. Volgens mij kunnen ze een meerwaarde hebben op sportief gebied en niet alleen als veredelaar, zoals ze vaak afgestempeld worden. Kijk maar naar het eventing rijden. Ik las laatst een interview met een Britse internationale rijdster die 7/8 volbloed ideaal vond voor military. Paarden met minder bloed vond zij niet echt geschikt voor deze sport. En zoals ik al vermeldde: Laurentianer (v Lauries Crusador XX) werd wereldkampioen jonge dressuurpaarden, dit ligt nu vers in mijn geheugen maar er zijn er natuurlijk wel meer. Ik denk dus niet dat we afkerig moeten zijn voor paarden met 50% volbloed of zelfs meer, voor de sport dan.
En met Stravinsky kan jij dan bewijzen dat ze ook in de Grand Prix hun mannetje kunnen staan....

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 11:42

Volbloed komt bij vele naar boven. Ik heb een Action merrie. Action komtvan Abgar. Jeziet in haarvolbloedzodrazezich opfokt en in haaraf en toe heftigegevoeligheid. Abgar ishaar over grootvader.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 12:01

Veel basispaarden geven ook niet altijd een gemakkelijk karakter hoor. Ik vind het eigenlijk wel meevallen met die moeilijke karakters van volbloeden. ik vind ze eigenlijk niet moeilijker. Als je een volbloed kruist met een basispaard, dan krijg je geen manegepaard maar een paard dat het heel goed kan doen in de sport. Dat is aangetoond.

user_2293
Berichten: 127
Geregistreerd: 18-12-01

re

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 14:13

zo kunnen we door gaan

uniform v whataminxx
grand cru v beaujolais-lucky boyxx
gere v beaujolais
Aram zit ook weer volbloed in
je kan zooooooooooo lang doorgaan maar de volbloed heeft dus wel heel wat betekend.
*LOL*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 15:10

Zonder volbloeden hadden we nu niet dit sportpaard wat we nu hadden denk ik, maar een heeeel ander paard, in vrijwel elk sportpaard zit volbloed en ik denk dus ook dat er volbloed nodig is voor de fokkerij. Ik houd zelf wel van volbloeden, rijd paarden met en zonder bloed en die met bloed zijn et fijnst, zowel onder et zadel als in de omgang.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Vrouw verongelukt tijdens buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 18:50

Vrouw verongelukt tijdens buitenrit

Schijnheilig Zie overig nieuws


Troef schreef::::

"Maar neem je nu een warmbloed waar meerdere volbloeds in verwerkt zijn en je kruist met een volbloed dan krijg je een warmbloed met veel of te veel volbloed uitstraling en karakter.

En flikkeren die manege leerlingen er weer allemaal af.

Voor de sport is dit goed, meer reflex inbouwen
Maar voor de gewonen ruiter een crime."


Zou het een paard met te veel bloed geweest zijn???????
Laatst bijgewerkt door Troef op 02-04-02 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 19:01

Suzanne F. schreef::::

"Ik heb een merrie met erg veel 'bloed'. Ze is erg sensibel en ze zou ook qua uiterlijk best iets groter en forser mogen zijn. Ik heb haar nu dragend van Gribaldi omdat ik heb gehoord dat die wel bloed nodig had. Ik zou dus graag willen dat het veulen iets meer maat en bot had dan de moeder. "


Nu breekt me de klomp !

Gelijk hebben blijkt anders te zijn dan gelijk krijgen.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:16

Wat is daar mis mee Troef?? Gribaldi heeft merries met bloed nodig dus ik hoop dat het veulen net iets meer paard wordt dan de moeder. Ik snap niet wat daar mis mee is? De merrie heeft een vlug achterbeen en veel knie en dat heeft Gribaldi nodig. Wat er dan uitkomt is altijd afwachten maar ik snap jouw reactie over gelijk krijgen niet. Ik snap ook niet waarom je zo aanvallend doet. Iedereen mag toch zijn mening geven en leuk hier discussieren.

Graag uitleg...........? Wat is er dan mis met de combinatie Gribaldi x Balzflug x Pion x Amor?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 19:23

Het gaat niet om Gribaldi.

Maar het gaat nog steeds in de item over volbloed en bloed.
En hierin omschrijf je een paard met bloed.

"Ik heb een merrie met erg veel 'bloed'. Ze is erg sensibel en ze zou ook qua uiterlijk best iets groter en forser mogen zijn. Ik zou dus graag willen dat het veulen iets meer maat en bot had dan de moeder. "

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:26

wat is nou precies je punt troef?? wat probeer je eigenlijk te zeggen?

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-02 19:32

Maaike krijg je aandacht te kort ??? Huilen

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:36

Wel als je massa wil toevoegen, gebruik je geen volbloed. Dat pleit toch niet tegen de sportmogelijkheden van een volbloed. Op veel warmbloeden zonder bloed moet ook je geen manège leerlingen zetten.
Ik begrijp niet waarom iemand KWPN paarden zou fokken voor de beginnende ruiter. Ik zou dan eerder een tinker of zelfs quarter gebruiken (daar kan een bom naast ontploffen, meestal toch), maar geen paard dat gefokt is om sportprestaties te leveren. Hoe kan je nu tegelijk voor de manege en topsport fokken, daar heb je toch heel andere paarden voor nodig?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 19:38

Nou ik snap het ook niet. Mijn merrie voert erg veel bloed en daar heb ik Gribaldi op gezet. Gribaldi is toch geen volbloed? Ik hoop dat het een veulen wordt met iets meer bot maar toch het bloederige erin houdt.

Ik zal mijn merrie nooit met Stravinsky xx laten dekken omdat ze al bloed genoeg heeft.