Veulen in het B-register, wat nu????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Veulen in het B-register, wat nu????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 22:02

Hallo,
Ik heb een vraag over mijn 3 maanden oude veulen (Zoelaine).
Het is een veulen van Whisper (v.Weltmeyer) Mijn merrie (Elaine) is een KWPN merrie dus vol papieren. Maar omdat Whisper nooit goedgekeurd is voor het KWPN is mijn veulen dus geen 'echte' KWPN'er.
Ze is nu dus ingeschreven in het B-register.
Maar wat houdt dit nu dus precies in?
Kan zij nu dus ook geen Ster worden??
Ik zou graag alles willen weten, want ik weet hier helemaal niets van.

Bedankt alvast!!

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:07

Met een B-register paard mag je niet mee doen aan keuringen van het kpwn. kijk ook eens op www.kwpn.nl

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 22:09

Momenteel ligt de site van het KWPN er uit ofzo. Tenminste bij mij thuis doet hij het niet.
Maar bedankt.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:15

Aan een B-register heb je eigenlijk niks. Tenminste, niet als je het voor de fok hebt. Want een B-registerpaard kan nooit meedoen aan keuringen en aan keuringen gerelateerde wedstrijden. Kan dus ook niet in het stamboek worden opgenomen en dus ook niet ster worden.

Mathijs82

Berichten: 106
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:16

Paarden in register B zijn uitgesloten van deelname aan keuringen en evenementen van het KWPN.
Opname in het stamboek is dus niet mogelijk. Voor het verkrijgen van predikaten zoals ster dient een paard minstens in het stamboek opgenomen te zijn.

Indien de merrie ( die opgenomen is in register B ) wordt gedekt door een KWPN-hengst dan wordt het veulen komend uit die combinatie gewoon ingeschreven in het veulenboek en komt dus daarna wel in aanmerking voor opname in het stamboek.

Wordt de merrie daarentegen gedekt door een hengst van een ander EU- of KWPN-erkend stamboek dan komt het veulen uit die combinatie terecht in het register A. Het veulen komt dan wel in aanmerking voor stamboekopname mits voldaan is aan de nadere voorwaarden vereist voor de stamboekopname.

Wordt de register B merrie gedekt door een stamboek dat niet als boven vermeld is erkend dan komt het veulen dus ook in het B register terecht.

Bron: vrije interpretatie uit KWPN stamboekrichtlijnen 2004

De stamboekrichtlijnen waarin alles exact is vermeld zijn gratis bij het KWPN aan te vragen.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:17

jammer misschien een ander stamboek proberen.....whisper is aes ggk meende ik....

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 22:20

Oke, bedankt Matthijs voor je duidelijke uitleg.
Ik kom nog maar net kijken in de fokkerij eigenlijk. Ik zal kort uitleggen hoe het komt dat wij nu dus een B-register veulen hebben.
Zoals ik al zei is mijn merrie een KWPN'er. De eigenaar van de hengst Whisper, wilde graag uit mijn merrie een veulen van Whisper. Wij hebben dit veulen dan dus ook samen. Ik ga er vanuit dat dhr. T. vd Broek er wel verstand van heeft, dus ik heb mij nooit echt er in verdiept.
Hij heeft namelijk zelf ook nog 2 veulens, allebei hengst veulens, van Whisper lopen.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:20

Whisper is ook Hannoveraans goedgekeurd, dus dan krijg je "gewoon" een Register A veulen.

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 22:23

Huhh, meen je dat nou?
Nu breekt mijn klomp. Dus het is een " normaal" veulen??

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:24

Ja als de moeder KWPN is, wordt het veulen in het Register A ingeschreven want Hannover is een geaccepteerd stamboek voor het KWPN. (In tegenstelling tot bv. het AES).

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 22:26

maar dan heb ik toch nog een vraagje. Waarom is het dan nu wel een A-register veulen??
Omdat het al een goedgekeurde hengst is voor een stamboek?

Mathijs82

Berichten: 106
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:26

Citaat:
Whisper is ook Hannoveraans goedgekeurd, dus dan krijg je "gewoon" een Register A veulen


Ik heb het nog even nagekeken in het hengstenboek 2004 en indien we het allemaal hebben over Whisper, Hannoveraner hengst, (Weltstar 31.83241.96 ), zwart, geb. 1996 en afstamming; Weltmeyer x Feiner Stern dan is deze hengst actief bij het KWPN.

Het veulen zou dus opgenomen moeten zijn in het A register.

Miischien verstandig om een en ander morgen even na te trekken voor de zekerheid bij het KWPN.

Veel succes!

Mathijs82

Berichten: 106
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:28

Het zou dan een register A veulen moeten zijn omdat;

1. De moeder gewoon KWNP is.

2. De vader ondergebracht is bij een EU- en/of KWPN-erkend stamboek.

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 22:28

Ja, we hebben het inderdaad over dezelfde hengst.
maar Whisper is wel verkocht naar Australie en er is dan ook geen sperma meer beschikbaar in Nederland.

Wat moet ik dan natrekken?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:29

trudydejong schreef:
maar dan heb ik toch nog een vraagje. Waarom is het dan nu wel een A-register veulen??
Omdat het al een goedgekeurde hengst is voor een stamboek?


KWPN goedgekeurde of erkende hengst x een KWPN vb of stb merrie levert een veulen in het VB (veulenboek) op.
Whisper (zoals Mathijs al zegt: hij heet ook Weltstar) is goedgekeurd bij een "erkend" stamboek, namelijk het Hannover. Nakomelingen van goedgekeurde hengsten bij stamboeken die door het KWPN hiervoor erkend zijn, worden automatisch ingeschreven in het Register A.

Mathijs82

Berichten: 106
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:30

Vraag even na waarom op je stamboekpapier vermeld is dat je veulen in het B register is opgenomen. Dit zou namelijk op grond van de afstamming en de erkenning van beide ouders een opname in het A register in moeten houden.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:31

trudydejong schreef:
Ja, we hebben het inderdaad over dezelfde hengst.
maar Whisper is wel verkocht naar Australie en er is dan ook geen sperma meer beschikbaar in Nederland.

Wat moet ik dan natrekken?


Het veulen is er al, dus dat maakt niets meer uit. Lachen

Maar er zijn nog wel bepaalde eisen, waaraan een Reg. A-merrie moet voldoen wil zij als 3 jarige opgenomen worden (of ster verklaard) bij het KWPN.

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 22:31

Oke, Mathijs, nu vat ik hem.
Ja, dat klopt inderdaad allemaal. Ook al is hij niet door het KWPN erkgend. Maar wel Hannoveraan, en dat is wel een EU Stamboek. Dus dan zal het toch wel een A-register veulen zijn.
Wat raar, want er is zeker weten tegen mij verteld dat het een B-register veulen is!!
Nou goed, weet ik dat ook weer. Ik ben blij dat ik dit forum pas hem "ontdekt" Ik ben er namelijk al veel wijzer van geworden, van al die "slimme" paarden mensen.
Super!!

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:31

Mathijs82 schreef:
Vraag even na waarom op je stamboekpapier vermeld is dat je veulen in het B register is opgenomen. Dit zou namelijk op grond van de afstamming en de erkenning van beide ouders een opname in het A register in moeten houden.


Ik vraag me af of Trudydejong het papier al wel heeft van het veulen? Want zoals zij het verteld, moet het een Reg. A zijn.

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 22:35

Nou het is zooo: dhr T. vd Broek uit Zuid-Beijerland, wellicht bekend onder jullie de fokkers, is mede eigenaar van onze merrie.
Hij heeft dan dus ook de papieren van het veulen, terwijl het veulen bij ons thuis staat. Maar omdat hij als 1e eigenaar staat, stuurt het kwpn (logisch) de papieren naar hem toe. Vandaar dat ik het dus niet zeker weet.
Zeg maar Trudy ;p

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:36

Ja hij was ook eigenaar van Whisper. Maar ik zou hem maar eens aan de mouw trekken, want Reg. A is heel wat gunstiger dan Reg. B.

Mathijs82

Berichten: 106
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:36

Nou, uit het gehele verhaal kan slechts 1 conclusie getrokken worden en dat is dat het veulen een register A veulen is.

Trudy_dJ

Berichten: 3584
Geregistreerd: 28-08-04
Woonplaats: Zuid-Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-04 22:38

MissHIS schreef:
Ja hij was ook eigenaar van Whisper. Maar ik zou hem maar eens aan de mouw trekken, want Reg. A is heel wat gunstiger dan Reg. B.

Ja, dat begrijp ik inderdaad uit dit verhaal ook.
Maar ik heb natuurlijk die papieren niet hier thuis. Maar kan ik dan wel zo bellen naar het KWPN??

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:39

trudydejong schreef:
Ja, dat begrijp ik inderdaad uit dit verhaal ook.
Maar ik heb natuurlijk die papieren niet hier thuis. Maar kan ik dan wel zo bellen naar het KWPN??


Daarom zeg ik ook...even contact opnemen met de mede-eigenaar! Dan weet je in elk geval zeker dat ze Reg. A is.

Mathijs82

Berichten: 106
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 22:40

Check-check en dubbelcheck ! ( 1. mede-eigenaar en evt. daarna 2. KWPN ) Kan je nooit en nergens met een mond vol tanden staan ! Haha!