Het gaat niet goed met Kelvin (updat! hij is weer ok!)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Het gaat niet goed met Kelvin (updat! hij is weer ok!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-02 22:24

Even voor de goede orde, ik vond Calvin ook te veel op pindakaas lijken dus nu heet ie Kelvin Lachen

Maar het vervelende nieuws: ik was gisteren met hem aan het spelen en hij was zo cool, echt een wijs beesie zeg! Hij volgt me overal en als ik hem krabbel, krabbelt ie terug zonder te bijten (voorzover dat met die halfdoorgekomen tandjes kan). Hij is echt heel lief en aanhankelijk! Gisteren was ik erg laat en ik ging om half 1 `s nachts nog even bij ze kijken. Ik heb nog een hele tijd met Kelvin zitten knuffelen en toen ie achter me aan draafde zag ik dat ie een klein beetje kreupelde linksvoor. Ik heb er niet echt aandacht aan besteed omdat ie nl. vanwege die enorm lange stelten zowiezo nog wat wankel liep. Zijn achterbeentjes zijn al bijna helemaal rechtgetrokken. Maar goed. Vanochtend kom ik dus bij de paddock en vind Kelvin op 3 benen. Hij liet zijn linkervoorbeen achter zich aan slepen alsof het verlamd was. Het enige wat ik kon vinden was een zwelling bij de oksel. Dus ik snel naar huis om de veearts te bellen, maar die zat ergens ver weg en kon niet voor 2 uur `s middags komen. Dus ik weer terug naar stal om Kelvin in de trailer te laden en naar een veearts toe te bengen. Ik had nl. geen zin om te wachten totdat die ene veearts aan huis kon komen. Toen ik terug kwam lag Kelvin op de grond en de merrie was gewoon verderop hooi aan het eten. Met veel moeite hebben we hem overeind gekregen. We hebben de merrie in de trailer gezet en Kelvin er in getild. Ik ben bij hem gebleven in de trailer want ik was bang dat ie anders zou gaan liggen en onder het schot terecht zou komen.

Volgens de veearts zat het probleem idd in de oksel en hij heeft rontenfoto`s gemaakt. Gelukkig was er niets gebroken of uit de kom en de veearts dacht aan een blessure doordat ie waarschijnlijk in de spagaat was uitgegleden. Maar optie nummer twee was dat hij mischien een gewrichtsziekte had. Dan kan ontstaan door bacterien die zich via de navelstreng binnendrinken en zich in de gewrichten nestelen. Als dit het zal zijn, is het zo`n beetje einde verhaal. Het valt te behandelen, maar hij zal er voor naar een kliniek 500 km verderop moeten en hij moet dan geopereerd worden. En dan nog is de kans op slagen erg klein. De veearts denkt op dit moment gelukkig aan een gewone blessure en ik hoop het van ganse harte.

Toen we weer thuiskwamen begon Kelvin het been weer te gebruiken en gallopeerde met zijn moeder mee! Wel kreupel natuurlijk, maar hij liet het niet meer achter zich aan slepen! Een hele opluchting dus. Waar ik me wel zorgen om maak is dat ik hem gisteren dus licht zag kreupelen linksvoor....

Het huilen staat me echt nader dan het lachen. Kelvin is als een kind voor me. Ik zou het echt vreselijk vinden als dit verkeerd gaat aflopen. Ik heb net nog weer een andere veearts gebeld (die we normaalgesproken hebben) en die denkt dat het allemaal wel goed komt. Volgens hem hebben veulens een heel lage tolerantie van pijn en zullen een been door een lichte verwonding al snel laten hangen. Pff ik weet het ff niet hoor.

Maar Kelvin heeft me wel weer heel trots gemaakt vandaag! Hij gedroeg zich zo perfect in de trailer en voor de veearts! Hij is echt heel bijzonder Lovers
Laatst bijgewerkt door Pril op 29-03-02 09:39, in het totaal 2 keer bewerkt

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:32

Oei... Dat is even schrikken zeg! Ik zal voor je duimen dat het 'slechts' een blessure is. Hou je ons wel op de hoogte?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:33

Dat is niet mooi om te horen Pril maar ik hoop dat het allemaal weer goed komt. Ik ga toch maar een poosje voor je duimen.

divana

Berichten: 948
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: montfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:38

ik weet niet precies wat ik hier over moet zeggen..... ik wil alleen ff zeggen heel veel succes en ik hoop egt dat t niets ernstigs is!!!! Sterkte!!!

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:41

heel veel sterkte er mee.

XX aan kelvin

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:42

Jeetje, dat is zeker schrikken.
Nou, ik duim uiteraard ook mee dat het weer helemaal goed komt.


ps Kelvin is ook een leuke naam Knipoog

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-02 22:43

Bah, wat schrikken! Ik duim ook mee dat het niks ernstigs is. Sterkte!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 04:03

Nou, Kelvin heeft me goed laten schrikken zeg! Het gaat stukken beter met hem, eigenlijk bijna 100% beter! Ik snap er helemaal niets van, vaochtend lag ie stokkreupel op de grond en leek het net alsof zijn linkervoorbeen verlamd was en nu bokt, rent en speelt ie in de paddock! Hij heeft alleen maar antibiotica gehad, voor de rest niets. Bute wouden we liever niet geven omdat een veulen nog niet zo`n sterke maag heeft en dan extra gevoelig is voor maagzweren. Dus hij heeft geeneens pijnstilling!

Het was dus duidelijk het eerste, een blessure waarschijnlijk opgelopen tijdens het spelen. Ik was eerst echt even bang dat het die gewrichtsziekte was want ik heb de geboorte gemist en daardoor ook niet meteen jodium op de navel kunnen doen. En de merrie was uiteraard in de minst schone hoek van de paddock gaan liggen voor de bevalling Frusty Maar als dit het was geweest dan was ie onmogelijk zo snel opgeknapt. Dan was ie trouwens uberhaupt niet opgeknapt. Maar ik vind het nog steeds wonderbaarlijk hoe snel ie weer op de been is. Hij is nog wel een beetje stijf maar dat weerhoudt hem er niet van om met 4 benen in de lucht te bokken!

Maar in ieder geval heel erg bedankt voor het duimen en de lieve reacties! (mischien heeft het duimen wel geholpen!)

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 04:27

Wow, fijn om te lezen dat het zo snel verbeterd! Hopelijk blijft het nu goed gaan.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 09:42

Gelukkig gaat het alweer wat beter. Ook fijn dat hij in de trailer zo braaf was. Succes!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:07

Gelukkig dat het alweer beter gaat met Kelvin!!!
Succes verder met hem hoor! Lachen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 10:59

Sjees, ik schrok me rot! Gelukkig zeg, dat het weer goed gaat met je veulen!!! Haha, weer een andere naam dus grin... We zouden zo onderhand denken dat je er drie hebt! Haha!

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 12:53

O, fijn dat het toch weer goed gaat! Stoer veulie! *LOL*

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 13:00

Pff he gelukkig gaat het dus weer een stuk beter met je stoere veulen! Cool

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 13:02

Fijn dat het weer wat beter gaat. Is Kelvin intussen wel ingeent tegen Tetanus of teert hij nog steeds op de antistoffen van Mams?

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 13:16

Gelukkig dat het weer goed gaat met je veulen! Hij ziet eruit als een sterke jongen op die foto dus die haalt het wel hoor! Sterkte der nog mee!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 14:03

Gelukkig!
Die gekke beesten ook altijd!
Zo zijn wij ook een keer met een veulen naar de kliniek gesjeest omdat hij zo raar met zijn kop stond te schudden, toen is er ook nooit duidelijk geworden wat het geweest kon zijn en het beest staat nou alweer 5 jaar bij onds op stal...

Die namen van jou zijn niet bij te houden hoor!
Als je niet beter zou weten zou je denken dat je het hier over veulie nr 3 hebt! *LOL*

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Re: Het gaat niet goed met Kelvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 15:02

Pril schreef:
Even voor de goede orde, ik vond Calvin ook te veel op pindakaas lijken dus nu heet ie Kelvin Lachen

Maar het vervelende nieuws: ik was gisteren met hem aan het spelen en hij was zo cool, echt een wijs beesie zeg! Hij volgt me overal en als ik hem krabbel, krabbelt ie terug zonder te bijten (voorzover dat met die halfdoorgekomen tandjes kan). Hij is echt heel lief en aanhankelijk! Gisteren was ik erg laat en ik ging om half 1 `s nachts nog even bij ze kijken. Ik heb nog een hele tijd met Kelvin zitten knuffelen en toen ie achter me aan draafde zag ik dat ie een klein beetje kreupelde linksvoor. Ik heb er niet echt aandacht aan besteed omdat ie nl. vanwege die enorm lange stelten zowiezo nog wat wankel liep. Zijn achterbeentjes zijn al bijna helemaal rechtgetrokken. Maar goed. Vanochtend kom ik dus bij de paddock en vind Kelvin op 3 benen. Hij liet zijn linkervoorbeen achter zich aan slepen alsof het verlamd was. Het enige wat ik kon vinden was een zwelling bij de oksel. Dus ik snel naar huis om de veearts te bellen, maar die zat ergens ver weg en kon niet voor 2 uur `s middags komen. Dus ik weer terug naar stal om Kelvin in de trailer te laden en naar een veearts toe te bengen. Ik had nl. geen zin om te wachten totdat die ene veearts aan huis kon komen. Toen ik terug kwam lag Kelvin op de grond en de merrie was gewoon verderop hooi aan het eten. Met veel moeite hebben we hem overeind gekregen. We hebben de merrie in de trailer gezet en Kelvin er in getild. Ik ben bij hem gebleven in de trailer want ik was bang dat ie anders zou gaan liggen en onder het schot terecht zou komen.

Volgens de veearts zat het probleem idd in de oksel en hij heeft rontenfoto`s gemaakt. Gelukkig was er niets gebroken of uit de kom en de veearts dacht aan een blessure doordat ie waarschijnlijk in de spagaat was uitgegleden. Maar optie nummer twee was dat hij mischien een gewrichtsziekte had. Dan kan ontstaan door bacterien die zich via de navelstreng binnendrinken en zich in de gewrichten nestelen. Als dit het zal zijn, is het zo`n beetje einde verhaal. Het valt te behandelen, maar hij zal er voor naar een kliniek 500 km verderop moeten en hij moet dan geopereerd worden. En dan nog is de kans op slagen erg klein. De veearts denkt op dit moment gelukkig aan een gewone blessure en ik hoop het van ganse harte.

Toen we weer thuiskwamen begon Kelvin het been weer te gebruiken en gallopeerde met zijn moeder mee! Wel kreupel natuurlijk, maar hij liet het niet meer achter zich aan slepen! Een hele opluchting dus. Waar ik me wel zorgen om maak is dat ik hem gisteren dus licht zag kreupelen linksvoor....

Het huilen staat me echt nader dan het lachen. Kelvin is als een kind voor me. Ik zou het echt vreselijk vinden als dit verkeerd gaat aflopen. Ik heb net nog weer een andere veearts gebeld (die we normaalgesproken hebben) en die denkt dat het allemaal wel goed komt. Volgens hem hebben veulens een heel lage tolerantie van pijn en zullen een been door een lichte verwonding al snel laten hangen. Pff ik weet het ff niet hoor.

Maar Kelvin heeft me wel weer heel trots gemaakt vandaag! Hij gedroeg zich zo perfect in de trailer en voor de veearts! Hij is echt heel bijzonder Lovers


Huilen Tjee wat een verhaal zeg. Ik weet dat, dat bij veulens voorkomt dat van die bacterie. Het wordt veulenziekte genoemd(heel toepasselijk), maar veeartsen enten er niet of nouwelijks nog tegen, want het komt haast niet meer voor.
Heb je de navelstreng ontsmet na de geboorte met jodiumtinctuur?

Ik weet ook wat je voeld.
In 1997 werd mijn zelf gefokte veulentje Phoenix geboren. Echt een plaatje WPN, arabier en new forest zat erin. Hij was super lief en inderdaat ik ben hem ook als mijn zoon gaan beschouwen. Ik kreeg ook altijd een brok in mijn keel bij de gedachte dat iets ergs zou krijgen.
Ik hij drie en een half jaar van hem mogen genieten. November 2000 verbrijzelde hij zijn elleboog. We zijn nog naar Utrecht geweest, hij is nog geopereerd, maar een week later moest ik toch afscheid van hem nemen.
Ik was 's ochtens nog geweest en hij was heel vrolijk en hij zag er goed uit.
Aan het eind van de middag toen ik van school naar huis ging ging die verdomde telefoon af. Het was de veearts. De pin was verbogen en hij kon niets meer doen.
Toe we 's avonds bij hem kwamen stond hij te bibberen over zijn hele lijf en had hij een enorme wond op zijn achterbeen. Hij heeft mij nog een afscheids knuffel gegeven.
Het was zo erg. Ik heb mijn schooljaar ook niet meer gehaald en ben ook pas in februari dit jaar weer begonnen.
Nu is mijn merrie weer drachtig van een arabier. Ik ben echt heel zenuwactig. Ze moet nog een maand, maar met al dat gedoe over Rhino word ik er niet rustiger op. Ik wil zo graag dat dit veulentje gezond geboren wordt. Gaaaap

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-02 23:32

O wat een vreselijk verhaal, Phoenix4ever....Ik ben nog nooit een paard verloren, maar dat moet echt vreselijk zijn. Helemaal als je hem zo helemaal vanaf het begin hebt meegemaakt en hebt zien opgroeien. Ik hoop met je mee op een gezond veulentje, is het de moeder van Phoenix?

Cassidy, ik dacht dat inenten pas vanaf 3 maanden kon? Tenminste de veearts zei dat veulens jonger dan 3 maanden nog geen afweerstoffen kunnen maken tegen het vaccin Verward En ik dacht dat het veulen zowiezo de eerste periode beschermd was door de moedermelk. Hoe zit het nou? Ik wil niet iets verkeerd doen!

Kelvin is trouwens is in een pesthumeur nou, heeft ff genoeg gehad van al die mensen aan zijn lijf Haha! Hij speelt nu met broertje Balthzar en ik kan de pot op haha!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-02 09:33

In eerst instantie dacht ik ook aan veulenziekte. Gelukkig is het niet zo, durfde het ook niet te noemen. Wij laten onze veulens binnen 24 uur enten tegen veulenziekte. Pril gelukkig dat alles weer de goede kant opgaat.

Monica

Berichten: 3253
Geregistreerd: 05-10-01
Woonplaats: Jirnsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-02 12:30

Gelukki is alles weer goed Lachen
heb je nog nieuwe foto's van um?
ik vind um echt heeeeel stoer Cool