Waarom kruisen? :P

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-04 21:19

Tja, ik doe niet anders dan kruisen Haha!
Aangezien ik mijn shetland merrie door een american miniature of door een deutsche classic laat dekken.

Voor mijn haflinger heb ik een rijtypische appaloossa van 154 in mijn hoofd, maar daar ben ik nog absoluut niet uit.
Ik ken ontzettend veel kruisingen (of heb ze gekend) en slechts een enkeling klopte niet (verhoudingen dan).

Echter, ook als je gaat kruisen, moet je gewoon een hengst selecteren, op beweging, op maat, op type, op karakter, etc.
Als je de hengst van de buren pakt omdat dat ze makkelijk is, en verder niet nadenkt over wat voor veulen eruit kan komen, vind ik het een heel ander verhaal



LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 10:33

kruisingen zijn vaak trouwens prima manege paarden, en die moeten er ook zijn.
Het is ontzettend moeilijk om een goed manegepaard/pony te vinden

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 22:35

Ligt eraan wat die particulier wil.
Heb zelf ook een beestje zonder papieren, en ze is er echt niet minder lief of minder goed voor. Alleen tja, ze zal nooit naar een raskeuring kunnen.

O.A. het KWPN is puur ontstaan vanuit kruisingen, dus tja....
Maar, als die kruisingen functioneel zijn (want daar gaat het idd om) is het toch goed? En toch vind ik veel kruisingen over het algemeen wel wat sterker qua gestel (paarden)

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 23:12

Sjuimpje schreef:
Ik denk dat dit een persoonlijke mening is en geen feit,
ik ken ook veel kruisingen en zelf vind ik dat er maar heel weinig zijn die fijn kloppen.


Een paard wat ik prima vind, vind jij hoogstwaarschijnlijk niet goed genoeg, maar jij hebt ook een heel ander doel dan mij.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 08:44

Tuurlijk kan je niet zomaar alles gaan kruisen, maar er zijn zat veilige kruisingen.
Shet x kleine welsh A, Fjord/haf x arab, fjord x haf, etc.

Ik ken een pony wiens moeder een welshkruising van 120 is, de vader was een rijpaard van ca 165. Weet niet of dit een bewuste kruising is geweest, zou het zelf nooit doen, maar er is wel een heel leuk veulen (nu 5) uitgekomen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 09:20

Ik bedoel ook niet te zeggen dat iedereen maar raak moet gaan kruisen. Als Jamaica gedekt wordt, wordt ze niet door een haf gedekt (hoogstwaarschijnlijk) maar door een arab of een rijtypische appie.
Dat betekend echter niet dat ik pats boem de hengst van de buren pak.
Beweging, karakter, bouw, gangwerk etc moet goed zijn.
Heb volgend jaar misschien een connemara hengst tot mijn beschikking. Die zit wel in mijn achetrhoofd, maar niet vooraan. Eerst maar eens kijken hoe ie uitgroeit

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-04 09:38

Ik zie dat je een tinker hebt. Als mensen nooit waren gaan kruisen, had je nooit een tinker gehad


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 bezoekers