Fokken met een luchtzuiger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pietje Puk
Berichten: 42
Geregistreerd: 09-09-01

Fokken met een luchtzuiger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 08:20

Een stalgenoot wil bij zijn luchtzuigende merrie een veulen fokken om zo een deel van zijn stalgeld terug te verdienen door de verkoop van het veulen.

Ik heb het hem afgeraden omdat een veulen van een luchtzuiger volgens mij moeilijk te verkopen is.

Waar of niet waar?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 08:21

Waar zuigt ie lucht?
Voor of achter?

Pietje Puk
Berichten: 42
Geregistreerd: 09-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-04 08:22

voor. Kan dat ook achter dan?

Ze zuigt alleen opo stal lucht, niet in de wei.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 08:25

Pietje Puk schreef:
voor. Kan dat ook achter dan?

Ze zuigt alleen opo stal lucht, niet in de wei.


Als ie het achter doet zal je haar moeilijk drachtig krijgen.

Daantje1981

Berichten: 2911
Geregistreerd: 04-05-04
Woonplaats: Renswoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 08:27

Wil je dan eens uitleggen wat achter luchtzuigen is ceasario? Ik snap er namelijk ook helemaal niks van

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 08:27

drachtig krijgen doe je toch van achter? Cool

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 08:29

Daantje1981 schreef:
Wil je dan eens uitleggen wat achter luchtzuigen is ceasario? Ik snap er namelijk ook helemaal niks van


De schede en het inwendige sluit dan moeilijk (verslapping).
En in de beweging hoor je zo'n merrie een ploep/floep geluid maken.

Men zegt dan Dromenij zuigt lucht.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 08:47

wat een ONZIN, ik verkoop mijn veulens uit mijn luchtzuigende merrie altijd goed, en geen van de 6 nakomelingen is een luchtzuiger...
er word weleens beweerd dat in bepaalde bloedlijnen meer luchtzuigers schijnen te zitten dan andere, dit wijt ik meer aan de intelligentie van het paard en hoe mensen er mee om gaan....het zal vast erfelijk wezen, maar het hangt er wel van af hoe het paard opgroeit en wat stalling/voeding en omgang met mensen het heeft, of het paard het ontwikkeld ja of nee..tenminste in mijn opinie......want ik kocht mijn merrie als luchtzuiger en na 1 jaar is zij er mee gestopt en dat terwijl zij echt dag in dag uit 5 jaar lang lucht stond te zuigen,.....wat een beetje stalling, verzorging, voeding al niet kan doen.......

bv OOseven en Rubels zijn beide luchtzuigers....dus zouden nakomelingen van deze beide hengsten dan ook onverkoopbaar zijn.....

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 08:50

sigrid1182 schreef:
bv OOseven en Rubels zijn beide luchtzuigers....dus zouden nakomelingen van deze beide hengsten dan ook onverkoopbaar zijn.....


Misschien na deze melding. Knipoog

DMHorses

Berichten: 1881
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:08

[quote="Pietje Puk"]Een stalgenoot wil bij zijn luchtzuigende merrie een veulen fokken om zo een deel van zijn stalgeld terug te verdienen door de verkoop van het veulen.
[quote]

hmmm ik denk dat ie zich dan nogal verkijkt op de kosten wat het allemaal met zich meebrengt hoor. Ik heb nu zelf ook een merrie drachtig, maar ik ben al 3x zoveel kwijt tot nu toe dan gepland.... dus er echt op verdienen lijkt mij moeilijk.....

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 09:52

Haha! OK dan! *LOL* Han, je bent wel wakker vanmorgen.... Haha!

Ik zie het probleem niet om een luchtzuiger (aan de voorkant Knipoog ) een veulen te laten krijgen maar omdat te doen om een gedeelte van je stalgeld terug te verdienen Verward Moet je toch al een knappe merrie hebben en een knap veulen fokken om er ook maar iets op te verdienen. (en er moet niks tegen zitten)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:43

Nagelbijten / Gniffelen
Was het maar zo makkelijk om op die manier de kosten wat te drukken, over het algemeen moet je bij het fokken van een veulen gewoon geld toeleggen hoor

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 10:50

Op zich is met een luchtzuiger fokken geen probleem want het is niet erfelijk.
Alleenmoet je oppassen dat het veulen de gewoontes van de merrie niet overneemt.
In jouw geval zal het niet zo'n probleem zijn omdat ze het alleen buiten doet.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 11:12

Wij hebben hier drie Oosevens staan, geen van allen luchtzuigers.....

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:09

Ik heb ook een ooseven staan en is ook geen luchtzuiger.

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:13

Denk dat de 1 vatbaarder ervoor is dan de andere.....maar of het erfelijk is???

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 12:26

Natuurlijk niet! Wel zouden ze het kunnen leren van de moeder maar als je ze veel buiten laat, is die kans ook kleiner.
Het is geweten dat jonge paarden weven en luchtzuigen makkelijk afkijken van andere, dus voorzie je erop en zet ze niet in het zicht

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 14:08

fokken met een luchtzuiger is geen probleem
veulens nemen het vrijwel nooit over
(vrijwel geen enkel paard neemt het over van een ander)
als er meerdere paarden bij elkaar staan die luchtzuigen lijkt me dat eerder een heel groot teken dat je dringend de voeding en stalklimaat eens onder de loep moet nemen

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 15:50

draumpje schreef:
fokken met een luchtzuiger is geen probleem
veulens nemen het vrijwel nooit over
(vrijwel geen enkel paard neemt het over van een ander)
als er meerdere paarden bij elkaar staan die luchtzuigen lijkt me dat eerder een heel groot teken dat je dringend de voeding en stalklimaat eens onder de loep moet nemen

Het is echt wel zo dat vooral jonge paarden dergelijke stalgebreken leren van andere paarden. De oorzaak is wel inderdaad dikwijls te zoeken in het stalklimaat, maar leren van andere kan zeker wel!

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-04 15:54

Wat een slechte reden om een veulen te fokken.

En daarbij: zie onderstaande quote: Haha!

Sjuimpje schreef:
:=
Was het maar zo makkelijk om op die manier de kosten wat te drukken, over het algemeen moet je bij het fokken van een veulen gewoon geld toeleggen hoor

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 13:26

Onze fokmerrie is ook een luchtzuiger, geen probleem hoor! Nu moet ik wel zeggen dat we al onze nakomelingen tot nu toe gehouden hebben. Haha! Het veulen wat we nu hebben (nr 5) was al "verkocht" toen de merrie gedekt werd. (Ik zet verkocht tussen aanhalingstekens, omdat het wel een hengstveulen moest zijn, en we nog steeds geen prijs gevraagd hebben, dus eigenlijk is ie nog niet verkocht.)
Het enige waar je mee moet opletten is dat luchtzuigers makkelijk een vrucht afstoten. En hiermee heb ik het over luchtzuigers voor, achter heb ik nog nooit van gehoord!

Naar mijn weten is je verhaal niet waar, een veulen van een luchtzuiger is net zo makkelijk te verkopen als een veulen van een niet-luchtzuiger.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:14

Citaat:
Het enige waar je mee moet opletten is dat luchtzuigers makkelijk een vrucht afstoten. En hiermee heb ik het over luchtzuigers voor, achter heb ik nog nooit van gehoord!


Ik dacht juist het tegenovergestelde , dat luchtzuigers van achter lucht in de baarmoeder zuigen en daardoor eerder de vrucht verliezen...

vaak worden zulke merrie's dan ook dicht gezet..

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:45

Het is behoorlijk klets dat veulen van een luchtzuiger slecht verkopen. Mijn luchtzuigende merrie heeft drie veulens gehad. Geen van de drie is gaan luchtzuigen. En de eerste twee zijn voor een goede prijs verkocht. De laatste niet, die hou ik namelijk Lachen

En makkelijker een vrucht afstoten heb ik werkelijk nog nooit van gehoord Scheve mond

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:48

Anya schreef:
Het is behoorlijk klets dat veulen van een luchtzuiger slecht verkopen. Mijn luchtzuigende merrie heeft drie veulens gehad. Geen van de drie is gaan luchtzuigen. En de eerste twee zijn voor een goede prijs verkocht. De laatste niet, die hou ik namelijk Lachen


In een overladen markt is ieder negatief onderdeel een reden dat een veulen moeilijker te verkopen is.
Dat die van Lana wel verkocht zijn betekent niet dat dit in zijn algemeenheid zo is.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:54

Dat ben ik wel eens met Sarabande.
Ik weet dat luchtzuigen veel oorzaken kan hebben, o.a. maagproblemen (Wie zegt mij dat die maagproblemen niet erfelijk zijn?) en bijv. ook de gevoeligheid van het paard (we weten allemaal dat karakter ook erfelijk is).

Ja, ik weet ook dat stalmanagement en voeding belangrijke oorzaken kunnen zijn, maar hoe kan ik beoordelen waar het luchtzuigen van de merrie vandaan komt als ik een veulentje kom kijken??
Veulentjes zat, als ik moet kiezen tussen 2 veulens met gelijke kwaliteiten waarvan eentje mèt luchtzuigende moeder of eentje waarvan de moeder geen stalgebreken heeft, dan kies ik toch voor de laatste.