vraagje over haffie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Durante

Berichten: 3252
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Groningen

vraagje over haffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-04 21:37

Ik heb 'n haflinger zonder papier;als ik die zou laten dekken door 'n haflingerhengst met goeie papieren';hoe gaat dat verder;komt dat veulen dan wel in het stamboek te staan?misschien wel 'n hele domme vraag van mij hoor,en ik weet ook nog niet zeker of ik d'r ooit laat dekken(vooral nu nog niet,omdat ze zelf nog maar twenter is)maar ik was gewoon ff nieuwschierig,naar hoe en wat

Senja

Berichten: 371
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 10:26

Volgens mij als je haar laat dekken door een haf-hengst, krijgt je paardje de afkomst van z'n pa mee.
Dus wordt het een echte haflinger.

Jazira (3-jarige bij ons op stal) is trakhener x kwpn (geloof ik).
Vader was geloof ik dus KWPN, dus Jazira is ook kwpn, terwijl haar moeder een (hulp)stamboekmerrie is.
Kweet niet zeker of het nou kwpn was of iets anders.
Dus, volgens mij maakt de vader het verschil.

Brechtje

Berichten: 3698
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: fok.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:26

ben het met Senja helemaal eens!

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-04 16:54

Om t je ff uit te leggen: je kunt je haf in het hulpregister van het stamboek zetten. dan kun je dr laten dekken door een goedgekeurde hengst (ja kan anders ook wel) maar dan krijgt je veulen ook weer hulpboekpapieren. Dit gaat zes generaties door (dus veulen van je veulen etc) en dan kunnen die paarden die na de zesde generatie komen opgenomen worden in het stamboek. dus voor jezelf heb je er in principe weinig aan, maar zo kun je de nakomelingen op een gegeven moment toch wel weer stamboek krijgen.

heemskind
Berichten: 39
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 17:58

Maar als je haflinger dan in het stamboek staat, mag je ook weer mee doen met de nationale tentoonstelling enzo, en de speciale haflinger wedstrijden. Dus nut heeft het wel. Of je moet natuurlijk alleen je paard in de wei zetten.

Elke

Berichten: 5885
Geregistreerd: 15-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-04 19:51

hier het stuk uit het blad van de haflinger en het trekpaard. (KVTH)

Paarden krijgen een nummer, te beginnen bij b.v. WR.1. WR staat dan voor wachtregister. Deze paarden blijven voor altijd in dit register staan. De nakomelingen kunnen na 6 generaties (mits voorouders allemaal bekend zijn) voorgedragen worden voor opname in het stamboek. Bij opname in het stamboek worden deze paarden gelijk behandeld met de paarden die zijn ingeschreven bij het stamboek.

Rinskee
Berichten: 3916
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: In nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-04 19:55

ik weet niet zeker hoor ma volgens mij komt dat veulen pas na 5 generaties in het stamboek weet ik neit zeker hoor maar ik dacht dat ik dat laatst gehoort had van iemand, ik weet het niet ?