Wat vinden jullie van deze springtechniek??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Wat vinden jullie van deze springtechniek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 00:28

Wat vinden jullie van dit paard zijn springtechniek?(kort en bondig Haha! ) Barst maar los Haha!


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Y_DG op 18-08-04 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 00:34

Kom maar brengen.....
(kort en bondig Knipoog Schijnheilig )

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 00:43

annegti schreef:
Kom maar brengen.....
(kort en bondig Knipoog Schijnheilig )



hihi sorry het stond op de verkeerde plaats Bloos kort en bondig verwees naar mijn korte vraag over die foto Haha! hihi

Maar is zijn springtechniek goed? En basculeert hij goed? Of hoe heet dat Haha! hihi

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 01:23

Hij springt niet met de kop omhoog en vouwt zijn benen op de juiste manier. (niet onder zijn lijf) Hij lijkt zo op de foto mooi te openen achter en met een fijne rug te springen. (drukt de rug dus niet weg) Dat is wat mij in eerste instantie opvalt aan deze foto. (al bekijk ik ze liever in het echt) Niet dat ik er nou zoveel verstand van heb hoor.... Maar ik zie het wel graag op deze manier Knipoog Haha!

Ik vond dat kort en bondig trouwens wel goed gevonden, soms krijg je werkelijk enorme lappen tekst als antwoord op je vraag. (mensen met eelt op de vingertoppen ofzo) Haha! *LOL*

jeanke

Berichten: 389
Geregistreerd: 14-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:15

Waarom je een hengst hier op bokt moet laten "goedkeuren" NADAT je er al van hebt laten dekken, is voor mij een grote vraag.

Op deze foto is er op zijn springmanieren weinig te bemerken. Ik heb hem in Mechelen live zien springen in de proef voor de vierjarige hengsten en mij kan hij toen absoluut niet bekoren. Voor de dressuur fokkers is hij misschien een goede keus, daar spreek ik mij niet over uit. voor de springsport ??????

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:17

voorbeen is okej
maar ruggebruik is matig , strak in de lendenpartij en hij oogt erg traag

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 09:23

Gelijk voor- en achterbeen.
Vouwt zn voorbeen mooi weg.

Brengt idd zn hals naar beneden, maar bolt niet in zn rug, kortom het lijkt dat hij goed basculeert. Maar dat is niet helemaal waar Knipoog

Zn lendenen lijken mij ook niet optimaal, hij houdt dat gedeelte ook vast.
Net als zn rug.

Dat traag ogen kan ik in meekomen. Dit is natuurlijk een moment opname, maar hij zou bij wijze van spreken uit stilstaand kunnen zijn gesprongen en op het goede moment zijn geknipt Knipoog

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:06

Als al mijn paarden zo zouden springen, ben ik dik tevreden.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 13:19

Commentaar vragen met een foto is net zoiets als schieten met een schot hagel. Het gaat om het totaalplaatje, dus de film en niet de foto. Ik vind het knap dat mensen op basis van foto kunnen zeggen dat ie strak in de lendenen is of iets anders zien.

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:38

Excuseme schreef:
Commentaar vragen met een foto is net zoiets als schieten met een schot hagel. Het gaat om het totaalplaatje, dus de film en niet de foto. Ik vind het knap dat mensen op basis van foto kunnen zeggen dat ie strak in de lendenen is of iets anders zien.


idd

Ruchet

Berichten: 836
Geregistreerd: 22-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 14:40

alleen de oortjes nog naar voren, ik denk dat dit paard denkt dat ie een tikkie krijgt, of achterna wordt gezeten.

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 15:41

Ruchet schreef:
alleen de oortjes nog naar voren, ik denk dat dit paard denkt dat ie een tikkie krijgt, of achterna wordt gezeten.


Dat denk ik ook, iets in die geest.

Anders zet hij laat af en springt recht omhoog...

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 19:12

Ik vind het er mooi uit zien! Maar idd live kan je beter zien of de hengst ook echt een goede techniek heeft, want dit is maar een momentopname..

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-04 20:44

als je commentaar op een foto vraagt, waar je serieuse reactie's op wil, zet er dan ook een serieuse foto op, cq meerdere

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-04 21:13

Ten eerste: Dat ik deze foto plaats nadat de dekking gebeurt is, dat màg!! Ik wil geen springveulen dus ik moest dit niet vragen voor de dekking.. Dus vraag ik het nu, nu ik eraan dacht want het is niét belangrijk maar ik wou het ff weten ok?
En het is een momentopname ja..Maar dat is bij iedere foto dus kun je bij geen één foto commentaar geven Verward ????
Ik plaats deze foto gewoon omdat ik het even wou weten hoe jullie erover denken! Het is het belangrijkste hoe hij dressuur gaat lopen en daar vraag ik dus niks over...
Nou ja, back on topic en bedankt voor de reacties waar ik iets aan gehad heb...

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:05

Miss_Petit schreef:
Gelijk voor- en achterbeen.
Vouwt zn voorbeen mooi weg.

Brengt idd zn hals naar beneden, maar bolt niet in zn rug, kortom het lijkt dat hij goed basculeert. Maar dat is niet helemaal waar Knipoog

Zn lendenen lijken mij ook niet optimaal, hij houdt dat gedeelte ook vast.
Net als zn rug.


Hij houdt de rug en lendenen vast. Zou je eens kunnen uitleggen als hij de rug en lendenden loslaat wat we dan zouden moeten zien? Hoe moet hij de rug en lendenen lolaten enwat voor voordelen dat heeft?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 10:23

als een paard soepeler in rug en lendenen is, kan hij efficienter springen en komt makkelijker door dubbels en combinaties heen
een paard wat zich in de rug teveel vast houd komt vaak ruimte te kort of heeft teveel ruimte over op de volgende hindernis
ook is het ivm slijtage beter dat een paard soepel door de rug springt
en voor de ruiter geeft het een veel fijner gevoel boven de sprong
wat ook vaak een probleem met vastzitten in rug en lendenen is, is dat paard achterbenen niet voldoende invouwt met als gevolg een balk.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:14

De rug (rugwervels) van het paard zijn hemetrisch verbonden met de romp (de ribben) en functioneert als een ton in het totale skelet. Enigszins beweeglijk zijn slechts de lendenwervels (lendenmechanisme).
omschrijf nu eens wat er gebeurt als het paard de rug loslaat. Hoe ziet dat eruit en hoe functioneert het?

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:22

crossmonster schreef:
als een paard soepeler in rug en lendenen is, kan hij efficienter springen en komt makkelijker door dubbels en combinaties heen
een paard wat zich in de rug teveel vast houd komt vaak ruimte te kort of heeft teveel ruimte over op de volgende hindernis
ook is het ivm slijtage beter dat een paard soepel door de rug springt
en voor de ruiter geeft het een veel fijner gevoel boven de sprong
wat ook vaak een probleem met vastzitten in rug en lendenen is, is dat paard achterbenen niet voldoende invouwt met als gevolg een balk.


Nogmaals, ongelooflijk knap als jij en anderen dat kunnen bepalen op grond van een foto. Nog even en de hengstenkeuring kan achter de PC worden gedaan met wat foto's.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:30

Plus wat KWPNindexen ontleent aan de koeien en we kunnen niet alleen bepalen hoe goed (verwachtingswaarde) ze zullen gaan springen en als dat alles misgaat, kunnen we nog altijd zien hoeveel melk, croquetten of fricandellen ze gaan produceren. Als dat geen vooruitgang is!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:36

Anna42 schreef:
Plus wat KWPNindexen ontleent aan de koeien en we kunnen niet alleen bepalen hoe goed (verwachtingswaarde) ze zullen gaan springen en als dat alles misgaat, kunnen we nog altijd zien hoeveel melk, croquetten of fricandellen ze gaan produceren. Als dat geen vooruitgang is!


Ik zal dan wel heel blont zijn, maar begrijp absoluut niks van deze tekst.
Zou je het statement voor statement even kunnen toelichten.
En dan ook graag uitleggen hoe het volgens jou beter zou moeten???

MeiaLuna

Berichten: 1211
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Aalst(België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:47

Ik ben zowiezo fan van alles wat van 't gestelhof komt dus ik ben niet objectief... Haha! Maar ik vind Warkant van alle nakomelingen het meeste op Saros lijken,dus ik vind hem super Ik snap niet dat er sommigen zijn die dit paard niet goed vinden springen.En àls er dan al iets aan de springtechniek zou schorren,denk dan maar dat de allerbeste springpaarden een rare springtechniek hebben(stond een paar jaar geleden in BWP met uitleg over Milton,Ratina Z,...en die bleken allemaal"fout" te springen,maar stonden toch mooi aan de top!) superpaardje

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 11:52

Heel blont zelfs. Dat heb ik ellenlange pagina's en tot vervelens toe volgens jouw zitten herhalen. Als je nu in het vervolg goed oplet en alles goed leest, had je deze vraag niet hoeven stellen.
Zijn er dan toch nog punten die je nog niet helemaal begrijpt dan ben ik graag bereid om ze specifiek voor jouw nader toe te lichten.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:00

Anna42 schreef:
Zijn er dan toch nog punten die je nog niet helemaal begrijpt dan ben ik graag bereid om ze specifiek voor jouw nader toe te lichten.


Ga je gang en dan specifiek dat over die melk, croquetten en zo

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-04 12:03

MeiaLuna schreef:
En àls er dan al iets aan de springtechniek zou schorren,denk dan maar dat de allerbeste springpaarden een rare springtechniek hebben(stond een paar jaar geleden in BWP met uitleg over Milton,Ratina Z,...en die bleken allemaal"fout" te springen,maar stonden toch mooi aan de top!) superpaardje


MeiaLuna je hebt het begrepen. De beste springpaarden ter wereld springen volgens de 'kenners' op een 'foute' manier en de beste dressuurpaarden hebben een 'verkeerde' bouw en te korte benen. Kennelijk zijn we bij de paarden niet in staat om te definieren waarom Milton en Ratina Z zo konden goed springen en waarom Ferro zo goed kon dressuren. Het zo lang volhouden en dat dit te maken heeft met een evenwichtige bouw. Bij de selectie worden deze paarden afgewezen omdat ze niet volgens het boekje springen. Zonder ons af te vragen of dat boekje wel deugt. Het boekje blijft en de goede paarden gaan eruit.