De geboorte van het veulen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

De geboorte van het veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 00:11

DE GEBOORTE VAN HET VEULEN.

Een maand voordat het veulen geboren wordt moet de merrie behandeld worden tegen wormen en moet een hervaccinatie tegen influenza en tetanus gegeven worden.Omstreeks deze tijd kan de merrie naar de veulenbox worden gebracht. De veulenbox moet grondig gereinigd worden en ontsmet zijn en vervolgens opgestrooid met bij voorkeur kort stro.Kort stro belemmert de bewegingen van het pasgeboren veulen minder dan lang stro.

Enkele weken voor de veulendatum beginnen de eerste tekenen van de naderende geboorte,
Het uier begint te zwellen
De peesplaten aan weerszijden van het kruis zakken iets in, waardoor de staartwortel iets hoger lijkt te liggen.

Een week voor het veulenen kan bij sommige merries tepelzwelling en het verschijnen van enkele druppels geel, ingedroogd vocht, het zgn. "kegelen" worden waargenomen. Bij andere merries is dit pas in de laatste 24 uur voor de geboorte zicht baar. Tenslotte zal de merrie de biest laten lopen.

Waakzaamheid is geboden tijdens de laatste dagen van de dracht, want sommige merries vertonen noch kegelen, noch het laten lopen van de biest, zodat de geboorte onverwacht kan plaats vinden. Paarden veulenen meestal in de periode van 7 uur s'avonds tot 7 uur in de morgen. Maar uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel.

De geboorte begint met het ontsluitingsstadium; de baarmoedermond opent zich. De merrie wordt zenuwachtig, tilt de staart op, urineert en mest veelvuldig in kleine hoeveelheden, kijkt om naar de buik en GAAPT zo nu en dan. Later gaat de merrie liggen en staat daarna weer op. Dit kan zich enige malen herhalen. De merrie begint te zweten, vooral op de halsvlakte. De vruchtvliezen worden door de baarmoeder in de vagina geperst, de waterblaas breekt en er stroomt een hoeveelheid vruchtwater uit de kling. De duur van het ontsluitingsstadium varieert van 10 minuten bij sommige ponies tot ongeveer een anderhalf uur. Nadat de waterblaas is gebroken, begint de uitdrijving van het veulen. De merrie gaat liggen en gaat persen. De pootjesblaas wordt zichtbaar in de kling en vervolgens komt er een hoefje naar buiten. Bij normale hoofdligging is het voetzooltje naar beneden gericht. Vaak steekt het ene been tot halverwege de pijp uit de kling en is het snoetje van het veulen al zichtbaar, voordat het andere beentje naar buiten komt.Wanneer het hoofd is geboren en de pootjesblaas is nog niet gescheurd dan kan men te hulp schieten om verstikking van het veulen te voorkomen. Hierna volgt de rest van het veulen meestal snel, de merrie houd op met persen zodra het kruis van het veulen is geboren. De merrie blijft vervolgens nog enige tijd rustig liggen, waardoor de navelstreng intact blijft tot het in de nageboorte achtergebleven bloed in het lichaam van het veulen is geperst.
Wanneer de merrie daarna opstaat, glijden ook de achterbeentjes uit de schede en scheurt de navelstreng bij een insnoering op enkele centimeters van de buikwand.
Een deel van de nageboorte hangt na de geboorte uit de schede van de merrie en dient opgeknoopt te worden tot ruim boven de hakken om irritatie en slaan te voorkomen. De nageboorte komt normaal af binnen een uur. Wanneer de nageboorte langer dan vier uur blijft zitten moet de DA gewaarschuwd worden omdat het "aan de geboorte staan" de gezondheid en de vruchtbaarheid kan schaden. Als de nageboorte is afgekomen, moet men deze uitspreiden en controleren of er stukken ontbreken, omdat die, wanneer ze in de baarmoeder zijn achtergebleven, problemen kunnen veroorzaken.

AFWIJKENDE LIGGINGEN

Behalve de normale hoofdligging en de , eveneens normale stuitligging (waarbij het veulen achterwaarts geboren wordt, met de voetzooltjes omhoog) zijn er afwijkende liggingen mogelijk die de geboorte kunnen bemoeilijken. Voorbeelden hiervan zijn de KRUINLIGGING, de KOPLIGGING met gebogen voorbeentjes, de KOPLIGGING met de voorbeentjes op het hoofd etc.

Wanneer er aanwijzigingen zijn , dat er een afwijkende ligging van het veulen bestaat moet de dierenarts onverwijld gewaarschuwd worden, omdat bij deze liggingen het risico voor merrie en veulen vergroot is. In afwachting van de DA kan men, om persen te voorkomen, met de merrie rondstappen

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 21:30

Zucht en dit heeft mijn merrie allemaal zelf gedaan! Mischien is het maar goed geweest dat ik er niet bij was, want ik had waarschijnlijk bij iedere krimp van de merrie de veearts uit z`n bed gebeld!

Eigenlijk heb ik wel enorme mazzel gehad dat alles goed is gegaan. Stel dat het veulen verkeerd had gelegen....en ik lag lekker in m`n bed te slapen. Tss fraaie veulenwaker ben ik hoor Frusty Maar waarschijnlijk heeft de merrie gewoon gewacht totdat alles rustig was.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-02 11:36

Alhoewel het een goed verhaal is van Greetje en ze ongetwijfeld al de nodige veulens op de wereld heeft helpen zetten, wil ik toch nog even reageren op een aantal dingen die m.i. anders zijn c.q. aanvulling behoeven.

Citaat:
Omstreeks deze tijd kan de merrie naar de veulenbox worden gebracht

Ik ben er voorstander van om de merrie zelf de geboorteplaats te laten bepalen. Stal, paddock of wei. Een stal kan nog zo schoon zijn, er zijn altijd meer bacterien dan in een wei. Ook kan in de box een merrie zo gaan liggen dat het veulen bij de bevalling klem komt te liggen tegen een wand.

Citaat:
De merrie gaat liggen en gaat persen

Er zijn behoorlijk wat paarden die staand bevallen. Geen paniek, het veulen overleefd de val heus wel.

Citaat:
Wanneer het hoofd is geboren en de pootjesblaas is nog niet gescheurd dan kan men te hulp schieten om verstikking van het veulen te voorkomen.

Zolang het veulen met de navelstreng aan de moeder vast zit is er geen kans op verstikking. Het is tenslotte al 11 maanden 'luchtloos' geweest. Duurt de bevalling iets langer dan de normale paar weƫen en beweegt het veulen al duidelijk , dan is het beter om de vliezen wel weg te halen. We hebben het hier dan duidelijk wel over een normale bevalling.

Citaat:
Hierna volgt de rest van het veulen meestal snel

Het moeilijkste gedeelte bij de geboorte is wanneer de schouders eruit moeten, dit is het breedste gedeelte van het veulen en hiermee heeft de merrie de meeste moeite. Enige hulp kan dan welkom zijn.

Citaat:
Een deel van de nageboorte hangt na de geboorte uit de schede van de merrie en dient opgeknoopt te worden tot ruim boven de hakken om irritatie en slaan te voorkomen

Een nageboorte laat zich niet zo makkelijk knopen. Een handig idee is om het gedeelte van de nageboorte in een plastik tasje te doen en dit aan de staart van de merrie vast te knopen (die ingevlochten is).

Citaat:
nageboorte is afgekomen, moet men deze uitspreiden en controleren of er stukken ontbreken

Een nageboorte ziet er uit als een broek waarvan de pijpen zijn dichtgenaaid. Bewaar hem iig tot de DA er ook naar heeft kunnen kijken als je zelf niet weet waar je naar moet kijken of alles er is.

Citaat:
Wanneer er aanwijzigingen zijn , dat er een afwijkende ligging van het veulen bestaat moet de dierenarts onverwijld gewaarschuwd worden, omdat bij deze liggingen het risico voor merrie en veulen vergroot is. In afwachting van de DA kan men, om persen te voorkomen, met de merrie rondstappen

Bij sommige geboortes zal de komst op de DA te lang op zich laten wachten en dient het veulen binnen 10 minuten geboren te zijn omdat anders verstikking optreedt (o.a. red bag delivery). Ik wil hier verder geen uitspraken over doen omdat ik niet dusdanig medisch onderlegd ben. Er is genoeg informatie in boekvorm en op internet over voorhanden om te kunnen bepalen wanneer iets 'normaal' is en wanneer zeker niet.

Je zult nooit een DA kunnen vervangen, maar het is wel belangrijk om iets te kunnen herkennen om daarnaar te kunnen handelen.

De bevalling is een stressvolle gebeurtenis, vaak meer voor de eigenaar dan voor het paard Knipoog De meeste paarden kunnen het prima in hun eentje af, zeker als het niet de eerste is. Maar een wakend oog c.q. helpende hand is nooit weg. En in 99% van de gevallen gaat alles gewoon goed.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 17:47

Maar toch heel leif dat ze t er wilt op zetten! Party!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 20:33

He Pouskindje lief dat je voor me opkomt. Knipoog Maar ikzelf heb de reactie van Sugarmiss als heel positief ervaren. Twee weten toch meer dan eentje.Gewoon een kwestie van de goede dingen uit beider verhalen halen.

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 20:37

juist ja, maar als je iets kan zeggen moet je het toch zeggen, ik vatte hem ook positief op. Maar toch ja, met twee sta je sterker!!!! Party!!

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 20:57

Het was ook zeker niet bedoeld als kommentaar op wat Greetje schreef. Maar niemand heeft de wijsheid in pacht en zoveel veulens heb ik tenslotte ook niet op de wereld gezet (nou ja geholpen, de merries doen tenslotte het 'zware'werk).

Belangrijk is te weten dat helpen bij een bevalling leer je niet uit een boekje, het is hooguit een handreiking zodat je weet wat je kunt verwachten. Als je er veel over leest zul je dingen herkennen en weten wat te doen (en wat juist niet). Het mooiste is natuurlijk als je een DA om de hoek hebt wonen (die dan ook net thuis is Haha! )

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Re: De geboorte van het veulen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 14:43

Als de merrie staant bevalt heb je wel kans op schade. Wij hebben er een opstal met problemen aan de hals wervels.


Bewerkt door Sugarmiss: opmerking heeft betrekking op reactie Sugarmiss en niet van Greetje. Lange tekst heeft dus geen meerwaarde als quote.

DubbelFun

Berichten: 88675
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-02 20:46

Natuurlijk heb je gelijk dat er een kans bestaat op schade bij een staande bevalling, maar die is er bij een liggende bevalling ook. Het is natuurlijk triest als het niet goed gaat, maar het hoeft niet.

Denk maar aan al die girafjes die van 4 meter hoogte vallen.. Knipoog

Clinnn_

Berichten: 5596
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Aan Zee (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-02 09:34

tuurlijk sugarmiss was dit niet voor commentaar te geven en ik bedoelde het zeker niet slecht. maar soms zeg ik wel eens dingen die raar klinken en zo en die niet passen. Haha!