wat voor hengst op deze flemmingh merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

wat voor hengst op deze flemmingh merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 15:57

Een vriendin van mij wil haar merrie (FlemminghxBernstein) laten dekken. Haar merrie is vrij klein, smal, weke rug en niet echt makkelijk te rijden. De bedoeling is om een paard bij haar te fokken die wat groter is en een goed karakter. Ze zoekt dus een hengst die groot (maar wel elegant), sterke rug en een niet te moeilijk karakter vererft. Ik zat zelf te denken aan iets uit de Donnerhall lijn. Iig niets uit de Rubinsteinlijn, allemaal erg leuk, maar vererven te klein en haar merrie heeft toch een iets robuster type hengst nodig, aangezien ze zelf heel erg smal is. Misschien Houston (hoe vererft die), Cabochon (maar schijnt niet de makkelijkste nakomelingen te hebben?. Of heeft iemand nog een ander idee? Het gaat hier trouwens om een dressuurpaard.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 16:03

Houston is een Belisar (saros)en die staan niet bekend als gemakkelijk. Heb zelf een houston gehad en die bleek later ook niet gemakkelijk te zijn heb ik via via gehoord toen ik hem verkocht had. Ik heb Houston overigens gisteren nog gezien. Wel goeie hengst. je moet in ieder geval een hengst kiezen uit grote ouders. omdat paddy klein is en bloederig zou ik voor haar Osmium kiezen. omdat die een koeler karakter heeft, (volgens de mensen van de stal in someren waar hij tot nog toe gestaan heeft, hij gaat nu naar Anky toe), uit grote ouders komt en veelzijdig is.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 16:12

maar Osmium is een Ferro, toch ook niet zulk makkalijk bloed?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 16:52

Als je maat wilt en makkelijk bloed, kies dan een Gelderse, zoals Parcival. Is een goede dressuurhengst....
Farrington is een koele jongen, geeft mooie dressuurpaarden en een mooie maat, is ook een keuze.
En dat Rubinsteins klein fokken....hoor ik nu voor het allereerst, over Ronaldo en Rubiquil wordt het tegendeel beweert...

Maar, het is zo makkelijk om te zeggen : daar fok ik niet mee, dat is lastig bloed...het grootste stuk van het karakter van een paard zit hem toch in de opvoeding, ik geloof dus niet in slechte/lastige/moeilijke karakters, ik geloof wel heel heilig in een slechte combinatie. De combinatie eigenaar-verzorger / paard wel te verstaan.

Een paard heeft een karakter. Jij kan daar mee omgaan of niet, het ligt niet aan het paard. Zo vind de een Ferro een subliem karakter, de ander prefereert een Tinker boven alles. Ik had een brave goedzak van een Gershwin, kon iedere beginner mee weg rijden. Dat is dan dus een makkelijk paard? Nou, geef mij de Balzflug die ik nu heb maar, daar beleef ik veel meer plezier aan.
Die past dus beter bij mij. Ook al zeggen velen dat Balzfluggen zo lastig zijn...die kunnen er dus gewoon niet mee omgaan....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 16:54

Klopt kayla, Ferro staat niet als makkelijk bekend, maar osmium wel! HIj schijnt wel fijne karakters te vererven ja. En wat Balzflug betreft, daar hoor ik nu weer alleen amar goede dingen over. En ook bij ondervinding. Mijn Balzflug is echt een geweldig paard.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 16:55

Desiree schreef:
Klopt kayla, Ferro staat niet als makkelijk bekend, maar osmium wel! HIj schijnt wel fijne karakters te vererven ja. En wat Balzflug betreft, daar hoor ik nu weer alleen amar goede dingen over. En ook bij ondervinding. Mijn Balzflug is echt een geweldig paard.


fokt Balzflug ook een beetje groot? En weet iemand ook toevallig iets over Jet Set D?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:05

dat durf ik niet te zeggen. Is er eigenlijk nog wel een diepvrieskwakje van hem beschikbaar? Mijn balzflug is klein en wordt hooguit 1.65m. maar zij komt uit een klein fokkende merrielijn. Ook paddy (uit dezelfde lijn) is klein, maar haar volle zus is echter weer groot. MAar de moeder van Paddy, grootmoeder van mijn balzflug is ook weer klein.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:06

Als ik die vriendin van jouw was, dan verwierf ik mezelf zo'n exterieur indexen bijlage van het KWPN, en zou kijken naar een hengst die de zwakke punten van de merrie kan verbeteren. Die merrie heeft bijvoorbeeld wat slappe lendenen, dus zou ik zeker kijken om een hengst met misschien wel juist strakke lendenen...

Met die exterieur-grafieken kan je een heel eind komen! Het is in dat geval wel handig om de lijst met hengst-gegeven (waar staat ie, hoeveel nakomelingn in 2001, hoeveel ster, hoeveel bezichtigingen - is ook zo'n bewaarboek met de lidmaatschaps-richtlijnen) Daarin staat dus de stokmaat van de hengst zelf. Je kan in de exterieur overzichten dan weer lezen of de hengst verkleint op zijn eigen maat of juist vergroot. Zonder de stokmaat zelf is de - of + bij de maat wat vertekend, een hengst van zelf 1.75m. zal eerder op zichzelf verkleinen dan een hengst van 1.64m., die zal juist weer eerder op zichzelf vergroten.... Een hengst van 1.75m. die op zichzelf verkleint, kan nog altijd een heel stuk op een kleine merrie vergroten....

een heel gepluis, maar zeker de moeite waard!
En dan natuurlijk hengstenshows gaan bezoeken om te kijken of de uitverkoren hengst haar wel aanspreekt!

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:08

Mijn Balzflug is zelf 1.61/1.62cm. Ik ken er eentje die is kleiner, maar ken er zeker ook een die de 1.70m. voorbij streeft.
Balzflug heeft op de moeder van mijn [naam verwijderd] vergroot, die merrie was kleiner.

Als er nog sperma is, dan moet Uytert dat nog hebben, daar stond hij het laatst. Maar hij heeft drie goedgekeurde zonen, eentje schiet me zo te binnen dat is mondriaan....en Nero geloof ik....

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 17:10

Dees, kan je zoiets aanvragen bij het KWPN?

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-02 17:11

Dees schreef:
Mijn Balzflug is zelf 1.61/1.62cm. Ik ken er eentje die is kleiner, maar ken er zeker ook een die de 1.70m. voorbij streeft.
Balzflug heeft op de moeder van mijn Paula vergroot, die merrie was kleiner.

Als er nog sperma is, dan moet Uytert dat nog hebben, daar stond hij het laatst. Maar hij heeft drie goedgekeurde zonen, eentje schiet me zo te binnen dat is mondriaan....en Nero geloof ik....


ze hebben nog sperma, net gekeken op hun site

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:18

Als je lid bent van het kwpn wordt het je automatisch toegestuurd, anders kan je ze volgens mij wel kopen....

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:24

Als je gaat voor een hengst die een goed karakter en wat massa fokt zou je ook kunnen kijken naar Inspecteur.
Zelf is hij niet al te groot maar hij fokt wel groter (index 106).
Super koel karakter, ook zijn nakomelingen.
Dressuuraanleg genoeg.

blacky_oud
Berichten: 21
Geregistreerd: 19-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:52

Ik las dat van Pardon (Jonggor's Weyden) de eerste veulens geboren zijn.
Hij maakt maat met lange pijpen en beweging die door hun lichaam galloperen.
Moeder leverde ook Jimtown en Farmer die beide goed konden bewegen.
maar de maat was er niet altijd.
En nu met Weyden er bij heb je ineens wel maat.
Het kon wel eens goed passen met dat Flemminghbloed !!!
Nu duidelijk.
Laatst bijgewerkt door blacky_oud op 18-03-02 21:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 17:59

toch is er een boekje waar in staat of hengsten percentagegewijs een vergrotende of verkleindende factor hebben in hun vererving.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 18:20

Desiree schreef:
toch is er een boekje waar in staat of hengsten percentagegewijs een vergrotende of verkleindende factor hebben in hun vererving.


Staat in het Hengstenboekje, Nederlandse warmbloedfokkerij. Uitgeverij Elsevier.
Bij de exterieurindexen.
Ik kan het niet vinden in het boekje van 2001, wel in het boekje van 2000.

De hoogtemaat-vererving is aangegeven in cm. Als voor het cijfer een min (-) staat, verkleint de bewuste hengst de stokmaat met de helft ten opzichte van de gemiddelde stokmaat (=164 cm)

Balzflug: +1.87 btr. 76

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 19:11

Je zou kunnen proberen om bij het KWPN het boekje de liniaere scores aan te vragen. Persoonlijk zou ik voor een wat oudere bewezen hengst gaan in dit geval. Tenzij je natuurlijk zegt: ja! dat is hem. Over Rubinstein, volgens mij fokt hij helemaal niet zo klein; ik heb ff in mijn duits hengstenboek gekeken en van de 14 goed gekeurde zonen (in dit boek, heeft er veel meer) is/zijn er:
1=1.64
1=1.66
4=1.67
3=1.68
4=1.70
om nu te zeggen dat hij zo klein door fokt? De kleinste ggk hengst die ik heb gevonden was 1.61( van de 61 hengsten), 1.66 tm 1.68 is volgens mij het gemiddelde. Toch is er ook een vrij groot aantal met een stokmaat van 1.70.

Ja nu is het duidelijk! Haha!
Laatst bijgewerkt door chantal1 op 18-03-02 21:32, in het totaal 2 keer bewerkt

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 19:34

Uit dezelfde merrie (moeder van mijn paard) is oa ook een Balzflug merrie van nu 5 jaar, ster merrie, niet al te groot volgens mij is ze ong. 1.63 mtr. Nu is het wel zo dat de merrie-lijn dominant vererft...niet dat dat heel erg is uit een moederlijn van keur, keur pref pres, keur pref pres, sport en elite merries Lachen maar de grootte ligt ong. op de 1.65 mtr.
(oma (en grootoma) staan op stoeterij Broere)

Deze Balzflug merrie is heel braaf te rijden, tegen verwachting in omdat ze in de omgang heel sensibel is.

Ik heb in 2000 november, de hengsten keuring gezien en de Rubinstein jaargang was niet bepaald klein Haha!