springbloed combineren met dressuurlijnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

BarGee

Berichten: 19
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Antwerpen

springbloed combineren met dressuurlijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 07:42

je vindt steeds meer en meer springbloed terug in de top dressuurpaarden of de top veulens op verschillende veilingen. Zeker ook in Duitsland. Kijk maar naar recente veilingen of naar sommige top dressuurhengsten.

Eén van de redenen is zeker dat hengsten in de meeste stamboeken zowel een springproef als een dressuurproef dienen af te leggen. Andferzijds zal het zeker ook gedaan worden om wat meer kracht in de achterhand te brengen.

Het is ook opvallend dat je springbloed terug vindt langs de moederzijde en als zodanig wordt een dressuurhengst gekruist met een springhengst in de tweede of derde lijn. Omgekeerd vind je echter geen dressuurhengst in een springbloed gefokt veulen. M.a.w. dressuurruiters appreciëren een beetje springbloed in hun paarden, maar springrruiters appreciëren zeker geen dressuurbloed.

Wat is jullie mening hierover?

Bart


BarGee

Berichten: 19
Geregistreerd: 23-06-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-04 12:20

Ik ben er zelf van overtuigd dat springruiters geen dressuurbloed willen zien. Mijn persoonlijke vraag gaat echter de omgekeerde weg volgen. Het gaat hem om een merrie met duidelijk springbloed in de moederlijnen (jus de pomme) en duitse dressuurhengst in de vaderlijn.

Een leuk paardje dat goed beweegt. Op het exterieur en de beweging zou ik het paardje onmiddellijk aanraden. Alleen de papieren geven een wat warrige indruk door de combinatie van springbloed en dressuurbloed.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, GrapeshotBot, xEva en 7 bezoekers