Niet dekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Niet dekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 00:19

Ik heb vandaag besloten dat ik 1 van de merrie's dit jaar niet laat dekken.
Ik kan gewoon geen geschikte hengst in Nederland of Duitsland vinden.
En om met een hengst te fokken waar ik niet 100% achter sta lijkt me ook geen goed plan.

Ook krijgt ze pas laat haar veulen (begin juli) en dan wordt het anders volgend jaar weer zo laat in het seizoen.
Nu kan ik volgend jaar vroeg beginnen met dekken.
Ik hoop dat ik dan Samson (jaarling hengstje waar ik nu mee bezig ben met importeren) kan gebruiken.

Aan de ene kant ben ik bang dat ik spijt ga krijgen van mijn besluit. Aan de andere kant kan ik gewoon beter een jaartje wachten i.p.v. een hengst te gebruiken waarvan ik erg twijfel of de combinatie goed is.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 00:24

Petje af hoor, dat je zo verstandig bent om een jaartje te wachten omdat je geen geschikte hengst kunt vinden, dat is pas echt fokken! En het is ook voor de merrie wel eens lekker als je een jaartje overslaat
Is deze merrie vorig jaar zo laat pas gedekt i.v.m. de MKZ? Of pakte het niet eerder?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 00:44

Ze kon pas in juni bij de hengst gebracht worden door de MKZ. En ze was erg moeilijk drachtig te krijgen. Ze werd niet uit zichzelf hengstig en moest gespoten worden. Daarna had ze een hele mooie cyclus, werd precies op tijd gedekt en goed begeleid door een (ervaren) dierenarts. Het was gewoon iedere keer pech dat ze niet drachtig werd.
Begin augustus was ik het zat en besloot haar weer naar huis te halen. Natuurlijk was ze net hengstig en hebben we de hengst er toch nog op gezet.
En toen bleek het wel raak te zijn Haha!

Ik ben zelf erg tegen "vermeerderen".
Ik ben zelf ook erg selectief met de merrie's. Ik heb vaak zat een merrie verkocht omdat ik er geen fokmerrie in zag.
Ik vind dat je een ras vooruit moet kunnen helpen, niet dekken omdat het zonde is om een merrie leeg te laten.

Ik heb nog een merrie staan waar ik zelf nog wat over twijfel. Het is wel een 1e premie merrie en ook absoluut geen slechte pony. Maar als haar (1e) veulen tegen valt, is de kans groot dat ik haar verkoop.
Maar ik hoor eigenlijk alleen positief commentaar van anderen. Het is een hele correcte pony. Voldoende rastypisch en ook qua bewegingen zeker niet slecht. Ze mist net dat gouden draadje.
Maar er zijn zat goede fokmerrie's die zelf geen topper zijn in de showring.
Ach, ik wacht eerst haar veulen maar eens af...

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 11:33

Schouderklopje hoor Lovers .

Hier mogen wel meer mensen een voorbeeld aan nemen *LOL* .

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-02 15:44

Goed gedaan, wel goed oppassen op je merrie, ze kunnen wel eens te vet worden als ze gust zijn.

Ik neem aan dat je ook niet geinteresseerd bent om eens een heel goeie C te fokken, maar daar moet je dan wel van houden.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-02 18:55

Ik heb er wel eens aan zitten denken, een C eruit te fokken. Maar AxD=C, ik weet het niet...
Ik ken wel een paar C's die zo gefokt zijn, maar niet altijd komt er een echte C uit. Wel als je zo'n C later weer dekt door een C hengst bv.

Ook weet ik niet of mijn merrie daar nou geschikt voor is. Voor een D is ze aan de luxe kant, net voldoende bot maar erg veel houding en uitstraling. Ze is 1.47m hoog, al is ze 1.43m gemeten door een meter die niet bij haar in de buurt durfde te komen Verward

Ooit wil ik wel een goede C merrie erbij. Maar waar moet ik dan weer een hengst vandaan halen?
Het is gewoon jammer dat er zo weinig goede hengsten in NL zijn.

Oppassen met bevangenheid moet ik zeker. Ze is al eens bevangen geweest toen ze bij iemand in de wei liep. Omdat ik door de verhuizing niet zo vaak kon komen had de stalhouder haar samen met mijn oude ruin samen op 1 ha "koeien" gras gezet Frusty
Gelukkig is ze nu drachtig en zoogt ze straks een veulen. Dit seizoen zal het wel meevallen.