Achterbeengebruik bij EASP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:27

Bucephalus schreef:
Goeie vraag Samsam! Als ik de foto's bekijk en ik denk terug aan die discussie van vorig jaar zie ik hier toch wel wat plaatjes van hoe het niet moet.
Voorbeen komt op verschillende foto's wel erg laat terug en het echte dalen in de achterhand is ook niet te zien....


Weet je de url nog van deze discussie? ben nu wel erg benieuwd.

Ik zie deze foto's overigens liever dan foto's van een paard in uitgestrekte draf met een enorm hoog voorbeen gestrekt en een duidelijk achterblijvend achterbeen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 15:38

ja, mooie foto's, de middelste, dat is in dit geval de meest ongunstigste. De anderen zijn inderdaad heel anders, geven een ander beeld. Erg grappig en duidelijk. Al blijf ik het idee houden dat het achterbeen trager is dan het voorbeen bij zulke foto's. Terwijl als je de onderste weer bekijkt, dan lijkt de draf veel mooier. dat foto's een momentopname zijn weet iedereen natuurlijk, maar hier komt het mooi naar voren.

Hoe zou het dan met die andere foto's zijn van die EASP-ers, als die een tikkeltje eerder of later waren genomen?

word nu toch wle nieuwsgierig naar dat draftopic Knipoog

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:10

Heb het even gelezen, volgens mij wordt het tijd voor een nieuw topic, want ook Engels Volbloed heeft diverse postieve punten waarom juist inmenging van volbloed wel weer gunstig is voor een sportpaard, denk o.a. aan vechtlust, uithoudingsvermogen.

In elke theorie zit wel een kern van waarheid volgens mij.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-08-04 16:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:20

Samsam schreef:
Het word nu net interessant en gaat toch nog steeds over easp- hengsten


Die in mijn ogen vaak toch gewoon KWPN bloed voeren. Ramiro Z, Ramzes, enz. De stempelhengsten.

Het stukje over de lijnenteelt kan ik mij wel in vinden:
Zoek naar paarden met de goede pedigrees d.w.z. o.a. Ramiro Z (Ramzes I), Loretto, Doruto, Amor, Heidelberg, Farn, Sinaeda, Rigoletto, Gambo die teruggaan op de Lijnteelt, d.w.z. terugfokken op dezelfde voorouders of dieren uit dezelfde lijnen, zorgt ervoor dat de goede eigenschappen worden verankerd. Je moet dan natuurlijk wel weten, welke dieren goed zijn en welke niet. Een pedigree met veel verschillend bloed is onbetrouwbaar. D.w.z. dat zo'n dier niet geschikt is om mee te fokken.

Maar niet altijd strookt de lijnenteelt met het bekende F1-produkt, want ook hiervan is gebleken dat je vaak goede sportpaarden kreeg.

Ook hier lijkt de waarheid wel weer in het midden te liggen.

Over het dragen op 1 been, nog een interessant stukje gevonden:
http://www.easpstamboek.nl/Drafactie.htm

Het verhaal hier achter vind ik niet slecht overkomen, klinkt heel logisch. Het wordt toch maar eens tijd om het boek te bestellen geloof ik Knipoog

Maar hoe zit het nu met de hengsten met het voorbeen aan de grond? fout of juist niet? Knipoog

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 16:40

En wat is dit dan weer (heb het even over de schimmel)? Een te krachtige achterhand die meer het paard omhoog tilt van achteren dan van voren? een voorhand die te weinig kracht heeft om ook mee te gaan zweven?
De landing die eigenlijk eerst op het achterbeen hoort te zijn (lees het stukje over drafmechanisme maar na, link eerder genoemd), maar hier op het voorbeen?

Toch maar een draf/engels volbloed/F1 kruisingen topic openen?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 21:54

adriana schreef:
Het EASP heeft denk ik op dit moment te weinig paarden om een goede selectie te maken.

Ik denk dat dit in de loop van de jaren wel beter gaat worden.


Dit is bij het NRPS wel gebeurd. De kwaliteit was in het begin ook niet denderend.

Maar was het niet beter om eerst precies uit te zoeken wat je wilt, en daar vanaf het begin streng mee te selecteren? Dus geen halfgebakken paarden goedkeuren. Ik heb hier op bokt een foto gezien van een hengst waarmee ik dus niet zou fokken.

Als je wel weet wat je wilt, dan kun je vrij snel streng selecteren.
Bij de Arabo-Fries is eerst al behoorlijk lang geexperimenteerd alvorens er keuringen werden uitgeschreven. Nu staat daar volgens mij redelijk vast wat het fokdoel is en wat ze willen zien.

In theorie vind ik dat het EASP een mooi doel heeft beschreven van hoe een paard hoort te lopen en hoe niet. Er zitten wel punten bij waar ik mij niet direct in kan vinden. Maar nu de praktijk nog. Het moet niet weer een vergaarbak worden van het NRPS en het KWPN zoals een paar andere 'stamboeken' op dit moment zijn, zonder enig fokdoel.

Wat ik mij verder nog afvraag is wat anglo arabisch bloed in het EASP doet? Engels volbloed is niet goed, maar anglo arabisch wel? Dus engels volbloed in combinatie met arabisch bloed is wel weer goed? Is de Arabier zo sterk overtuigend in zijn bewegingsmechanisme? Dat is mij nooit opgevallen.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 09:37

Een paard moet inderdaad kunnen sluiten Greetje, klopt. Maar kunnen de EASP-ers van nu dat dan niet? Kunnen kwpn-ers dat allemaal wel? of nrps-ers?
En heeft een te ruime beweging invloed op het achtergebleven achterbeen?
Deden de oude stempelhengsten dat niet?

Dan blijft nog de vraag of dat achterbeentje op de grond nu werkelijk fout is? En als het wel fout is, hoeveel mensen kunnen dit dan herkennen? De foto's zijn zo'n momentopname, kun je met het blote oog het wel zien?
En mocht een echte kenner het wel zien, dan vraag ik mij af of de gemiddelde jury het in de basissport wel kan zien. Is het dan werkelijk een tactfout?
Ik heb het idee dat het niet eens een echt probleem is, dat zeer veel paarden het hebben.
Moet je al deze paarden dan als slechte bewegers bestempelen?

En wat vinden we van de galop? Dat is ook een heel belangrijke gang.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-04 21:14

Niemand een landingsfoto van een paard met een goed vertrekkend achterbeen met lendenmechanisme?
En hoe herken je lendenmechanisme dan in de galop? Knipoog
Want ook de galop is een belangrijke gang (stap ook natuurlijk). Bij het KWPN wordt de galop ook beoordeeld, en bij andere stamboeken vaak niet. Kunnen de perfecte dravers ook galopperen en springen?

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 bezoekers