Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:53

Streep RD; die voldoet kwa bovenlijn niet aan wat jij zoekt en geeft vaak een wat weke ruglijn.
Overigens iets wat je bij meer Rubinstein-nafok ziet. Dat rijdt trouwens wel heel fijn hoor, zo'n verend ruggetje Knipoog

Kennedy geeft ook van die leuke bekkies. ik vind zelf de maat die hij geeft, wel wat meevallen. Met de papieren van jouw merrie zal het resultaat toch wel een 1.60m. moeten halen. Wellicht dat ik het niet zou durven met een eerste veulen bij de merrie, die blijven vaak wat kleiner.

Moeilijk he, keuzes maken. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 14:55


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-04 14:57

Nou, zeg dat.

Tot nu toe blijf ik hangen bij PB, maar gelukkig heb ik nog een poosje om wat meer uit te vinden over de stokmaat die hij doogeeft, want kleinermakend is absoluut niet de bedoeling.

RD is qua karakter doorgevend precies wat ik zoek, maar alles los van elkaar en de kans op een reus, maakt het dat hij onderaan mijn lijstje schuift.

Gribaldi kies ik niet voor omdat ik niet de zoveelste wil zijn met een gribaldi.

Don Primaire kwam MissHIS mee, en tja ik geef haar wel gelijk dat dat een lekker ding is. Toch ook weer Donnerhall en Pik Bube en dat is zeker mijn smaak. Jullie mening over die combi?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:11

Ik ben het eens met Dees, ik kan me goed vinden in haar onderbouwing.

Gribaldi past op een merrie die zelf ook heet is en een flitsend en sterk achterbeen heeft.

lievenr

Berichten: 360
Geregistreerd: 07-08-04
Woonplaats: ieper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 20:35

persoonlijk denk dat cartier van de heffinck erbij zou gaan, vererft bewegingen en mooie type's

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:06

Donnerhall vind ik een mooi paard met een reuze afstamming en een goede maat! Alleen om nou te zeggen dat het een heel chique paard is.. Heb hem van het voorjaar nog uitgebreid bekeken omdat we een hengst voor onze merrie zochten (MontecristoxElcaro) maar wij hebben toen voor Tschaikovsky gekozen.. helaas pakte onze merrie het sperma niet en hebben we daarna met Timeless proberen te dekken maar Tschaikovsky is erg indrukwekkend. Misschien ook wat voor jou merrie hoewel als wij geen Montecristo dochter hadden en het zou passen bij wat we dan hadden koos ik absoluut voor Rolex! Prachtig paard dat al goed presteert, chique uiterlijk, fantastische afstamming, mooie maat en een prima karakter! Rolex twelve points!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 22:46

Hihi grapjas, Donnerhall begin ik echt niet aan.(misschien als ik stinkend rijk zou zijn Tong uitsteken )

Ergens heel stiekem wacht ik op een hengst die niet dekt, maar zeker wel bij iedereen in de smaak valt Haha! Zou het er ooit van komen? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:47

holly schreef:

Ergnes heel stiekem wacht ik op een hengst die niet dekt, maar zeker wel bij iedereen in de smaak valt Haha! Zou het er ooit van komen? Tong uitsteken


Dekt niet...........wel populair.

Lingh

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 22:48

jep jammie, ik heb nog een jaartje

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:50

Hahahahahahahahahahahahaha misschien komt er wel een ooievaar met een rietje...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:50

holly schreef:
Royal Dance heb ik alleen nog maar mega paarden van gezien, en om nou met een takelwagen op het paard te kunnen komen, zie ik ook niet zo zitten Tong uitsteken Maar als iemand andere stokmaten heeft?....



Hoeveel heb je er gezien dan?

RD voldoet aan de rontgenologische eisen van het KWPN ook niet geheel onbelangrijk. In Duitsland doet hij het heel goed, en dekt dus ook veel.

Maar of hij op je merrie past Verward:?

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:52

Dat is afwachten of je moet zeker weten dat je merrie zoals Taggi is *LOL*

ART_UMA

Berichten: 2112
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-04 22:56

Mijn vorige merrie was een Variant x Uniform en ook aan de kleine kant. Vooral Variant kon erg wisselen in de maat.

Ik zag dat je merrie een Farrington x Junior x Variant was, klopt dit? Want Junior is een Uniform x Variant en met de mmv ook Variant lijkt mij een beetje veel van het goede.

Ik zou in iedergeval geen hengst uitzoeken waar ook nog eros in zit.

Lijnenteelt op Doruto met OO7 is aardig hoewel ik niet alle OO7's even sterk vind of bv een ferro nakomeling zoals Metall met lijnenteelt op Farn.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-04 23:07

Pipo, RD is zeker een super doorgever van karakter en dat is voor mij een enorm pluspunt. Toch vind ik het qua match met mijn merrie (qua gevoel) niet wat ik zoek. Dat wil niet zeggen dat ik RD daarmee gelijk afkeur.

Lingh is natuurlijk maar een geintje, maar vind het zeker wel een schitterend beest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 00:15

holly schreef:
Pipo, RD is zeker een super doorgever van karakter en dat is voor mij een enorm pluspunt. Toch vind ik het qua match met mijn merrie (qua gevoel) niet wat ik zoek. Dat wil niet zeggen dat ik RD daarmee gelijk afkeur.

Lingh is natuurlijk maar een geintje, maar vind het zeker wel een schitterend beest!



Je mag hem van mij afkeuren hoor. Als ik een hengst moet kiezen zou ik RD zelf niet snel kiezen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 00:37

Ik weet niet of ik RD zou kiezen. Op deze merrie in ieder geval niet. Denk dat het niet bij elkaar past, maar dat is meer mijn gevoel dan dat ik ook echt heb gekeken of het zou passen.

Wat me wel opvalt is dat er veel in het heden word gekeken naar interesante hengsten, maar ik vind er zeker ook vele oudere hengsten tussenzitten die ik mooi vind.
Is er misschien een wat oudere hengst die het model heeft van de hengsten van nu?
Dus niet het oude, forsere, brede type, maar het chique, wat slankere?

Superkip

Berichten: 37
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Lummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 03:01

ze mag wat meer hals krijgen

riccione zou wel goed op haar passen zo op het eerste zicht

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 08:29

Naar het niet bespiert zijn moet je niet te nauw kijken, want ze is pas 3 en ik rijd er nog niet mee (effe te warm).
Maar idd is de hals wat smal.

Door ART_UMA zie ik dat het belangrijk is wat aan moederszijde zit.
Nou das een rommeltje Haha!
De moeder is een junior x variant
maar de oma is een variant x uniform
(zeg ik dat nu goed?Vanaf Farrington schuin naar rechts beneden)

Gitta
Berichten: 1970
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 08:54

heb zelf paar maanden geleden hier ook een eenzelfde topic geopend en heb daar best wel wat aan gehad.
Je moet wel voor ogen houden dat iedereen hier een eigen mening heeft en dat er dus heel veel verschillende hengsten voorbij gaan komen .
Wat je denk ik moet proberen is de hengsten eruit halen waar jij een goed gevoel bij hebt en wat jij vindt passen en je daar dan in gaan verdiepen. Op het eind staan er vaak zo veel hengsten aanbevolen ieder met zijn eigen visie waarom dat goed op je merrie zou passen dat het soms nog moelijker wordt. Tenminste dat was mijn ervaring succes met het maken van je keuze.

yolande

Berichten: 309
Geregistreerd: 04-08-04
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 08:56

Waarom vraag je geen fokadvies bij het KWPN???

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 09:18

Gitta, dat is ook de bedoeling van mijn topic. Horen wat andere aan gedachtens hebben, om zo toch wat breder uit te komen. Naderhand zal het toch mijn eigen keus worden, maar dit is in ieder geval heel fijn.

Yolande, ik heb gisteren zo'n schema ingevuld over mijn merrie, en wat ik voor punten wilde aanpassen en daar kwamen een paar hengsten uitgerold. Zoals Kennedy, Cocktail, KrackC enz. Erg leuk om te doen, maar het lijstje was niet erg lang, en er zaten wat hengsten bij waar ik zelf niet voor wil kiezen.
Nogmaals ik vind het fijn, dat er een plek als bokt is, zodat je met andere over zulke moeilijke keuzes kan praten.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 11:54

Het word me steeds meer duidelijk dat ik Painted Black het beste van het lijstje kan halen.
Natuurlijk overleg ik mijn gedachtens graag even met jullie.
De stokmaat, de nakomelingen blijken wel goed aan de maat te zijn, maar met een kleine merrie is er een erg groot risico op en kleinere nakomeling.
De benen, niet altijd even correct, en dat wil ik nu juist niet verslechteren.
Het chique zijn, blijkt in dit geval te chique.

Dus als ik dat zou mengen met mijn merrie kom ik uit op een mogelijke:
verslechtering van de gangen/benen. Maak ik het weer te fijn en chique, en waarschijnlijk te klein, maak ik de hals nog ieler dan deze al is.

Zou dat kunnen kloppen zo?

toscana

Berichten: 1120
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:27

[quote="toscana"]Donnerhall vind ik een mooi paard met een reuze afstamming en een goede maat! Alleen om nou te zeggen dat het een heel chique paard is.. Heb hem van het voorjaar nog uitgebreid bekeken omdat...

Sorry ik bedoelde niet Donnerhall maar Don Primaire 1 van zijn zonen. Tsja dekken is niet goedkoop dus als je niet te veel uit wilt geven zul je naar minder bekende of jonge hengsten moeten..

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-04 12:32

Hihi Toscana, dat het niet goedkoop is weet ik, maar ik las dat je Donnerhall zelf bedoelde, en dat is toch echt gekkewerk om daar nog aan proberen te beginnen.

Don Primaire is zeker een hele leuke.
Ik kan alleen zo weinig weer vinden. Bij radstake wel iets, maar dat zal toch niet de enige zijn?

petraaken

Berichten: 44207
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-04 12:40