Welke hengst voor mijn merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Welke hengst voor mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-04 21:56

Ik heb de keus gemaakt om een veulen te willen fokken bij mijn merrietje
Voor eigen gebruik, dus niet voor verkoop.
De bedoeling is een dressuurpaard te fokken.

De vader van mijn merrie is Farrington
mv is Junior STV
mmv is Variant.

Het karakter is goed, en dat wil ik zo houden.
Het achterbeen tilt ze heel goed omhoog, en ook dat wil ik houden/verbeteren.
Het voorbeen is ook vrij goed, maar mag meer weggegooid worden.
Haar bouw is chique toch wat hoekig. Als grap zeg ik wel eens, ze lijkt op een tuiger. Dat punt zou ik willen veranderen.
Dus het iets minder tuigerachtig, iets chiquer gevormd hoofd en de rug.

Nu is ze vrij klein (1.60?) en voor mij hoeft het geen mega paard te worden, maar veel kleiner is ook niet de bedoeling. Dus zo rond de 1,60/1,65 is goed genoeg.

Zelf heb ik Painted Black in het achterhoofd, omdat deze naar mijn smaak erg leuke veulens laat zien. Punt is alleen de stokmaat. In de lijn van mijn merrie zit het gemiddelde op 1,65m. Farrinton, Junior STV en Variant zijn als ik me niet vergis alledrie groter, en toch geeft Farrinton vaak kleintjes.

Afbeelding


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 01:14

Ze is niet grof gebouwd, juist helemaal niet.
Ze heeft wel een wat groffere benen, en (niet lachen) en brede staart wortel Tong uitsteken
Ik mis in haar het chique zijn.
Haar hoofd is te recht, haar hals te smal, maar de rest van het lichaam is zeker niet verkeerd.
Waar ik zeker een verbetering in wil proberen te krijgen is haar rug.

Zou iemand het ook aandurven mijn eigen keuze te beoordelen?

Oh en niet te vergeten haar karakter, die ik niet verloren wil laten gaan.
Ze is enorm lief en nuchter.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 01:32

Is het niet zo dat Kennedy vaak kleintjes geeft?

Ik heb een aantal jaar voor een fokker gereden, en ondanks dat ik al vele veulens voorbij heb zien komen, was ik dit jaar op slag verliefd op het Painted Blackje. (en de koopster ook, foto zie profiel)
Dus naast de andere adviezen, hoor ik over Painted Black ook graag wat reacties.
Ik moet het nog allemaal leren, dus alle hulp is welkom.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 11:40

Princess schreef:
verder vind ik painted black ook een hele goede keuze voor jou merrie, maar je moet doen wat je gevoel zegt!!!

Ben lerende Knipoog
Wil ook graag weten waarom jij PB een goede keuze vind?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 12:02

Zit in mijn Outbox Adriana. Had haar van de week al aangesproken.

OOseven is niet echt wat ik zelf in gedachten heb, vind daarvan het voorbeen te strak. Het hoeft ook niet perse een donker kleurtje te hebben hoor Bloos

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 12:36

Kan iemand me tevens helpen met deze gedachten.
v, mv, mmv, zijn alledrie boven de 1,65. Haar vader is 1,70m, maar geeft toch vaak kleintjes.
Tellen die stokmaten dan ook niet mee?


holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 13:08

En hoe dokter ik dat dan uit?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 13:22

Royal Dance heb ik alleen nog maar mega paarden van gezien, en om nou met een takelwagen op het paard te kunnen komen, zie ik ook niet zo zitten Tong uitsteken Maar als iemand andere stokmaten heeft?....

Qua karakter ken ik ze alleen maar super braaf, echt perfect, maar qua stukjes lijf, vind ik het te los van elkaar allemaal, of ligt dat dan weer aan mij?

Hier trouwens het hoofd wat ik graag chiquer gevormd zie
Afbeelding

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 13:52

Waarom zou je PB niet doen met mijn merrie, ik zoek juist chique de friemel? (uitleg is altijd handig)

Springen, hoeft het niet, want ik durf dat toch niet.

Nee hoor. lelijk is ze zeker niet, anders had ik ook niet gekocht, maar ze mist wat meer vormpjes hier en daar. Idd wat jij zegt.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-04 13:57

Nou, zeg dat.

Tot nu toe blijf ik hangen bij PB, maar gelukkig heb ik nog een poosje om wat meer uit te vinden over de stokmaat die hij doogeeft, want kleinermakend is absoluut niet de bedoeling.

RD is qua karakter doorgevend precies wat ik zoek, maar alles los van elkaar en de kans op een reus, maakt het dat hij onderaan mijn lijstje schuift.

Gribaldi kies ik niet voor omdat ik niet de zoveelste wil zijn met een gribaldi.

Don Primaire kwam MissHIS mee, en tja ik geef haar wel gelijk dat dat een lekker ding is. Toch ook weer Donnerhall en Pik Bube en dat is zeker mijn smaak. Jullie mening over die combi?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 21:46

Hihi grapjas, Donnerhall begin ik echt niet aan.(misschien als ik stinkend rijk zou zijn Tong uitsteken )

Ergens heel stiekem wacht ik op een hengst die niet dekt, maar zeker wel bij iedereen in de smaak valt Haha! Zou het er ooit van komen? Tong uitsteken

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 21:48

jep jammie, ik heb nog een jaartje

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 22:07

Pipo, RD is zeker een super doorgever van karakter en dat is voor mij een enorm pluspunt. Toch vind ik het qua match met mijn merrie (qua gevoel) niet wat ik zoek. Dat wil niet zeggen dat ik RD daarmee gelijk afkeur.

Lingh is natuurlijk maar een geintje, maar vind het zeker wel een schitterend beest!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-04 23:37

Ik weet niet of ik RD zou kiezen. Op deze merrie in ieder geval niet. Denk dat het niet bij elkaar past, maar dat is meer mijn gevoel dan dat ik ook echt heb gekeken of het zou passen.

Wat me wel opvalt is dat er veel in het heden word gekeken naar interesante hengsten, maar ik vind er zeker ook vele oudere hengsten tussenzitten die ik mooi vind.
Is er misschien een wat oudere hengst die het model heeft van de hengsten van nu?
Dus niet het oude, forsere, brede type, maar het chique, wat slankere?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 07:29

Naar het niet bespiert zijn moet je niet te nauw kijken, want ze is pas 3 en ik rijd er nog niet mee (effe te warm).
Maar idd is de hals wat smal.

Door ART_UMA zie ik dat het belangrijk is wat aan moederszijde zit.
Nou das een rommeltje Haha!
De moeder is een junior x variant
maar de oma is een variant x uniform
(zeg ik dat nu goed?Vanaf Farrington schuin naar rechts beneden)

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 08:18

Gitta, dat is ook de bedoeling van mijn topic. Horen wat andere aan gedachtens hebben, om zo toch wat breder uit te komen. Naderhand zal het toch mijn eigen keus worden, maar dit is in ieder geval heel fijn.

Yolande, ik heb gisteren zo'n schema ingevuld over mijn merrie, en wat ik voor punten wilde aanpassen en daar kwamen een paar hengsten uitgerold. Zoals Kennedy, Cocktail, KrackC enz. Erg leuk om te doen, maar het lijstje was niet erg lang, en er zaten wat hengsten bij waar ik zelf niet voor wil kiezen.
Nogmaals ik vind het fijn, dat er een plek als bokt is, zodat je met andere over zulke moeilijke keuzes kan praten.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 10:54

Het word me steeds meer duidelijk dat ik Painted Black het beste van het lijstje kan halen.
Natuurlijk overleg ik mijn gedachtens graag even met jullie.
De stokmaat, de nakomelingen blijken wel goed aan de maat te zijn, maar met een kleine merrie is er een erg groot risico op en kleinere nakomeling.
De benen, niet altijd even correct, en dat wil ik nu juist niet verslechteren.
Het chique zijn, blijkt in dit geval te chique.

Dus als ik dat zou mengen met mijn merrie kom ik uit op een mogelijke:
verslechtering van de gangen/benen. Maak ik het weer te fijn en chique, en waarschijnlijk te klein, maak ik de hals nog ieler dan deze al is.

Zou dat kunnen kloppen zo?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 11:32

Hihi Toscana, dat het niet goedkoop is weet ik, maar ik las dat je Donnerhall zelf bedoelde, en dat is toch echt gekkewerk om daar nog aan proberen te beginnen.

Don Primaire is zeker een hele leuke.
Ik kan alleen zo weinig weer vinden. Bij radstake wel iets, maar dat zal toch niet de enige zijn?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 12:00

Petraaken, dit soort dingen wil ik idd heel graag ook bekijken, maar ben ik zo blont dat ik ze niet via google kan vinden?

Toscana, ik probeer idd zoveel mogelijk sites te bekijken aan wat er allemaal is. Kan ze alleen niet allemaal vinden, heb tenminste het gevoel dat er meer sites moeten zijn dan welke ik nu al gevonden heb.
Mag ik je vragen waarom je niet voor Trento B hebt gekozen?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 12:29

Oh help, schiet me ineens iets te binnen waar ik nog niet aan gedacht had.
Welke kleur word het veulen Haha!
Als ik aan moederszijde junior, en 2 maal uniform heb, word het wel erg schimmelig.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:00

Idd wat Petraaken zei (Via PB) wil ik echt niet meer in de lijn duiken die ze van moederskant heeft. Dus niks geen variant, uniform of iets wat dat ergens achter heeft steken. 2 maal is wel genoeg dacht ik zo.

Toscana, mijn merrie is bruin ja Haha! maar op papier is er vrij veel schimmel te vinden.

Petraaken, dat geeft dan toch nog geen 100% zekerheid?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:18

Nou vind ik schimmels helemaal niet lelijk hoor, dus het zou geen verschrikkelijk iets zijn, maar een ander kleurtje is toch iets mooier denk ik.

Mag ik iets heel geks op gooien? Duntroon?

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:23

Haha!
Duntroon is een Donnerhall x Pik Bube
http://www.gestuet-groenwohldhof.com/

Dees, oud model is niet erg hoor, maar ik wil geen tank.
Daarnaast gaat het mij erom dat we het wat chiquer maken allemaal.
Ik zoek dus niet perse naar een heel slank super chique ding. Maf natuurlijk, maar ook zeker oud model is goed.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:43

Haha, het is ook altijd wat he.
Moet eerlijk toegeven dat ik een beetje Donnerhall fan ben.
Ergens kijk ik misschien teveel naar het plaatje?
Qua kleur is het wel heel gaaf, want mijn merrie is koffievos, en waarom dat niet proberen wat sterker te maken Haha!

Hoezo hoofd en hals Petraaken? Ik zie het namelijk niet zo vanaf de foto waarom ik dat beter niet kan doen.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-04 13:57

Ik zag net een donnerhall x rubinstein iets.
Ben hem kwijt Scheve mond
Was dat niet down under?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers