Veulenopfok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Veulenopfok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-02 11:27

Ik lees bij heel veel advertenties over veulenopfok dat de veulens daar in de zomer kunnen staan. In principe wel logisch aangezien de meeste mensen in de winter geen paarden op hun land willen, maar wat doe je in de winter dan met je veulen?

Ze zouden in de winter hier best op stal kunnen staan, maar een hele winter een jong ding in een box zetten lijkt me ook niets.. Wat is gebruikelijk, en zijn er ook plekken waar je veulen het hele jaar buiten kan staan met bijvoorbeeld een grote schuilstal?

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 11:59

Waar mijn veulens (nou ja ze zijn nu 1 en 2 jaar) staan, hebben ze ook winteropvang. Dan gaan ze in loopstallen met een uitloop naar buiten en met mooi weer gaan ze het winterland op (dat wordt alleeen in de winter gebruikt en er staat dus minder gras op over het algemeen).
Die van mij blijven daar dus toto de 3e jaar staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-02 23:13

Die van ons staat ook op een opfokbedrijf (De Burd in Friesland) waar hij van okt. tot mei in een groep in een grote loopstal staat en met mooi weer naar buiten.
Van mei tot okt. zijn ze in het land.
Het bevalt ons erg goed.

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 00:12

prakkie, waar staan jouw veulens dan ??

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-02 10:35

tja, jonge hengsten breng je naar een hengsten opfok stal die zijn er genoeg daar staan ze meestal in een loopstal met een paar andere hengsten, met mooi weer gaan ze naar buiten en voor de rest staan ze binnen. Via de hengstenboer kun je zo genoeg adressen vinden. WIj nemen ook wel een of 2 vuelen per jaar aan. Bij ons gaan ze s' winters elke dag naar buiten of het moet echt super slecht weer zijn. EN staat elk paard ieder apart in een eigen box. Mocht je voor'zo'n oplossing kiezen ben je wel wat meer geld kwijt!
groetjes jeannette

blacky_oud
Berichten: 21
Geregistreerd: 19-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-02 10:03

Opfok bedrijven genoeg maarrrr dan.
De voeten worden niet of slecht behandeld.
Dit is het belangrijkste van de opfok.

Ze zeggen allemaal dat ze het doen,maar de werkelijkheid is anders.
Je merkt het als je ze thuis krijgt,je ondekt dan dat ze nog nooit in de hand zijn geweest.
Dus wij halen ze in de winter naar huis.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 16:57

Die van mij staan in Nederweert, bij het Kruis. (zo heet het).
Hele aardige mensen en ik heb het daar echt super getroffen. Urbie had laatst een hoefzweer en toen moest ie elke dag in de soda. Heeft die man allemaal netjes gedaan, en heeft mij die week 3 keer gebeld om te zeggen hoe het met hem ging. Echt heel super.
Ze zijn daar ook steeds in handen, want ze gaan geregeld naar de hoefsmid en naar de da voor enteingen. Dat houden ze ook allemaal voor je bij. Dus drie jaar geen zorgen om te maken.

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-02 18:51

Die van ons staat in Frankrijk. Die heeft alle vrijheid staat dag en nacht buiten en groeit op in een paradijsje. Ze zijn iedere dag in handen, de hoefsmid is er regelmatig en alle veulens worden goed gecontroleerd. Voor ons alleen nog maar veulenopfok in Frankrijk, ik kan dit adres aan iedereen aanbevelen ! En je hebt er nog een leuke vakantie aan ook om even te gaan kijken ! 6 uurtjes rijden.

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 00:19

wat kost dat ongeveer als je daar je veulen neerzet ??

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 13:24

BIj ons is het in de zomer (6 maanden) totaal: 750 gulden.
In de wintermaanden is het: 190 gulden excl. BTW per maand (dat komt omdat ze dan heel de dag door hooi krijgen en brokken).

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-02 13:37

Ik bekijk per seizoen wat ik aan pony's heb lopen en of ik alles bij huis kan weiden. Merrie's kan altijd, die lopen gewoon bij de fokmerrie's en veulens.
Hengsten houd ik alleen thuis als ik er meerdere heb lopen.

Dit jaar wordt het moeilijker, als alles goed gaat komt over 1,5 week een jaarlinghengstje en die gaat dus deze zomer in een koppel new forest hengsten hier in de buurt. Dan heeft hij tenminste leeftijdsgenootjes om mee te spelen.
Komende winter blijft hij wel bij huis. Volgend jaar zal hij gebruikt worden om te dekken en enige opvoeding van te voren kan geen kwaad...