Waar zijn de fokkers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:52

ceasario schreef:
We houden het voorlopig maar weer bij Tinka's Boy op de voorpagina (nr 15)
Hoe oud is deze Aes-hengst. Knipoog


KWPN fokproduct dus. Overigens staat elders in datzelfde nummer de hoeveelheid KWPN Olympiade paarden en steekt het stamboek de hand in eigen boezem met de opmerking dat hier nog wel enige verbetering in zou kunnen komen.
Zie ik andere stamboeken nog niet 1,2,3 doen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:56

ceasario schreef:
En niet erkend voor de dekdienst bij het KWPN.

Zou er veterinair iets mee zijn omdat zijn kinderen bij het KWPN in het B-reg. komen?

[FA] b register bij het kwpn stamboek


Nou grijp je kans op duidelijkheid inplaats van suggesties
Er is nu iemand die bij de echte info kan komen, dus vraag het gewoon.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:02

Illindra foken is keuzes maken. Ik wil bijvoorbeeld best een nog in de fokkerij vrij weinig gebruikte hengst kiezen, maar die moet dan wel gepresteerd hebben (voorbeeld ik heb een Welcome en de merrie is drachtig van Weyden)
Ik vind het prima dat fokkers kiezen voor een jonge hengst, maar de veulenafstammings keuring is voor mij toch minimaal.
Conclusie: ik ben geen pionier Knipoog

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 23:13

Er zijn zat pioniers, oftewel avonturiers die naar een jonge hengst hollen omdat ze denken de eerste te zijn.
We moeten hen dankbaar zijn, want hun veulens geven ons gegevens over de vererving Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:33

schokland schreef:
sarabande, zyn de druiven zo zuur deze zomer in limburg?wees bly met mensen die durven! kunnen anderen er later achteraan hobbelen


Het is hier meer pruimentijd en die zijn lekker zoet Haha!

Het heeft met keuzes te maken.
Ik kies liever voor een hengst waar ik wat meer gegevens van kan zien.

Mensen die naar een hengst hollen waar ze niets vanaf weten zijn niet altijd durvers, vaak gokken ze op het eerste gewin.

Maar om welke reden dan ook ik ben blij dat ze er zijn

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 18:45

Anya schreef:
En als je kwpn-merrie het goed doet in de westernsport heb je ook pech gehad. Al wordt je europees kampioen dan telt het nog niet Lachen



Dat lijkt me ook niet helemaal het fokdoel Anya Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:06

Dees schreef:
Wellicht; maar het is een teken aan de wand dat er veel vergrijzing is onder fokkers.

terwijl het dressuurveulentje meteen op veulenveilingen makkelijker verkoopt, en op 3 jarige leeftijd anders nog snel te verkopen is.

Springpaarden is toch fokkerij voor de lange adem... rendement laat nog langer op zich wachten.

En het is Hollanders gelijk te gaan voor het meeste en makkelijkste rendement en dat is tegenwoordig dressuur.
Jammer voor het kwpn-springpaard.


Op de keuringen die ik bezocht dit jaar valt juist het groeiende aantal jonge mensen op. Ook in de baan zie je veel van beiden naast hun fokproducten staan.

Zowel dressuur veulentje als springveulentje is geen makkelijke handel op dit moment.
Maar een goede fokker fokt in de eerste plaats om zijn stam verder te uit te bouwen. Als je vier veulens verwacht en je zegt van te voren al dat die alle vier te koop zijn, mis je de echte fokkersinstelling, je gaat toch niet iets creeeren zonder te willen weten wat je gecreeerd hebt.

Alleen als je van te voren bij de dekking de verkoop al afgesproken hebt, zoals Illindra, dat is een andere zaak.

Zoals zo vaak gezegd de fokkerij past zich aan aan de vraag, als er meer behoefte komt aan springpaarden zullen die meer gefokt worden, dat is ook de reden van het gericht fokken, om een beter sportpaard voor beide disciplines te leveren.

En ik herhaal weer: uiteindelijk maakt de fokker de keuze en bepaalt de gebruiker het doel.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:24

Beber schreef:
Zijn deze jonge mensen " blijvers"?


Wie zal het zeggen, als ze gegrepen zijn door de fascinatie waarschijnlijk wel.

Luvda Tossa er zijn ook een heleboel jonge mensen die zich geen rijpaard kunnen veroorloven

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:42

Ilindra schreef:
Dat is voor mij de enige manier om het kostendekkend te houden.
Het komende veulen van Lisa is al verkocht ongeacht wat het wordt.
Krijgt Ilindra een hengstje is het verkocht, krijgt ze een merrie houden we het aan omdat we geen merrienakomeling van Ilindra hebben en ze steeds lastiger drachtig wordt.
Ustinov komt dan te koop omdat ik niet meer dan 3 paarden kan houden.


Ja zo werkt het bij mij ook een beetje buiten dat ik in de luxe leef om de merries pas op 3 jarige leeftijd te hoeven selekteren voor fok, of verkoop.

Hengstveulens hou ik nooit en ik heb voor beide merries daar al een optie op.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 08:22

Het keuren en de beoordeling van een merrie is een optelsom. Als jouw merrie op het moment van keuren ondanks de vele facetten die in aanmerking genomen worden niet binnen de eisen voor een predicaat valt is het natuurlijk heel mal om te zeggen dat dat een fout van het stamboek is.
Het stamboek biedt vervolgens de mogelijkheid om terug te komen met prestatie, dat is Z1 of verrichting of ibop, dat is niet echt zware prestatie dat is basis, maar daarop kan je merrie wel herkansen.

Jullie geven beiden een voorbeeld van een merrie die qua bouw (dat debiel Verward door de baan heen gaan heb ik op geen keuring positief beoordeeld zien worden ) niet voldoet.
Om duidelijk te zien waarom zouden jullie foto's moeten plaatsen.
Het stamboek dwingt niemand om wat voor paard ook te fokken, alleen als je dat paard opgenomen wil hebben zijn er regels.
Dus als jij van een bepaald type paard houdt, uitstekend.
Dat wil niet zeggen dat dit door jou gewenste type paard, plus de beweging, plus de afstamming voldoende punten opleverd voor een predicaat.
Maar zoals gezegd het is een exterieurkeuring, er zijn internationale sportpaarden die geen ster of ggk hengst werden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:21

Dan geef je jezelf toch al antwoord Luvda

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:57

Zoals eerder gezegd het is maar zo'n klein percentage fokkers dat op Bokt komt dat die opmerkingen geen helder beeld opleveren van de werkelijke fokkerij, bezoek maar eens meerdere keuringen in verschillende provincies.
Ook de hier als voorbeeld aangehaalde kruisingen met Gribaldi zijn gelukkig uitzonderingen.
Ik ben nooit een Gribaldifan geweest, maar heb er dit jaar toch een paar hele goede op de keuringen gezien, ik denk dat fokkers steeds beter aanvoelen met welke merries hij een goed paard kan geven.

Zo zie je ook vaak hengsten na een tijd van stilte terugkomen omdat de oudere kinderen opvallen in de sport. Dit zijn allemaal gegevens waar een fokker mee werkt om tot datgene te komen wat hem/haar voor ogen staat.
En ja dat is gelukkig niet voor iedereen hetzelfde, dat vraagt het stamboek ook niet.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:09

LuvdaTossa schreef:
We hebben een kleindochter van deze merrie die dus wel aan de KWPN normen voldoet. Een heel nerveus, moderne, klein en iele merrie.


Deze omschrijving voldoet absoluut niet aan de KWPN normen.
Vraag maar aan de keuringsgangers hier op Bokt wat het KWPN met hun kleine iele zelfs vaak mooie merries deed.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Axel_Valerie en 51 bezoekers