Waar zijn de fokkers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:43

Ook mij valt op dat mensen (een groot aantal...) vrij gemakkelijk hun partnerkeuzes maken. Soms op basis van één of enkele goede nakomelingen van de desbetreffende hengst, soms uitsluitend afgaande op het advies van de hengstenhouder, soms keer op keer proberen eerdere successen uit deze combinatie te herhalen, soms uitsluitend op de vertoning van de hengst zelf.
Wat Bert Poppelaars hier aangeeft, is inderdaad een ontwikkeling waar we niet blij mee moeten zijn. Je ziet weinig fokkers op de concoursen, fokkers die zich amper verdiepen in de partnerkeuzes, fokkers die niet objectief tegenover het eigen materiaal zijn etc. Wat dat betreft is het JongKWPN een heel goed initiatief, maar eigenlijk is er nog steeds sprake van een "gat". De oude fokkers met een schat aan ervaring en kennis tegenover de jongere, vaak meer commercieel ingestelde generatie met doorgaans minder kennis en vanzelfsprekend ook minder ervaring. Het is vaak heel fascinerend om met de oude, bewezen fokkers te discussiëren over de fokkerij. Ontzettend leerzaam, hoewel je het er natuurlijk niet altijd mee eens hoeft te zijn.

Ook een goed initiatief is de sportmerriecompetitie, die alleen open is gesteld voor merries die al een veulen hebben gebracht. Hopelijk brengt dit de fokkerij en sport (weer) wat dichter bij elkaar.



MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:46

LuvdaTossa schreef:
Ik hoop iig dat JongKWPN hier wat mee gaat doen!


Waarmee precies? Ik neem aan dat je weet met welk doel JongKWPN in het leven is geroepen, en nee: dat is niet de gezelligheid. Lachen

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:54

LuvdaTossa schreef:
Waarmee? Nou van dit soort informatie middagen waarover Bert Poppelaars spreekt! En informatie overdracht van de oude generatie naar de jonge generatie.

Want als het KWPN nu de jonge generatie goed voorlicht kan het ze een hoop schelen in de toekomst, naja als ze het goed doen.


Informatiemiddagen? Je bedoelt de jonge paarden competities?

JongKWPN heeft al heel wat leerzame activiteiten georganiseerd. Enkele voorbeelden: weekend België met oa. bezoek aan de jonge paarden cyclus-wedstrijd in Beervelde, praktijkdag in Hattem, evaluatie met de HK-commissie, stalbezoek aan de HBC stal met als onderwerp exterieur in relatie tot gebruiksdoel etc etc.

Tijdens de KWPN paardendagen kunnen we ook weer volop genieten van jonge paarden in IAN trofee en PAVO cup. Kortom: er worden genoeg leerzame evenementen en activiteiten georganiseerd. Maar misschien begrijp ik je verkeerd?

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:04

LuvdaTossa schreef:
Er worden leerzame activiteiten georganiseerd, dat zeker. Maar de echte informatie overdracht mis ik wel eens.

Ben ik ook nog niet zo lang lid, moet ik eerlijk zeggen.

Wat wordt er tijdens de paardendagen georganiseerd door JongKWPN?


Je bent toch niet alleen afhankelijk van het JongKWPN? Je kan zelf ook naar keuringen gaan, contact zoeken met de fokkers, naar vergaderingen gaan, meedoen aan competities en cursussen. Dáár leer je ook ontzettend veel van. Met zijn 50-en bij een oude fokker in de keuken zitten, lijkt me organisatorisch wat lastig voor het JongKWPN Knipoog .

Tijdens de KWPN paardendagen komen er heel wat interessante en jonge paarden voorbij in oa. Pavo cup, IAN trofee, Nationale merriekeuring, Kampioenschap Vrij springen en Nationale veulenkeuring.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:01

LuvdaTossa schreef:
@ MissHis dat doe ik ook.

Ben vaak bij dit soort mensen over de vloer. Maar toch blijft de drempel wel hoog. En ik vind me zelf soms lastig, heb ik zoiets dat zij denken van: komt dat kind weer aan *zucht*.

Gelukkig zijn hier fokkers in de buurt waar ik wel snel een praatje mee maak. Ook op de tribune van keuringen kom ik regelmatig mensen tegen die de fokker kent waarvan ik de paarden rijd en ik dus weer in contact kom met deze mensen. Dit is meestal de 65+ generatie.


Ja ik snap wat je bedoelt. Maar ik weet uit ervaring dat de meeste mensen het juist leuk in plaats van lastig vinden wanneer je, als jonge en zeer geïnteresseerde in de fokkerij, een discussie met hen aangaat. Het is enorm leerzaam, die mensen hebben vaak zeer veel kennis en ervaring, en daar kunnen wij nog heel wat van leren.

Ik ga (sinds ik mijn rijbewijs heb Haha! ) ook altijd naar de vergaderingen, waar ik altijd een van de weinige mensen onder de 40 jaar ben. Ik vind dat geen probleem.

Sinds ik in het bestuur van een fokvereniging zit, heb ik steeds meer contact met ervaren fokkers. Het is prachtig te horen hoe zij tegen de (huidige) fokkerij aan kijken en hoeveel kennis en ervaring zij hebben. Daar kan ik ontzettend veel van leren, en daar maak ik dan ook dankbaar gebruik van (zo lang het nog kan!).

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:08

LuvdaTossa schreef:
Sinds ik het rijbewijs heb, ben ik ook lid van het JongKWPN geworden. Ik probeer bij alles zoveel mogelijk aanwezig te zijn, helaas is 'mijn' auto wel eens weg....

Wat heeft JongKWPN nog op de programma staan voor de komende maanden?

Bij ons in de buurt zijn het overgins de springfokkers waar ik wel mee in contact kom. In onze regio zijn de 'grote' fokkers springfokkers en de hobbyisten dressuurfokkers.


Activiteiten komende maanden oa.:

*Bedrijfsbezoek Stoeterij ´t Maalwater (augustus)

*Bedrijfsbezoek Tuigpaardtrainingsstal (september)

*Bedrijfsbezoek Marlies van Baalen (oktober)

*Bedrijfsbezoek Reini Tewis (november)

*Evaluatie keuringsseizoen (december)

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 10:17

Ilindra"]
Heb daar toch m'n bedenkingen over, het kost handen vol geld om je fokmerrie door een goede ruiter uit te laten brengen en als je meerdere merrie's hebt wordt het al gauw onbetaalbaar.
Bovendien hebben echte fokmerrie's niet echt hun "postuur" mee, ze zullen dus een tijdje uit de fokkerij gehaald moeten worden.
In plaats van (kleine )inkomsten heb je dan grote uitgaven.
[/quote]

Ik laat mijn merrie ook door een prof. in de sport (en wat voor één: OK dan! ) uitbrengen, maar heb een handige regeling getroffen waardoor het financieel ook allemaal haalbaar is. Ik train haar zelf, en kom af en toe bij de ruiter zodat hij haar even kan trainen en op de concoursen kan rijden.
Ik vind het vaak wat te gemakkelijk gezegd dat zoiets te duur is. Bovendien is het alleen maar gunstig voor de stam/merrie, ik zie het dan ook meer als een investering.
Natuurlijk moet je er wel wat voor over hebben. Ik heb ook een jaar langer moeten wachten met het dekken, maar dat kwam gezien mijn financiële situatie eigenlijk wel goed uit. Ze is nu vier maanden drachtig, dus over een tijd zal ze weer uit de sport moeten. Als ze al eerder een veulen had gehad, had ik haar nu niet laten dekken. Maar nu wil ik graag eerst een veulen (zodat ik ook kan zien hoe dat lijkt), en vervolgens gaat ze weer in de sport.

[quote="Ilindra schreef:
Tja, hoe zou de nieuwe jaargang zich anders moeten gaan bewijzen Verward
Elke hengst moet nu eenmaal zijn eerste nakomelingen tonen, die zullen dus eerst gefokt moeten worden.
Blijft iedereen maar wachten op de verrichtingen van de nakomelingen, komen natuurlijk nooit ergens.
Je hebt nu eenmaal altijd pioniers nodig, net zo goed als fokkers die oude lijnen in ere houden.
Het een kan naar mijn idee niet zonder het ander in een gezonde fokkerij.


Ik ben ook niet tegen het gebruik van jonge hengsten, maar tegen het maken van partnerkeuzes uitsluitend op vertoning van de hengst zelf. Bv. op een hengstenshow. Niet verder kijken dan de neus lang is.
Het gebruik van jonge hengsten is inderdaad zeer gewenst in de fokkerij. En het KWPN wil altijd hengsten goedkeuren die in principe nóg beter zijn dan hun vader, dus het kan zeker interessant zijn. Alleen zou ik geen jonge hengst gebruiken bij een merrie waarvan je ook nog niets op gebied van de fokkerij weet. Ik heb mijn merrie door Phin Phin laten dekken, daar zijn (naast veulens, jaarlingen, tweejarigen) ook al wat oudere nakomelingen van te zien, waardoor ik meer informatie heb over zijn vererving. Ik heb de verrichtingen van Ultimo dan ook aandachtig gevolgd, daar hij uit een soortgelijk gefokte merrie komt (Burggraaf x Cadmus xx, die van mij Burggraaf x Sovereign Bill xx), hoewel de merries wel duidelijk andere types zijn.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 11:12

Ilindra schreef:
Dus eerst zeuren dat fokkers zeggen dat het te duur is (als of jij in andermans portemonnee kan kijken) en vervolgens melden dat het jezelf ook financieel niet uit kwam Verward
Bovendien heb jij maar 1 fokmerrie die je bovendien zelf traint en alleen voor de puntjes op de i weg hoeft te brengen.
Er zijn zat fokkers met meerdere merrie's die zelf niet de basistraining kunnen verzorgen en het dier dus gewoon weg moeten brengen a minimaal 500 euro per maand per merrie.


Ten eerste: ik zeur niet. Ik geef aan dat vaak wat te gemakkelijk gezegd is (waar een wil is, is een weg).
Ten tweede heeft een student doorgaans een stuk minder te besteden dan iemand met een baan e.d. Maakt verder ook niets uit, het was ook alleen maar om aan te geven dat er héél veel mogelijk is als je echt wilt.

Dat ik een jaar langer heb gewacht met dekken had meerdere redenen: 1) ik wilde eerst zelf wel eens een tijd rijden 2) na aanschaf van de merrie was de spaarpot inderdaad leeg 3) ik wilde graag de tijd nemen om een goede partnerkeuze te kunnen maken etc.
Begin dit jaar heeft mijn merrie een paar maanden in training gestaan bij de ruiter, maar dit was financieel inderdaad niet vol te houden en ook niet helemaal de bedoeling aangezien ik de merrie óók voor mezelf heb gekocht.

Natuurlijk begrijp ik dat het een ander verhaal is wanneer je meerdere merries hebt. Maar ze hoeven ook niet allemaal vanaf 3 jaar volledig in training. Ik ken genoeg fokkers die de merries zadelmak laten maken ("meisje uit de buurt" is vaak aanwezig), maar vervolgens er eerst één of twee veulens bij fokken, voordat ze de sport in gaat. Bovendien is niet elke merrie de investering voor de sport waard naar mijn mening, er gaat inderdaad veel geld in zitten als je zelf niets kan. Maar dat zijn de consequenties.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:21

Ilindra schreef:
Volgens mij is het de keuze van de fokker zelf waar hij zijn geld aan uit geeft en is het geen logische consequentie dat het naar de sportcarriere van zijn merrie (s) gaat.

Eerlijk gezegd wordt ik wel eens wat ziek van het "sturen" van het KWPN Scheve mond
Voorbeeldje: Eerst zo'n beetje de hele tuigpaard stapel "ombouwen" naar halve Hackney's en de 100% Gelderse hengsten wegdoen om vervolgens "fokadviezen" te sturen naar eigenaren van 100% klassieke merrie's omdat er bijna geen klassiek bloed meer is.


Ik vind dat het weinig met het "sturen" van KWPN te maken heeft. Feit is dat sport in de stam interessant is. Sport en fokkerij gaan hand in hand.

Ik heb het niet (alleen) over de sportmerriecompetitie, maar meer over merries in de sport in het algemeen. Een sportprestatie zegt mij veel meer dan een goede IBOP of EPTM. Ik zeg totaal niet dat je Ilindra uit de fokkerij moet halen voor een merriecompetitie, ik zeg dat het interessant is wanneer een merrie prestaties in de sport heeft geleverd. Dat merk je ook aan de markt.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 12:36

Ilindra schreef:
Ilindra heeft op nationaal nivo SGW menwedstrijden gelopen als voorpaard van mijn tandem.
Helaas telt dat voor het KWPN niet mee Verward
Voor dressuur en springen is Z genoeg maar ga je SGW mennen moeten ze ineens 3 internationale wedstrijden hebben gelopen.
Helaas zijn die er niet voor tandems, alleen voor de 2 en 4spannen.
Voor de markt maakt het niet uit, een goed veulen verkoopt zowiezo.


Ja, dat is inderdaad lastig. Maar de merrie heeft wel in de sport gepresteerd, en dáár gaat het mij om.

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 16:22

Dees:
Dit is wel heel erg overdreven en zwart-wit geschetst. Dat jij het zo ervaart, betekent niet dat het ook daadwerkelijk zo is. Al ontken ik ábsoluut niet dat er een behoorlijk prijskaartje aan hangt, wil je het goed doen.

Dat je niet mee doet op de regionale keuring zonder een merrie die minimaal over keur en sport beschikt is natuurlijk grote onzin. Voorbeeldje: de succesvolle merrie Theandra. Farrington x Fair Play x onbekend. Moeder is keur, moedersmoeder geen predikaten en verdere afstamming dus onbekend. Theandra werd vorig jaar kampioen van CK Groningen, dit jaar kampioen van CK Drenthe! Daarnaast stond de inmiddels tot elite merrie gehuldigde Theandra óók nog tweede achter Terlia bij de vierjarige dressuurpaarden in de PAVO Cup selectie tijdens dit CK. Onder, met alle respect, een normale ruiter die de merrie zelf in eigendom heeft. Kampioen bij de driejarigen op dit CK werd een Sandro Hit uit een predikaatloze merrie van Wisconsin. En dergelijke voorbeelden zijn er natuurlijk nog veel meer.
Natuurlijk speelt de factor "geluk" mee. Zonder geluk kom je nergens. Maar een hele dure merrie met predikaatvolle afstamming kan nét zo goed haar dag niet hebben op de keuring als een goedkopere. Ik ken een merrie, was destijds kampioen van de provincie, die elk jaar bar slecht hengstig wordt en nóg slechter drachtig wordt. Bij iedereen zit het wel eens tegen. (Al ontken ik het totaal niet dat het leed enigszins beter te verwerken is, wanneer er bijvoorbeeld nog 35 drachtige merries in de wei staan te wachten).

Voorbrengen kan prima zelf, goed opletten op de keuring en een paar keer oefenen doet wonderen. En dat kost je helemaal niets. Ik wil het volgend jaar ook zelf gaan doen, mij groeit het geld ook totaal niet op de rug. Aanlegtest is ook totáál niet verplicht. Iedereen zegt ook altijd dat er aan een goede sportprestatie veel meer waarde wordt gehecht dan aan een goede EPTM )(of nog erger: een goede IBOP). Een sportpredicaat is inderdaad zeer interessant, maar er is geen tijd aangebonden voor wanneer de merrie deze klassering behaald moet hebben. Een beetje handige ruiter probeert het zelf. Geen tijd om de merrie zelf in de sport uit te brengen? (Dan vraag ik mij af: met welk doel is dit paard gekocht, maar ok. We nemen als doel: fokkerij). Dan is een IBOP of EPTM een goed alternatief, waarmee je toch inzicht krijgt op de kwaliteiten van de merrie. Hier hoeven ze echt geen jaar voor in professionele training. En dan nog...het is gewenst, niet verplicht.

Zoals hier al eerder werd gezegd: fokkerij is keuzes maken. Natuurlijk besef ik mij hoe prijzig een woning met land en stallen is. Maar er zijn meer (goede) alternatieven. Ik heb ze ook niet bij huis staan. Een beetje pensionstal heeft een mooi stuk weiland beschikbaar, of er valt vaak wel wat te huren bij een boer in de buurt waar merrie en veulen een paar maanden kunnen lopen.
Vaak is dit financieel nog prima te doen, maar mensen die denken dat fokkerij goedkoop is, komen altijd bedrogen uit.

Je kunt je merrie gewoon wegbrengen naar de hengstenhouder om daar geïnsemineerd te worden. Ik was dit jaar welgeteld 35 euro kwijt aan de hengstenhouder, en er staat hier nu een drachtige merrie in de wei. Oke, ik had het geluk dat de merrie in één keer drachtig werd, maar het is een goede optie wanneer je niet altijd beschikbaar bent om thuis de veearts, inseminator e.d. te verwelkomen. Daarna inderdaad nog een keer of 2, 3 scannen, maar vaak kan dit ook bij de hengstenhouder (dan kan je haar vóór het werk brengen, en na het werk ophalen).
Rondom de geboorte schiet de nachtrust er inderdaad behoorlijk bij in, maar dit hoort weer bij de keuzes die je moet maken. Als je geen zin hebt in alle "nadelen" van de fokkerij, moet je er ook niet aan beginnen. Ik ken genoeg mensen die de drachtige merrie een aantal weken vantevoren bij iemand anders neerzetten, dus dat is ook nog een optie.

Subsidie is grote onzin. Het is voor veel mensen een hobby ("en dat mag best wat kosten"), bovendien wordt er jaarlijks meer dan genoeg gefokt/vermeerdert door iedereen. Als je dat al wilt stimuleren...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: s0173957 en 49 bezoekers