Waar zijn de fokkers.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:05

Als ik dat geweten had, was ik zeker heen geweest. Maar er is me iets ontgaan (wrs was ik op vakantie)

Terwijl in de sport juist het springen toch heel populair blijft, tenminste dat valt me in Friesland/Drenthe op.



LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:18

Citaat:
Waar zijn de fokkers???

In deze zonnige vakantietijd genieten we na een druk dekseizoen van onze veulens. Want mooi is het, al die merries met veulens. Hoop en verwachting voor de toekomst.
Verder is het nu de tijd van de jonge paarden competities, waar meerdere concoursen op inhaken. Het verbaast me dan ook wel heel erg dat op het prachtige concours van 'Bloem' (vier-, vijf- en zesjarige springpaarden) - waarbij we aangeboden krijgen: gratis entree, betaalbare catering en geweldige gedetailleerde toelichting op ieder paard wat in de baan komt - er zo weinig publiek is. Terwijl dit voor de fokkers de uitgelezen mogelijkheid is om de verervingskracht van de hengsten te beoordelen. Hoe kan je als fokker een hengstenkeuze maken als je geen of weinig idee hebt van de verervingskracht van de desbetreffende hengst? Natuurlijk zijn er indexen als hulpmiddel, maar je wilt de nakomelingen van de vaderdieren toch ook zelf gezien hebben? Het gaat de meeste fokkers er toch om om een goed sportpaard te fokken en de benodigde informatie zal je toch zelf moeten zoeken.
Aan de andere kant zie ik dat er voor vrijwel iedere dressuurclinic nauwelijks voldoende kaarten beschikbaar zijn. Kaarten die meestal ook nog goed betaald moeten worden. De animo is er dus wel, maar richt zich naar mijn idee wel erg veel op de dressuur.
Na dit alles geconstateerd te hebben maak ik me erg veel zorgen over de springpaardenfokkerij in Nederland! Mede gezien het feit dat onze vijf-, zesjarige en oudere dekhengsten - een enkele uitzondering daargelaten - tussen hun leeftijdsgenoten niet of nauwelijks positief opvallen. Het vermogen, de elasticiteit en de wil om te winnen zijn zaken waarbij onze springpaardenfokkerij sturing nodig heeft. Eigenlijk wil ik geen namen van hengsten noemen, want dan begeef ik mij op glad ijs, maar ik wil wel een uitzondering in positieve zin maken. Gezien het feit dat onze sportpaarden momenteel vaker in Beldie dan in Nederland lopen en we dus ook vaker in Belgie op concours zijn, valt de hengst Libero H ons erg op. Op bijna ieder concours lopen in de hoogste proeven een of enkele van zijn kinderen mee. Dit doen ze op een opvallend goede manier en gedurende een langere periode. Ook internationaal is Libero H momenteel zeer goed vertegenwoordigd en laten zijn producten zien uit het goede hout gesneden te zijn. Zo zijn er uiteraard meerdere hengsten die we in onze fokkerij gepast kunnen gebruiken, maar ook zeker een respectabel aantal die onze fokkerij niet vooruit helpen. En wat mij betreft uit de fokkerij gehaald dienen te worden!

Een taak voor het KWPN om dit via intensieve voorlichting te sturen.

Groeten, Bert Poppelaars...


LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:28

Beber schreef:
In Zuid Holland is het bar slecht gesteld met het " springvolk" , dat is hier een uitstervend ras.
Mijn verkochte springgerichte fokproducten, die toch echt een mooie sprong kunnen maken , lopen allemaal in de dressuur, bij gebrek aan springruiters. Scheve mond


Je ziet hier ook veel springafstammingen in de dressuurbanen. Maar ook paarden die vanuit de dressuurring snel naar de inspring banen gaan. Laatst heb ik met stijgende verbazing gekeken naar een Havel (Z2) die de barrage won in de B......

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:34

Onze Jazz sprong 70 punten op de keuring en ik wil ook zeker haar eens het B parcourtje rond proberen te krijgen. Ze heeft er iig heel veel lol in Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:35

ceasario schreef:
En dat zegt zelfs Bert Popelaars .


pp

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:38

Ja, eigen fokproduct. Een echte kenner stond bij de ingang met zijn hoofd te schudden van doe het nou niehiet. Maar eigenwijs ik ben, heb ik toen gezegd dat ze vrij springen moest. En ik ben blij dat we het gedaan hebben. Was zo trots als een pauw, ze liet een paar springgefokte paarden achter haar Haha!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:40

@ ceasario.... tja dat weet ik niet. Mss kunnen ze de jongeren moeilijker bereiken?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:44

Ik hoop iig dat JongKWPN hier wat mee gaat doen!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 16:49

Waarmee? Nou van dit soort informatie middagen waarover Bert Poppelaars spreekt! En informatie overdracht van de oude generatie naar de jonge generatie.

Want als het KWPN nu de jonge generatie goed voorlicht kan het ze een hoop schelen in de toekomst, naja als ze het goed doen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:00

Er worden leerzame activiteiten georganiseerd, dat zeker. Maar de echte informatie overdracht mis ik wel eens.

Ben ik ook nog niet zo lang lid, moet ik eerlijk zeggen.

Wat wordt er tijdens de paardendagen georganiseerd door JongKWPN?

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 17:32

@ MissHis dat doe ik ook.

Ben vaak bij dit soort mensen over de vloer. Maar toch blijft de drempel wel hoog. En ik vind me zelf soms lastig, heb ik zoiets dat zij denken van: komt dat kind weer aan *zucht*.

Gelukkig zijn hier fokkers in de buurt waar ik wel snel een praatje mee maak. Ook op de tribune van keuringen kom ik regelmatig mensen tegen die de fokker kent waarvan ik de paarden rijd en ik dus weer in contact kom met deze mensen. Dit is meestal de 65+ generatie.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-04 18:05

MissHIS schreef:
Ik ga (sinds ik mijn rijbewijs heb Haha! ) ook altijd naar de vergaderingen, waar ik altijd een van de weinige mensen onder de 40 jaar ben. Ik vind dat geen probleem.


Sinds ik het rijbewijs heb, ben ik ook lid van het JongKWPN geworden. Ik probeer bij alles zoveel mogelijk aanwezig te zijn, helaas is 'mijn' auto wel eens weg....

Wat heeft JongKWPN nog op de programma staan voor de komende maanden?

Bij ons in de buurt zijn het overgins de springfokkers waar ik wel mee in contact kom. In onze regio zijn de 'grote' fokkers springfokkers en de hobbyisten dressuurfokkers.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:10

Maar ik als jongeling kan helemaal geen paard betalen, laat staan een goede fokmerrie en een bijpassende hengst...... Ik studeer en van de studifinanciering kan ik nog net een konijn onderhouden.

Gelukkig rijd ik voor een fokker en mag ik mee beslissen in de hengstenkeuze, waar ik ontzettend veel voor nalees en van leer. Dit jaar mocht ik een hengst bij een merrie zoeken. Ze is inmiddels drachtig en ik ben ontzettend benieuwd! Ik weet dat er niet zo heel veel zijn die er in dit soort posities zitten.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:17

De merrie hoeft niet duur te zijn en kan ik hier voor een prikkie wel kopen Haha! Ik zal dan een paar paardjes moeten beleren en dan kan ik wel een leuk merrieveulen krijgen. Maar het onderhoud? Heb aan mezelf (en konijntje Knipoog) al genoeg.... daarnaast zit ik met wedstrijden e.d. En ouders die er niet van houden, ze zullen me wel steunen, maar ik ben bang dat dat niet financieel gebeurt. Maar het onderhoud?????? Daar zijn de hoogste kosten aan verbonden. Of je nu een merrie van 1.000 of 10.000 ze eten allemaal gras/brok, hebben een stal nodig, aandacht, verzorging en ga zo maar door.....

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-04 20:26

En dat kan ik ook niet. Daarom rijd ik ook voor een fokker.... En vandaar ben ik een beetje in de fokkerij gekomen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 07:24

yolande schreef:
Het KWPN heeft het allemaal aan zich zelf te danken. Wie stelt tenslotte de selectiecriteria op waaraan de paarden moeten voldoen tijdens de stamboek/hengstenkeuring?

VB: Ik heb mijn nu bijna 4 jarige merrie naar de keuring gebracht dit jaar waar ze 3 mooie ruime gangen heeft laten zien en het vermogen zich te strekken en weer te sluiten. Ook het spingen was goed. Heel appart voorbeengebruik enzo werd mij verteld door de jurie.

Alleen had ze 1 klein min puntje. Mijn merrie ging dus niet als een debiel door die baan heen. Ze is namelijk heel stoer (daar heb ik haar op uitgezocht) en nergens bang voor. Door dit minpuntje kreeg ze geen 1e premie, te ouderwets gefokt (Cabouchon) en niet bloederig genoeg.

Het kwpn laat dus een goed en veelzijdig sportpaard lopen omdat het niet bloederig genoeg is :S

Geeft niet, ik kom later wel terug voor een sportpredikaat!


Bij ons ging het ook zo. Er werd gezegd dat de fokker meer met 'bloed' moest fokken. Maar wij houden juist van dit soort paarden Haha! En die bloedkikkers voor dressuur

Ach ze moeten maar weten. Hij heeft genoeg op exterieur en over een paar jaar Z2 dus komen we dan wel de 'ster' ophalen Knipoog Dan geven ze hem wel af Verward

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:00

Foto's haal ik volgende week op. Paard is verkocht. De lijn waar wij mee fokken is half Gelders en die goede eigenschappen willen we graag behouden. Een halfzus van het paard is ook voor stamboekopname geweest, nu keur verklaard (Z1+10) en vorig jaar dus niet Z1+3. Het paard zelf is niet veranderd in tussentijd, alleen meer punten in de Z gesprokkeld. Ook nu kon er opeens wel een puntje bij het exterieur bij. En werd ze keur verklaard.

Afbeelding

Dit is de fokmerrie, een zwaar type, 62,5% Gelders bloed door de aderen. En een super karakter. Je moet van het type houden......

Nakomelingen zijn goed van karakter en super van gezondheid. Volgens het KWPN moeten wij dus bloederige hengsten uitzoeken die moderner fokken. Maar wij houden van dit soort paarden (vooral dressuur).

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:43

petraaken schreef:
bloed allemaal goed en wel. Een bloederig type is mooi om op te kijken maar vaak zijn ze voor de amateur gewoon niet te rijden. Luvda ik vind jou merrie goed. Ik vind een paard met wat massa op best mooi zolang ze er niet lomp uitzien vind ik het goed. je kan ook te luxe gaan en dan heb je geen paard meer vind ik maar een speelgoedpop.


Nou juist, dat vinden wij dus ook. Ze is klassiek, de nakomelingen iets moderner maar nog niet die poppetjes. Het zijn over het algemeen gezonde paarden die tegen een stootje kunnen.

Maar om echt moderner te fokken, heb je meerdere generaties nodig. De ene merrie fokt ook weer anders dan de andere. We hebben een kleindochter van deze merrie die dus wel aan de KWPN normen voldoet. Een heel nerveus, moderne, klein en iele merrie. Maar echt niet 'onze' paarden om mee door te gaan! Wij houden het op betrouwbare 'knollen' waar je eens tegen aan kunt schoppen en een minuut later weer mee kunt knuffelen....

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 10:44

CGJ12 schreef:
Een groot aantal fokkers met spring-merries (v. Joost e.d.) fokt OOK in Drenthe nu gewoon voor de consument en dekt met ........ Gribaldi.....


Tja en hoe vaak wordt op bokt niet advies gevraagd voor een merrie. Prachtig springgefokt en de wens voor het veulen is dat het een dressuurpaard wordt *zucht* jammer!

Ik heb laatst een Gribaldi x Jasper gezien

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 11:34

sarabande schreef:
Deze omschrijving voldoet absoluut niet aan de KWPN normen.
Vraag maar aan de keuringsgangers hier op Bokt wat het KWPN met hun kleine iele zelfs vaak mooie merries deed.


Sorry voor deze omschrijving. Ze meet 1.63 (IMO klein, naast de 1.76 van de fokmerrie en over het algemeen tegen de 1.70 van de kinderen) en werd op de keuring geprezen door haar model en als toekomstig sportpaard. Ze had alleen tijd nodig en dat hebben ze goed gezien. Maar ze mist de massa die de fokmerrie wel heeft en wat ik graag zie in een paard.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-04 15:10

@ Gail een jonge hengst zou ik wel combineren willen met een fokmerrie, waarvan zo ongeveer bekend is wat ze doorfokt. Alleen met de jonge merries houdt ik het liever op de hengsten waarvan meer bekend is van de afstammingen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 48 bezoekers