Welk hengst EinsteinxFarriant merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Welk hengst EinsteinxFarriant merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-04 20:04

Wij hebben een merrie op stal staan en de eigenaresse vroeg of ik ff hier op wou zetten dat ze een hengst zoekt voor deze merrie en wat er dan voor geschikt is. H et gaat om een Einsteinx Farriant (allebei goed gespelled???) merrie. Ze is zeer lief en aanhankelijk maar weet je ook wel eens uit te testen. Ze is vrij grof gebouwd (Ja, en ook wel dik maar ze heeft een super dikke (spier hoor Schijnheilig ) kont en buik) maar is verder wel chic (hoofd en benen) en is een koffie vos. De eigenaresse zocht ook eigenlijk een wat hetere hengst aangezien deze nogal SLOOM is!!

Spring of dressuur maakt nbiet zo heel veel uit, merrie kan ook beide.

Ik dacht zelf aan Germus R (JoostxVoltaire dacht ik) omdat die zelf ook nogal heet is en beter met een koele merrie. Maar daar wou ze nog ff wat meer over weten. Iemand nog suggesties?

Trouwens while we are on the subject Schijnheilig kan iemand mij nog wat vertellen over Einstein en/of Farriant? Deze paard kan namelijk wel heel mooi lopen en heeft (vind ik dan) een mooie bouw.

Ik heb nog een foto ergens maar die moet nog van de camera naar de comp, dus het duurt ff voor dat ik hem erop kan gooien.

Ik ben benieuwed!! Haha!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 20:07

Ik wacht even op de foto

Het is trouwens Variant.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-04 08:31

oei, sorry hoor, had de papieren niet gezein alleen gehoord..naja..dan weet ik dat ook weer

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 10:35

Hoi daar ben ik weer nu met fotoooos, goed he, kun je es ff een goed kijkje nemen!
Afbeelding
Natas is dik ja..
Afbeelding
Maar ze loopt wel mooi Kwijl

Nou dit waren ze dan, hoop dat je hiermee genoeg aan hebt, en nogmaals, ze zoekt een pittige hengst, liefst KWPNer. En spring mof dressuur gericht maakt niets uit.

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 11:54

Hoe goed is de ruiter voor wie het paard moet dienen want als je een "hete" hengst wil gebruiken moet je ook zorgen dat je ruiter mee kan.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:23

Bedoel je niet Variant want Farriant ken ik niet. Einstein zegt mij ook niets. Maar wat zoekt ze precies voor hengst van karakter, gangen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 12:31

Alabastro heeft wel een punt,
en waar je ook rekening mee moet houden bij een 'hete hengst is dat er ook wel eens een beest met veeeeel karakter uit zou kunnen komen, maar met nog steeds weinig looplust.
Dan kan je je borst pas ècht nat maken Nagelbijten / Gniffelen

Roos1

Berichten: 363
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:14

Citaat:
en waar je ook rekening mee moet houden bij een 'hete hengst is dat er ook wel eens een beest met veeeeel karakter uit zou kunnen komen, maar met nog steeds weinig looplust.
Dan kan je je borst pas ècht nat maken


Weet ik alles van ik heb een Einstein x Johnutoberry XX (engels volbloed)

Inmiddels een heel fijn dressuurpaard geworden maar was als 4-jarige er niet eentje voor beginners zeg maar...

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 14:27

En wat is heet. Zoek een hengst met een werkwillig karakter en looplust, niet zozeer naar een hete hengst. Want ze zou wel eens met een te heet karakter opgescheept zitten.

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 16:02

Het veulen zult waarschijnlijk verkocht worden, maar daarom wil ze ook een beetje een goede hengst. Met 'heet' bedoeld ze denk ik dat het gewoon wel lekker pittig is met rijden (en voor de rest natuurlijk ook Haha! ) maar omdat deze merrie nogal sloom is, dat het veulen ook niet zo'n sloom ding wordt. Ja ik weet eigenlijk niet hoe ik het uit moet leggen. Denk wel dat je mij begrijpt. Omdat deze merrie zo 'sloom' en 'langzaam' is zoekt ze een hengst die dus wel wat pit doorfokt. Ik hoop dat ik het zo goed hebt uitgelegd. Verward

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 16:30

petraaken schreef:
Bedoel je niet Variant want Farriant ken ik niet. Einstein zegt mij ook niets. Maar wat zoekt ze precies voor hengst van karakter, gangen.



Ja het is waarschijnlijk Variant. Ik heb d papieren niet gezien. Qua gangen..tja..goeien Haha! Nee de merrie heeft zelf ook zeer mooie gangen en kan ook een beetje psringen dus dat maakt niet zo heel veel uit.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:26

petraaken schreef:
Einstein zegt mij ook niets..
Bloos! Bloos! Bloos!

Petra; Einstein is een KWPN-zoon van Roemer Haha!

ik zie op de fotos een heel mooi dressuurtype; hier zou ik absoluut geen Germus R op zetten, zonde! Je hebt hier heel mooi dressuurbloed aan de longeerlijn lopen, mooi sterk oud bloed... Wat een prachtige merrie

Wil je luxer/moderner kwa type, overweeg eens een Florestan-zoon.
Ikzelf zie graag een braaf karakter, er lopen al zoveel tijdbommen in de binnenbak, daarom zou ik wegblijven bij Kracks en Jazzes...
Ik ging zonder twijfel voor Duits bloed. Sandro-Hit bloed, wellicht...

Echt een gave merrie! Ietsje kort in het voorbeen, dus wegblijven bij springers en wegblijven bij Ferro.

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:34

Sorry Dees maar die kende ik dus echt niet moet al een oude bloedlijn zijn want de enige zonen van Roemer die ik ken zijn Darwin en Joshua in de VS.

INderdaad dan geen springbloed gebruiken. Ik heb merries met die hengsten in de bloedlijn en van Rubiquil heb ik daar hele mooie veulens van gehad. Goed karakter, looplust (zeg maar showlust) en werkwilligheid.

Dees zou Houston met deze bloedlijn passen of is het risico op een kleintje te groot?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:35

iemand die een foto en de verdere bloedlijn van Einstein weet?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 19:51

Houston; misschien. Wordt dan wel een luxe veulentje, maar dat kan idd prima. Krijg je zeker meer looplust Lachen Vraag is of de merrie de stokmaat heeft; Houstons geeft geen maat, dus heb je een merrie van 1.62m., dan loop je kans op een E-pony. Wat is de stokmaat van deze merrie?
Wat zit er verder achter de Variant-merrie?

Einstein:
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... loggedin=0
Roemer x Normand

Variant: meest waarschinlijk deze:
http://www.allbreedpedigree.com/index.p ... loggedin=0
Afrikaner x Eros x Centurio

Zie de lijnteelt op Linvasion en de lijn Van Wittestein.
Lijkt me dat er meerdere geleerden nu hele leuk ideeen gaan krijgen voor deze merrie Knipoog; ik volg het met belangstelling...

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 20:47

Wow echt informatief! Heel erg bedankt..Ik zal dit door geven aan de eigenaresse van de paard en zal ff vragen naar (een kopie of zo) de papieren.
Hmm stokmaat..denk dicht bij de 1.70 maar net niet, tussen de 1.65 en 1.70 lijkt mij. (grote beest joh )
Maar zoals ik zei wel dus eentje met wat 'extra' aangezien de merrie dat niet heeft, net dat extra wil om te lopen..en de veulen wordt wel hoogstwaarschijnlijk verkocht.
Dus de aangeraden hengsten waren
1.Florestan-zoon/bloed
2.Sandro Hit -zoon/bloed/nakomeling (Duits bloed)
3.Housten
En wegblijven hengsten waren
1.Germus R en verdere spring hengsten
2.Jazz en Krack
3.Ferro

En zoals je zei het is idd een super lopende paard en daarom lijkt mij zelf ook een dressuur hengst het beste erbij maar de eigenaresse zei dat het niets uitmaakte. Weet alleen niet wat haar buget is Schijnheilig Tong uitsteken Haha!
En het is wel grappig dat Olaf v. Wittenstein in de bloedlijn van Einstein zit, die zit ook achter de VM lijn van ons merrie! (Enrico x Norlando)

Trouwens Dees,omdat je blijkbaar heel veel weet op dit gebied, onze merrie (Enrico x Norlando) willen we laten dekken door King Nero (we proberen het dit jaar nog te redden, maar echt als laatste poging.) Eigenlijk omdat we een bonte dressuur hengst zocht maar dit lijkt ons een goede combinatie omdat de merrie echt geweldige gangen heeft en een mooie bouw.
Hier 2 fotos:
Afbeelding
Een voorproefje van dr gangen:~
Afbeelding
Ideetje van dr lichaams bouw
Vingers aflikken

En eentje van King Nero
(Niet op zn ingezakte rug letten hij is inmiddelks 16 jaar.. Haha! maar dekken kan die nog hoor en buiten lopen ook Schijnheilig )
Afbeelding
Nero in de bak
Afbeelding
Nog een keer in de bak Schijnheilig

Ik ben benieuwd!
En je hoort nog van mij over de verdere afstamming!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-04 20:49

O, ben ik offtopic anders wil ik het ff PB-en..Sorry dacht er niet bij na. Dees,m antwoord me ff over de andere paard via PB als je het niet erg vindt, we moeten wel ontopic blijven..

Sorry Mods! Clown

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 20:59

Florestan bloed inderdaad maar ook Rubinstein bloed. Tjonge dit is droombloed om mee te fokken.

Eventuele matchen van hengsten voor deze merrie.

Rubiquil
Florencio
Houston

Ook andere hengsten uit de Rubinstein lijn zijn goed. Of Florestan lijn.

Weltmeyer bloed zou ik niet weten of dit kan gaan. Looplust hebben die ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:04

Citaat:
Afstammelingen 1991 (veulens)
Door omstandigheden heeft deze hengst slechts enkele merries kunnen dekken. Niettemin wilde de hengstenkeuringscommissie graag een eerste indruk ontvangen van de enkele veulens die dit jaar van hem zijn geboren. De eigenaar was in staat twee veulens te tonen, die juist voldoende ontwikkeld bleken te zijn, ook voldoende in het rijtype staan en voor het overige exterieur-onderdelen vertonen die de toets der kritiek kunnen doorstaan. De schouder zou er - bij voldoende lengte - iets schuiner in kunnen liggen. De bewegingsvorm is goed en laat ook souplesse en gedragenheid zien.
Een aan huis beoordeeld veulen bleek weinig kwaliteit in het beenwerk te vertonen en draafde onregelmatig, mogelijk als gevolg van een opgelopen beschadiging.

Kort samengevat: juist voldoende ontwikkelde veulens, die voldoende in het rijtype staan. De draf laat souplesse en gedragenheid zien.
Volgend jaar zal Einstein uiteraard een volledige collectie dienen te tonen.

Afstammelingen 1992 (veulens)
Aangezien deze hengst vorig jaar niet het minimum-aantal vereiste veulens kon laten zien, diende hij dit jaar opnieuw een collectie te tonen. Met het presenteren van 15 veulens voldeed hij nu aan de eis. De veulens bleken voldoende tot goed te zijn ontwikkeld. In doorsnee bleken de veulens voldoende rijtypisch te zijn gebouwd, bij de uitgezochte veulens vielen enkele goede types waar te nemen.
Het hoofd is normaal gevormd, veelal iets lang, terwijl bij de geprikte veulens nog wel eens een klein oog is geconstateerd. De hals is veelal aan de korte kant, komt ook dikwijls diep uit de borst, terwijl meermalen een onderhals is waargenomen. In beweging wordt de hals er evenwel goed opgezet, zodat de bemerkingen dan minder gelden dan in stand. De rug is doorgaans goed gespierd, soms even diep. De lendenpartij is doorgaans goed gevormd en gespierd, soms enigszins hol. De croupe is goed gespierd en voldoende lang. Het voorbeen is goed van bouw en stand. Het achterbeen krijgt geen bemerkingen mee. De kwaliteit van het beenwerk is zonder meer goed.
De stap is voldoende, maar zou wat minder stug kunnen zijn. In draf worden een goed achterbeengebruik, een goede cadans en een goede oprichting waargenomen. Er zou sprake moeten zijn van een beter ruggebruik en meer ruimte. Het voorbeen wordt met weinig knieheffing verplaatst.
De hengst heeft veelal zeer eenvoudige merries toegevoerd gekregen.
Getoond: 15 veulens uit 53 dekkingen.

Afstammelingen 1995 (januari; 3-jarigen)
De beoordeling van de 3-jarige nakomelingen van Einstein wordt één jaar uitgesteld.

Afstammelingen 1995 (december; 3/4-jarigen)
De beoordeling van de 3/4-jarige nakomelingen van Einstein wordt één jaar uitgesteld vanwege minder dan 10 getoonde nakomelingen.
[/quote]

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:05

Skitter schreef:
Trouwens [naam verwijderd],omdat je blijkbaar heel veel weet op dit gebied,...


Bloos Dank voor het vertrouwen.

Toch, ik denk dat je me teveel krediet geeft; het is net dat ik toevallig veel aandacht heb voor net het type paard wat je als eerste op de foto toonde, in combinatie met bloed waarvan ik het nog wel ongezien zou kunnen kopen...
Dat ligt gewoon helemaal in mijn straatje, en dus geef ik je mijn mening.

De andere twee dieren doen me minder kwa verschijning, maar ook kwa bloedvoering. Het is misschien wel interessant om daar andere topics over te openen, opdat er meerdere bokkers over na kunnen denken. Vragen staat immers vrij.

Neemt niet weg dat ik nog steeds heel enthousiast ben over de vosmerrie; prachtig model om mee verder te fokken. Dit ouderwetsere model, schitterend. Hele mooie basis.

Petra; kom je met Rubiquil niet heel erg in de knoei met de lijnteelt? 2x Roemer redelijk dichbij, maar ook 2x Eros. Beide keren niet het minste bloed, maar... dat vind ik nog wel een gok eigenlijk..., jij niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:07

Die laatste merrie met die hengst zou ik absoluut niet aan beginnen. Merrie komt exterieurmatig best wat tekort, en die hengst die gaat de mindere dingen versterken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:09

Dees schreef:
:

Petra; kom je met Rubiquil niet heel erg in de knoei met de lijnteelt? 2x Roemer redelijk dichbij, maar ook 2x Eros. Beide keren niet het minste bloed, maar... dat vind ik nog wel een gok eigenlijk..., jij niet?


Ben je niet bang dat je een heel plat ouderwets paard gaat fokken met Rubiquel op die merrie?

petraaken

Berichten: 44204
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 08:11

Roemer inteelt ben ik niet bang van zit net ver genoeg om mooi te combineren. In mijn ogen zou Rubiquil de hals enorm verbeteren, je zou mooi die krachtige achterhand, goede en sterke rug van roemer in het veulen bevestigen en via Rubinstein dat schitterend bewegende voorbeen, de werkwilligheid, looplust, gouden karakter plus een hoofd waar menig fokker om kwijlt. wil ze Rubiquil niet dan weet ik nog wel een iets luxere jonge hengst met Rubinstein en Roemer aan vaderskant en terugfokken op variant in de moederlijn. Heb je weer net iets meer bloed. Haha!

Skitter

Berichten: 3952
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: Indiana, Verenigde Staten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-04 16:37

Oke,
ik zal dit een beetje proberen samen te vatten en voorstellen aan de eigenaresse.
Onze merrie is al gedekt door Nero en als het raak is, zien we wat er dan weer uit kruipt voor een beestje. Hoop op iets leuks. Zo niet, en jullie hebben gelijk, doen we het niet weer. Simpel toch Haha!

IIG bedankt voor je ideeen etc en ik zal jullie het laten weten wat het wordt! (Als het wat wordt natuurlijk!)