Type en Ras in een rasfokkerij.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Type en Ras in een rasfokkerij.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 10:58

In een rasfokkerij moeten ras en type voorop staan. Hoe denken jullie daar over?En houden de stamboeken zich aan de rasbeschrijving?

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:49

ras, type en beweging vind ik ook erg belangrijk!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:12

Zou je zeggen he? Ras en type voorop, want dat is het gene wat de kenmerken zijn van je ras.
Toch veranderd er veel. Bij de friezen, fjorden en de geldersen bv.
Die moeten slanker, hoger op de benen in vergelijking met vroeger.
Sommige mensen vinden dit mooi, mijn bescheiden mening is bekend bij je.

Waarom zal je een ras drastisch veranderen in iets waar al zo veel van is Verward
Dat begrijp ik echt niet, maar ja. Ik ben niet een keuringsmeester.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:38

Type en beweging vind ik erg belangrijk. Kleurfokkerij vind ik echt bespottelijk!

Het feit dat stamboeken en fokkers een ras steeds meer veranderen, vind ik erg jammer. Geldersen, Groningers maar ook arabieren bijvoorbeeld worden steeds meer richting 'rijpaard' gefokt. Dat vind ik jammer, omdat de variateit in paarden zo verminderd en de rassen steeds meer op elkaar gaan lijken.
Het nieuwe type arabier spreekt mij bijvoorbeeld totaal niet aan. Te groot, te breed, té rijpaard gewoon! Als iemand een rijpaard wilt, dan moet ie maar een échte NRPSer ofzo kopen, en geen arabier die half rijpaard is geworden. Een klassieke arabier is geliefd bij de echte arabierenfans, die genieten van de elegantie, slimheid en schoonheid van het ras. Helaas zijn die arabier er steeds minder te vinden. Voorbeeld: Een arabier van 1.50 is tegenwoordig al 'klein', terwijl diezelfde arabier 50 jaar geleden nog erg groot zou zijn geweest! De 'originele' arabieren van vroeger verdwijnen steeds meer.

Bij andere rassen zoals Groningers e.d. is het volgens mij net zo. Koop dan een echte KWPNer als je het 'rijtypische' zo mooi vind. De originele raskenmerken moeten volgens mij dus behouden blijven. Het steeds maar weer veranderen van een ras is volgens mij een modeverschijnsel en schaadt het originele, oude ras.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:44

Ik denk dat het gebruiksdoel voorop moet staan. Het warmbloed rijpaard wordt gefokt voor de sport, en dan vind ik type minder belangrijk dan beweging.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:46

Ik sluit me bij Jantina en Carola aan.
Ook bij de welsh cobs zie je dat ze steeds groter gefokt worden. Oke, er is geen maximale maat, maar welsh cobs van 1.60m zijn toch geen pony's meer?

En waarom een rijtypische cob fokken? Als je ziet wat de cobs in Engeland onder het zadel presteren zijn ze naar mijn mening rijtypisch genoeg.
Ze zijn niet zo luxe als een NRPS pony, maar KOOP dan ook een NRPS pony als je een luxe type wil.

Er zijn volgens mij zat "luxe" paarden en pony's. Blijf dan van de andere typen paarden en pony's af, er zijn ook mensen die de wat zwaardere type's graag zien.
Ik wil dat je van een afstand aan mijn pony's kan zien dat het welsh cobs zijn. Daarvoor heb ik voor dat ras gekozen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 21:21

Alles goed en wel Desiree maar ik heb het over een rasfokkerij, jij hebt het over een sportpaardenfokkerij en daar zit wel een beetje verschil in Haha!

sanna
Berichten: 64
Geregistreerd: 02-02-02
Woonplaats: dalen

Re: Type en Ras in een rasfokkerij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 10:48

greetje schreef:
In een rasfokkerij moeten ras en type voorop staan. Hoe denken jullie daar over?En houden de stamboeken zich aan de rasbeschrijving?

Bloos nee ze houden zich daar niet aan zou kreeg een haflinger met een witte vlek laats een eerste premie en werden bij de nef forest hengsten met veel gw voor aan gezet dat vind ik erg fout Koe

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:04

ras en type vooraan, dan beweging en korrekte anatomische bouw. Zonder ras en type zijn we namelijk helemaal niets aan het fokken.

Je kunt verder discussieren over overdreven raskenmerken, zoals een skischans van een hoofd en zo. Hoofdjes mogen best wat overdreven zijn, maar dat mag dan niet ten koste gaan van anatomische korrektheid.

In de Welsh zie je verder dat er met name in de croupe, rug en hals wel wat tekort komt bij velen. Met name in het moederland kan er erg veel voor wat betreft de rug. We zijn geen kamelen aan het fokken, maar een iets diepere rug kan, mits het de beweging niet nadelig aantast. Nederlanders zijn wat vlugger kritisch over ruggen, maar in sommige gevallen leidt dat tot ruggen zonder enige souplesse.

De kortheid in de croupe is een moeilijk probleem. Er zijn maar erg weinig hengsten die daarmee een sterk positieve bijdrage doen. Ook komt een matige bespiering van het achterbeen nog iets te vaak voor.

Voor mij is de grootste fout in type nog wel het ontbreken van diepte en breedte, alsmede te lange pijpen.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 11:06

*Marije* schreef:
welsh cobs van 1.60m zijn toch geen pony's meer?

Welsh Cobs zijn ook geen ponies... Maar toch, Cobs van boven de 1.55m vind ik moeilijk te verteren.. Die komen bijna in aanmerking voor het KWPN..

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-02 11:29

Ben het met je eens Joost. Vaak te lange pijpen, een paard/pony met korte pijpen heeft meer spier dus meestal een mooie langdoorlopende broekspier en dat geeft een goedgebroekt paard.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 13:40

joostvangestel"]
[quote="*Marije* schreef:
welsh cobs van 1.60m zijn toch geen pony's meer?

Welsh Cobs zijn ook geen ponies... Maar toch, Cobs van boven de 1.55m vind ik moeilijk te verteren.. Die komen bijna in aanmerking voor het KWPN..
[/quote]

Fokdoel binnen het NWPCS:
Om de raseigenschappen zoveel mogelijk te benaderen moet vooral gelet worden op kracht, massa en ponyuitstraling met daarnaast breedte en diepte. Dit zijn de herkenningspunten voor een welsh cob.
(uit het boekje: Het Nederlands Welsh Pony & Cob Stamboek, Statuten en Reglementen)

Binnen het stamboek en fokkers is er al eens een leuke discussie geweest over de maat. Zowel de fokkers en juryleden zien het liefst een cob tussen de 1.46m en 1.48m.
De markt vraagt om grotere cobs. Wat moet je als fokker?
Ik blijf met mijn cobs toch echt onder de 1.50m. Richt me dus ook meer op de mensport en heb nooit problemen om de cobs te verkopen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-02 14:11

Ras en type voorop!
Zeker de raskenmerken moeten erin blijven.
dat ze soms wat lichter in type fokken tja dat ligt puur aan de fokkers.
Wij fokken redelijk naar de zware kant maar 1+1 is niet altijd 2 en zo is Lodewijk dus vrij sjiek voor een groninger.
Hij haalt dan ook zelden een eerste premie somns als hij zich mega goed laat zien dat hij puur op zijn bewegingen net de punten voor een eerste premie haalt maar op kop loopt hij gewoon niet.

Hinke is een vrij zwaar paard precies zoals wij ze graag zien (nouja ik heb eigenlijk de voorkeur voor de lot type's)
en zoals de jury ze graag ziet.
Ze klopt ook helemaal bij de ras beschrijving behalve haar kleur dan *LOL*
zoals iemand al zei je koopt een ras om het ras zoek je een sportpaard kies dan voor een wpn die zijn gefokt voor de sport en daar zit het beste van zoveel rassen in gebruikt voor het ideaale sportpaard