Welke extra zorg heeft een fokmerrie nodig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Welke extra zorg heeft een fokmerrie nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-02 12:10

Heeft een fokmerrie als ze niet drachtig is extra zorg nodig die een recreatiepaard niet nodig heeft? En als ze wel drachtig is?
Ik wil graag goed op een rij hebben wat er allemaal bij komt kijken als mijn paard fokmerrie wordt.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 13:46

een fokmerrie heeft niet veel andere dingen nodig dan een normaal paard...
Merriebrok, weidegang indie mogelijk, en als het veulen
in aantocht is een grote ruime box, met veel stro, voldoende
water en frisse lucht en licht... (net zoals elk ander paard nodig heeft)
Ze moet wormspuiten hebben voor Drachtige merries.


En natuurlijk heeeeeeeeel veel aandacht... Knipoog

Kusje

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-02 14:00

vanda's schreef:
Ze moet wormspuiten hebben voor Drachtige merries.


Daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Wel merk wormenspuit is dat? En welk merk wormenspuit is niet geschikt voor drachtige merrie's?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 04:22

Cassidy"]
[quote="vanda's schreef:
Ze moet wormspuiten hebben voor Drachtige merries.


Daar heb ik nou nog nooit van gehoord. Wel merk wormenspuit is dat? En welk merk wormenspuit is niet geschikt voor drachtige merrie's?
[/quote]

staat wel op de verpakkingen van de wormspuiten, of het voor drachtige merries en jonge paarden enzo geschikt is.
er is niet 1 bepaald merk voor drachtige merries, het ligt gewoon aan de wormspuit zelf.
dus gewoon ff nakijken de volgende keer zou ik zeggen.
doe ik altijd btw, want je hebt niet altijd dezelfde nodig.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 07:32

Ik ent ze wat vaker. Gewoon de normale enting om de 8/9 maanden + zo'n 5 weken voor het veulenen.
Ook krijgen ze wat vaker een Rhino enting dan de niet drachtige paarden op stal (die wel tegen Rhino geent moeten worden, anders heeft de enting van de drachtige merrie geen nut)

Verder doe ik niets anders met een drachtige merrie.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-02 13:40

niets bijzonders de laatse paar maanden krijgen ze extra brok bij voor het veulen komt en er word dan minder fanatiek mee gereden.
oja wij halen altijd de ijzers bij een merrie eraf vlak voor ze gaat veulenen dit ivm het perongeluk verwonden van het veulen en de gladde ondergrond. ervaring is dat al gooi je 2 balen stro in de stal ze schrapen vlak voor de bevalling vaak alles naar de kanten toe, na het vruchtwater is dan de vloer best wel een beetje glad en met ijzers glijden ze dan eerder uit dan zoinder

naiade

Berichten: 5826
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: purmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 15:52

wij doen ook wat vaker ontwormen (normaal elke 8 weken, nou elke 6 weken) en we bandageren de staart vlak voor het veulenen.

en wat extra aandacht; wandelen, lekker grazen, poetsen, wat extra eten/lekkers....

en de paarden krijgen nog een extra schep je mineralen (pavo fertile)
dat voeren wij de fokmerries 2 maanden voor ze naar de hengst gaan tot 2 maanden na dekking en dan vanaf de 6e maand dracht tot 2 weken na het veulenen...

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

gewoon doen wat je het beste lijkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 22:15

Hoi
Ik heb momenteel 1 drachtige merrie die eind mei moet "bevallen." Ze is bij mij gewoon ge-ent (elke 8 maanden) en wordt gewoon ontwormd. Krijgt normale onderhoudsbrok, al stap ik wel vlak voor de "bevalling" over op ander brok, voor dragende merries. Gelukkig is ze in mei uitgerekend, dat houd in dat ze dan bij mij lekker buiten lopen...waar ze ook haar veulen zal brengen.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 00:16

tot de 8 maand van de dracht hoef je eigenlijk niets bijzonders te doen maar daarna moet je wat extra gaan voeren omdat dan eigenlijk het veulen pas echt begint te groeien dat was ie ook al maar niet zo veel. Geef haar merrie brok en je moet inderdaad even letten op de wormspuiten voor de rest niet echt hoor

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

kennelijk denkt niet iedereen zo...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-02 10:14

Gisteren was ik bij zo`n doorgewinterde boer die ooit 4jaar geleden een merrie gekocht heeft als veulen zijnde. Vorig jaar toen ze 3 was duur laten beleren, verstand had ie er niet van maar dat paard heeft dik 6mnd in training gestaan (en dat maal de prijs voor 1mnd beleren, tel uit je winst Verward ) Paard was voor de kar beleerd en onder zadel, moest ook maar naar de keuring (weer nlg 1000 voor een maandje weg..) affijn, het paard zou NOG meer waard worden als er een veulen bij kwam. Dus ook maar naar de hengst (in augustus / september nog een keer) en waar bespaard men op? Inderdaad....de hengst. Heb je een merrie met kwpn stb papier, laten ze die dekken door een vage onbekende hengst want dat kostte maar 200piek. Nu moet de merrie ergens juli / augustus smijten....is nog dikker dan mijn merrie die in mei moet....die man geeft haar volop kuil, barstens vol met suikers. De hoeven zijn ontzettend week, paard zit slecht in het vacht en is in zeer slechte conditie. Het is gewoon schandalig want als je die merrie zo ziet, nou ik weet niet of ze er dan nog wel is als t veulen komt! Dus ik zeg tegen die man dat hij beter minder kuil kan voeren en elke dag brokjes, en wat ikzelf doe is extra vitamines / mineralen, maar dat krijgen al mijn paarden met winterdag. Wat wordt daarop geantwoord?

"nee kan niet hoor, das veelste duur!"

Belachelijk toch? Dat paard is na zijn "training" thuis nooit voor de kar of onder de man geweest.....dit vind ik dus echt een voorbeeld van MENSEN MET PAARDEN.....want onder de zin PAARDENMENSEN valt deze doorgewinterder boer dus niet.....