Meer aandacht voor karakter bij fokbeleid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:49

Ik las eens een verhaal over karakter:

De Hongaarse wondermerrie Kincem (54 starts en 54 overwinningen) werd naar haar overwinning in de Goodwood Cup naar Deauville (Noord-Frankrijk) verscheept. Nadat ze van het schip geladen was weigerde ze zich voor de eerste keer in haar leven op de treinwagon te stappen.. Haar lievelingskat was verdwenen... waarschijnlijk op muizenjacht op het schip.
De merrie heeft twee uur voor de wagon gestaan en gehinnikt om de kat.
Toen deze ten langen leste het gehinnik hoorde, kwam ze aangerend en sprong op haar rug. Op dat moment draaide de merrie zich om en stapte doodbedaard de wagon op en ging liggen.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 18:53

x
Laatst bijgewerkt door janna op 21-03-22 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Beber

Berichten: 2437
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:01

Oke, ik ben er zo 1 , die gelooft in het doorgeven van karakters.
Ik zal niet zeggen dat alle Jazzjes, Abgars, Animo's , Amors en ga zo maar door, een minder lekker karakter hebben, maar het zijn er wel veel.

Als ik zo'n afstamming aangeboden krijg, dan kijk ik wel degelijk eerst naar het karakter.

Wat ik ook vind, is dat je een karakter wel aardig kan onderdrukken, maar als je met een paard naar een keuring gaat, moeten ze flink showen en dat lukt bijna niet met een paard wat al helemaal gebroken is.

Dus dan krijg je , dat er 3 jarige gekkenhuizen rondlopen, die zich leuk laten zien zonder zadel, maar zodra ze aan het werk worden gezet, gaan staken, omdat ze het niet gewend zijn.

Dit is mijn visie.

Suzanne F.

Berichten: 49240
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:22

Er wordt wel degelijk meer op karakter geselecteerd. Iig wel door gerenomeerde fokkers. Dit zijn mensen die al ggk hengsten en UTV kampioenes hebben gefokt maar nu toch beseffen dat het karakter toch erg bepalend is voor de afname. Dit wil zeggen: Als we ze willen kunnen verkopen zullen ze braaf en ongecompliceerd moeten zijn...

Ik fok voor mezelf dus ik kijk niet zo zeer naar rare combi´s die ik fabriceer (zelfmoordcombi´s volgens velen) maar als je toch een beetje commercieel fokt dan zal je toch echt wat meer op karakter moeten fokken want al die leuke namen op papier geeft toch echt geen fijn te rijden gebruikspaard voor 99 % van de afnemers.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:54

CGJ12 schreef:
Toch moeten die topsportpaarden een kronkel hebben.
Zeg nou zelf, om over 160 te stappen moet je toch enigszins geschift zijn.....


Sorry CGJ maar dit is volstrekte nonsens. Als je dit zou doorttrekken naar de menselijke topsporters dan zouden alle topsporters enigszins geschift zijn.
Sterker nog elke sporter begint als gewone sporter en wordt pas later een topsporter. Geschift zouden ze dan al zijn als ze beginnen.

Helaas hebben wij veel te veel paarden gefokt die inderdaad enigszins of helemaal geschift zijn. Omdat ook die paarden vaak met veel kunst en vliegwerk (topruiter)in het topcircuit terecht komen, gaan we daar vervolgens de kwalificatie aanhechten dat een toppaard enigszins geschift moet zijn.

Wat we vergeten is dat een gigantische hoeveelheid geschifte paarden NOOIT het topcircuit bereikt omdat ze geschift zijn.

Een werkelijk toppaard is niet geschift en hoort ook niet geschift te zijn. Een WERKELIJK TOPPAARD is een paard dat onder alle omstandigheden optimaal en langdurig presteert. De meeste geschifte toppaarden doen dat alleen onder bepaalde omstandigheden en vaak voor een korte duur.
Die korte duur vergeten we allemaal omdat we zulke belangrijke criteria niet in kaart brengen. Evenmin brengen we de ratio's in kaart. M.a.w. als een hengst 1000 kinderen heeft en slechts 10 % van deze kinderen scoort dan moet dat gegeven alleen al vraagtekens oproepen. Maar een hengst met slechts 100 kinderen en 25% van deze kinderen scoort, levert kwalitatief een veel betere bijdrage dan de eerste hengst met 100 kinderen in de index.
Die korte duur en de gemiddelde kwaliteit op het AANTAL kinderen moet al een signaal zijn naar de fokkers. Op het moment dat de stamboekorganisaties met in hun kielzog de fokkers toegeven op het karakter is het hek van dam.

Verschillende topics zijn er al gewijd aan de zgn. modehengsten die moeilijke karakters vererven. Deze signalen worden vaal overruled met argumenten als je moet met deze karakters om kunnen gaan.
Niets is minder waar. Een paard waarmee gewerkt wordt, hoort onder alle omstandigheden een uiterst betrouwbaar en werkbaar karakter te hebben.
Wat men hoort te leren is hoe je met WERKBARE paarden om moet gaan. Dat is een heel andere materie.

Maar werkbaar hoort het paard onder alle omstandigheden te zijn. Dat is pas karakter. Een paard dat fysiek goed functioneert, kan ook mentaal presteren.
Steeds meer zien we paarden omdat ze het fysiek niet kunnen bolwerken mentaal door het lint gaan of omdat ze mentaal geflipt zijn fysiek niet willen presteren.
Het is aan de fokkers om te zorgen voor fysiek goed functionerende paarden met betrouwbare en uiterst werkbare karakters. Juist die paarden geven fysiek het uiterste en presteren jarenlang op laag en hoog niveau.

Met het hoge Volbloedaandeel hebben we een aantal karaktereigenschappen binnengekregen die voor een racepaard nog bruikbaar zijn maar die voor een sportpaard volstrekt onbruikbaar zijn.

De moderne Arabische Volbloedfokkers hebben in veel gevallen van dit uiterst werkbare paard een nerveus en onhandelbaar paard gemaakt.
Waarom? Omdat de zgn. moderne inzichten boven die van functionaliteit gingen prevaleren.

Selectie hoort te allen tijde te beginnen met functionaliteit. Fysiek en karakter. Op het moment dat prestatie gaat prevaleren, zal de sportpaardenfokkerij steeds meer de kant opgaan van de Engelse Volbloedfokkerij. Heel veel vroeg versleten paarden met hopeloze en zelfs compleet geflipte karakters en nog slechts een handjevol toppers.
Wat overblijft is voor de gewone ruiter amper en zeker niet meer met plezier te rijden. Of ligt zowel fysiek en mentaal voortdurend in de lappenmand.
Hoe minder factoren we meenemen in de fokkerij hoe sneller de vooruitgang is het moderne credo.
Met alle gevolgen vandien zoals: stressvarkens, slijterkoeien, varkenspest, bse, en myiasis-schapen in de veehouderij en heupdysplasie, hoefkatrol en ocd in de sector 'gezelschapdieren'.

Als we al beginnen toe te geven op het karakter zullen we in een recordtijd de gewone ruiters van de sport vervreemden en zal de spring-en dressuursport, net als de rensport, alleen worden uitgevoerd door grote investeerders en een handjevol topruiters. Dat is een voortuitgang voor de grote investeerders en een enorme achteruitgang voor de amateurs en de man met kleine beurs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 19:56

Ik heb niet de hele lange tekst door gelezen Bloos!

maar top atleten zijn ook gestoord
kijk maar eens bij de vrouwen, niet ongesteld worden door je training als voorbeeldje ff aanhalen
klinkt mij vrij gestoord in de oren

Bucephalus

Berichten: 2469
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:01

Karakter en bouw zijn niet direct aan elkaar gekoppeld, wel als het paard pijn heeft en daar sikkeneurig van wordt.
Er zijn paarden met een hele a-functionele bouw met een zachtaardig karakter en er zijn beauties met een uitgesproken waardeloos karakter.
Ik vind het belangrijk om naar het oog te kijken. "Das Auge als Spiegel der Seele'. Er zijn paarden met een domme blik en die zijn dat dan vaak ook, paarden met een klein geknepen oog zijn vaak geniepig en wispelturig, maar paarden met een nieuwsgierige blik, een mooi groot donker oog dat innerlijke rust uitstraalt hebben vaak het prettigste karakter.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:05

ik denk dat van de 100 paarden die een stempel krijgen van hun ruiter dat ze een rotkarakter/kronkel of geef het een naam hebben, bij 99 paarden het meer ligt aan het geduld van die ruiter dan dat ze inderdaad een kronkel hebben.....
Mensen zijn mobieler, hebben meer te besteden en dan wordt er "gemakkelijker"van rijdier gewisseld..immer rijden doe je voor je plezier en als elke minuut op die rug hard werken is om met dat dier tot een soort van compromis te komen (willen voelen, willen leren, willen begrijpen en willen doorzetten) denk dat er dan minder paarden van eigenaar wisselen....Daarbij is het mens eigen om én een schuldige te vinden en zeker mag het niet die zijn die je s'ochtends in de spiegel zijn + er mag geen weerwoord van komen..dus is het de vader van het paard...
Laatst bijgewerkt door Alane op 22-07-04 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:06

Citaat:
Anna:wrote


Met werkbaar hoort het paard onder alle omstandigheden te zijn. Dat is pas karakter. Een paard dat fysiek goed functioneert, kan ook mentaal presteren.
Steeds meer zien we paarden omdat ze het fysiek niet kunnen bolwerken mentaal door het lint gaan of omdat ze mentaal geflipt zijn fysiek niet willen presteren.



Citaat:
Een Paard wrote:
Steeds meer zien we mensen omdat ze het fysiek niet kunnen bolwerken mentaal door het lint gaan of omdat ze mentaal geflipt zijn fysiek niet willen presteren

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:10

ceasario schreef:
??????????


In de huidige selektie wordt het karakter en stalgedrag niet meer meegenomen.
En in de Abgartijd wel.

In de Abgartijd had je ook andere ruiters.



Imo, Ik heb me er nooit zo in verdiept, wordt er juist de laatste 15 jaar veel meer op karakter gelet dan voorheen. Voorheen waren de prestaties van al het belang. Tegenwoordig wil men alleen paarden goedkeuren die ook nog een acceptabel karakter hebben........

In mijn ogen zijn er nu weinig monsters meer die in de top meelopen

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:31

gijsenkim schreef:
Imo, Ik heb me er nooit zo in verdiept, wordt er juist de laatste 15 jaar veel meer op karakter gelet dan voorheen. Voorheen waren de prestaties van al het belang. Tegenwoordig wil men alleen paarden goedkeuren die ook nog een acceptabel karakter hebben........

In mijn ogen zijn er nu weinig monsters meer die in de top meelopen


Maar dan moeten ze niet met paraplutjes komen aandragen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:34

hahahaha dat bedoel ik ook niet met monsters.......... Dat zijn gewoon bangeschijterts Haha! Haha! Haha!

Ik bedoel ermee dat er tegenwoordig niet meer gefokt word met hengsten die je het licht uit de ogen slaan op het moment dat je binnen bereik bent, of die maar door een ruiter te rijden zijn en de rest het ziekenhuis in werkt Haha! Haha! Haha!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:39

gijsenkim schreef:
hahahaha dat bedoel ik ook niet met monsters.......... Dat zijn gewoon bangeschijterts Haha! Haha! Haha!

Ik bedoel ermee dat er tegenwoordig niet meer gefokt word met hengsten die je het licht uit de ogen slaan op het moment dat je binnen bereik bent, of die maar door een ruiter te rijden zijn en de rest het ziekenhuis in werkt Haha! Haha! Haha!


Tja de monsters schrikken niet van een paraplutje meer of minder. Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 20:40

Das vaak ook weer waar Haha! Haha! Haha!

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 21:58

Anna hoe zou jij het fokbeleid dan aan gaan passen om te voorkomen dat de hedendaagse sportpaardenfokkerij de engelsevolbloedfokkerij gaat volgen?

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:05

De methode van het EASP volgen.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:07

Anna42 schreef:
Met het hoge Volbloedaandeel hebben we een aantal karaktereigenschappen binnengekregen die voor een racepaard nog bruikbaar zijn maar die voor een sportpaard volstrekt onbruikbaar zijn.

Selectie hoort te allen tijde te beginnen met functionaliteit. Fysiek en karakter. Op het moment dat prestatie gaat prevaleren, zal de sportpaardenfokkerij steeds meer de kant opgaan van de Engelse Volbloedfokkerij. Heel veel vroeg versleten paarden met hopeloze en zelfs compleet geflipte karakters en nog slechts een handjevol toppers.



Dit soort teksten stuiten me wel zo enorm tegen de borst!! Zo makkelijk alle paarden van een bepaald ras allerlei negatieve eigenschappen in de schoenen schuiven! Is dit wetenschappelijk aangetoond en bewijsbaar? Lijkt mij meer een mening, dan keiharde feiten.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 22:15

Anna42 schreef:
De methode van het EASP volgen.

Zou je dit verder toe willen lichten?

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:15

GribaldiFAN schreef:
Anna hoe zou jij het fokbeleid dan aan gaan passen om te voorkomen dat de hedendaagse sportpaardenfokkerij de engelsevolbloedfokkerij gaat volgen?


Hebben we plotseling allemaal ervaring met de Engelse Volbloedfokkerij?
Wat voor jarenlange, intensieve ervaring heb je dan met Volbloeden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:19

Heeft er iemand weleens gewerkt met Engelse Volbloeden Verward Want ik vind de opmerking over het karakter van deze dieren ook nergens op slaan.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:22

Wij hebben jaren lang Engelse volbloeden gehad. Warennou niet echt de lieste paarden die je kon hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:23

Hoe een paard zich gedraagt zegt vaak meer over de eigenaar/ruiter dan over het paard.

joshua
Berichten: 1176
Geregistreerd: 07-12-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:24

Dat klopt ook Pipo maar over het algemeen staan ze wel hoger in het bloed

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:25

Het karakter van Engelse volbloeden is delicaat maar zeer zeker niet geflipt.
Je moet er mee weten om te gaan en dat kan niet altijd iedereen, meestal gaat het dan de mist in.
Engelse Volbloeden zijn vechters, geen opgevers en dat kan niet iedereen waarderen. Het laatste volbloed wat we hebben gehad is 19 jaar geworden, had een gouden karakter als hij iemand mocht, zo niet was het een tiran. Ik gaf hem niet eens ongelijk...
Verder heb ik een manege gekend in Duitsland, deze werkten vooral met Engelse volbloeden die van de baan kwamen, tja, geen spring- en ook geen dressuurpaarden in het begin, ook wel eens vlieglessen hebben de mensen daar van gehad (als je trekt gaan ze harder he). Later had je er gouden paarden aan. Ik zeg niet dat we alle eigenschappen in onze dressuur- en springpaarden moeten hebben maar het karakter is in mijn ogen toch echt wel een pre.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 22:25

joshua schreef:
Dat klopt ook Pipo maar over het algemeen staan ze wel hoger in het bloed


Ze zijn stukken makkelijker dan halfbloedjes.