Kigali

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:39

Wat een geneuzel,
het is gewoon een heel fijn sportpaard, waarom moet nou gelijk weer verklaard worden waarom dat ook neit deels te danken is aan die scheut volbloed.
Kinderachtig gedoe...

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:39

Anna42 schreef:
Dat aspect is genotypisch en fenotypisch in de pedigree verankerd. Met andere woorden Kigali is zowel fenotypisch als genotypisch veel meer een produkt van Wolfgang x Volttaire dan van Gag xx.


Deze 2 beweringen spreken elkaar volledig tegen, maar ja dat is niet de eerst keer.
Dus wederom wie heeft gegevens over de afstammelingen, daar kunnen we meer mee dan aanames over wie wel en wie geen invloed heeft.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:43

Dan zul je het tóch met de exterieur-indexen moeten doen en de sport-index (en daar bij de springindex even 30 punten aftrekken voor de jonge Kigali's die dankzij Zoer Jr / Angelique Hoorn / Nathalie van der Mei op jonge leeftijd door een M/Z parcours werden getild...........)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:47

Nee CGJ het interesseert mij eigenlijk meer waar hij wel en niet op aansluit?
Ik denk het beste bij een merrie met een scheut VOLbloed en bij de dressuurhengsten zoals ik eerder al aangaf.
Maar hoe kom je daar achter??

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:49

Daar zijn toch die exterieur-indexen voor?
En voor het ultieme advies kun je toch gewoon de hoofdinspekteur bellen?

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:52

Tis geen 1 april meer C

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:29

Zo'n slechte relatie met de inspectie?
Daar moet je toch eens wat aan doen.......... bruggen bouwen heet dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:41

Missouri"]
[quote="Pipo schreef:
Springen kan ie niet ( niet goed genoeg), dus dan maar dressuren.... Scheve mond


Hij KAN het wel, anders was-ie geen wereldkampioen.
Hij WIL het op een of andere manier niet meer.

En nou word ik te Penny Knipoog , maar... dat zal wel een reden hebben die je niet bij het paard moet zoeken. Dat die bok niet zo stom is dat-ie gewoon doorloopt... mensen kunnen niet met iets-intelligenter-dan-gemiddeld paarden overweg.
[/quote]

Wereldkampioen betekend niet dat het een paard voor het hogere werk is. Wereldkampioen betekend dat hij destijds super in de manieren over dat parcourtje sprong.
Kijk maar eens terug naar de paarden die daar wonnen, en hoeveel er werkelijk in het hoge werk terecht zijn gekomen.

Kigali is een mooi en goed bewegend paard, hij was gewoon niet goed genoeg en de Fam Zoer wil toch dat ie zijn eigen kost verdiend, dus Coby mag er op.

Puur commerciele zet als je het mij vraagt!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:47

Pipo schreef:
Kigali is een mooi en goed bewegend paard, hij was gewoon niet goed genoeg en de Fam Zoer wil toch dat ie zijn eigen kost verdiend, dus Coby mag er op.

Puur commerciele zet als je het mij vraagt!

zo denk ik er ook over (al krijg ik dat "mooi en goed bewegend" niet uit mijn mond..............'t is maar net hoe hoog je de lat legt.............)

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:47

Pipo schreef:
Kigali is een mooi en goed bewegend paard, hij was gewoon niet goed genoeg en de Fam Zoer wil toch dat ie zijn eigen kost verdiend, dus Coby mag er op.

Puur commerciele zet als je het mij vraagt!



Niks mis mee toch?

En in deze ben ik het met Anna42 eens, als hij totaal niet kon bewegen was hij nu uitgerangeerd geweest als sportpaard.

Als hij daar super in de manieren over een aantal sprongetjes huppelde, getuigt dat toch wel van enig springkunnen. Er zijn er niet veel bij uitstek geschikt voor de loodzware 1.60 parcoursen, en helemaal niet met zo'n Albert op je rug. Heel verstandig om er dan mee te nokken, ook al kun je het wel.

En gelukkig toeval (of juist helemaal geen toeval!) wil dat het beestje ook nog erg goed kan lopen. Kan-ie mooi de dressuur in, komt hij in the picture en zal hij ook meer dekkingen krijgen.
Dat is beter dan als halfbakken afgedankt paard drie merries per jaar te dekken en vervolgens als "onrendabel" bestempeld worden, geruind worden en verkocht of anders... op mijn broodje kroket terechtkomen. Wat is er mooier dan zo'n allrounder!!! Haha!

Zo verdient hij toch mooi de kost, daar gaat het toch om? Anders waren die dekkingen ook wel gratis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 13:01

CGJ12 schreef:
zo denk ik er ook over (al krijg ik dat "mooi en goed bewegend" niet uit mijn mond..............'t is maar net hoe hoog je de lat legt.............)


Niets met lat te maken, meer met andere niet teveel voor de kop willen stoten.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 13:57

CGJ12"]
zo denk ik er ook over (al krijg ik dat "mooi en goed bewegend" niet uit mijn mond..............'t is maar net hoe hoog je de lat legt.............)
[/quote]

Hoe bedoel je dat precies?

[quote="sarabande schreef:
Even terug on topic, wie heeft gegevens over de kinderen van Kigali en heeft het afstammelingen rapport bij de hand?


Iemand?

Shyla25

Berichten: 4645
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Heerlen en Shy Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:10

Hij zakt voor net zo door als mijn merrie achter (koot)
Dus maak ik me weer zorgen om niets want als hij het heeft zal het wel goed zijn Knipoog

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 14:17

Wat zegt een afstammelingenrapport? Aktion ging eruit op zijn afstammelingen. Ondanks dat men hem jarenlang de kansen heeft ontnomen, staat hij nu op de 7e plaats in de index fokwaarde dressuur.
Kigali geeft een exterieurindex van 103. Fokwaarde springen 145 8e plaats. Fokwaarde dressuur 100. Met een 38e plaats ongeveer in het midden.

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 13:38

ik rijd zelf op een jonge kigali
Santana, en ze is ook zo groot. 1.70m maar , maar ze oogt echt mega groot. ze heeft ook zulke ruime gangen, die steeds evenwichtiger worden

ze leert niet heel snel, maar als ze het kent weet ze het ook altijd en doet ze het makkelijk. Ik ga binnekort pas L1 starten, maar het si voor mij ook voor het eerst dat ik een paard rij (kom net bij de pony's vandaan)

juist door die ruime evenwichtige beweging is ze heel moeilijk uit haar evenwicht te brengen, om haar sneller te maken van achteren

als ik een keertwending stap, en ze moet vlot wegdraven, gaat ze gewoon in een rustig galopje aanspringen Clown waarom moeilijk als het makkelijk kan, dat is haar instelling wel.. maar ze word beetje bij beetje toch iets vlotter.

maar wat een werk om dat heeellleee mal grote lijf aan mekaar te rijden zeg Bloos! pfff

springen doet ze ook heeel braaf, ze heeft een keer geweigerd op een muur en een sloot, en ik ben niet de geweldigste springruiter,
maar als ze twijfeld of ze wel of niet zal springen, zal ze kiezen voor wel
(ja daar komen soms maffe sprongen uit, vanuit stilstand)
en als ze een balkje heeft geraakt zal ze de rest van het parcour haar benen tot over haar oren optillen, want stel je voor Bloos!

en in omgang echt heeeeel lief en goedmoedig
ze slaat geen andere paarden, is eigenlijk nooit chaggie, en je kan er onderdoor kruipen, wat je maar wilt.
alleen water voind ze nog wat eng, maar daar word hard aan gewerkt en gaat al 100% beter dan de eerste keer afspoelen *LOL*

dus, dat is een jonge kigali in de maak.
tuurlijk nog niet hoog in de sport, maar ik krijg 2x per week les, en het gaat lekker vooruit Vingers aflikken

heerlijk beesie Bloos

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:48

Water en Arabisch bloed? Heel veel Ramzeskinderen werden betiteld als paarden met 'watervrees'. Dit 'probleem' komt niet alleen bij Ramzeskinderen voor maar doet zich veel vaker voor bij paarden/pony's met Arabisch bloed.

De oorzaak van dit probleem heeft een onmiskenbaar genetische grondslag. Jaren geleden heb ik ooit, dankzij de helaas overleden oudste zoon Basil van de president Assad van Syrie, de mogelijkheid gehad om een bedoeinenstam in de Nejdwoestijn te mogen bezoeken.

Een bedoeienstam die zich nog bezig hield met paarden en de paardenfokkerij zoals dat eeuwenlang in de woestijn heeft plaatsgevonden. Het hoofd van deze stam was een 72tig jarige sjeik. Zelden, moet ik eerlijkheidshalve zeggen, heb ik meer van paarden en de functies van alle onderdelen geleerd als van deze uiterst kundige en ervaren paardenman. Overigens vielen veel deeltjes van de paardenpuzzel die hij mij uitlegde pas veel later op zijn plaats. Nog dagelijks herken ik bepaalde dingen terug die toen hij mij toen uitlegde en die ik toen nog niet helemaal bevatten kon. Ik ben deze man eeuwig dankbaar dat ik hem heb mogen ontmoeten en voor de dagen die ik bij deze stam heb mogen doorbrengen. Bovenal dankbaar voor zijn wijsheid en zijn onnoemlijke kennis die hij met mij heeft willen delen.

Zo legde hij mij o.a. uit dat water HET goud is van de woestijn. Voor het Arabische paard is water daarom van eminent overlevingsbelang. Vermoedelijk hebben die paarden reeds in het begin van hun onstaan, geleerd om op een andere en veel zorgvuldiger manier met water om te gaan dan de noordelijke Equus Caballus typen. Het Arabische paard heeft daarom geen watervrees maar repecteert water!
Het Arabische paard heeft genetisch geleerd dat je niet zomaar door het schaarse water heenbaggert of erover heen springt met de kans op vervuiling etc. Het respecteert water.
Paarden met Arabische genen die dat waterrespect vertonen, zul je dus op een heel andere wijze moeten leren om met waterhindernissen om te gaan dan de gangbare methodes.
Als je het doet zoals de bedoeien dat doen, heb je geen enkel probleem.

Misschien binnen dit kader misschien nog wel even leuk te vermelden dat er een Afrikaanse hond (de naam van het ras is mij ontschoten) bestaat die je met geen mogelijkheid het water in krijgt.
Waarom niet? Deze hond heeft zich genetisch ontwikkeld in een omgeving met een overvloed aan krokodillen in het water. Door deze genetische vastgelegde eigenschap associeert dit hondenras water met krokedillen en voorkomt dat de soort zich aan deze gevaren blootstelt.

De natuur gaat telkens weer uit van evenwicht in alle facetten.
Laatst bijgewerkt door Anna42 op 21-07-04 12:58, in het totaal 1 keer bewerkt

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 12:55

Verward ik meende toch echt dat dit topic over kigali ging Verward

dat is toch zeker weten geen volblod arabier!

en gisteren ben ik met hem door een waterbakje gegaan Lachen
hj vond het wel eng, maar was wel braaf genoeg om er in te stappen
duurde ff, maar als ik dan toch heel graag wou, nou dan vooruit...

heerlijk zo'n braaf beesie
santy verdient een knuffel! Lovers *LOL* OK dan!

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:01

Anna42 schreef:
[......]Misschien binnen dit kader misschien nog wel even leuk te vermelden dat er een Afrikaanse hond (de naam van het ras is mij ontschoten) bestaat die je met geen mogelijk het water in krijgt.Waarom niet? Deze hond heeft zich genetisch ontwikkeld in een omgeving met een overvloed aan krokodillen in het water. Door deze genetische vastgelegde eigenschap associeert dit hondenras water met krokedillen en voorkomt dat de soort zich aan deze gevaren blootstelt.

Er schijnt ook een hondenras te zijn die je met geen mogelijkheid het water UIT krijgt. Deze hond heeft zich genetisch ontwikkeld in een omgeving met een overvloed aan wolven, leeuwen, en beren.
De latijnse naam is me even ontschoten maar wij kennen ze hier onder de naam "zeehond"........

Misschien leuk om te vertellen dat er ook dergelijke paarden zijn. Ook die hebben zich aan het land onttrokken vanwege voortdurende dreigingen van met name tijgers. Omdat ze zich ook in de zee bedreigd voelden hebben die beesten zich later zelfs ontwikkeld tot kleinere formaten om geen goede prooien meer te kunnen zijn voor haaien. "Zeepaardjes"..........

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:06

Dat klopt. Kigali voert Arabische genen. Die genen spelen ook bij Kigali een rol. Waarom zou je dan niet iets over die genen van Kigali mogen vertellen. Als er gebruikers zijn met afstammelingen van Kigali komen ze misschien dat waterrespect tegen. Dan weten ze nu de oorzaak en kunnen er misschien hun voordeel mee doen.

Anna42
Berichten: 2001
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:09

CGJ12 schreef:
Er schijnt ook een hondenras te zijn die je met geen mogelijkheid het water UIT krijgt. Deze hond heeft zich genetisch ontwikkeld in een omgeving met een overvloed aan wolven, leeuwen, en beren.
De latijnse naam is me even ontschoten maar wij kennen ze hier onder de naam "zeehond"........

Misschien leuk om te vertellen dat er ook dergelijke paarden zijn. Ook die hebben zich aan het land onttrokken vanwege voortdurende dreigingen van met name tijgers. Omdat ze zich ook in de zee bedreigd voelden hebben die beesten zich later zelfs ontwikkeld tot kleinere formaten om geen goede prooien meer te kunnen zijn voor haaien. "Zeepaardjes"..........


Af en toe CGJ vertil je je niet aan je geestelijke bagage!

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:09

CGJ12 schreef:
Er schijnt ook een hondenras te zijn die je met geen mogelijkheid het water UIT krijgt. Deze hond heeft zich genetisch ontwikkeld in een omgeving met een overvloed aan wolven, leeuwen, en beren.
De latijnse naam is me even ontschoten maar wij kennen ze hier onder de naam "zeehond"........



Zo heb je ook de zeeleeuw, de zeekoe, de zeeslang en min of meer ook de zeemeermin. Zeehonden gaan uit zichzelf het water al uit.

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:12

GertJan schreef:
Zo heb je ook de zeeleeuw, de zeekoe, de zeeslang en min of meer ook de zeemeermin. Zeehonden gaan uit zichzelf het water al uit.


De nieuwste generatie niet meer.
Die hebben ervaring met het neergeknuppeld worden.
Een bepaalde zeehondensoort schijnt de jongen nu al IN het water te baren en groot te brengen. Tong uitsteken

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:13

Anna42 schreef:
Af en toe CGJ vertil je je niet aan je geestelijke bagage!

Gewoon logica.........

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:13

Kleine off-topic waarschuwing. Schijnheilig

GertJan
Berichten: 1482
Geregistreerd: 08-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-04 13:14

CGJ12 schreef:
De nieuwste generatie niet meer.
Die hebben ervaring met het neergeknuppeld worden.
Een bepaalde zeehondensoort schijnt de jongen nu al IN het water te baren en groot te brengen. Tong uitsteken


Mag ik daarbij kritisch opmerken dat de zeehonden die ervaring hebben met neergeknuppeld worden het niet genetisch meer doorgeven?