Verrassing in mijn Arabische hengstenboek uit 1978

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Verrassing in mijn Arabische hengstenboek uit 1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-02-02 00:34

Vandaag was ik de zolder aan het opruimen en daar kwam ik mijn 23 jaar oude Arabische hengstenboek van het Arabisch Paarden Stamboek tegen. In die tijd vond ik Arabieren heel leuk, vandaar dat ik dat boek toen gekocht had, de laatste 20 jaar heeft het echter onder liggen stoffen op de verschillende zolders van de verschillende huizen waar ik gewoond heb.

Ik was het even aan het doorbladeren en zag de foto's van de bekende hengsten weer die ik toen (en nu nog steeds) heel mooi vond. Ik bladerde langs Arax, Baccarat, Mir en al die andere bekenden tot ik bij het hoofdstuk van de halfbloedarabieren kwam. Daar zag ik tot mijn verbazing Dijkzicht's Rissaz staan en dat is de vader van mijn Welsh K Rissaz!
Na nog wat verder bladeren kwam ik ook de volbloed Arabieren Rissaz (de vader van Dijkzicht's Rissaz) en Naivnyi, de moeder van mijn Welsh K merrie tegen.

Ik heb Dijkzicht's Rissaz ingescand, wel leuk zo'n oude foto.

Afbeelding

Ik heb nooit geweten dat Dijkzicht's Rissaz ook goedgekeurd is geweest als dekhengst van het APS. Wat wel een beetje vreemd is, is dat in het henstenboek de vader van de moeder Dahman is terwijl op het papier van het Welshstamboek als vader van de moeder Berkhof's Higgledy Piggledy staat. Wie heeft het nou goed??


Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 12:08

Biebel schreef:
Berkhof's Higgledy Piggledy kan het volgens mij niet zijn, maar dat weet ik niet zeker...volgens mij was die hengst toen nog niet zo oud of nog helemaal niet geboren....rond mijn 11/12e interesseerde ik me heel erg voor al die ponyhengsten en toen stond Higg. Pigg. ter dekking. Ik kan me dat nog herrineren omdat ie palomino was, dat vond ik toen zo gaaf. Volgens mij is het een new forest, maar ook dat weet ik niet helemaal zeker.


Volgens het stamboekpapier is het een Welsh, ik neem aan dat het Welshstamboek dat wel goed zal hebben. Ik zal het stamboek eens bellen om te vragen hoe het zit. Ik begin nu toch wel nieuwsgierig te worden.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-02 17:40

Spartac staat er helaas niet in, misschien is hij iets jonger?

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-02 10:48

[quote="Biebel.[/quote]

Heb het nog eens nagezocht, maar Berkhof's Higgledy Piggledy is echt New forest, zijn vader is Sweet William. Zou maar eens na laten kijken of dat papier wel juist is!!! Lijkt me niet dat er 2 hengsten zijn met zo'n uitzonderlijke naam.[/quote]

Daar klopt het stamboekpapier dan ook al niet want volgens het Welsh stamboek is de vader van BHP Habdan Enzahi en de moeder Jadine. Het lijkt mij inderdaad ook heel sterk dat er twee paarden met zo'n aparte naam rondlopen, ik ga vandaag maar eens bellen. Dijkzicht's Rissaz is overigens van 1974 en zijn moeder was toen geloof ik al ster preferent.

Dijkzicht's Rissaz is 3 jaar geleden overleden toen mijn merrie drachtig was van hem. De volle zus van mijn Rissaz is ingeschreven bij het NRPS. Volgens het papier is hij sectie K 25.00%, dat percentage staat toch voor de hoeveelheid arabisch bloed? Dan kan ook niet want vader Rissaz was een volle arabier en moeder Sylvia heeft 50% arabisch bloed. Dan zou het inderdaad 75% moeten zijn.

Als Dijkzicht's Rissaz 75% arabier is dan heeft mijn pony behoorlijk veel arabisch bloed want zijn moeder heeft 53%. Hij heeft inderdaad een nogal arabische uitstraling.

Ik laat binnenkort wel weten wat ze bij het Welshstamboek te melden hebben.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-02 12:46

Dat zou fijn zijn als je dat wilt uitzoeken, alvast bedankt.

Ik heb net afgesproken met het stamboek dat ik kopieën zal maken van het boek en het stamboekpapier en dat ga opsturen. Zij waren ook wel benieuwd hoe het zit.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 10:43

De gegevens die jij hebt kloppen helemaal met wat in het APS-boek staat. Ik ben er nu toch wel van overtuigd dat het Welshstamboek het fout heeft.
Ik vraag me af of het veel zin heeft om het nog te laten veranderen omdat Dijkzicht's Rissaz inmiddels overleden is. Mijn pony Rissaz is geboren nadat hij afgekeurd was en bovendien een ruin. Voor de fok dus totaal interessant. Zijn volle zus is volgens mij wel ingeschreven bij het NRPS, ik ben benieuwd welke afstamming er dan nu op haar papier staat. Helaas ben ik het emailadres van de eigenaar van zijn zus kwijt na een crash van mijn pc.
Ik vind mijn afstammeling van Dijkzicht's Rissaz trouwens wel heel mooi Haha!

Ik zag dat Rissaz is geëxporteerd op 24-jarige leeftijd!! Dat is oud!
Hij zal nu wel niet meer leven.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 11:10

Leuk, die kende ik nog niet. Hij staat in het APS-boek ook heel vaak als vader van een dekhengst. Mijn pony heeft een zeer actieve vader gehad Haha!
De vorige eigenaar van zijn moeder wilde dat hij Rissaz ging heten omdat zijn vader overleden was tijdens de dracht; als ik dit zo lees is die naam wel een beetje te veel eer voor hem Knipoog

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 15:05

Nadeem staat er inderdaad in, ik zag dat Karin zijn gegevens ook al gevonden had. Hij was voor het APS (voorganger van AVS) in 1975 goedgekeurd, in 1977 werd hij kampioen en in 1978 reserve-kampioen. Geen slechte Arabier dus Haha!
Er staat een foto van hem in (hij is spierwit).
Ik zal hem voor je proberen in te scannen maar mijn scanner heeft kuren dus het kan even duren (met de foto van Dijkzicht's Rissaz was ik een halve avond zoet Lips are sealed )

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 16:31

Abdullah staat er niet in, wel zijn vader Patron, wil je die ook?

Van Nadeem staat er o.a. een paginagrote foto van zijn hoofd, in kleur, omdat hij kampioen was, ik ben bang dat ik die niet netjes ingescant krijg maar ik zal heb vanavond proberen.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-02-02 17:27

Zowel Noran (was een keurhengst) als Saïd staan erin. Dat wordt even doorwerken vanavond Knipoog
Jij bent erg leuk Karin met je nieuwe topic "hengsten op verzoek". Als ik nou zo'n leuke moderne scanner zou hebben waar je fluitend een foto inlegt die dan vijf minuten later op je pc staat zou ik het niet zo erg vinden maar nu is het toch wat minder geslaagd Haha!

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-02 13:22

Dat vind ik wel een leuk idee, heb ik meteen mijn eerste boktmeering Haha!

Mijn scanner is dus inderdaad zo erg.

Heel veel sterkte vandaag, ik moet steeds denken aan wat jij nu doormaakt.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 bezoekers