Welsh A.. oud en nieuw

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Welsh A.. oud en nieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 02:09

Nee, niet een vervroegde jaarwisseling, maar de welsh is een oud ras met goede kwaliteiten. En zeker de mountain. (A)

Wat me nu de laatste jaren opvalt is, dat er heel hard achter jonge hengsten aangehold wordt waarvan nog helemaal niet bekend is hoe die zullen vererven. Natuurlijk verdient elke goedgekeurde hengst een kans. Anders hoef je hem niet goed te keuren, maar ik heb het idee dat de garde die zichzelf al lang bewezen heeft wel heel snel aan de kant geschoven wordt !
Of is het toch allemaal commercie ? Wat denken jullie ?

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:02

Ik ben het idd met je eens.
Je ziet het bij de Welsh K's ook heel veel...
Vorig jaar werd bijv. bij Hengstenhouder Brouwer ontzettend veel gedekt met de hengst Jonker's Metyo... zonder te weten wat die hengst zal vererven...
Dit jaar is het idem dito met de hengst Woldhoeve's Silco...

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 23:06

Mijn mening ken je ook wel denk ik Haha!
Ben het ook met je eens. Zou het een goed idee vinden om bij jonge hengsten een deklimiet aan te houden. Dus dat jonge hengsten een max. aantal te dekken merries hebben.
Na de afstammingskeuring kan dit dan "opgeheven" worden.

PJ
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 11:43

Tja, wat zijn 'goedgekeurde' hengsten bij een rasfokkerij als de Welsh.
In Engeland, het moederland, kennen ze geen goedgekeurde of afgekeurde hengsten!!

Een aardige discussie zou zijn; waarom in Engeland niet, en bij het Nederlandse dochterstamboek (met ook nog eens een zelf bedachte, niet erkende, NWR sektie) wel hengsten goed/af keuren en predikaten geven?

Genoeg stof voor discussie?

met vriendelijke Welsh groet.

een Mountain en Part Bred fokker

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 16:11

Dat is inderdaad ook een leuke discussie PJ!
Wat mij dan ook aanspreekt bij het WPCV is dat ze de richtlijnen volgen van het Engelse stamboek (en een stuk goedkoper zijn). Het NWPCS gaat meer in de richting van het Nederlandse KWPN.
Ook een verandering in de sectie B is waarneembaar. Die sectie wordt steeds rijtypischer gefokt.
Leuke discussies zijn er mogelijk over dit ras eigenlijk Lachen
Maar goed, het wel of niet goedkeuren van een hengst is natuurlijk een discussie die voort kan vloeien uit het onderwerp van dit topic.
Mensen lijken nu eenmaal veel waarde te hechten aan hoe goed een hengst presteert op de keuring.
Ook bij het KWPN komen ze dan nog wel eens bedrogen uit.

PJ
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:23

Citaat:
Mensen lijken nu eenmaal veel waarde te hechten aan hoe goed een hengst presteert op de keuring.


Volgens mij hechten veel mensen aan het waarde oordeel wat een jury aan een pony geeft (goedkeuren, premies en predikaten).

In Engeland showt men ook met pony's en dus ook met hengsten en ook met zijn nakomelingen. Daar moet de fokker zelf 'nadenken' omdat men daar op shows alleen maar plaatst en hengsten geen goedkeuring (en dus ook geen afkeuring) geeft.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:47

Maar ook bij plaatsing zullen er mensen zijn die liever de eerst geplaatste hengst willen gebruiken dan een hengst die vijfde staat. Tenminste, dat lijkt me...

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 22:57

Als fokken gokken is dan is het toch om het even of men nu met een gekeurde hengst of een jonge ongekeurde hengst fokt?
Als je volgens principes fokt dan is het om het even of de hengst goedgekeurd is of niet....

Dan heb je nog het vertrouwen wat een merriehouder heeft in een hengstenhouder...

en wat is nu rijtypischer gefokt bij een welsh B?

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:09

een welsh sectie NWR (als we daar van mogen spreken) is rijtypisch
De sectie B is volgens mij een vergrote sectie A, alleen het mountain type gaat een beetje verloren naar mijn idee.
Maar goed, ik ben niet bezig met de sectie B....

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:25

je haalde het net zelf aan dat de B rijtypischer gefokt wordt....ik zit zelf ook niet in de B-tjes..
Maar dacht dat vroeger A en B zelfde pony was maar ergens een keer een splitsing is gemaakt tussen de mountains en de huidige B. (vanwege de stokmaat, dacht ik icm type, bergpony's en vlakte pony's)

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:30

Welsh A'tjes zijn idd veel gedrongender als de B'tjes
B's zijn net wat luxer gebouwd... maar of ze dat steeds meer fokken weet ik niet...
Ik zit zelf ook niet zo in de B'tjes (ons enige B'tje is niet zo lux en rijtypisch Schijnheilig)
Laatst bijgewerkt door AniekR op 11-07-04 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:31

Klopt, maar dat ik niet in de B'tjes zit, betekent natuurlijk niet dat ik het interessant vind om ook die fokkerij een beetje te volgen.
Ik dacht dat mountains dus wat meer mountain type hebben gehad, dan dat ze tegenwoordig hebben.
Soms zie ik geen verschil meer tussen een B en een NWR!
[edit]aangezien we meer betrokken zijn bij de sectie A...zullen we daar dan maar weer over doorgaan?[/edit]

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:33

Ehm... de maat Schijnheilig
Dat maakt wel een heel erg verschil

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:35

zou dat dan meer aan het verliezen van het pony-type liggen?
dat ze dus geen pony-face meer hebben?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:37

Tha_niekje hoeft niet heb K-tjes gezien van 1.35 en B-tjes van 1.32

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 23:44

Dat bedoel ik inderdaad Alane! Het verlies van pony-type.
Maar goed, zullen we maar weer ontopic gaan ? Knipoog

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 00:02

ontopic: dat achter de jonge hengsten aanhobbelen en niet weten hoe die vererven.....dat had men toch ook met de huidige bewezen hengsten...toen die er kwamen wist men toch ook niet hoe die zouden vererven?
Daarbij is het ook nog eens het vertrouwen in de hengstenhouder en de keuze die de merriehouder zelf maakt.

Wij hebben vorig jaar ook een jonge hengst bij onze merrie gehad.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:27

Natuurlijk moet een jonge hengst ook de kans krijgen zich te bewijzen, maar...als veel mensen achter jonge hengsten aanhobbelen en die blijken toch niet zo te vererven als verwacht, is het moeilijk om het oudere bloed weer terug te krijgen. Ik dacht dat dit, of iets dergelijks ook gaande is / was bij het FPS.
Ik zeg dus ook niet dat mensen niet moeten kiezen voor jonge hengsten, juist wel! Maar dat er misschien wel een deklimiet opgelegd zou moeten worden. Mocht de hengst tegen vallen, is de "schade" beperkt. Blijkt de hengst een topvererver, dan heeft hij nog vele jaren voor de boeg zonder deklimiet.
Waarom heeft het NWPCS overigens besloten om te werken met primeringen i.p.v. plaatsingen zoals in Engeland, weet iemand dit ?

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 21:55

Deklimiet is wel mooi en aardig maar wie bepaalt dan welke merries?
En dan het vererven op zich...als alles alleen of vooral van de hengst komt dan zou fokken wel heel simpel zijn....

wat betreft die premies....snap er ook geen bal van: 10 pony's en de eerste die een 2e premie krijgt heeft een 2a dacht dat ze dan gewoon verder zouden tellen...(bijv. 6e pony heeft een 2e premie dan is dat 2F)
Waarom de leden van de NWPCS daarvoor gekozen hebben? geen idee, mail ze eens zou ik zeggen Haha!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:12

Alane schreef:
Deklimiet is wel mooi en aardig maar wie bepaalt dan welke merries?
En dan het vererven op zich...als alles alleen of vooral van de hengst komt dan zou fokken wel heel simpel zijn....


Dat is waar, de merrie bepaalt even goed (of meer) de kwaliteit van het veulen. En zelfs een goede merrie x goede hengst geeft geen garantie op een goed veulen.
Wat dat betreft....tja, is het inderdaad een probleem wie bepaald welke merries er gedekt mogen worden...daar had ik nog niet aan gedacht!
Vind de afstammingskeuring altijd wel handig. Vooral het commentaar bij welke merries, de hengst het beste past (qua type). Als merriehouder kun je je keuze dan al wat makkelijker maken.
Die primeringen ...hoe wordt bijvoorbeeld bepaald welke pony een eerste premie en welke een tweede (of derde) moet krijgen ?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 23:39

Wat ik ook al zo raar vindt: een primering is tocht zoiets als een beloning. Dus een 3e premie zou dus een voldoende moeten betekenen. Anders GEEN primering, maar vlg. mij krijg je nog een 3e premie wanneer je met een jong olifantje in de ring komt *LOL*

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 23:43

is mischien wel een 1 voor de moeite die 3e premie...of voor het lef.

premies.... ik ga ervan uit dat de pony die het dichts bij het ideaalbeeld zoals de rasbeschrijving en de stamboeken de pony omschrijft de 1e premie krijgt... pony's die niet geheel voldoen een 2e premie.
Daarbij komt nog eens hoe zie ik en hoe zij jij de ideale welshpony? de perfecte pony bestaat niet. maar wat vind jij belangrijk en wat vind ik belangrijk. Wat klasseer ik hoog in of reken ik de pony zwaar aan.
Wat je er ook aan doet en hoe je het bekijkt het blijft altijd een mensenbeslissing en die is aanvechtbaar...
Ik denk dat het bij de hengsten, de jonge dan, het mischien zo moet zijn dat een stamboek ook veulens uitkiest (dmv bijv. loting) en de hengstenhouder een x-aantal en dat zo de fokwaarde van die hengst wordt bepaalt...

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-04 23:51

Dat laatste gebeurt ook voor de afstammelingenkeuring. Er worden nakomelingen "geprikt" door het stamboek. Vandaar ook dat ik de pony in mijn avatar heb kunnen kopen (en nog steeds heb) op de dag van de afstammelingenkeuring van haar vader. Die stond toen op de markt, en viel dus niet te prikken op dat moment Lachen want dat zou heel slecht uitgekomen zijn voor Fronbach Hello Campers. Er waren als driejarige al problemen met de maat van de hengst en deze merrie is nog 5 cm groter.

PJ
Berichten: 27
Geregistreerd: 26-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:05

Interessante discussie!

Maar het gaat mij nog meer om de fundamentele discussie; wil je je als fokker laten leiden door beoordelingen van afstammelingen door het NWPCS, premies, predikaten, goed- cq afkeuren van hengsten?

Zoeken fokkers zekerheid die ze wordt gegeven door waarde oordelen van juryleden of stamboek-bobo's ? Let wel: ik zeg niet dat daar iets mis mee is, maar ben benieuwd naar jullie mening.

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 11:09

Je kunt volgens principes fokken waarbij je het om het even laat of de hengst erkend is in NL of niet (uitgaande van de nederlandse fokkerij) of je als leek laten begeleiden door juryleden die dan een belangrijke keuze beperking hebben gemaakt, tel daar afstammelingen bij op keuringen en dan wordt de keuzemogelijkheid nog beperkter en gemakkelijker... of mensen er echt ontzettend veel waarde aan hechten? denk het wel anders hadden de leden allang besloten dat een hengstenkeuring en/of meriekeuring op deze manier uit de tijd is/overbodig.