Op wat voor leeftijd uit de opfok halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Op wat voor leeftijd uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 10:32

Op wat voor leeftijd halen jullie je jonge paarden uit de opfok?
In mei is mijn paard 2 jaar geworden. Is het dan verstandig hem daar nog een zomer te laten lopen of zou ik hem deze winter naar huis moeten halen?
En wat ga je dan doen met een beestje van 2,5 jaar oud?

Alle adviezen zijn welkom!

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 11:22

Toevallig zat ik er gister over te denken. Ik heb een veulen van maart(loopt nu nog bij de moeder) en ben eigenlijk van plan om die met 2,5 jaar uit de opfok te halen. Ze kan bij mij thuis ook iedere dag buiten lopen winterdag en dat heb ik dan liever dan de opfok.

Wsl komt die dus uit het land direct naar huis in het jaar dat ze twee is geworden. Dat is voor die van jou dus deze winter al.
Maar als je denkt dat hij nog niet helemaal 'af' is dan kun je hem natuurlijk ook nog een zomer en winter laten lopen, dan komt hij met ruim drie jaar naar huis, dat is ook vroeg zat

(ik moet wel zeggen dat ik haar dan in het voorjaar zadelmak maak, even doorrijd en dan weer bij iemand dag en nacht op het land doe voor de zomer. Ze staat dan als driejarige dus nog wel een maand of vier dag en nacht op het land. Daarna pak ik haar dan weer op)

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 11:58

wij hebben de hengsten tot 2 a 2,5 jaar op de opfok lopen, omdat deze iets steviger opgevoed moeten worden halen wij ze eerder naar huis. de merries lopen tot 2,5 zelfs 3 jaar in de opfok.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:15

Wij laten ze staan, of de hengsten moeten klaar gemaakt worden voor de hengstenkeuring. Anders komen ze met drie jaar op stal. Wij hebben een 'eigen' opfok van jonge paarden.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 12:54

Dus eigenlijk kan ik hem beter tot volgend zomer laten staan. Ik heb thuis niet veel ruimte waar hij naar buiten kan dus dan is het voor het paard beter als hij nog lekker een jaartje in het land loopt.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 12:56

ik zou hem tot ongeveer november laten staan. dan is je paardje 2.5 en kan je al langzaam aan beginnen met verkeersmak maken, poetsen, voetjes vragen en natuurlijk manieren leren.

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 13:18

Wij zitten nu ook een beetje te dubben wanneer we onze twentermerrie uit de opfok halen (ze is ook van mei 2002). In eerste instantie wilden we haar in januari 2005 naar huis halen, africhten, laten dekken en naar de keuring brengen en vervolgens op rust te zetten tot na een eventuele bevalling.

Maar ze zijn van haar familie nog wel eens wat laat rijp. We zijn pas wezen kijken en persoonlijk denk ik dat ze nog een paar cm te kort komt voor het uitgestippelde traject als we haar in januari ophalen Scheve mond . We denken er nu serieus over na om haar tot eind volgend zomerseizoen, dus november 2005, in de opfok te laten staan en dan pas naar huis te halen. Keuren, dekken en africhten kan dan altijd nog.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 16:02

Poetsen, vast staan en voetjes geven kende hij al voor hij naar de opfok ging. Ik hoop dat hij dat nog een beetje onthouden heeft.
Ik ga binnenkort maar eens kijken hoe hij eruit ziet en dan kan ik altijd nog beslissen hem te laten staan of op te halen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:16

ik ga voor de Gomir-methode. In het voorjaar dat hij 3 is, op stal halen en zadelmak maken, daarna nog tot eind september terug in de wei. OK dan!

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 19:34

Ik vind dat je dat per paard moet beoordelen, soms hebben ze zelfs 4 jaar "vrijheid" nodig.....
Normaler wijze ben ik er idd ook voor ze na het zadelmak maken nog even teug de wei op te gooien....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:05

Wij hebben Ustinov opgehaald toen hij 2,5 was en zijn eerst bezig geweest met een stukje opvoeding, zoals voetjes geven, normaal meelopen, vast staan, afspuiten, scheren, trailermak maken, wennen aan "enge dingen" zoals bijv. afdekzeilen enz...
In maart/april is hij beleerd en daarna gecastreerd.
Hierna heeft hij een tijdje rust gehad en nu rijd ik hem 3x per week een half uurtje.
Ondertussen heb ik een vreselijk makkelijk paard dat ik in m'n eentje met de trailer mee kan nemen naar les.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:06


Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 21:10

Mijn [naam verwijderd] komt op 2,5 jaar naar huis.
Wellicht als het had gekund, had ik hem nog een jaar langer laten lopen maar zo'n pas gecastreerde hengst in een merriegroep (fokster kreeg na [naam verwijderd] alleen maar merrieveulens), nou ja,d at gaat dus niet Knipoog

Zeker is wel dat [naam verwijderd] in de zomer van 2005 weer een goed aantal maanden weidegang zal kennen.

kwintie

Berichten: 51
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 14:54

Mijn merrie komt deze winter naar huis toe. Ze is dan 2,5 jaar oud.
De reden dat ik dat doe is omdat ik het idee heb dat ze zich niet echt happy is in de groep. En ook omdat ze groot is en wel wat extra's kan gebruiken, als ze met een groep staan is het toch een kwestie van de sterkste.
En ook een groot pluspunt vind ik is dat je ze alvast mooi in de hand hebt, dat scheelt toch wel veel als ze wil gaan inrijden.
Ik kan niet wachten tot het winterseizoen komt!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:07

Goh wat laat allemaal Verward Volgend jaar april wordt (hopelijk) mijn veulen geboren, maar die gaat maar een jaar in de opfok, en daarna mag hij/zij hier gezellig bij ons in de wei met onze paarden. Ik wil hem/haar geen 2.5/3 jaar missen. Dat 1e jaar in de opfok is om het kuddegevoel te krijgen, beetje opvoeden onderling etc. Voor het vrijheid/blijheid idee hoef ik het niet te doen, we hebben zelf een wei Lachen

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:08

Mijn merrie is dit voorjaar ook 2 geworden en ik haal haar volgend voorjaar naar stal, dus als ze 3 is.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 11:16

Die van mij komt ook naar huis als hij 2,5 is.. Zat eerst te denken nog een jaar in een hengstenwei, maar als hij zo door blijft groeien als hij nu doet kan hij volgend jaar wel gecastereerd worden en bij ons voor het huis in de groep!

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 12:47

Volgend jaar maart/april haal ik de dan 3 jarige merries naar huis.
Even een korte periode in handen (basisopvoeding als vastzetten, meelopen en eventueel een paar keer longeren) en daarna gaan er een paar met de hengst op het land.
Eerst dekken, misschien nog showen dat jaar en verder blijven ze dan tot aan het veulenen weer buiten.
Na het veulenen en afspenen kijken we dan wel weer verder. Eventueel wat beleren.
De 3 jarigen die niet bij de hengst gaan, worden verkocht.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:22

Ik twijfel nog. Eind volgende zomer wordt ze 2.5, maar ik vind het sneu om haar vanuit het land gelijk alleen op stal te zetten. Vind ik echt een plekje waar ze ook in de winter een paar uur naar buiten kan, dan wil ik het wel overwegen. Ik ben niet zo dol op de winteropfok namelijk.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-04 15:36

die van mij word in 2006 in mei 4 jaar oud,
ik wil hem tot de herfst van dat jaar in de begrazing laten
mijn poonie is een ijslander

bij gewone paarden en pony's zou ik er zelf voor kiezen om het dier echt tot zijn/haar derde jaar
dus ik zou hem nog een zomer laten staan