Lijnenteelt moederlijn.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 13:26

Theun schreef:
Lijnenteelt op de moederlijn is nog steeds een ondergewaardeerd kindje. Alle topics hier op Bokt geplaatst, lopen allemaal direct weer over naar de hengst die gebruikt moet worden. Dat dit fout is, ben ik dit jaar uit ervaring weer gewaar geworden. Namelijk een supermoederlijn(dus m.-mm-mmm-mmmm enz) is in de fokkerij onontbeerlijk, om van fokken geen gokken te maken. Ik werd dit jaar weer met de neus op de feiten gedrukt. We hadden een merrie, 3 maal Alg.kamp. in Duitsland, dus qua type, beweging enz. topklasse. Daar kwam nog bij dat ze uit een topmoederlijn kwam. Al met al een zeer goede fokmerrie op papier en keuring. Toch voldeden de produkten van deze merrie niet aan de verwachting, die je van zo'n dier mocht verwachten. Een van haar produkten, een hengstje kon ook niet aan onze verwachting voldoen, werd evenwel toch voor de fokkerij ingezet. Wat wij dus al vaker gedacht hadden kwam direct uit, allemaal en dat bij allerlei typen moeders, super veulens waar iedereen de mond van openviel, best rastype, veel fundament, super exterieur werd allemaal doorgegeven en allemaal uniform aan de moederlijn qua type. Hiermee wil ik toch de belangrijkheid van een goede moederlijn onderstrepen en staar je niet blind op een mooie hengst want dat valt meestal zwaar tegen.

Over welke lijn spreek je hier dan nu?
Want als het zo is, is dat natuurlijk heel interessant voor iedere fokker om in zijn fokkerij te gaan bestuderen. Versta me niet verkeerd, ik denk ook wel dat de moederlijnen ondergewaardeerd worden maar de echte fokkers kennen die wel, de overgrote meerderheid heeft al moeite met de hengsten te onthouden, laat staan de moederlijnen!


alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:45

Rhea schreef:
Mijn merrie is waarschijnlijk ook de "iets mindere" uit haar stam. Haar moeders brachten op rij zeer goede sportpaarden en ggk hengsten. Zelf is het een zeer correct paard met goede bewegingen en een goede techniek aan de sprong, echter geen uitblinker.

Dit in tegenstelling tot de veulens die ze fokt *LOL* OK dan!

En dat kan ik bevestigen!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 06:46

Superkip schreef:
Pas op, ik denk niet dat prestaties altijd samenhangen met vererving.
Een lelijke of minder goede merrie kan daarom nog altijd wel superveulens geven.

Ja maar dan wordt de gok groter. Andersom kan evengoed natuurlijk.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers