verloop inseminatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mausie

Berichten: 536
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Stekene (België)

verloop inseminatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 11:36

Mijn merrie Gomera werd op 24/06 voor de derde maal binnen één hengstigheid geïnsemineerd. Na de derde maal mocht ze terug naar huis komen.
Kan iemand mij vertellen waarom ze na de derde maal huiswaarts mocht en niet na de eerste of tweede maal?

Lijkt misschien beetje rare vraag maar het is de eerste maal dat ik mijn merrie laat dekken en ben dus niet helemaal op de hoogte Verward

Deze avond komt trouwens de dierenarts voor Gomera te scannen (ze had bovendien een dubbele eisprong gehad...). Ben erg zenuwachtig...

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:46

Als een merrie hengstig is/wordt ontwikkelt zich een eitje in de follikel. Beide eileiders hebben die mogelijkheid, waardoor er twee kunnen rijpen. Als de follikel rijp is, knapt deze open en het eitje gaat op reis door de baarmoeder en hoopt daar een zaadje aan te treffen. Het meest goede tijdstip voor dekken of insemineren is dan ook net voor, of net na de eisprong. Dat moment valt niet makkelijk te taxeren, tenzij je de merrie elke drie uur opvoelt. Vandaar dat men de merrie vaker insemineert. Bij gelijktijdige eisprongen loopt men de kans op en tweelingdracht. De DA knijpt er dan eentje van weg na een maand of zo.
Laatst bijgewerkt door Excuseme op 09-07-04 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Berichten: 18830
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 11:46

Mijn merrie heeft 2 jaar geleden ook op een hengstenstation gestaan en die hebben ze 2 X geïnsemineerd. de reden hiervoor was dat na de inseminatie het ei nog niet weg was en na de 2e wel.

Y_DG

Berichten: 4400
Geregistreerd: 19-06-03
Woonplaats: Beveren (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 12:37

mijn paard is in mei geinsemineerd..
ze werd 's woensdags opgevoeld..dan waren de folikels nog veeeeeeeeeel te klein om al te kunne insemineren...
De veearts zei dat hij zaterdag terugkwam en toen die zaterdag waren ze de juiste grootte..maar hij zei..voor het zekere ga ik het morgen doen..
We zijn zondags om het sperma gereden en dan heeft hij nog eens gevoeld en de folikels gingen ooooover de grootte die een folikel maximum kan hebben Haha! hihi
Hij heeft haar den geinsemineerd en de dag nadien is hij teruggekomen om te zien of het eitje gesprongen was..
En het eitje was gesprongen...
19 mei is hij nog eens teruggekomen en dan was alles nog in orde en 24 juni is hij ook nog is teruggekomen en dan was alles ook in orde.. Heb zelfs de navelstreng gezien enzo Haha! kei lief hihi

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 14:32

Mausie schreef:
Mijn merrie Gomera werd op 24/06 voor de derde maal binnen één hengstigheid geïnsemineerd. Na de derde maal mocht ze terug naar huis komen.
Kan iemand mij vertellen waarom ze na de derde maal huiswaarts mocht en niet na de eerste of tweede maal?

Lijkt misschien beetje rare vraag maar het is de eerste maal dat ik mijn merrie laat dekken en ben dus niet helemaal op de hoogte Verward

Deze avond komt trouwens de dierenarts voor Gomera te scannen (ze had bovendien een dubbele eisprong gehad...). Ben erg zenuwachtig...

Eigenlijk wijst dit op een onbekwaamheid van diegene die de merrie opvolgt. Je zou moeten streven naar het exacte moment om te insemineren en natuurlijk kan je je een keer vergissen maar geen 2 keer in 1 hengstigheid. Door te dikwijls te insemineren maak je de baarmoeder vuil en zal het sperma meer moeite moeten doen om er doorheen te raken, als het er al doorheen komt. Het kan bij een moeilijke merrie wel eens voorkomen maar dan moet de DA zijn verantwoordelijkheid opnemen en een keer meer komen kijken. Er zijn er hier op bokt.nl trouwens meer die dit jaar minder goede ervaringen hebben met de genecologische talenten van hun DA.
Goed is het in geen geval!

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 15:51

Citaat:
Er zijn er hier op bokt.nl trouwens meer die dit jaar minder goede ervaringen hebben met de genecologische talenten van hun DA.


Verdrietig Dat kun je wel zeggen ja

harryvdz
Berichten: 195
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:00

Blijft wel natuur he...
Mikken op de exacte eisprong brengt ook dierenartsenkosten met zich mee, die de mensen ook niet altijd als top ervaren.
Bij de ene merrie is het ei in no time vertrokken en soms staat het even stil in ontwikkeling en kan het nodig zijn dat er een of twee keer overgeïnsemineerd wordt.

Mischien wordt er wel iets te snel met de vingertjes gewezen als een merrie gust blijft. Verward

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 16:11

ik zie net het antwoord van Fokker79. Was me net voor.

Het is niet altijd even gemakkelijk een eisprong te volgen, zeker niet als er 2 eitjes zijn.
Er zijn merries die hun eitjes "wegschieten"en je hebt ook merries die maar blijven broeden.

Knipoog

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:37

Fokker79 schreef:
Blijft wel natuur he...
Mikken op de exacte eisprong brengt ook dierenartsenkosten met zich mee, die de mensen ook niet altijd als top ervaren.
Bij de ene merrie is het ei in no time vertrokken en soms staat het even stil in ontwikkeling en kan het nodig zijn dat er een of twee keer overgeïnsemineerd wordt.

Mischien wordt er wel iets te snel met de vingertjes gewezen als een merrie gust blijft. Verward

En te dikwijls insemineren brengt dan minder DA kosten mee?
Of wat wil je nu zeggen?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:40

Suzan1 schreef:
ik zie net het antwoord van Fokker79. Was me net voor.

Het is niet altijd even gemakkelijk een eisprong te volgen, zeker niet als er 2 eitjes zijn.
Er zijn merries die hun eitjes "wegschieten"en je hebt ook merries die maar blijven broeden.

Knipoog


Het wordt weer weekend voor velen. Haha!

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:41

Suzan1 schreef:
ik zie net het antwoord van Fokker79. Was me net voor.

Het is niet altijd even gemakkelijk een eisprong te volgen, zeker niet als er 2 eitjes zijn.
Er zijn merries die hun eitjes "wegschieten"en je hebt ook merries die maar blijven broeden.

Knipoog

En weer een reden meer om je merrie goed op te volgen! Bij onze merries weet ik zelf al bijna wanneer het tijd is, maar als er een nieuwe bijkomt of een merrie van klanten, dan wordt die desnoods elke dag gecontroleerd. Daarom is het ook belangrijk van met je DA een vaste prijs/seizoen af te spreken. Dan is het immers in hun eigen belang dat ze snel drachtig zijn.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 17:44

alabastro schreef:
En weer een reden meer om je merrie goed op te volgen! Bij onze merries weet ik zelf al bijna wanneer het tijd is, maar als er een nieuwe bijkomt of een merrie van klanten, dan wordt die desnoods elke dag gecontroleerd. Daarom is het ook belangrijk van met je DA een vaste prijs/seizoen af te spreken. Dan is het immers in hun eigen belang dat ze snel drachtig zijn.


Als je dit in de Volkskrant plaats win je de PC Hoofprijs. Haha!

Mausie

Berichten: 536
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Stekene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 18:31

Joehoe!!!

Wat het ook zijn mag, mijn merrie is net gescand (ze is vijftien dagen ver) en ze is drachtig. Van het tweede eitje is niets meer te bespeuren! Zenuwachtig afwachten tot de volgende scan dus.

Rhea
Berichten: 3489
Geregistreerd: 10-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 22:03

ik vind 15 dagen erg vroeg, de vrucht is zich dan nog in aan het nestelen...

Mausie

Berichten: 536
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Stekene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-04 22:22

De reden waarom ze reeds op de vijftiende dag gescand werd is omdat ze een dubbele eisprong gehad heeft. Wanneer vroeg genoeg gescand wordt is de kans op geslaagd weghalen van een van de twee vruchtjes groter. As maandag (achtien dagen ver) wordt ze opnieuw gescand.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-04 23:01

Citaat:
Daarom is het ook belangrijk van met je DA een vaste prijs/seizoen af te spreken. Dan is het immers in hun eigen belang dat ze snel drachtig zijn.


lekker off topic maar toch interessant.
Eigenlijk kan ik me niet anders voorstellen dat elke DA ontzettend zijn best doet met merrie begeleiding. Echter zijn er wel ondeskundige DA's.

afgezien van het feit dat de DA kosten behoorlijk oplopen als het niet 1,2,3 lukt, maar de kosten van het verzenden van de sperma is nog hoger.

En ja, een tweelingscan is op 15 of 16 dagen, en de tweede scan hoort tussen 28 en 32 dagen daarna. Ik snap die 18 dagen niet Maussie, of was het niet duidelijk te zien? Verward

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 00:13

Er zijn vrij veel dierenartsen die maar een beperkt aantal merries begeleiden en daarom niet over veel ervaringsdeskundigheid beschikken. Dan krijg je dus van die 'wetenschappelijk verantwoorde' scans, waarbij eitjes worden gemeten, uren worden geteld, enz. enz.
Wij mogen ons gelukkig prijzen met een dierenarts die ook hengstenhouder is en dus veel merries ziet. Een man van weinig woorden............ ("Morgen insemineren" of "Kom donderdag maar terug, je bent te vroeg") maar meestal zijn onze merries met 1 keer insemineren drachtig.

finley

Berichten: 448
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-04 09:57

onze merrie is enkele malen gescand, vorige week zondag was het follikel 4.3cm en maandagavond is ze dan geïnsemineerd, dinsdag was ze af en dus was woensdag een tweede maal insemineren niet nodig! hopelijk is het direct raak!

Mausie

Berichten: 536
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Stekene (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-04 10:51

Ze moet maandag opnieuw gescand worden omdat ze enkele kleine cysten in haar baarmoeder heeft, eentje had ongeveer dezelfde grootte als het vruchtje maar was zeer onregelmatig van vorm. Om absoluut uitsluitsel te krijgen over een mogelijke tweelingdracht dus.