Donderdag 8 juli KWPN keuring, iemand tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Donderdag 8 juli KWPN keuring, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 12:25

Aanstaande donderdag is het zover, dan gaat onze kroonjuweel ruin naar de keuring. Opzich kan je met een ruin niet zoveel op zo'n keuring, maar we vinden het ook gewoon leuk om te doen en hopen op een goed uistslagformulier voor eventuele verkoop in de toekomst.

We gaan hem zelf voorbrengen. Gelukkig heeft de KWPN hele duidelijke uitleg op haar site en in de strengen. Dus hoe en wat dat weten we.

Maar ik vroeg me af, naar welke punten kijken ze van een paard en hoe kan je dat doormiddel van poetsen/ opstellen/ enz beter tot uitdrukking laten komen?

Iemand nog praktische tips?

We moeten als eerst dus dat betekend om 7 uur sochtends daar zijn Ach gut


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 13:11

Dank je! Ik koop gelijk wat babyoli Lachen

Dit is hij:

Afbeelding

Hoe zou je de knotjes doen?


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 14:24

Meer lengte? Hij heeft al een best lange hals als je hem in het echt ziet... Ik heb nu ongeveer 9 knotjes (op die foto), is dat niet zo mooi? Toch liever meer?

Roosjes kan ik niet zo goed maken.... dus dat probeer ik dan ook maar liever niet om rampen te voorkomen Tong uitsteken

Zijn staart is vreselijk dun helaas, ik kan er inderdaad nog een stuk afknippen, maar niet al te veel want dan houdt hij niets over.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 14:37

Pipo schreef:
Op de keuring hoort het gewoon om kleine knotjes te maken, dat ziet er ook stukken beter uit. Benen opscheren, oren uitscheren, baard en oogharen eraf, bij het kopstuk het haar eraf, staart opscheren aan de bovenkant.
Mooi hoofdstel of voorbrenghoofdstel in, en op het laatste moment zijn neus en ogen met babyolie insmeren, hoeven in de vet, en het lijf met een schapevacht napoetsen.


Baardharen er ook af? Die voelsprieten? Zijn oogharen wil ik er nog wel afhalen, en zijn oren wel bijknippen maar moet je die helemaal leegscheren dan? Krijgt hij dan niet eerder oorontstekingen enzo? (of ben ik nou heel blond)

Staart opscheren vind ik ook zonde, hij heeft al bijna niets....

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 14:55

Goed dat jullie het zeggen! Ik was dus gewoon met die 9 knotjes gegaan he! haha Hoeveel dan? 21 of 23!!!! Dat is meer dan het dubbele, dat wordt flink aanknopen, dan mag ik wel een nieuw zakje elastiekjes kopen.

Oren uitscheren zal nog een ramp worden, daar begin ik morgen dan maar aan... En die arme baardharen zal ik voor deze keer dan ook maar verwijderen, die groeien wel weer aan. Zijn staart opscheren daar moet ik nog overnadenken, ik zie het niet zitten om een miezerig sprietje over te houden *LOL*

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 14:57

Tot hoe hoog moet je die benen opscheren dan? Hij heeft 4 zwarte benen, heeft dat nu om die op te scheren?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 20:50

Dit paard wordt altijd zo dof van het wassen.... Dus dat doe ik liever morgen en dan woensdag alleen met water. We hebben speciale paardenshampoo maar ik vind het niet echt denderend om te gebruiken.

Hoeveel glansspray gebruik jij astrid? Zo mooi glimt die van jouw!!

En die voorpluk zo mooi vlechten, hoe doe je dat? Ik heb nog nooit een staart gevlochten en maak in de voorpluk altijd een knotje zonder zo mooi van boven te beginnen. Geen idee hoe je dat doet. Helaas ben ik de enige die op onze paarden (prive stal) rijd en heb ik geen hulp in het vlechten... Knotjes lukken wel goed hoor Knipoog.

De staart is echt een ramp, ik ben er nog steeds niet overuit wat ik ermee moet doen. Het is echt maar een iel ding en als ik de zijkanten scheet, tot hoever moet je die dan scheren?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 21:01

astridh schreef:
De voorpluk vlechten: neem van het midden een strengetje wat als het waren bovenop ligt. Doe hier bovenaan een elastiekje omheen, dit fungeert als middenpunt (vergelijkbaar met de staart). Dan pak je van de zijkant rechts een plukje en trek dat over het middenplukje heen, dan andere zijkant een pluk over de middenvlecht heen en vlecht zo door. Je kan op deze manier met kleine plukjes manen een vlechtje maken waardoor je dus tussen de oren begint in plaats van zo'n knotjewat eronder aan bungelt.


Dus je pakt een plukje dat van boven naar beneden loopt en daar maak je bovenaan een elastiekje vast. Blijft dit elastiekje gewoon zitten?
En pak je alleen links en rechts steeds haren erbij en blijf je dat middenstukje gewoon alleen gebruiken of pak je daar ook steeds weer haren bij? Dit wordt niks

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-04 21:01

astridh schreef:
Van de staart zou ik alleen een klein stukje aan de bovenkant scheren omdat het paard al zo weinig staart heeft, niet verder dan 10 cm. Dan de bovenzijde insmeren met wat haargel en er een bandage omheen doen. Verder goed uitpluizen en eventueel wat haarlak erin zodat het een klein beetje uitwaaiert.


Dus een klein stukje is ook wel mooi om te zien? Wat eraf is kan namelijk niet meer eraan

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 09:23

Ja ik denk toch ook dat ik zijn staart ga scheren, maar vind het eeuwig zonde als er niets overblijft.... Waar kan ik nephaar kopen?

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 09:29

haha o wat vreselijk, moet ik naar een slachthuis. Hopenlijk geven ze me niet per ongeluk de staart met wortel mee.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 09:36

Ja das waar ook. Ik dacht er trouwens net aan dat het me niet eens zou lukken om dat ding erin te vlechten. En wat maakt het eigenlijk uit, het is maar een ruin en het is voor het grootste deel maar een deelname omdat we het leuk vinden. Het is geen merrie die preferent wil worden Knipoog

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 09:57

Nee, ik ga hem wel proberen te scheren... Ene klein stukje dan maar en de rest doe ik gewoon snachts een bandage in zodat de haren plat zijn.

We zijn ook de enige met een ruin op die keuring Haha!. Maar we vinden het gewoon leuk om mee te maken en het scoreformulier kan altijd handig zijn als we hem willen gaan verkopen en we zijn gewoon benieuwd hoe hij het doet Lachen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 09:58

We zijn ook bij de KWPN oefenavond geweest met hem... en we hebben al geoefend met opstellen en voorbrengen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 10:03

Sjuimpje schreef:
Een staartbandage nooit langer dan een uurtje in laten zitten...
Doe je dat wel is de kans groot dat je je geen zorgen meer hoeft te maken over weinig haar op zijn staart.


haha je hebt gelijk, ik dacht ik doe hem gewoon extra los zodat ik de volgende dag geen zwart stompje op de grond aantref Knipoog Maar dan doe ik het wel alleen in de trailer om op weg naar de keuring.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-07-04 16:53

Nou, ik ben aan de slag geweest hoor. De staart is een klein stukje opgeschoren, morgen knip ik nog een klein stukje van zijn staart af.

Zijn kroonraden en vetlokken zijn opgeschoren, maar er viel weinig te scheren, hij had daar al bijna niets.

Zijn baardharen, voelsprieten en oogharen zijn eraf.

De oren waren een ramp. Ik kon met veel moeite de lange plukken eruit knippen maar met het scheerapparaat in de buurt komen lukt echt niet. Het heeft me een halster gekost die die kapot heeft getrokken. Ik laat de oren dus maar gewoon behaard van binnen, dan kijken ze daar maar over heen.

Ik heb hem helemaal gewassen met shampoo en morgen was ik hem nog eens met alleen water.

Dan donderdagochtend de vlechtjes maken. Om 5 uur sochtends Scheve mond Ik maak de verdeling morgen alvast zodat ik dat in ieder geval niet meer hoef te doen.

De babyoli staat op het boodschappenlijstje.

Dus als het goed is zijn we nu helemaal voorbereid Lachen

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-07-04 16:20

Hij is er bijna klaar voor. Ik heb vandaag met veel pijn en moeite zijn oren met een schaartje zoveel mogelijk leeg geknipt, het staat inderdaad veel netter. Het heeft me wel weer een halster gekost...

Vanavond vlechten en hopen dat hij er netjes mee omgaat vanacht, dan hoef ik morgenochtend niet zo vroeg mijn bed uit.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 14:35

Het resultaat mag er wezen!

Exterieur: 64

Stap: 70
Draf: 65
Galop: 72
Beweging gemiddeld: 69

Vrijspringen: 65

We zijn er heel tevreden mee!!! En we zaten maar 7 puntjes van het ster predicaat af Knipoog

Zie: [HAW] Kroonjuweel x Obrecht ruin op de KWPN keuring! voor foto's!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-04 16:44

DeesDeBest schreef:
Hé leuk. Er zit Obrecht achter. Heb je misschien een foto van de moeder? of is ie niet zelf gefokt Lachen


Nee helaas! Geen foto van zijn moeder. We hebben hem gekocht als 3 jarige en eigenlijk nooit gevraagd waar hun hem vandaan hadden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, K_nolan en 122 bezoekers