Als de merrie uitgerekend is...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Als de merrie uitgerekend is...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-02 08:54

Wat doen jullie dan?
Gaan jullie er 's nachts om de paar uur uit om bij de merrie te kijken? Gebruiken jullie een birth alarm of een ander waarschuwingssysteem? Camera's in de stal?

Zelf heb ik al heel wat keren weken nachtrust gemist door om de 2 uur bij de merrie's te gaan kijken. Erg vermoeiend en omdat dit jaar bijna het hele seizoen er wel een merrie op veulenen staat (ik had ze liever allemaal in 1 maand gehad...) ben ik nu bezig met een infarood camera. Dus geen verlichting aan in de stal 's nachts. Wel moet ik de camera in de gaten houden en weet dus niet of het echt scheelt in de nachtrust. Nou ja, ik zet de monitor naast m'n bed en kan dus onder mijn warme dekentje blijven liggen. Ook slaap ik boven de veulenbox, maar als ik slaap kan er een bom afgaan zonder dat ik wakker word...

Ook wil ik eindelijk een birth alarm aanschaffen. Een paar vrienden van mij hebben er goede ervaringen mee, anderen zeggen dat ze meerdere keren vals alarm geven. Maar het lijkt me wel een fijn idee als ik de merrie's op de wei heb lopen. Eventueel kan ik ze zelfs buiten laten veulenen dan. Auto bij het weiland voor de verlichting ofzo?

Wat zijn jullie ervaringen?

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 09:17

Wij hebben camera's in de stal. De monitor verhuist mee naar de slaapkamer. En ach ja ook dan lopen ze er nog wel eens bij *LOL*

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 09:25

We hebben in Lierop ook een Camera. Werd wat te zwaar voor mijn vader om continue midden in de nacht naar buiten te gaan

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 11:06

Birthalarm helpt alleen als je merrie niet vaak gaat liggen en ook niet liggend gaat slapen. Anders krijg je inderdaad heel vaak vals alarm.
Een sensor in de vagina in laten naaien is ook niet 100% veilig, De kans bestaat namelijk dat dat irritatie geeft en met schuren krijgt de merrie zo'n ding er heel makkelijk uit.
Het enige echt betrouwbare middel is inderdaad er 's nachts regelmatig uitgaan om te gaan kijken, of naast de box te gaan slapen.
Bij ons op stal komen er dit jaar 10 veulens, verspreid van half Februari (nog geen tekenen van een aanstaande bevalling) tot ergens laat in Juni. Voor het eerst zijn er daarom twee camera's op twee bevallingsboxen geplaatst. Vanuit het bed kunnen de camera'in de gaten gehouden worden.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 15:16

bij de friezen kijken ze om de 2 uur en op de andere stal hebben ze een camera en een (weet neit of het een birth alarm is) zo'n soort longeersingel als ze gaat liggen gaat het alarm af, zal wel een birth alarm zijn, heb daar geen verstand van Haha!

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 17:20

Hoi

Zo'n birth alarm kan je ook huren, zo weet je meteen of je er iets aan hebt zonder al te veel kosten te moeten maken. Op de paardenmelkerij hier in de buurt wordt het birth alarm veel gebruikt en daar werkt het goed.
Bij mijn merrie kwam het veulen de nacht nadat ze haar melk liet lopen (heb dus maar 1 nacht moeten waken).
In Amerika gebruikt men volgende methode. Vanaf een maand voor de geboorte doe je elke dag een test van de melk. Je koopt een flesje of strips om de hoeveelheid kalk in water te testen. Wordt oa verkocht voor aquariums. Je moet dan een bepaalde hoeveelheid melk (niet veel hoor) in een buisje doen. Daar moet je dan (in het geval van de druppeltjes) druppeltjes bijdoen. De melk kleurt eerst groen. Als ze na x-aantal druppeltjes rood kleurt, weet je hoeveel kalk er in de melk zit. Stijgt dit plots boven een bepaald getal dan komt je veulen (ik dacht) binnen de 48 uur. Bij mijn merrie klopte dit keurig. Je moet een maand op voorhand beginnen testen om zo'n beetje zicht te krijgen op de melk van jouw merrie.
De exacte getallen weet ik niet meer maar Zannekin die ook op dit forum rondloopt weet dat wel.

doei

Anja

chicero
Berichten: 13
Geregistreerd: 13-02-02

camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 17:51

mijn merrie moet in juni bevallen en bij haar hangen we een camera op want dan hoef ik daar alleen naar te kijken en niet steeds heen en weer lopen want daar worden sommige onrustig van als ze gestooord worden en zon typje is mijn merrie

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 00:08

Tijdens de laatste 3 weken had ik een 'oudewetse' babyfoon in de stal hangen......absoluut verontrustend!! Ging madame lekker slapen, zette ze het toch op een gekreun!!! Ik er weer uit...natuurlijk niets aan de hand Pling . Ik ben er nu achter dat mijn merrie een paar uur voor de weeen pas wax krijgt en eigenlijk direct bij de eerste wee haar melk laat lopen. Dan is het veulen er ook zo! Goed onthouden voor volgend jaar, dan krijgt ze hopelijk weer een veulen, dit jaar slaan we over!

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 00:27

Birth Alarm bevalt ons prima! Al jaren. Geeft wel af en toe vals alarm, maar das veel minder vermoeiend dan om het uur gaan kijken Lachen.
Sinds we birth alarm hebben is geen veulen meer geboren zonder dat we erbij waren!
Voor merries die vaak plat liggend slapen zit er een speciale stand op de birth alarm. Zo'n merrie hadden wij ook op stal. Werkt echt prima!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 00:45

Teigetje schreef:
.....
In Amerika gebruikt men volgende methode. Vanaf een maand voor de geboorte doe je elke dag een test van de melk.
.....
doei

Anja


??????????? Melk een maand voor de geboorte ??? Welke melk ?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-02 08:19

Van 1 merrie weet ik aardig hoe alles bij haar verloopt. Zo'n 3 weken van tevoren begint ze met kegelen. Zodra ze een dag of 4 echt veel melk laat lopen schiet het een beetje op. En dit is dan ook de datum die uitgerekend is. Rond 23.00 uur voeren, 23.45 uur hooi op en 0.00 uur ligt er dan een veulentje achter...

De andere 2 heb ik geen idee hoe ze het gaan doen. Van 1 merrie is het haar 1e veulen en de andere heeft bij mij nog geen veulen gehad maar dit wordt haar 3e of 4e veulen.

Een vriend van mij probeert nu een infrarood camera te regelen en ik ga begin volgende maand (als m'n salaris erbij is Knipoog ) maar eens richting Divoza voor een birth alarm.

Dan zou de kans toch groot moeten zijn om bij de bevalling aanwezig te zijn...

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 12:32

lageveld"]
[quote="Teigetje schreef:
.....
In Amerika gebruikt men volgende methode. Vanaf een maand voor de geboorte doe je elke dag een test van de melk.
.....
doei

Anja


??????????? Melk een maand voor de geboorte ??? Welke melk ?
[/quote]

Vanaf een maand voor de geboorte of misschien iets korter (is ook alweer een jaar geleden he) kan je vocht uit de uier halen. Dat is dan natuurlijk nog geen melk maar een soort van doorschijnend geelachtig vocht. Het is juist door dat te testen dat je weet wanneer het melk wordt en wanneer het veulen eraan komt. Ook proeven wordt weleens gedaan, ik geloof dat dat eerste vocht (zo zal ik het maar noemen zeker) eerder zout smaakt. Wanneer het vocht/de melk zoet smaakt en plakkerig wordt, komt je veulen eraan. Bij mijn merrie plakte het vocht/de melk zo erg dat ik na de testjes serieus m'n handen moest wassen. Het vocht "onttrekken" aan de uier kan geen kwaad, het gaat immers maar om een hoeveelheid als bvb in een koffielepeltje kan.

Suzanne F.

Berichten: 49206
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-02 20:00

Nou, eigenlijk zou ik er wel heel graag bij willen zijn maar ik zou ook erg opgelucht zijn als ik s'morgens kwam voeren en het hobbelde er zo naast! Lovers
Als hij lekker staat te lebberen en hij heeft zijn eerste poepje gedaan.

Maar erbij zijn lijkt me ook wel heel leuk. Ik hang wel een camera neer maar ja, 's nachts heb je je ogen dicht he? Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 02:10

Er hebben hier toch al aardig wat veulentjes het eerste daglicht gezien en kegelen vormt voor mij meestal een goede indicatie. Samen met de verdere toestand van de merrie's natuurlijk.

Misschien is het verhaal van die zoete melk in beginsel wel hetzelfde als het kegelen, dat van nature zelf komt. Wie weet is het zelfs nauwkeuriger oftewel is er wat meer informatie uit te halen. Ik had er in elk geval nog nooit van gehoord. Ik zal het eens in de gaten houden. Momenteel heb ik drie merries drachtig.

Zo zie je maar weer, er valt altijd iets te leren.

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 10:25

Mijn vader en ik wisselen het af. Om de 1-2 uur ik-vader-ik-vader enz.

Balte

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-02 10:46

lageveld schreef:
Er hebben hier toch al aardig wat veulentjes het eerste daglicht gezien en kegelen vormt voor mij meestal een goede indicatie. Samen met de verdere toestand van de merrie's natuurlijk.

Misschien is het verhaal van die zoete melk in beginsel wel hetzelfde als het kegelen, dat van nature zelf komt. Wie weet is het zelfs nauwkeuriger oftewel is er wat meer informatie uit te halen. Ik had er in elk geval nog nooit van gehoord. Ik zal het eens in de gaten houden. Momenteel heb ik drie merries drachtig.

Zo zie je maar weer, er valt altijd iets te leren.


Hoi Lageveld

Ik ook nog niet hoor. Maar, een goede vriendin van me die ook DA is, zit vaak op een Amerikaans forum en daar had zij oa die informatie vandaan. Aangezien haar merrie vorig jaar iets later uitgerekend was dan de mijne, mocht de mijne als "proefkonijn" dienen. We waren echter iets te laat beginnen testen en we kregen "de melk" niet van kleur veranderd, haha. We zijn toen nog gaan testen bij de melkpony's en bij een andere pony die prompt na onze test haar veulen kreeg. De resultaten van mijn merrie waren zo hoog (qua kalk in de melk) dat die vriendin zelfs nog een staal heeft binnengedaan in een labo. Maar, het klopte perfect want onze eerste test deden we op maandagavond en zo'n twee dagen later was het veulen er! (5 dagen voor de uitgerekende datum). De merrie liet de namiddag voor de geboorte haar melk lopen dus dat was ook een goeie indicatie. Aan kegelen had ik niet zo veel , ze had een maand van te voren al kleine kristalletjes aan haar uier hangen.

groetjes