Ladalco x Joost x Abgar x Rigoletto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Ladalco x Joost x Abgar x Rigoletto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-02 22:57

kan iemand me wat zeggen over deze afstamming? (spring KWPN)

het gaat me dan om de fokwaarde ben zelf meer thuis in dressuurafdeling dit klinkt allemaal wel bekend maar weet er weinig van af verder,of misschien weet iemand sites voor info?
dus als iemand me kan helpen heel graag!

[Edit] titel iets aangepast [/edit]

Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-02 23:46


Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 10:26

ik kende een paard die deze afstamming had, een grote bruine ruin. Heel log en flegmatiek paard.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 10:43

ik zie heel vaak paarden met Ladalco x Joost afstamming. IS overigens superafstamming maar ik vind het wel typisch dat deze combinatie zo vaak gebruikt is. Ik ken een zwartbruine merrie van 12 met exact dezelfde afstamming.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 10:58

De Joost x Abgar x Rigolette combi komt van stal roelofs. Ze hebben/hadden een theorie voor deze combi en die heeft weleens in In de Strengen gestaan. En er zullen er vast ook wel een paar verkocht zijn waar andere mensen weer mee fokken maar het begin van deze combi komt denk ik hoofdzakelijk bij stal roelofsen vandaan.

Stal Roelofs
De bewezen prestatieverervers Joost en Abgar XX staan garant voor een enorme dosis behendigheid en snelheid. Voeg daarbij de kracht en het doorzettingsvermogen van gerenommeerde Groninger stammen en het resultaat is een generatie springpaarden van topkwaliteit die bovendien ook nog eens beschikken over uitstekende fokeigenschappen.
Stal Roelofs heeft verschillende goedgekeurde hengsten ter dekking staan die op basis van hun bloedopbouw nakomelingen voortbrengen die bij uitstek geschikt zijn voor de springsport op hoog niveau. Wilt u de hengsten in actie zien, dan bent u van harte welkom in de trainingsstal. Voor een afspraak, concoursdata, dekgeldtarieven en leveringscondities* kunt u bellen met Arnold Kootstra tel. (0546) 671 741 of 06 - 534 697 32 of een e-mail bericht sturen.


http://www.stalroelofs.nl/


Ook dit jaar is het op stal weer goed verlopen. De Roelofs paarden hebben ook dit jaar weer van zich doen spreken. Het begon in februari op de hengstenkeuring in s`Herthogenbosch, daar werd de zeer goed springende zoon van Cash uit een Rebel I Z dochter samen met de uit de zogenaamde Roelofs formule (dwz twee keer Joost en twee keer Abgar in de pedigree) een zoon van Mermus R uit een dochter van Joost x Abgar aangewezen voor het centraal verrichtingsonderzoek te Ermelo. Beide hengsten zijn intussen goedgekeurd voor de fokkerij waarvan de Mermus R zoon ( Rubert R ) is gekeurd bij Zangersheide en de Cash zoon ( Rash R ) bij het KWPN. Deze hengsten zijn net als alle andere bij ons ter dekking staande hengsten zelf gefokt en dit brengt het aantal op zeven.

Ook de oudere hengsten hebben dit jaar ook weer goed gepresteerd op de concoursen in de regio en ook landelijk. De Burggraafzoon Mermus R won dit jaar een onderdeel van de fel begeerde Twente Cup en werd tweede in het Z(waar) springen in Lonneker.

Namelus R de zesjarige Concorde zoon uit een Joost x Abgar moeder was o.a. vierde bij de Young Stallions te Zwolle en reserve kampioen op de hengstencompetitie in Den Bosch. Ook werd deze zeer aansprekende zwartbruine tweede in het Open Twents kampioenschap te Geesteren in de klasse Z. En was o.a. winnaar in de hengstencompetitie in Hengelo en Weert.

Ook Odermus R was nadrukkelijk aanwezig en heeft ook weer zeer veel aandacht naar zich toe getrokken. Hij heeft dit najaar veulens getoond en dit met een zeer positief rapport beëindigt. De kinderen hadden dan ook allemaal veel uitstraling en zeer veel beweging met oprichting.
Tevens heeft Odermus R heeft dit jaar weer zeer goede parcoursen laten zien en was dan ook vele malen hoog geplaatst o.a. derde in de eindstand s`Herthogenbosch bij het hengstenspringen en derde in Denekamp bij het Nederland / Duitsland hengstenspringen. Deze veelbelovende schimmel wordt dan ook rustig opgeleid voor de sport.

Dan de op dit moment meest ver gevorderde hengst Velusinus R heeft weer een succesvol jaar achter de rug. Hij heeft voor zijn leeftijd ( zeven jaar ) al zeer veel gewonnen in de voor hem toegestane wedstrijden. Velusinus R de zoon van Voltaire uit een Joost x Abgar dochter was o.a. 1e Grote prijs van Wierden
5e Finale 1.35 m Hengelo
2e Finale Zwolle Coming Stallion
1e Euregio Trophy Geesteren
1e ZZ Lonneker
2e Nederlandse Kampioenschappen voor zeven jarige paarden te Ermelo
5e Wereld Kampioenschappen jonge paarden te Lanaken.

Ook bij de fokkerij van springpaarden komen de Roelofs paarden steeds meer en vaker in beeld en hebben we met onze Roelofs fokformule zeer veel succes. Het komende jaar verwachten we dan ook ± 38 veulens allen uit best verervende moeders komende uit de beste stammen van Nederland en Duitsland. In 2002 worden er ± 50 merries gedekt en dit is tevens het maximaal aantal te dekken merries om niet meer te groeien. Ook de kwaliteit van deze fokmerries gaat met grote sprongen vooruit en er is voor de toekomst dan ook zeer veel kwaliteit voor handen.
Voor stal Roelofs telt dan ook de bekende tekst die elk jaar weer op de hengstenfolder staat:


SELEKTEREN DOET PRESTEREN

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 13:32

Ladalco is volgens mij de vader van Flemmingh, verder wel bekend.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 13:46

Lielle schreef:
Ladalco is volgens mij de vader van Flemmingh, verder wel bekend.


Nee, de naam lijkt er wel op, maar da's Lacapo (v. Landgraf I) Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 13:53

Hm, beetje blond. En Pablo is nog wel een zoon van Flemmingh Bloos Bloos

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 17:13

Ik heb ook een paard met joost X Abgar erin. Lethal is nl. van Germus R (joost X Abgar).
Moet zeggen dat Lethal echt een super beest is om mee te werken. Hij is nog hengst (is nu 9 jaar) en hij is voor mij goed te hanteren. Hij weet wel dat ie hengst is..
Echt een showmonster, vindt aandacht heerlijk.
En ik vind hem qua bouw iig niet log en lomp..hij is 1.66m en rank en alsnk gebouwd, wel met een dikke nek, maar dat komt door die twee ballen die eronder hangen..hihi

Syllie

Berichten: 562
Geregistreerd: 12-02-02
Woonplaats: Brouwershaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 12:44


Ik heb een merrie die Calando I x Ladalco x Joost als afstamming heeft. Is echt een super beest hoor, we gebruiken haar om mee te fokken en ze is een hele goede moeder. Haar laatste veulen is een Hors La Loi II en is best groot voor haar leeftijd. Ze is geboren in april. Als je reageert wil ik wel een foto voor je opzoeken?! Van de merrie en het veulen, is een mooi stel hoor. Ze zijn inmiddels alweer een tijdje uit elkaar en Nicky (het veulen) staat nu bij ons andere veulen. Ik hoor het wel (of niet).

Doegies
Party!!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 17:06

paard van van der vleuten: loopt 140m

VINK IDALCO - kwpn
Gelding\dBr.\1990\Ladalco x Joost\ Eric VAN DER VLEUTEN (NED)

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 17:57

a
Laatst bijgewerkt door janna op 03-05-22 08:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-02 18:21

Ik kende er ook eentje IKE heet ie, dat is een hele grote bruine ruin die super kan springen.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-02 18:49

bedankt voor alle info helaas was de merrie al heel snel verkocht.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 11:40

Verbaasd me niets! Superafstamming....
Joost, Abgar, Rigoletto...alle drie Stempelhengsten van het kwpn.... Zeer mooi bloed... Een echte gezonde basis voor een merrielijn....

Jammer dat ze weg is...

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 11:57

Afgezien dat dit waarschijnlijk een mooie afstamming is, heb ik altijd problemen met dit soort toestanden. Hengst Jan x Hengst Piet kan heel verschillend uitpakken, uitgaand van het merriemateriaal.

Kijk, als Rigoletto dus ooit eens een heel matige merrie gedekt heeft en daar dan een matige Rigoletto uitkomt en die dan weer gedekt wordt door Abgar en dat op zijn beurt ook niet de beste Abgar is. Als dat produkt gedekt wordt voor Joost, en dat voor een Joost niet meevalt en vervolgens dat product weer door Ladalco gedekt wordt en ook weer bij de 50% minste van Ladalco uitvalt, dan heb je dus nog niet veel.

Daarnaast is de KWPN niet echt een rasfokkerij, dus ik neem aan dat er nogal wat variatie tussen volle broer en volle zus is. Een paard is dus geen paard zonder een moeder....

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 12:04

Toch, van zowel Joost, als Abgar, als Rigoletto is bewezen dat zij verbeteren op de merrie...een hengst is niet zomaar een stempelhengst... Dat staat boven het predikaat Keur.

Een matige merrie uit dit bloed is toch nog steeds wel een hele beste merrie.... Zeker als je nagaat dat Rigoletto en Abgar hengsten zijn uit een ver verleden, die dekten toen van die basispaarden... Je kan het model misschien weinig modern vinden, maar ijzersterke oergezonde paarden waren dat, waar menig ruiter tegenwoordig nog veel prestaties mee kan leveren. Lees het verhaal van Idocus maar in de Ids...en zo zijn er nog zeer veel prestatiepaarden die hun kracht ontlenen aan de oude bloedvoering.

Er zitten heus wel slechte kwpn-ers bij....maar ik geloof niet dat die een bovenstaande afstamming hebben. Want dit is bewezen sterk bloed.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-02 12:23

Bekijk altijd een paard goed, ook al heeft het een bepaalde afstamming. Goed, de variatie zal wel minder zijn. Dit zijn inderdaad beste hengsten.

Laat ik het er even op houden dat een Joost waarschijnlijk meer dan 1000 afstammelingen heeft gehad. Waren die allemaal even goed?

Voor de fokwaarde, probeer of je de moeder kunt zien en misschien anders wat halfzussen/broers uit die lijn. Als dat ook goede paarden zijn, dan weet je weer wat meer.

Paarden hebben moeders, en moeders zijn in de meeste gevallen bepalend voor de fokwaarde van een paard! De vader is goedgekeurd, dus die voldoet aan bepaalde eisen. Van de vader lopen altijd wel meer afstammelingen.

De laatste vraag is: wil je de beste zijn, of wil je in de middenmoot.